Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2233258_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. august 2020
Politikontoret
Alexander Langgaard
Olesen
2020-0030-4514
1572707
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1594 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 24 juli 2020. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Jacob Guldborg Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1533: Spm. om kommentar til artiklen Vild støjvideo ryster politikere: Alkoholforbud og politivagter kan blive konsekvenseni Berlingske Tidende den 2. juli 2020, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1594 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for mulighederne for at begrænse pri-
vates brug af Soundbokse?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at der gennem sommeren har været
stor opmærksomhed i forhold til musik til ulempe, bl.a. anven-
delse af soundbokse, herunder særligt musik til ulempe i forbin-
delse med ophold på offentlige områder som offentlige strande,
havne- og kajområder samt i parker.
Politiet har med hjemmel i ordensbekendtgørelsen og i politi-
loven mulighed for at gribe ind over for musik til ulempe.
Efter ordensbekendtgørelsens § 3, stk. 1, må slagsmål, skrigen,
råben eller anden støjende, voldelig, fornærmelig eller lignende
optræden, der er egnet til at forstyrre den offentlige orden, ikke
finde sted. Foregår handlinger omfattet af § 3, stk. 1, på steder,
hvortil der ikke er almindelig adgang, og medfører de forstyr-
relse af den offentlige orden, kan politiet påbyde, at de bringes
til ophør, jf. § 3, stk. 5. Overtrædelse af § 3, stk. 1, eller mang-
lende efterkommelse af et påbud efter § 3, stk. 5, kan straffes
med bøde, jf. ordensbekendtgørelsens § 18, stk. 1.
Ordensbekendtgørelsens § 8, stk. 1, giver politiet mulighed for
at forbyde benyttelse af højtalere, musikanlæg, musikinstru-
menter eller lignende, når benyttelsen må antages at være til væ-
sentlig ulempe for de omkringboende eller forbipasserende. Ef-
ter bestemmelsen skal der således først udstedes påbud om at
slukke musikken, og såfremt påbuddet ikke overholdes, kan den
manglende efterkommelse straffes med bøde, jf. ordensbekendt-
gørelsens § 18, stk. 1.
Efter ordensbekendtgørelsens § 16 skal besøgende i offentlige
anlæg overholde de ordensbestemmelser, som er bekendtgjort
ved opslag, og følge de anvisninger til ordenens overholdelse,
som gives af de tilsynsførende. Det samme gælder ordensbe-
stemmelser, som er bekendtgjort ved opslag, og som efter ind-
hentet udtalelse fra kommunalbestyrelsen er godkendt af politi-
direktøren for nærmere afgrænsede private og offentlige arealer.
Overtrædelse af ordensbestemmelser omfattet af § 16 kan straf-
fes med bøde, jf. ordensbekendtgørelsens § 18, stk. 1.
I forbindelse med sager om overtrædelse af ordensbekendtgø-
relsen vedrørende musik til ulempe vil der efter en konkret vur-
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1533: Spm. om kommentar til artiklen Vild støjvideo ryster politikere: Alkoholforbud og politivagter kan blive konsekvenseni Berlingske Tidende den 2. juli 2020, til justitsministeren
dering kunne ske beslaglæggelse af musikanlægget efter rets-
plejelovens regler med henblik på efterfølgende konfiskation ef-
ter straffeloven, hvis det skønnes, at betingelserne herfor er til
stede. Det vil i den forbindelse skulle vurderes, om en beslag-
læggelse med henblik på konfiskation er et proportionalt ind-
greb i forhold til den overtrædelse, der har fundet sted. Den en-
delige afgørelse heraf henhører under domstolene.
Efter politilovens § 5, stk. 1, har politiet til opgave at afværge
fare for forstyrrelse af den offentlige orden samt fare for enkelt-
personers og den offentlige sikkerhed.
Med henblik på at afværge en sådan fare kan politiet efter poli-
tilovens § 5, stk. 2, foretage indgreb over for den eller de perso-
ner, der giver anledning til faren. Politiet kan herunder:
- udstede påbud,
- besigtige en person, samt
- fratage personer genstande.
Bestemmelsen om at kunne fratage personer genstande, f.eks. et
musikanlæg, indebærer, at genstandene vil skulle udleveres til
ejeren, når den fare, der begrunder fratagelsen, ikke længere er
til stede. Fratagelsen af genstande skal i øvrigt være nødvendig
og proportional i forhold til at afværge den konkrete fare for for-
styrrelse af den offentlige orden.
Der er ikke i politiloven hjemmel til at udstede bøder, da loven
alene regulerer politiets opgaver og indgrebsmuligheder.
Det vil altid bero på en konkret vurdering af den enkelte situa-
tion, hvordan politiet vælger at gribe ind i forhold til musik til
ulempe. Denne vurdering vil bl.a. omfatte karakteren af forstyr-
relsen af den offentlige orden, om politiet tidligere har givet
den/de pågældende henstillinger, advarsler, forbud, påbud eller
bøder samt udfaldet af den dialog, som politiet har med de på-
gældende.
Denne vurdering vil i nogle situationer falde ud til, at der sker
sigtelse og udstedes et bødeforlæg allerede første gang, politiet
kommer til stede, idet det skønnes, at der er tale om en overtræ-
delse af ordensbekendtgørelsens § 3, stk. 1. I andre tilfælde vil
politiet udstede et påbud eller et forbud mod at fortsætte den stø-
jende adfærd og således først sigte og udstede bødeforlæg, hvis
det efterfølgende konstateres, at den/de pågældende ikke har ef-
terkommet påbuddet/forbuddet.
På samme måde vil det altid bero på en konkret vurdering, om
der kan ske fratagelse af det anvendte musikanlæg, og om dette
i givet fald skal ske i form af en beslaglæggelse efter retspleje-
loven eller som en fratagelse efter politiloven.
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1533: Spm. om kommentar til artiklen Vild støjvideo ryster politikere: Alkoholforbud og politivagter kan blive konsekvenseni Berlingske Tidende den 2. juli 2020, til justitsministeren
Rigspolitiet har ved en skrivelse af 31. juli 2020 orienteret poli-
tikredsene om de regler, der vil kunne anvendes i forbindelse
med politiets håndtering af musik til ulempe, og det er Rigspo-
litiets vurdering, at der i politikredsene er meget stort fokus på
denne opgave.
På baggrund af den seneste udvikling i forhold til anmeldelser
om musik til ulempe har Rigspolitiet anmodet politikredsene om
– i en periode – dagligt at indberette status på området, herunder
hvor mange bøder og fratagelse af musikanlæg mv., der har fun-
det sted i de enkelte kredse.”
4