Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2239838_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. september 2020
Strafferetskontoret
Nina Lentz
2020-0030-4436
1569195
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1522 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. juni 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1523: Spm. om ministeren i det kommende lovforslag om vanvidskørsel i selve lovforslaget vil præcisere mulighederne for at varetægtsfængsle folk, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1522 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”I forlængelse af behandling af forslaget B 141 om vanvidskør-
sel udtalte ministeren, at varetægtsfængsling var vejen frem, at
det er det relevante værktøj. Men ikke straksdomme. Vil mini-
steren bekræfte, at man i dag kan blive varetægtsfængslet, i så
fald man kører vanvidskørsel?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, som har oplyst følgende:
”1. I regeringens udspil ”Vanvidskørsel skal stoppes” fra fe-
bruar 2020 betegnes følgende overtrædelser af straffeloven og
færdselsloven som vanvidskørsel:
straffelovens § 241, 2. pkt., uagtsomt manddrab under
særligt skærpende omstændigheder,
straffelovens § 249, 2. pkt., uagtsom forvoldelse af be-
tydelig skade på nogens legeme eller helbred under
særligt skærpende omstændigheder,
straffelovens § 252, stk. 1, forsætlig forvoldelse af nær-
liggende fare for nogens liv eller førlighed,
sager om særlig hensynsløs kørsel,
kørsel med en hastighedsoverskridelse på mere end 100
pct. ved kørsel med over 100 km/t,
kørsel med en hastighed på 200 km/t eller derover, og
spirituskørsel med en promille over 2,00
Betingelserne for varetægtsfængsling er reguleret i retspleje-
lovens § 762.
Efter retsplejelovens § 762, stk. 1, kan en sigtet varetægtsfængs-
les, hvis der er begrundet mistanke om, at den sigtede har begået
en lovovertrædelse, der efter loven kan medføre fængsel i 1 år
og 6 måneder eller derover, og der er bestemte grunde til at an-
tage, at den sigtede vil unddrage sig forfølgningen eller fuldbyr-
delsen (unddragelsesfare), på fri fod vil begå ny tilsvarende kri-
minalitet (gentagelsesfare) eller vil vanskeliggøre efterforsknin-
gen mv. (kollusionsfare).
Efter retsplejelovens § 762, stk. 2, kan en sigtet endvidere vare-
tægtsfængsles, når der er en særlig bestyrket mistanke om, at
den sigtede har begået en lovovertrædelse, der kan medføre
fængsel i 6 år eller derover, og hensynet til retshåndhævelsen
efter oplysningerne om forholdets grovhed skønnes at kræve, at
sigtede ikke er på fri fod, eller en overtrædelse af bl.a. straffe-
lovens §§ 244-246 (vold) og § 252 (forsætlig forvoldelse af nær-
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1523: Spm. om ministeren i det kommende lovforslag om vanvidskørsel i selve lovforslaget vil præcisere mulighederne for at varetægtsfængsle folk, til justitsministeren
liggende fare for nogens liv eller førlighed), hvis lovovertrædel-
sen kan ventes at ville medføre en ubetinget dom på fængsel i
mindst 60 dage, og hensynet til retshåndhævelsen skønnes at
kræve, at sigtede ikke er på fri fod.
Retsplejelovens § 762, stk. 3, indeholder et proportionalitets-
krav, hvorefter varetægtsfængsling ikke kan anvendes, hvis lo-
vovertrædelsen alene kan forventes at medføre en straf af bøde
eller fængsel i højst 30 dage, eller hvis frihedsberøvelsen vil stå
i misforhold til forstyrrelsen af sigtedes forhold, sagens betyd-
ning og den retsfølge, der kan forventes idømt, hvis den sigtede
findes skyldig.
Det er retten, som efter begæring fra politiet afgør, om sigtede
skal varetægtsfængsles, jf. retsplejelovens § 764.
2.
For så vidt angår overtrædelser af straffelovens § 241, 2. pkt.,
§ 249, 2. pkt. og § 252, stk. 1, kan det oplyses, at strafferammen
er op til 8 års fængsel. Der vil således ved overtrædelse af disse
bestemmelser være mulighed for varetægtsfængsling, såfremt
den konkrete overtrædelse må forventes at blive straffet med
mere end 30 dages fængsel, og de øvrige betingelser for vare-
tægtsfængsling findes at være opfyldt.
For så vidt angår sager om ”særlig hensynsløs kørsel” kan det
oplyses, at begrebet omfatter flere lovovertrædelser. En kørsel
kan karakteriseres som særlig hensynsløs, når føreren bevidst
sætter sig ud over hensynet til andres sikkerhed.
Der er i færdselslovens § 118, stk. 10, hjemmel til at forhøje
straffen for visse overtrædelser af færdselsloven, når en kørsel
er særlig hensynsløs.
Som eksempler på særlig hensynsløs kørsel omfattet af færds-
elslovens § 118, stk. 10, kan bl.a. nævnes chikanekørsel, det vil
sige kørsel, der retter sig mod at forulempe eller bringe en med-
trafikant i fare, hasarderet kørsel, f.eks. for at unddrage sig (po-
litiets) forfølgning, hård og pågående kørsel, der medfører kon-
kret skadeforvoldelse eller farefremkaldelse, og som udføres
med bevidsthed om, at den fører til forulempelse eller farefor-
voldelse, samt grove former for kapkørsel, flokkørsel og lig-
nende ”chokkørsel”.
Der vil også være tale om særlig hensynsløs kørsel, hvis kørslen
sker med køretøjer uden eller med meget betydelig nedsat
bremse- eller styreevne eller andre mangler, der kan føre til nær-
liggende risiko for andre trafikanter, når risikoen har stået eller
måttet stå føreren klart.
Kørselsforløb, hvor der sker en række overtrædelser af færds-
elsloven og eventuelt også af straffeloven, vil efter omstændig-
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1523: Spm. om ministeren i det kommende lovforslag om vanvidskørsel i selve lovforslaget vil præcisere mulighederne for at varetægtsfængsle folk, til justitsministeren
hederne også kunne karakteriseres som særligt hensynsløse.
I sager omfattet af færdselslovens § 118, stk. 10, hvor kørslen
kan karakteriseres som særlig hensynsløs, er der hjemmel til at
forhøje straffen op til 1 år og 6 måneder fængsel. Der er dermed
mulighed for varetægtsfængsling i sager om særlig hensynsløs
kørsel, såfremt den konkrete overtrædelse må forventes at blive
straffet med mere end 30 dages fængsel, og de øvrige betingelser
for varetægtsfængsling findes at være opfyldt.
Hastighedsovertrædelser begået med et motordrevet køretøj
straffes som udgangspunkt efter færdselslovens §§ 41, 42 og
43. I sager med kørsel med en hastighedsoverskridelse på mere
end 100 pct. ved kørsel med over 100 km/t, og sager om kørsel
med en hastighed på 200 km/t eller derover, hvor der ikke ved
kørslen i øvrigt er voldt forsætlig skade på andres person eller
ting, og heller ikke forsætligt er fremkaldt nærliggende fare her-
for, er der alene mulighed for bødestraf efter færdselslovens §
118, stk. 2-5. I disse sager er der således ikke mulighed for va-
retægtsfængsling efter gældende lovgivning.
For så vidt angår sager, hvor der køres spirituskørsel med en
promille på over 2,0, jf. færdselslovens § 117, stk. 1, nr. 3, jf.
stk. 2, nr. 1, jf. § 53, stk. 1, kan det oplyses, at strafferammen er
1 år og 6 måneders fængsel. I disse sager er der således mulighed
for varetægtsfængsling, såfremt den konkrete overtrædelse må
forventes at blive straffet med mere end 30 dages fængsel, og de
øvrige betingelser for varetægtsfængsling findes at være op-
fyldt.”
2.
Justitsministeriet skal i forlængelse heraf bemærke, at regeringens udspil
om vanvidskørsel indebærer markante strafskærpelser for en række færds-
elsovertrædelser – i nogle tilfælde fra et udgangspunkt om bødestraf til et
udgangspunkt om fængselstraf. En konsekvens af disse strafskærpelser vil
være, at muligheden for at anvende varetægtsfængsling i denne type sager
bliver mere relevant.
Det er dog naturligvis fortsat en forudsætning, at betingelserne for vare-
tægtsfængsling i retsplejelovens § 762, som beskrevet ovenfor, er opfyldt.
4