Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2189327_0001.png
Folketinget
Lovsekretariatet
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. maj 2020
Politikontoret
Mie Funder
2020-0033-0182
1474255
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. S 1024, som medlem af Folke-
tinget Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) har stillet til justitsministeren den
29. april 2020.
Nick Hækkerup
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1254: Spm. om artikel To mænd fik coronabøde for at vente på bussen – det er helt absurd, TV2.dk den 27. april 2020, til justitsministeren
Spørgsmål nr. S 1024 fra medlem af Folketinget Karina Lorentzen De-
hnhardt (SF):
”Mener ministeren ikke, at det er en god ide, at politiet laver en
liste over anerkendelsesværdige formål i forbindelse med zoner,
hvor der er opholdsforbud, således at der ikke skal herske tvivl
om, hvorvidt man må vente ved busstopsteder eller lave repor-
tager derfra som journalist?”
Svar:
Opholdsforbud er et af de redskaber, som et enigt Folketing har givet politiet
for at forhindre, at folk opholder sig for tæt på hinanden, som vi f.eks. så det
på Islands Brygge.
Efter § 10, stk. 3, i sundheds- og ældreministerens bekendtgørelse nr. 445
af 19. april 2020 om forbud mod større forsamlinger og mod adgang til og
restriktioner for lokaler og lokaliteter i forbindelse med håndtering af covid-
19 omfatter opholdsforbud ikke almindelig færden det pågældende sted.
Et opholdsforbud betyder således ikke, at man ikke må færdes i det område,
som er omfattet af forbuddet. Det vil bero på en konkret vurdering af den
pågældende situation, om der er tale om ophold i strid med et forbud eller
almindelig færden. Det vil f.eks. stadig være lovligt at løbe eller gå igennem
det område, som er omfattet af forbuddet. Derimod vil det som udgangs-
punkt være i strid med forbuddet, hvis man slår sig ned i området for f.eks.
at spise medbragt mad eller nyde solen. Med hensyn til sondringen mellem
ophold og færden vil det næppe være muligt at undgå tvivl i konkrete situa-
tioner ved at forsøge at opregne en udtømmende liste, men jeg har generelt
tillid til den konkrete vurdering, politiet foretager i disse som i andre sager.
Det vil i sidste ende være op til domstolene at vurdere, om en konkret adfærd
udgør en strafbar overtrædelse af et opholdsforbud.
2