Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2175352_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. april 2020
HR-kontoret
Freia Kirkeskov-Hansen
2020-0030-3934
1429781
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1071 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. marts 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Nick Hækkerup
/
Michelle Argir Simonsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1071: Spm. om et antal polititjenestemænds ikke sagligt begrundede brug af muligheder for indsigt i en kendt sportsudøvers konkrete politisag giver anledning til overvejelser om begrænsninger i adgangen til personfølsomme oplysninger i politiets it-systemer, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1071 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Giver et antal polititjenestemænds ikke sagligt begrundede
brug af muligheder for indsigt i en kendt sportsudøvers konkrete
politisag anledning til overvejelser om begrænsninger i adgan-
gen til personfølsomme oplysninger i politiets it-systemer eller
til andre forholdsregler, idet der henvises til artiklen ”Politifolk
kaldt til alvorssnak: Snagede i Nicklas Bendtners voldssag” fra
dr.dk den 6. marts 2020?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Tilsyn
med medarbejdernes brug af politiets it-systemer
Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at Rigspolitiet i overens-
stemmelse med reglerne i lov nr. 410 af 27. april 2017 om rets-
håndhævende myndigheders behandling af personoplysninger
(retshåndhævelsesloven), bekendtgørelse nr. 1078 af 20. sep-
tember 2017 om politiets behandling af oplysninger i forbin-
delse med tværgående informationsanalyser og Rigspolitiets in-
terne retningslinjer om informationssikkerhed fører legalitets-
mæssig kontrol med medarbejderes anvendelse af politiets it-sy-
stemer. Dette sker navnlig gennem kontrol af logoplysninger.
Logoplysninger er maskinelle registreringer af brugeraktiviteter
i et it-system (eksempelvis indsamling, ændring, søgning eller
sletning af oplysninger). Det bemærkes, at Rigspolitiet løbende
er opmærksom på at sikre en forbedret it-understøttelse af Rigs-
politiets muligheder for at understøtte denne kontrol.
Hvis Rigspolitiet i forbindelse med en kontrol af logoplysninger
identificerer en brugeradfærd, der umiddelbart ikke forekommer
relevant for den pågældende medarbejders arbejdsopgaver, eller
i øvrigt giver anledning til nærmere undersøgelser, udarbejder
Rigspolitiet en rapport, der sendes til pågældendes tjenestested.
Den endelige vurdering af, om en given brugeradfærd er beret-
tiget, foretages af medarbejderens tjenestested – f.eks. den rele-
vante politikreds – da det navnlig er tjenestestedet, der har den
nødvendige indsigt i, hvilke opgaver den enkelte medarbejder
varetager og dermed også indsigt i, hvorvidt en given brugerad-
færd er berettiget eller ej.
Mulighed for at begrænse adgangen til personoplysninger
Rigspolitiet kan oplyse, at politiets ansatte i overensstemmelse
med reglerne i retshåndhævelsesloven og Rigspolitiets interne
retningslinjer om informationssikkerhed ikke må tildeles ad-
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1071: Spm. om et antal polititjenestemænds ikke sagligt begrundede brug af muligheder for indsigt i en kendt sportsudøvers konkrete politisag giver anledning til overvejelser om begrænsninger i adgangen til personfølsomme oplysninger i politiets it-systemer, til justitsministeren
gang til og anvende it-systemer, som de ikke har et arbejdsbe-
tinget behov for.
Rigspolitiet har herudover løbende fokus på, at adgangen til po-
litiets it-systemer skal søges begrænset mest muligt, herunder i
forbindelse med anskaffelse mv. af nye it-løsninger.
Flere af politiets centrale it-systemer er dog kendetegnet ved, at
en relativ bred gruppe af medarbejdere har et arbejdsbetinget be-
hov for at anvende dem i forbindelse med deres daglige opga-
vevaretagelse. Politiets sagsstyringssystem POLSAS og flere af
politiets centrale systemer anvendes eksempelvis både i sager
inden for strafferetsplejen og til at træffe afgørelse i administra-
tive sager om udstedelse af tilladelser og bevillinger.
Politiets opgaveløsning forudsætter derudover et tæt samarbejde
på tværs af afdelinger og politikredse, hvorfor medarbejderne
også har et arbejdsbetinget behov for at kunne tilgå sager og op-
lysninger på tværs af organisationen, eksempelvis med henblik
på at bringe kredsoverskridende kriminalitet til ophør. Det er
derfor vigtigt, at efterforskere har mulighed for at søge i alle sa-
ger også på tværs af politikredse. Hvis en gruppe sager bliver
lukket af hensyn til risikoen for, at medarbejdere uberettiget vil
slå dem op, vil dette også afskære efterforskere fra at slå sagerne
op, hvis det på et senere tidspunkt bliver relevant. Det kan f.eks.
være, hvis der er tale om gentagelse af en forbrydelse, eller hvis
forskellige forbrydelser skal kunne kobles sammen. Derfor er
begrænsning i adgangen til sager i POLSAS ikke hensigtsmæs-
sig, idet det ikke på forhånd er muligt at vide, hvem der skal
kunne tilgå sagen fremadrettet.
Bl.a. på denne baggrund – og foruden arbejdet med kontrol af
logoplysninger som er beskrevet ovenfor – har Rigspolitiet lø-
bende fokus på at uddanne medarbejdere i, hvornår og hvordan
de må anvende politiets it-systemer. Eksempelvis lancerede
Rigspolitiet og Rigsadvokaten i efteråret 2018 en kampagne om
god adfærd i politi og anklagemyndighed, der bl.a. fokuserede
på, hvornår registeropslag er uberettigede.
Rigspolitiet har således løbende fokus på at sikre, at politiets
medarbejdere er bekendt med rammerne for den adgang til po-
litiets systemer mv, som de tildeles som led i deres ansættelse
og på at sikre en løbende overvågning af, hvordan personoplys-
ninger, som politiet behandler, bliver tilgået og anvendt af me-
darbejderne.
Personalemæssige tiltag
Rigspolitiet kan oplyse, at Rigspolitiet også ud over den kon-
krete sag, generelt har iværksat en række tiltag for at hindre bl.a.
registermisbrug i politiet, og at der løbende pågår planlægning
af nye tiltag.
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1071: Spm. om et antal polititjenestemænds ikke sagligt begrundede brug af muligheder for indsigt i en kendt sportsudøvers konkrete politisag giver anledning til overvejelser om begrænsninger i adgangen til personfølsomme oplysninger i politiets it-systemer, til justitsministeren
Rigspolitiet kan i den forbindelse oplyse, at der er iværksat et
større initiativ om informationssikkerhedsadfærd. Dette initiativ
har registeropslag som et klart og vedvarende fokusområde, og
initiativet har bl.a. til formål at højne medarbejdernes forståelse
for det ansvar, der er forbundet med at have adgang til politiets
systemer og registre, herunder hvornår der er tale om et uberet-
tiget opslag. Som eksempel på et initiativ kan nævnes, at hver
politikreds og Rigspolitiet har udpeget to databeskyttelsesam-
bassadører, som konkret og løbende skal informere og vejlede
medarbejderne omkring reglerne for anvendelse politiets regi-
stre og medarbejdernes tavshedspligt.
Rigspolitiet kan herudover oplyse, at der løbende udvikles ma-
teriale om informationssikkerhed, som skal gøre det lettere for
alle politikredsene og Rigspolitiets områder at arbejde for, at
alle medarbejdere får grundig indsigt i informationssikkerhed.
Informationssikkerhed er ligeledes et fokusområde, når Rigspo-
litiet ansætter nye medarbejdere, og alle nye medarbejdere skal
i forbindelse med introforløbet gennemføre et kursus via e-lear-
ning omkring informationssikkerhed. Derudover indskærpes
reglerne for anvendelse af politiets registre på introduktionsda-
gene.
Ansættelsesretlige konsekvenser
Hvis en medarbejder foretager et uberettiget registeropslag eller
på anden vis uberettiget gør sig bekendt med oplysninger, eller
hvis medarbejderen deler oplysninger med andre, uden at det er
tjenstligt begrundet, vil det endvidere kunne få ansættelsesret-
lige konsekvenser. Det vil i de alvorligste tilfælde udgøre en
overtrædelse af straffeloven, hvilket medarbejderne i politiet er
informerede om. I den forbindelse skal det bemærkes, at sank-
tionsniveauet for overtrædelse af reglerne på området løbende
vurderes i forhold til, om niveauet er proportionelt i forhold til
forholdets karakter og grovhed.”
4