Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2175831_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. april 2020
Straffuldbyrdelseskontoret
Joachim Slott Sørensen
2020-0030-3879
1422453
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1009 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. marts 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Det vedlagte bilag 1 indeholder personfølsomme oplysninger, og derfor skal
Justitsministeriet anmode om, at dette bilag behandles som et
fortroligt do-
kument.
Nick Hækkerup
/
Lars Solskov Lind
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1009: Spm. om kommentar m.v. til henvendelsen fra Fængselsforbundet af 28. februar 2020 vedr. situationen i kriminalforsorgen, jf. REU alm. del – bilag 278, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1009 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af henvendelsen fra Fængselsfor-
bundet af 28. februar 2020 vedr. situationen i kriminalforsorgen,
jf. REU alm. del bilag 278, svare på følgende:
1. Angive forbruget af overarbejde i kroner og ører for de sene-
ste 12 måneder.
2. Kommentere på sygefraværet blandt fængselsbetjente
3. Fremlægge tal på vold mod fængselsbetjente samt vold mel-
lem indsatte for de seneste 5 år, samt beskrive de seneste 10 til-
fælde af grov vold mellem indsatte som f.eks. knivstikkeri,
voldtægt, voldelige overfald. For disse seneste tilfælde ønskes
endvidere oplysninger om institutionens navn, gerningsmands
og forurettets alder og eventuelle tilhørsforhold til bander samt
motiv, og om der foreligger politianmeldelse på disse.
4. Oplyse, hvornår der kommer en ny brugerundersøgelse for
vold mellem indsatte, da den seneste undersøgelse er for perio-
den 2016-2017.
5. Kommentere på, hvordan ministeren ser, at der kan gøres no-
get ved arbejdsmiljøet, manglen på ansatte og sikkerheden i
fængslerne.
6. Fremlægge antallet af påbud pr. institution vedr. arbejdsmiljø
for de seneste 5 år.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende, og
hvortil jeg kan henholde mig:
”1. I forhold til forbruget af overarbejde anføres det i henven-
delsen fra Fængselsforbundet, at vagtplanerne kun hænger sam-
men med brug af overarbejde, herunder pålagt overarbejde, hvor
fængselsbetjentene beordres på arbejde. Direktoratet har på den
baggrund lagt til grund, at spørgsmålet vedrører overarbejde for
denne personalegruppe.
Direktoratet har foretaget et regnskabstræk på udbetalt overar-
bejde for uniformerede tjenestemænd for de seneste 12 måne-
der. Der er således tale om data for perioden marts 2019-februar
2020. Det bemærkes, at opgørelsen viser det udbetalte overar-
bejde. Der er således ikke taget højde for udgiftsværdien af hen-
satte timer, der også genereres af personalets overarbejde.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1009: Spm. om kommentar m.v. til henvendelsen fra Fængselsforbundet af 28. februar 2020 vedr. situationen i kriminalforsorgen, jf. REU alm. del – bilag 278, til justitsministeren
2175831_0003.png
Tabel 1
Udbetalt overarbejde i kriminalforsorgen, marts
2019-februar 2020
Udbetalt overarbejde
Kr., løbende priser
116.933.767,17
Anm.: Opgørelsen vedrører uniformeret personale i form af fængselsbetjente,
værkmestre og uniformerede ledere.
Kilde: Kriminalforsorgen
2.
For så vidt angår sygefraværet i kriminalforsorgen, så er det
for højt, og kriminalforsorgen arbejder derfor strategisk med at
få det nedbragt. Det sker ved en helhedsorienteret indsats med
fokus på omsorg og ordentlighed og med respekt for, at sygdom
er lovligt fravær. Kriminalforsorgen arbejder med en professio-
nel og ensartet håndtering og følger tæt op på sagernes udvikling
og progression.
I nedenstående
tabel 2
er det gennemsnitlige sygefravær pr. år-
sværk for 2017 til og med 2019 i kriminalforsorgen opgjort for
fængselsbetjente og for alle medarbejdere.
Tabel 2
Gennemsnitlig sygefravær pr. årsværk – Kriminalforsorgen
2017
2018
2019
Fængsels- Alle me- Fængsels- Alle me- Fæng Alle
betjente
darbej-
betjente
darbej-
sels- med-
dere
dere
be-
ar-
tjente bej-
dere
Sam- 28,9 dage
22,3
25,5 dage
20,3
25,6
20,1
let
dage
dage
dage dage
syge-
fra-
vær
Lang- 22,3 dage
16,0
18,5 dage
13,7
19,5
14,2
tids-
dage
dage
dage dage
syge-
fra-
vær
Kor-
6,6 dage
6,4 dage
7,0 dage
6,6 dage
6,1
5,9
tids-
dage dage
syge-
fra-
vær
Kilde: Data er hentet fra kriminalforsorgens ledelses informationssystem (LIS) den
01/04/2020.
Tallene er foreløbige og vil kunne ændres i forbindelse med efterregistreringer.
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1009: Spm. om kommentar m.v. til henvendelsen fra Fængselsforbundet af 28. februar 2020 vedr. situationen i kriminalforsorgen, jf. REU alm. del – bilag 278, til justitsministeren
Udviklingen fra 2017 til 2019 viser, at for fængselsbetjente er
det samlede fravær reduceret med 3,3 dage i perioden. For alle
medarbejdere i kriminalforsorgen er der sket et fald i det sam-
lede fravær på 2,2 dage i perioden.
Der har i den beskrevne periode været gennemført en lang række
initiativer i forhold til at reducere sygefraværet.
Forud for den nuværende flerårsaftale (2018-2021) gennemførte
Boston Consulting en budgetanalyse, der pegede på behovet for
evidensbaserede tiltag, der skal understøtte en ensartet håndte-
ring af sygefraværet, øget controlling af sygefraværsarbejdet,
opstilling af idékatalog, der skal understøtte det konkrete syge-
fraværsarbejde og behovet for tydeliggørelse af ansvars-, rolle-
og beslutningskompetencerne i forbindelse med håndtering af
sygefravær. I forlængelse af disse anbefalinger blev der i 2018
gennemført kvalitative interview med chefer og HR med det for-
mål at afdække den daværende praksis. Dette førte til etablerin-
gen af Taskforce Fravær, som blev etableret i oktober 2018 med
det formål at sætte strategiske retning i forhold til håndtering af
sygefravær og sikre ensretning af håndteringen på tværs af or-
ganisationen.
Taskforce Fravær iværksatte herefter i 2019 en række konkrete
initiativer; implementerede ledelsesinformation med sygefra-
værsdata med henblik på monitorering af udviklingen af syge-
fraværet, implementerede koncernfælles sygefraværsstrategi
med tilhørende cirkulære, vejledninger, skabeloner og pjecer til
medarbejdere og personaleansvarlige ledere, gennemførte kvar-
talsvise sygefraværsrevisioner, etablerede faglige fora for syge-
fravær med HR-konsulenter fra alle områderne samt igangsatte
landsdækkende kompetenceudviklingsforløb for alle personale-
ansvarlige chefer med fokus på sygefraværshåndtering, som bli-
ver gennemført og afsluttet i 2020.
Derudover har kriminalforsorgen fået bevilliget statsfinansieret
puljemidler af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
(STAR) til en række konkrete initiativer, der skal give et løft til
sygefraværsindsatsen og arbejdsmiljøet i hele kriminalforsor-
gen. Kriminalforsorgen har fået tildelt puljemidler til projekter,
som fokuserer på forebyggelse og håndtering af sygefravær i
bred forstand, hvilket især omfatter ledelse, kultur og samspil
med medarbejderne. Derudover er der blandt andet givet midler
til at etablere forebyggelsessamtaler og støtteforløb med kon-
taktpersoner til alvorligt tilskadekomne medarbejdere. Endelig
skal midlerne bruges til at udbygge den nuværende sygefravær-
sindsats i kriminalforsorgens HR-enheder ved at bidrage til for-
andringer i sygefraværskulturen. Disse initiativer er enten under
planlægning eller igangsat.
3.
Med hensyn til vold mod fængselsbetjente har kriminalforsor-
gen i de senere år iværksat en række initiativer, der sigter mod
4
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1009: Spm. om kommentar m.v. til henvendelsen fra Fængselsforbundet af 28. februar 2020 vedr. situationen i kriminalforsorgen, jf. REU alm. del – bilag 278, til justitsministeren
2175831_0005.png
at nedbringe antallet af episoder, hvor personalet bliver udsat for
overgreb fra indsatte.
I 2015 traf kriminalforsorgen beslutning om nultolerance over
for vold og trusler. Siden 2016 har kriminalforsorgen intensive-
ret den samlede indsats i forhold til nedbringelse af vold og trus-
ler mod ansatte. Der er bl.a. iværksat omfattende ændringer af
registreringsprocedurer, og dataunderstøttelsen er forbedret.
Ændringerne medfører, at tal før og efter 2016 ikke er sammen-
lignelige. Kriminalforsorgen opgør den fysiske vold i fuldbyrdet
vold og forsøg på vold.
Antallet af episoder med vold og trusler mod ansatte er samlet
nedbragt i perioden 2017-2019. I nedenstående tabel 3 beskriver
den nominelle udvikling i antallet af episoder. Det kan konsta-
teres, at der har været et større fald i antallet af trusler siden
2017. Udviklingen i forhold til antallet af voldsepisoder har ikke
vist en tilsvarende faldende tendens. Det skal bemærkes, at der
i samme periode har været en stigning i antallet af indsatte og
en meget høj kapacitetsudnyttelse i landets fængsler og arrester.
Kriminalforsorgen registrerer ikke voldelige hændelser fordelt
på faggrupper, så det er ikke muligt at trække data specifikt for
fængselsbetjente. Erfaringsmæssigt udgør denne gruppe dog ho-
vedparten af de forurettede medarbejdere.
Tabel 3
Antal episoder med vold og trusler mod kriminalforsorgens ansatte i
perioden 2015-2019
År
Episoder i alt
Vold
Heraf forsøg på Heraf
vold Trusler
vold mod legeme mod legeme
2015
2016
2017
2018
2019
399
621
679
601
474
170
233
175
182
177
*
*
64
75
66
*
*
111
107
111
229
388
504
419
297
Kilde: Kriminalforsorgens Ledelsesinformationssystem – landområde Danmark.
Note: Der tages forbehold for efterregistreringer for 2019.
*Ikke opgjort i tidligere registreringer.
I forhold til vold mellem indsatte kan direktoratet oplyse, at fy-
sisk og psykisk vold mellem indsatte er et fokuspunkt i krimi-
nalforsorgen, som også indgår i de årlige statistikker.
I nedenstående tabel 4 er tallene for vold eller trusler om vold
mod indsatte begået af indsatte opgjort. Tabellen angiver antal-
let af forurettede. Én indsat kan have været udsat for mere end
én af ovenstående hændelser. Derfor er summen af hændelser
større end antallet af indsatte udsat for vold og/eller trusler.
5
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1009: Spm. om kommentar m.v. til henvendelsen fra Fængselsforbundet af 28. februar 2020 vedr. situationen i kriminalforsorgen, jf. REU alm. del – bilag 278, til justitsministeren
2175831_0006.png
Tabel 4
Vold eller trusler om vold mod indsatte begået af indsatte
Antal
Truet af
Slået: ingen Slået:
foruret-
medind- Slået:
kvæstelse mærker
mærker
tede
sat
51
49
36
62
78
71
77
80
53
61
93
88
133
89
99
56
64
65
73
70
Stukket,
el.
Overfal- skudt
Skubbet af Forsøgt det på an- angrebet
medindsat fastholdt den måde med våben
23
37
42
40
28
12
12
7
4
6
49
38
79
47
65
19
10
20
15
25
År
2015
349
2016
343
2017
405
2018
348
2019
396
Kilde: Data er trukket fra Kriminalforsorgens Ledelsesinformationssystem den 17. marts 2020.
Data for 2019 er foreløbige og kan ændres i forbindelse med efterregistreringer.
Som det fremgår af tabel 4, inddeles hændelserne i otte forskel-
lige kategorier. ”Grov vold” anvendes ikke som kategori. Der er
derfor ved besvarelsen af spørgsmålet taget udgangspunkt i epi-
soder, der har resulteret i mærker, episoder, hvor der har været
anvendt en form for våben samt overfald på anden måde. Min-
dre alvorlige episoder, som alene vedrører trusler, eller som ikke
har efterladt synlige mærker, er ikke medtaget.
Data er trukket fra Kriminalforsorgens Klientsystem den 9.
marts 2020. Det bemærkes, at data er foreløbige, da efterregi-
streringer kan forekomme. Det bemærkes endvidere, at motivet
til voldelige episoder er vanskeligt at klarlægge, da indsatte
sjældent ønsker at udtale sig om baggrunden.
1) Nyborg Fængsel den 22. februar 2020: Personalet hører tu-
mult og råb fra gangen, og da de kommer til stedet, ses to ind-
satte stå en meter fra hinanden. Den ene indsatte bløder fra en
rift under øjet. Gerningsmanden er født i 1992, og forurettede er
født i 1982. Der er ingen banderelationer, og motivet har ikke
kunnet klarlægges. Episoden er politianmeldt.
2) Esbjerg Arrest den 22. februar 2020: Under gårdtur ses to ind-
satte flere gange at diskutere, ligesom de står tæt på hinanden.
Det udvikler sig pludseligt til slagsmål. Den ene indsatte forstu-
ver to fingre. Gerningsmanden er født i 1996, og forurettede er
født i 1995. Der er banderelationer, og motivet har ikke kunnet
klarlægges. Episoden er politianmeldt. Ingen af de indsatte øn-
6
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1009: Spm. om kommentar m.v. til henvendelsen fra Fængselsforbundet af 28. februar 2020 vedr. situationen i kriminalforsorgen, jf. REU alm. del – bilag 278, til justitsministeren
sker at anmelde volden. Politi opretter sag men foretager ikke
yderligere.
3) Enner Mark Fængsel den 20. februar 2020: Slagsmål, der in-
volverer fem indsatte, hvor to indsatte har bevæbnet sig med en
kniv og en stegepande. Indledningsvis bliver en indsat slået med
en stegepande, og en anden indsat går imellem og ender i slags-
mål med overfaldsmanden. Yderligere en indsat kommer til og
stikker den indsatte, som lagde sig imellem, i ballen med en
kniv. Endnu en indsat kommer til og sparker ud efter den ind-
satte, som blev stukket med kniv. Den første indsatte, som blev
slået med stegepanden, blander sig, og han bliver stukket i låret.
Det udvikler sig til et slagsmål imellem dem. Gerningsmændene
er født i henholdsvis 1996, 2000 og 1991, og de forurettede er
født i henholdsvis 1978 og 1995. Der er banderelationer, og mo-
tivet til slagsmål er ikke afklaret. Episoden er politianmeldt.
4) Enner Mark Fængsel den 20. februar 2020: En betjent kom-
mer ind på afdelingen med medicin og ser, at to indsatte slås.
Det ses på overvågningen, at en indsat går ind på en anden ind-
sats celle. Det konkluderes ud fra ben, som man kan se i døråb-
ningen, at de indsatte er i en form for fysisk konfrontation. De
kommer ud på gangen, hvor den ene tildeler den anden ca. 10
slag på krop og hoved. Den anden slår igen, men sparker også i
mave eller skridt. De skilles ad af medindsatte og den betjent,
der kommer ind på afdelingen. Ingen af dem ses at have større
synlige skader. Gerningsmanden er født i 1999, og forurettede
er født i 1990. Der er ingen banderelationer, og motivet til over-
faldet er ifølge den ene part, at den medindsatte havde taget ci-
garetter fra hans skab. Episoden er politianmeldt.
5) Nyborg Fængsel den 14. februar 2020: Personalet hører råb
fra afdelingen. Der ses ingen slagsmål eller andet. En indsat sid-
der på cellen med iturevet trøje og med blødende overlæbe. Han
oplyser at være blevet slået og sparket, fordi han ikke ville lave
mad til en anden indsat. Den, som indsatte udpeger som ger-
ningsmand, nægter at stå bag overfaldet, og hans oplysninger
vurderes troværdige, bl.a. fordi han ikke har mærker på hæn-
derne. Den, som forurettede udpeger, er født i 1996, og foruret-
tede er født i 1993. Der er ingen banderelationer, og motivet har
ikke kunnet klarlægges. Episoden er ikke politianmeldt.
6) Nyborg Fængsel den 12. februar 2020: To indsatte udøver
vold mod medindsat i forbindelse med gårdtur. Ved gennem-
syn af videomateriale ses tumult, og at en indsat bliver slået med
knytnæveslag. Gerningsmændene er født i henholdsvis 1989 og
1979, og forurettede er født i 1980. Der er banderelationer, og
motivet har ikke kunnet klarlægges. Episoden er politianmeldt.
7) Ringe Fængsel den 10. februar 2020: Slagsmål mellem ind-
satte i baderum på afdeling. Personalet må anvende peberspray
7
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1009: Spm. om kommentar m.v. til henvendelsen fra Fængselsforbundet af 28. februar 2020 vedr. situationen i kriminalforsorgen, jf. REU alm. del – bilag 278, til justitsministeren
for at stoppe slagsmålet. En indsat bløder fra munden. Begge
betragtes som gerningsmænd og er født i henholdsvis 1990 og
1995. Der er ingen banderelationer, og motivet til slagsmålet er
uenighed om, hvorvidt en dør skal være åben eller lukket. Epi-
soden er politianmeldt.
8) Storstrøm Fængsel den 6. februar 2020: En indsat overfalder
en anden indsat på dennes celle ved at slå ham i hovedet med et
tungt krus pakket ind i et viskestykke. Gerningsmanden er født
i 1982, og forurettede er født i 1985. Der er banderelationer, og
motivet har ikke kunnet klarlægges. Episoden er politianmeldt.
9) Københavns Fængsler den 1. februar 2020: I forbindelse med
afmønstring kommer to indsatte i diskussion. Den ene indsatte
kaster sin termokande i hovedet på den anden. Gerningsmanden
er født i 2001, og forurettede er født i 1962. Der er ingen bande-
relationer, og motivet til overfaldet er, at gerningsmanden me-
ner, at forurettede står bag et strømsvigt. Episoden er politian-
meldt.
10) Ringe Fængsel den 29. januar 2020: Et tilfældigt møde på
en afdeling udvikler sig til slagsmål imellem to indsatte. Andre
indsatte forsøger at skille de to. Personalet kommer til. Begge
indsatte har ramt hinanden med knytnæveslag. En bløder fra næ-
sen, men der er ingen væsentlige skader. Begge betragtes som
gerningsmænd, og de er født i henholdsvis 1985 og 1995. Der
er ingen banderelationer, og motivet har ikke kunnet klarlægges.
Episoden er politianmeldt.
For så vidt angår oplysningerne i henvendelsen fra Fængselsfor-
bundet om, at der skulle have fundet en grov voldtægt sted i Ny-
borg Fængsel, henvises der til bilag 1 (fortroligt).
4.
I forhold til en ny brugerundersøgelse for vold mellem ind-
satte har kriminalforsorgen de seneste år haft stort fokus på at
kortlægge forskellige aspekter af vold og trusler i kriminal-
forsorgens institutioner, herunder både vold mellem indsatte og
vold og trusler mod personalet.
I den forbindelse har kriminalforsorgen gennemført følgende
undersøgelser:
2019: ”Konfliktsituationer i kriminalforsorgen – en kvantitativ
analyse af indberetninger om vold, trusler og krænkelser mod
personalet.”
2019: ”Konflikthåndtering under pres? – vold og trusler mod
fængselsbetjente i et kvalitativt perspektiv.”
2018: ”Vold og trusler mod Kriminalforsorgens personale – Ud-
vikling 2007-2017.”
2017: ”Indsattes tryghed og risikofaktorer.”
8
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1009: Spm. om kommentar m.v. til henvendelsen fra Fængselsforbundet af 28. februar 2020 vedr. situationen i kriminalforsorgen, jf. REU alm. del – bilag 278, til justitsministeren
2016: ”Indsattes udsathed og tilbøjelighed til at anmelde over-
greb.”
Alle undersøgelser er offentligt tilgængelige på Kriminalforsor-
gens hjemmeside. Kriminalforsorgen kan desuden oplyse, at der
ikke er planlagt nye undersøgelser.
5.
Med hensyn til arbejdsmiljøet kan kriminalforsorgen oplyse,
at der i efteråret 2018 blev gennemført en trivselsundersøgelse
og en ledelsesevaluering blandt alle medarbejdere. Undersøgel-
sen viste, at 83 pct. af medarbejderne er tilfredse med at arbejde
i kriminalforsorgen.
Trivselsmålingen viste, at tempoet og arbejdspresset er steget
siden den sidste trivselsundersøgelse i 2015. Undersøgelsen vi-
ste dog også, at tilliden mellem medarbejdere og ledere og op-
levelsen af retfærdighed er steget siden den sidste trivselsmå-
ling.
Ledelsesevalueringen viste, at kriminalforsorgen har nogle fag-
ligt stærke ledere, der opleves som troværdige og dedikerede i
deres arbejde.
Kriminalforsorgen har både centralt og lokalt et løbende fokus
på trivsel. I 2020 har kriminalforsorgen efter inddragelse af ar-
bejdsmiljørepræsentanter valgt at sætte særligt fokus på udvik-
lingen af en god samarbejds- og feedbackkultur samt forebyg-
gelse af høje følelsesmæssige krav.
I forhold til manglen på ansatte kan kriminalforsorgen oplyse,
at der generelt i de senere år har været udfordringer med mangel
på fængselsbetjente i hele kriminalforsorgen, hvilket bl.a. skyl-
des et kraftigt stigende antal indsatte over hele landet og et deraf
følgende højt belæg.
Der er lokalt i kriminalforsorgen forskellige udfordringer, når
det gælder bemanding og f.eks. sygefravær. Kriminalforsorgen
arbejder generelt på at imødegå og udjævne personaleunder-
skuddet i kriminalforsorgens institutioner ved en intens rekrut-
tering af fængselsbetjente, ved udlån af personale på tværs af
institutionerne og ved at have særligt fokus på bl.a. at nedbringe
sygefraværet.
For så vidt angår sikkerheden i fængslerne sætter flerårsaftalen
om kriminalforsorgens økonomi 2018-2021 bl.a. fokus på at
styrke sikkerheden og trygheden for de ansatte i landets fængs-
ler og på en styrket indsats mod bandemedlemmer, herunder ved
at styrke sikkerheds- og efterretningsarbejdet i kriminalforsor-
gen.
9
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1009: Spm. om kommentar m.v. til henvendelsen fra Fængselsforbundet af 28. februar 2020 vedr. situationen i kriminalforsorgen, jf. REU alm. del – bilag 278, til justitsministeren
Kriminalforsorgen har på den baggrund igangsat en række ud-
viklingsprojekter, der vedrører dels forbedring af sikkerhedstek-
niske tiltag bl.a. ved indgange til fængsler og arrester, øget vi-
deoovervågning mv., dels en styrket indsats mod bandemedlem-
mer, der bl.a. skal sikre, at bandemedlemmer anbringes og hånd-
teres under de rigtige forhold, så negativ adfærd og påvirkning i
fængsler modvirkes.
6.
I forhold til antallet af påbud de seneste 5 år henvises der til
det vedlagte bilag 2, hvoraf fremgår strakspåbud, påbud og råd-
givningspåbud fra Arbejdstilsynet i perioden 2015-2019. Opgø-
relsen over påbud vedrørende arbejdsmiljø for de seneste fem år
er opgjort pr. matrikel, da der i løbet af de seneste fem år har
været flere ændringer i organisationsstrukturen, og da institutio-
ner organisatorisk indeholder én til flere matrikler af forskellig
type.
Opgørelsen er et udtryk for Arbejdstilsynets vurdering af de ma-
trikler, som Arbejdstilsynet har besøgt. Arbejdstilsynet har ud-
ført risikobaseret tilsynsbesøg på matrikler, som udtrækkes til
besøg, dvs. detailbesøg for f.eks. at kontrollere efterkommelse
af et påbud, ulykkesbesøg som følge af en arbejdsulykke og uan-
meldt besøg på grund af en henvendelse fra en medarbejder.
Kriminalforsorgen har årlige samarbejdsmøder med Arbejdstil-
synet for at drøfte kriminalforsorgens arbejdsmiljøudfordringer.
Arbejdstilsynet har på det seneste møde i maj 2019 bemærket,
at der i de senere år har været en særlig udfordring med høje
følelsesmæssige krav i kriminalforsorgen. Det betyder, at Ar-
bejdstilsynet har haft særlig fokus på dette.
Kriminalforsorgen arbejder med flere arbejdsmiljøaktiviteter,
herunder med initiativer omkring forebyggelsen af høje følel-
sesmæssige krav og med voldsforebyggelse.”
10