Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del Bilag 545
Offentligt
2238503_0001.png
Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 630
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. september 2020
Straffuldbyrdelseskontoret
Joachim Slott Sørensen
2020-0030-3440
1364911
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 630 (Alm. del), som Fol-
ketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. januar 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Katrine Busch
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 545: Åbent samråd med justitsministeren den 3. september 2020 om kritikpunkterne i rapporten fra Europarådets Komité til Forebyggelse af Tortur (CPT) - Skriftlige svar på udvalgsspørgsmål forud for samrådet
Spørgsmål nr. 630 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen "Danmark får igen igen
kritik for bæltefikseringer og indsattes rettigheder" dr.dk den 7.
januar 2020, og redegøre for, hvordan ministerens forholder sig
til, at Danmark for tredje gang får kritik fra Europarådets Tor-
turkomite for bæltefiksering og anvendelse af sikringscelle i
Kriminalforsorgen? Spørgsmålet bedes besvaret 2 dage før be-
svarelsen af REU alm. del - samrådsspm. O.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende, og
hvortil jeg kan henholde mig:
”Anbringelse i sikringscelle, herunder fiksering med bælte, er
en af de mest indgribende foranstaltninger, der kan anvendes
overfor indsatte, og må ifølge straffuldbyrdelseslovens § 66 kun
anvendes, hvis det er nødvendigt for at afværge truende vold el-
ler overvinde voldsom modstand eller hindre selvmord eller an-
den selvbeskadigelse.
Det følger endvidere af samme bestemmelse i straffuldbyrdel-
sesloven, at anbringelse i sikringscelle skal ske så skånsomt som
muligt og for det kortest mulige tidsrum. En bæltefikseret indsat
skal have fast vagt, hvilket betyder, at der udpeges en fængsels-
betjent, som ikke må have andre arbejdsopgaver end at tage sig
af den fikserede indsatte. Ved tvangsfiksering af en indsat i sik-
ringscelle skal institutionen straks anmode en læge om at fore-
tage tilsyn med den indsatte.
Da der er tale om en meget indgribende foranstaltning, har ind-
satte, som er anbragt i sikringscelle, herunder med fiksering, ad-
gang til at klage til Direktoratet for Kriminalforsorgen over af-
gørelsen.
Der henvises i artiklen fra dr.dk den 7. januar 2020 til, at Euro-
parådets Torturkomite har anbefalet de danske myndigheder at
stoppe med brugen af fiksering i forbindelse med sikringscelle i
fængslerne.
Direktoratet for Kriminalforsorgen kan i relation hertil oplyse,
at det er direktoratets vurdering, at det ikke helt vil kunne und-
gås at anbringe indsatte i sikringscelle. Der er imidlertid løbende
fokus på at begrænse antallet af sikringscelleanbringelser mest
muligt, herunder anvendelsen af fiksering.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 545: Åbent samråd med justitsministeren den 3. september 2020 om kritikpunkterne i rapporten fra Europarådets Komité til Forebyggelse af Tortur (CPT) - Skriftlige svar på udvalgsspørgsmål forud for samrådet
I den forbindelse kan det oplyses, at der efter en intern forvalt-
ningsrevision i 2018 blev udarbejdet en tjekliste, der i kort og
let forståelig form gennemgår regler for sagsbehandlingen ved-
rørende anbringelse i sikringscelle. Der er efterfølgende gen-
nemført undervisning af personalet med særligt fokus på doku-
mentation af varigheden af anbringelsen og fiksering.
Kriminalforsorgens institutioner er endvidere i august 2018 på
baggrund af en konkret sag vedrørende et dødsfald i forbindelse
med anbringelse i sikringscelle med fiksering – omtalt i besva-
relsen af spørgsmål nr. 496 af 19. marts 2018 fra Folketingets
Udlændinge- og Integrationsudvalg – blevet vejledt om, hvor-
dan risikoen for blodpropper som følge af længerevarende fik-
sering kan forebygges.
Herudover er der lokalt i institutionerne et særligt ledelsesfokus
på sikringscelleanbringelse, idet det som udgangspunkt er en en-
hedschef eller en enhedsleder, der er ansvarlig for sikringscelle-
anbringelsen, ligesom direktoratet gennemgår alle sager, hvor
en indsat har været anbragt i sikringscelle med fiksering i over
24 timer.
Som det fremgår, er der i kriminalforsorgen således generelt en
stor opmærksomhed rettet mod begrænsning i brugen af sik-
ringscelle, og kriminalforsorgen vil fortsat nøje følge udviklin-
gen på området og iværksætte relevante initiativer, såfremt det
skønnes nødvendigt.”
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 545: Åbent samråd med justitsministeren den 3. september 2020 om kritikpunkterne i rapporten fra Europarådets Komité til Forebyggelse af Tortur (CPT) - Skriftlige svar på udvalgsspørgsmål forud for samrådet
2238503_0004.png
Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 631
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. september 2020
Straffuldbyrdelseskontoret
Joachim Slott Sørensen
2020-0030-3441
1364922
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 631 (Alm. del), som Fol-
ketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. januar 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Katrine Busch
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 545: Åbent samråd med justitsministeren den 3. september 2020 om kritikpunkterne i rapporten fra Europarådets Komité til Forebyggelse af Tortur (CPT) - Skriftlige svar på udvalgsspørgsmål forud for samrådet
Spørgsmål nr. 631 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om og hvilke initiativer, ministe-
ren vil tage for at undgå anvendelse af bæltefikseringer og sik-
ringsceller i Kriminalforsorgen, herunder om ministeren over-
vejer at udfase brugen bæltefikseringer og sikringsceller, lige-
som tilfældet er i flere andre lande? Spørgsmålet bedes besvaret
2 dage før besvarelsen af REU alm. del - samrådsspm. O.”
Svar:
Der er ingen tvivl om, at bæltefiksering er et af de mest indgribende foran-
staltninger. Derfor er jeg enig i, at brugen heraf skal begrænses, så bæltefik-
sering kun anvendes, når det er nødvendigt.
Som det fremgår af min samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 632 (Alm.
del) fra Folketingets Retsudvalg, så har de øvrige skandinaviske lande regler
om bæltefiksering der i store træk minder om de danske.
Kriminalforsorgen har generelt en stor opmærksomhed rettet mod begræns-
ning i brugen af sikringscelle og bæltefiksering, og kriminalforsorgen vil
fortsat nøje følge udviklingen på området og iværksætte relevante initiati-
ver, såfremt det skønnes nødvendigt.
På denne baggrund vil jeg på nuværende tidspunkt ikke iværksætte tiltag i
forhold til at ændre reglerne for brugen af bæltefikseringen i kriminalforsor-
gens institutioner.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 545: Åbent samråd med justitsministeren den 3. september 2020 om kritikpunkterne i rapporten fra Europarådets Komité til Forebyggelse af Tortur (CPT) - Skriftlige svar på udvalgsspørgsmål forud for samrådet
2238503_0006.png
Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 632
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. september 2020
Straffuldbyrdelseskontoret
Joachim Slott Sørensen
2020-0030-3442
1364925
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 632 (Alm. del), som Fol-
ketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. januar 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Katrine Busch
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 545: Åbent samråd med justitsministeren den 3. september 2020 om kritikpunkterne i rapporten fra Europarådets Komité til Forebyggelse af Tortur (CPT) - Skriftlige svar på udvalgsspørgsmål forud for samrådet
Spørgsmål nr. 632 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren indhente erfaringer fra Norge, Sverige og Fin-
land i forhold til udfasning af brugen af bæltefiksering i Krimi-
nalforsorgen? Spørgsmålet bedes besvaret 2 dage før besvarel-
sen af REU alm. del - samrådsspm. O.”
Svar:
Justitsministeriet har via Udenrigsministeriet anmodet de relevante myndig-
heder i Norge, Sverige og Finland om bl.a. at oplyse, hvorvidt bæltefiksering
anvendes i deres kriminalforsorgsinstitutioner.
De norske myndigheder har oplyst, at i henhold til straffegjennomførings-
lovens § 38 om brug af tvangsmidler i fængsel, herunder sikkerhedsseng der
svarer til bæltefiksering, fremgår følgende:
”Kriminalomsorgen kan ta i bruk sikkerhetscelle, sikkerhets-
seng eller annet godkjent tvangsmiddel for å
a) avverge alvorlig angrep eller skade på person,
b) hindre iverksettelse av alvorlige trusler eller betydelig skade
på eiendom,
c) hindre alvorlige opptøyer eller uroligheter,
d) hindre rømning fra fengsel, under transport eller fra bestem-
melsessted,
e) avverge ulovlig inntrenging i fengsel, eller
f) sikre adgang til sperret eller forskanset rom.
Kriminalomsorgen skal bare bruke tvangsmidler dersom forhol-
dene gjør det strengt nødvendig, og mindre inngripende tiltak
forgjeves har vært forsøkt eller åpenbart vil være utilstrekkelig.
Tvangsmidler skal brukes med varsomhet slik at ingen blir på-
ført unødig skade eller lidelse. Uttalelse fra lege skal så vidt mu-
lig innhentes og tas i betraktning ved vurderingen av om det skal
besluttes bruk av sikkerhetscelle eller sikkerhetsseng. Krimina-
lomsorgen skal fortløpende vurdere om det er grunnlag for å op-
prettholde tiltaket.
For innsatte under 18 år kan tvangsmidler bare benyttes dersom
det er tvingende nødvendig, og mindre inngripende tiltak forgje-
ves har vært forsøkt eller åpenbart vil være utilstrekkelige.
Tvangsmidler skal brukes med varsomhet slik at ingen blir på-
ført unødig skade eller lidelse. Uttalelse fra lege skal så vidt mu-
lig innhentes og tas i betraktning ved vurderingen av om det skal
besluttes bruk av sikkerhetscelle eller sikkerhetsseng. Innsatte
under 18 år skal ha kontinuerlig tilsyn. Kriminalomsorgen skal
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 545: Åbent samråd med justitsministeren den 3. september 2020 om kritikpunkterne i rapporten fra Europarådets Komité til Forebyggelse af Tortur (CPT) - Skriftlige svar på udvalgsspørgsmål forud for samrådet
fortløpende vurdere om det er grunnlag for å opprettholde tilta-
ket.
Bruk av sikkerhetsseng som overstiger 24 timer, skal meldes til
regionalt nivå som tar stilling til om tiltaket skal opprettholdes.
Spørsmålet skal vurderes på nytt etter 24 timer. Tiltaket skal
meldes til Kriminalomsorgsdirektoratet når bruk av sikkerhets-
seng overstiger 3 døgn. For innsatte under 18 år skal bruk av
sikkerhetsseng omgående meldes til regionalt nivå, som tar stil-
ling til om tiltaket skal opprettholdes. Tiltaket skal meldes til
direktoratet når bruk av sikkerhetsseng overstiger 24 timer.”
De norske myndigheder har desuden oplyst, at der aktuelt ikke er initiativer
på området. Myndighederne har herudover oplyst, at Kriminalomsorgsdi-
rektoratet har nedsat en arbejdsgruppe, som skal udrede brugen af bæltefik-
sering i norske fængsler. Direktoratet ønsker en reduktion og udfasning af
bæltefiksering i norske fængsler, og arbejdsgruppen har derfor mandat til at
vurdere, om brugen af bæltefiksering kan afvikles, herunder hvordan dette
bedst kan gøres. Derudover skal direktoratet vurdere introduktion af polstret
sikkerhedscelle, som vil kunne reducere behovet for tilgængelig bæltefikse-
ring i fængslerne. De norske myndigheder bemærker, at dette arbejde endnu
er i startfasen.
De svenske myndigheder har oplyst, at bæltefiksering kan anvendes i både
fængsler (anstalter) og ved varetægtsfængsling (häkten). Der fremgår af §
10 i anstaltslagens kapitel 8 om særlige kontrol- og tvangsforanstaltninger
følgende (modtaget på engelsk):
”A prisoner may be restrained with an instrument of restraint (1)
during movement inside the prison and during transport or any
other stay away from prison if this is necessary for security rea-
sons, or (2) if he or she behaves violently and restraint is abso-
lutely necessary having regard to danger to the life and health of
the prisoner or some other person.
A doctor shall examine a prisoner who has been restrained in
accordance with the first paragraph, (2), as soon as possible.”
Der fremgår endvidere af § 10 i häkteslagens kapitel 4 om særlige kontrol-
og tvangsforanstaltninger følgende (modtaget på engelsk):
”A prisoner may be restrained with an instrument of restraint (1)
during movement inside the place of detention and during trans-
port or other stay away from the place of confinement if this is
necessary for security reasons, or (2) if he or she behaves vio-
lently and restraint is absolutely necessary having regard to dan-
ger to the life and health of the prisoner or some other person.
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 545: Åbent samråd med justitsministeren den 3. september 2020 om kritikpunkterne i rapporten fra Europarådets Komité til Forebyggelse af Tortur (CPT) - Skriftlige svar på udvalgsspørgsmål forud for samrådet
A doctor shall examine a prisoner who has been restrained in
accordance with the first paragraph, (2), as soon as possible.”
De svenske myndigheder har herudover oplyst, at der aktuelt ikke er initia-
tiver på området.
De finske myndigheder har oplyst, at der i henhold til § 2 om fiksering i
fängelselags kapitel 18 om sikkerhedsforanstaltninger og magtanvendelses
fremgår følgende (modtaget på engelsk):
”A prisoner's immediate freedom to act may be restricted by ap-
plying handcuffs, using plastic ties
or a spit mask, or in some other corresponding manner, if this is
necessary:
1)
to prevent an escape during transport;
2)
to control violent behaviour that cannot be prevented by
any other means and that may endanger the safety of the
prisoner or another person or cause serious damage to
property;
3)
to avert imminent violence; or
4)
to secure an intimate body search. (507/2019)
The restraining may not be continued any longer than what is
necessary. If a prisoner is restrained under subsection 1, para-
graph 2, a physician shall be consulted, where possible. When a
prisoner is being heard in a court, the restraining shall be termi-
nated, unless the presiding judge for special reasons orders oth-
erwise. The restraining shall also be terminated if this is neces-
sary in order to perform a medical procedure.”
De finske myndigheder har derudover oplyst, at der aktuelt ikke er initiativer
på området.
4