Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del Bilag 314
Offentligt
2166121_0001.png
Vurdering af
terrortruslen
mod Danmark
Marts 2020
1
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 314: Orientering om PET's nye vurdering af terrortruslen mod Danmark, fra justitsministeren
2166121_0002.png
Forord
Vurderingen af terrortruslen mod Danmark (VTD) udgør
Center for Terroranalyses (CTA’s) samlede vurdering af
terrortruslen mod Danmark og danske interesser i udlan-
det.
Vurderingen bygger på et stort antal underliggende CTA-
analyser, som for størstedelens vedkommende er klassi-
ficerede, og som strækker sig fra vurderinger af truslen
mod konkrete personer, lokaliteter og begivenheder til
bredere tendensanalyser og vurderinger af fænomener
med betydning for terrortruslen mod Danmark og dan-
ske interesser i udlandet.
Vurderingen beskriver primært terrortruslen fra militant
islamisme samt i mindre grad fra højre- og venstreeks-
tremisme. Der peges dog også på en række andre trusler,
der kan have betydning for den samlede vurdering af ter-
rortruslen. Der er endvidere et separat afsnit om terror-
truslen mod Grønland og Færøerne.
Nærværende vurdering er baseret på efterretninger, der
er blevet behandlet før 1. marts 2020.
CTA er et fusionscenter, hvis medarbejdere stammer fra fem
danske myndigheder (Politiets Efterretningstjeneste, Forsva-
rets Efterretningstjeneste, Udenrigsministeriet, Beredskabs-
styrelsen og Rigspolitiets Nationale Efterforskningscenter).
Foto:
Scanpix
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 314: Orientering om PET's nye vurdering af terrortruslen mod Danmark, fra justitsministeren
INDHOLD
1. OVERORDNET VURDERING AF TERRORTRUSLEN MOD DANMARK
2. TERRORTRUSLEN FRA MILITANT ISLAMISME
2.1. Udviklingen i det globale trusselsbillede
2.2. Truslen i Danmark fra militant islamisme – særlige fokusområder
Radikalisering i islamistiske miljøer i Danmark
Udrejste og tilbagevendte fra Syrien/Irak
Radikaliserede løsladte fra fængslerne
Asylansøgere, flygtninge og migranter
Personer bosat i andre lande
2.3. Terrormål i Danmark for militante islamister
2.4. Fremgangsmåder ved militant islamistiske terrorangreb i Danmark
2.5. Finansiering af militant islamistiske terrorgrupper i udlandet
2.6. Terrortruslen fra militant islamisme mod danskere og danske interesser i udlandet
3. TERRORTRUSLEN FRA HØJREEKSTREMISME
4. TERRORTRUSLEN FRA VENSTREEKSTREMISME
5. ANDRE TRUSLER, DER KAN HAVE KARAKTER AF TERROR
6. TERRORTRUSLEN MOD GRØNLAND OG FÆRØERNE
5
10
10
12
12
13
16
17
18
18
20
22
22
24
26
27
28
Forsidefoto:
Christiansborg Slotsplads, terrorsikring, Slots- og Kulturstyrelsen.
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 314: Orientering om PET's nye vurdering af terrortruslen mod Danmark, fra justitsministeren
2166121_0004.png
UDVALGTE CENTRALE BEGREBER I VURDERING
AF TERRORTRUSLEN MOD DANMARK
Begreber
Fremmedkriger:
En privatperson, der er udrejst
eller vendt tilbage fra et konfliktområde (Syrien/
Irak, Libyen, Afghanistan, Yemen m.fl.), og hvis
formål var at deltage i konflikten.
Hensigt:
Vilje/intention om at bringe en given
kapacitet i spil over for et givent mål eller en giv-
en målgruppe.
Kapacitet:
Udtryk for de tilgængelige midler
(personel, teknik, materiel osv.), holdt op imod
evnen (uddannelse, færdigheder, logistik osv.)
til at udnytte disse midler maksimalt i et muligt
angreb.
Islamisme:
Politisk ideologi med vision om et
samfund baseret på islamiske værdier. En islamist
er en person, der bekender sig til denne ideologi.
Militant islamisme:
Fortolkning af islamistisk
ideologi, der legitimerer anvendelse af vold for
at opnå politiske, religiøse eller ideologiske mål.
Ekstremisme:
Vilje til at anvende vold eller andre
ulovlige handlinger for at ændre eksisterende
samfundsforhold.
Terrortrusselsniveauer
MEGET ALVORLIG
Der er en specifik trussel.
Der er kapacitet, hensigt,
planlægning og mulig
iværksættelse.
ALVORLIG
Der er en erkendt trussel.
Der er kapacitet, hensigt
og planlægning.
GENEREL
Der er en generel trussel.
Der er kapacitet og/eller
hensigt og mulig
planlægning.
BEGRÆNSET
Der er en potentiel
trussel. Der er en
begrænset kapacitet
og/eller hensigt.
INGEN
Der er ingen indikationer
på en trussel. Der er ikke
erkendt kapacitet eller
hensigt.
Typer af angreb
Radikalisering:
Dynamisk proces, hvor en person
i stigende grad accepterer anvendelse af vold til
at opnå politiske, religiøse eller ideologiske mål.
Soloterrorist:
En person, der angriber på egen
hånd. Personen kan have haft kontakt til andre
militante personer eller grupper.
Inspireret:
Gerningsmanden er inspireret af
militant islamisme eller politisk ekstremisme og
planlægger angreb på egen hånd.
Understøttet:
Gerningsmanden er i kontakt med
én eller flere personer, der opildner, vejleder eller
på anden vis støtter angrebsplaner.
Dirigeret:
Et angreb sanktioneres og/eller plan-
lægges tæt på en terrorgruppes ledelse.
4
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 314: Orientering om PET's nye vurdering af terrortruslen mod Danmark, fra justitsministeren
2166121_0005.png
1. OVERORDNET VURDERING AF TERRORTRUSLEN
MOD DANMARK
CTA vurderer, at terrortruslen mod Danmark fortsat er alvorlig. Det betyder i henhold til PET’s definitioner,
at der er en erkendt trussel, kapacitet, hensigt og planlægning
1
.
Militante islamister udgør fortsat den væsentligste terrortrussel mod Danmark, og denne trussel er alvorlig
(se afsnit 2). Truslen udgår først og fremmest fra sympatisører af gruppen, der kalder sig Islamisk Stat (IS).
Det drejer sig primært om personer med tilknytning til visse islamistiske miljøer i Danmark, hvor der fore-
går aktiviteter, der kan have en radikaliserende indvirkning på de deltagende personer, og som kan føre til,
at enkelte personer eller mindre grupper kan begå terrorhandlinger. Der kan også udgå en terrortrussel fra
personer eller mindre grupper uden for miljøerne, som på anden vis har gennemgået et radikaliserings-
forløb, eksempelvis via forskellige online-aktiviteter. Der kan endvidere udgå en terrortrussel fra personer,
der er eller har været udrejst til konfliktzonen i Syrien/Irak, og fra radikaliserede indsatte i fængsler, når
de løslades. Truslen udgår både fra personer i Danmark og personer fra andre lande, herunder Danmarks
nabolande.
CTA vurderer imidlertid, at udviklingen i det globale trusselsbillede betyder, at terrortruslen mod Danmark
fra IS er reduceret. Krigen i Syrien er gået ind i sit niende år, og IS har ikke opgivet sin kamp for at etablere
et ”kalifat”. IS’ tab af territorium i Syrien/Irak betyder dog, at gruppens evne til at gennemføre komplekse,
dirigerede terrorangreb i Vesten, herunder i Danmark, i et stykke tid har været reduceret. Også IS’ officielle
propagandamaskine er svækket, og både kvantiteten og kvaliteten af propagandaen er faldet markant.
Al-Qaida har fortsat ambitioner om at ramme mål i Vesten, men organisationen råder ikke over de samme
kapaciteter som tidligere.
Udviklingen i det globale trusselsbillede afspejler sig i CTA’s angrebsstatistik for Vesten. Som figur 1 viser,
har der siden efteråret 2017 været et markant fald i antallet af militant islamistiske terrorangreb i Vesten
2
.
Der var i 2018 i gennemsnit 2,4 afværgede eller gennemførte terrorangreb pr. måned mod 6,7 pr. måned
i 2017. Den faldende tendens fortsatte i 2019, hvor der i gennemsnit var 1,8 afværgede eller gennemførte
angreb i Vesten pr. måned. Antallet af afværgede og gennemførte angreb nærmer sig nu niveauet for årene
inden, at IS etablerede ”kalifatet” i Syrien/Irak.
”CTA vurderer imidlertid, at udviklingen i det globale trusselsbillede betyder,
at terrortruslen mod Danmark fra IS er reduceret.”
1. Truslen mod Danmark kan fastholdes i ”alvorlig” uden igangværende planlægning, da Danmark tidligere har været genstand for angrebsplan-
lægning, angrebsforsøg eller gennemførte angreb.
2. Det skal bemærkes, at opgørelser over antallet af afværgede og gennemførte terrorangreb kan variere afhængig af opgørelsesmetode og
tilgængelige oplysninger.
5
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 314: Orientering om PET's nye vurdering af terrortruslen mod Danmark, fra justitsministeren
2166121_0006.png
Figur 1:
Antal afværgede og gennemførte angreb i Vesten fra 2012 til 2019.
Figur 2 viser, at antallet af dødsofre for terrorangreb i Vesten også er faldet markant siden 2017 og nærmer
sig niveauet inden IS’ ”kalifat”. Det hænger bl.a. sammen med, at alle terrorangreb i 2018 og 2019 blev ud-
ført af soloterrorister, der var inspirerede – men ikke dirigerede eller understøttede – af militant islamistiske
grupper, herunder IS.
Figur 2:
Antal dræbte ved angreb i Vesten fra 2012 til 2019.
6
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 314: Orientering om PET's nye vurdering af terrortruslen mod Danmark, fra justitsministeren
De fleste af de omkring 5.000 fremmedkrigere fra Europa, der siden 2012 tilsluttede sig IS eller andre mili-
tant islamistiske grupper i Syrien og Irak, er siden vendt tilbage til de lande, de udrejste fra, er omkommet
eller taget til fange. De tilfangetagne udrejste er fortrinsvist tilbageholdt i lejre og fængsler i det nordøst-
lige Syrien. Det gælder bl.a. ca. halvdelen af de tilbageværende voksne udrejste fra Danmark med dansk
statsborgerskab.
Trods den generelle forbedring i det globale trusselsbillede og den reducerede terrortrussel mod Danmark
fra IS vurderer CTA imidlertid fortsat, at der er personer i Danmark og i udlandet, herunder i Danmarks
nabolande, der har sympati for militant islamisme, og som kan udgøre en terrortrussel mod Danmark. Det
illustreres bl.a. af den koordinerede anholdelsesaktion, som PET i samarbejde med relevante politikredse
gennemførte den 11. december 2019, og som førte til varetægtsfængsling af syv personer for mistanke om
overtrædelse af straffelovens § 114.
Der er herudover fortsat visse usikkerheder, som har en væsentlig betydning for vurderingen af terror-
truslen mod Danmark. Det drejer sig primært om IS’ strategiske hensigt efter gruppens tab af territorium
i Syrien/Irak, herunder særligt gruppens hensigt om og kapacitet til at gennemføre dirigerede angreb i
Vesten, eventuelt forankret i gruppens underafdelinger/”eksterne provinser”. Hertil kommer en usikkerhed
om, hvilken betydning opfattede krænkelser af islam har for terrortruslen i Danmark.
Militante islamister anser islam for at være under angreb fra Vesten, og Danmarks aktive deltagelse i militæ-
re operationer i bl.a. Mellemøsten og Afghanistan, herunder det danske bidrag til den militære operation
mod IS i Syrien/Irak, gør, at militante islamister fortsat anser Danmark for at være et legitimt mål. Danmark
har endvidere siden ”Tegningesagen” haft et ry for at krænke islam, og selvom det er sjældent, at Danmark
fremhæves konkret i den militant islamiske propaganda, kan Danmarks omdømme som ”krænkernation”
atter blusse op, hvis forhold eller handlinger i Danmark eller i udlandet, der opfattes som krænkende over
for islam, spredes nationalt og/eller internationalt.
Truslen fra militante islamister er i de senere år blevet mere fragmenteret. Det er fortsat CTA’s vurdering,
at det mest sandsynlige militant islamistiske terrorangreb i Danmark er et angreb, der udføres efter kort
planlægning af en soloterrorist eller en mindre gruppe, der er inspireret af militant islamistisk propaganda.
Angreb, der gennemføres af en person uden forudgående kontakt med andre militante islamister eller
militant islamistiske grupper, kan være vanskelige at afdække og afværge. Det gælder især, hvis angrebet
gennemføres spontant.
De mest sandsynlige mål for et militant islamistisk terrorangreb i Danmark er et ubeskyttet civilt mål, så-
som et offentligt befærdet sted eller et arrangement, hvor mange mennesker er samlet, eller ”symbolmål”,
i første række personer, institutioner og begivenheder, der kan opfattes som islamkrænkende. Andre mu-
lige mål er jødiske mål, politi og militær – særligt i forbindelse med bevogtningsopgaver – visse offentlige
myndigheder samt udvalgte politikere. Militante islamister har fortsat fokus på at ramme transportinfra-
strukturen, særligt international flytrafik. Den mest sandsynlige fremgangsmåde ved et militant islamistisk
terrorangreb i Danmark er anvendelsen af lettilgængelige midler, hvorved hovedsageligt forstås knive,
7
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 314: Orientering om PET's nye vurdering af terrortruslen mod Danmark, fra justitsministeren
2166121_0008.png
slagvåben, ildspåsættelser eller køretøjer. Angreb med brug af skydevåben eller hjemmelavede bomber
er også mulige.
Der er en terrortrussel fra militante islamister mod danske interesser i udlandet, først og fremmest i lande
og regioner, hvor al-Qaida (AQ) og IS har underafdelinger, hvor de kan træne og planlægge angreb. I de se-
neste par år har militante islamistiske netværk uden direkte forbindelse til IS eller AQ imidlertid også andre
steder udført angreb mod vestlige interesser i lande uden for Europa.
Terrortruslen mod danske interesser i udlandet retter sig både mod beskyttede mål, såsom diplomatiske
repræsentationer, og mindre beskyttede mål, såsom virksomheder, NGO’er og turister. Truslen adskiller sig
som udgangspunkt ikke fra truslen mod andre vestlige landes interesser, og som andre vesterlændinge kan
danskere risikere at blive ofre for angreb, der målrettes vestlige eller lokale interesser. Det viser bl.a. drabet
på en dansk turist i december 2018 i Marokko og angrebet i april 2019 i Sri Lanka, hvor tre danskere mistede
livet. Danmark har imidlertid som nævnt fortsat et ry i militant islamistiske kredse for at krænke islam, og
dette ry kan hurtigt blive bragt op internationalt, hvorved terrortruslen mod danske interesser i udlandet
kan ændre sig i negativ retning. Danske diplomatiske repræsentationer og anden dansk tilstedeværelse i
udlandet, herunder ansatte i danske virksomheder, vil i så fald kunne blive opfattet som symbolske mål, der
giver mulighed for at ramme Danmark uden at foretage angreb i Danmark.
Der udgår også en terrortrussel fra henholdsvis højre- og venstreekstremister i Danmark.
Terrortruslen fra højreekstremister er efter CTA’s vurdering øget og nu af en sådan karakter, at CTA hæver
trusselsniveauet fra niveauet begrænset til niveauet generel (se afsnit 3). Det betyder i henhold til PET’s
definitioner, at der er en generel trussel. Der er kapacitet og/eller hensigt og mulig planlægning.
Der har siden foråret 2019 været en række højreekstremistiske terrorangreb i Vesten udført af soloaktø-
rer, hvis radikaliseringsproces primært er foregået på online-fora. Blandt disse angreb var et omfattende
angreb i marts 2019 i Christchurch, New Zealand, der bidrog til at inspirere til efterfølgende højreekstre-
mistiske angreb udført af soloaktører i bl.a. USA, Norge og Tyskland. Det seneste angreb fandt sted den
19. februar 2020, hvor en person med højreekstremistiske sympatier dræbte ni personer på to lokaliteter i
Hanau, Tyskland. De mange angreb viser bl.a., at virtuelle platforme og medier på internettet i stort omfang
anvendes til at sprede højreekstremistisk propaganda og til radikalisering. Den internationale udvikling på-
virker efter CTA’s vurdering truslen fra højreekstremister i Danmark, og det er CTA’s vurdering, at angrebene
kan påvirke enkelte danske højreekstremister til at begå angreb i Danmark. Det er også CTA’s vurdering, at
danske højreekstremister i disse år etablerer flere kontakter til ligesindede i udlandet.
”Den internationale udvikling påvirker efter CTA’s vurdering truslen fra højre-
ekstremister i Danmark, og det er CTA’s vurdering, at angrebene kan påvirke
enkelte danske højreekstremister til at begå angreb i Danmark.”
8
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 314: Orientering om PET's nye vurdering af terrortruslen mod Danmark, fra justitsministeren
2166121_0009.png
Det mest sandsynlige højreekstremistiske terrorangreb i Danmark er et angreb, der udføres af en soloter-
rorist eller en lille gruppe, der befinder sig i periferien af eller uden for et højreekstremistisk miljø. Det mest
sandsynlige våben, der vil blive anvendt ved et højreekstremistisk terrorangreb i Danmark, er blank- eller
stikvåben eller lette skydevåben, herunder særligt jagtrifler, haglgeværer og pistoler. Andre mulige våben
inkluderer ildspåsættelse, hjemmelavede bomber og køretøjer.
Terrortruslen fra venstreekstremister er begrænset (se afsnit 4). Det betyder i henhold til PET’s definitioner,
at der er en potentiel trussel, men begrænset kapacitet og/eller hensigt. Truslen fra venstreekstremister har
efter CTA’s vurdering ikke udviklet sig nævneværdigt i de seneste år.
Der er herudover en række andre forhold, der kan have betydning for terrortruslen i Danmark (se afsnit 5).
Politiske, etniske og religiøse konflikter i udlandet kan eksempelvis føre til konfrontation mellem personer
eller grupper med tilknytning til de berørte grupper i Danmark. Dette kan udvikle sig til handlinger, der har
karakter af terror. Herudover kan truende ytringer på bl.a. sociale medier påvirke visse psykisk uligevægtige
eller meget påvirkelige personer til at begå ideologisk motiveret vold, der kan have karakter af terror.
PET iværksætter løbende operationer med henblik på at afdække og afværge mulige terrortrusler mod mål
i Danmark, men terrorangreb kan finde sted uden forudgående efterretningsmæssige indikationer, også
selvom gerningsmændene tidligere har været kendt for at nære sympati for militant islamisme eller politisk
ekstremisme. En særlig bekymring knytter sig i den forbindelse til personer, der har gennemgået relativt
kortvarige radikaliseringsforløb, og til personer, der ekskluderes fra eller afvises af miljøer, eksempelvis på
grund af deres ekstreme opførsel eller holdninger.
9
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 314: Orientering om PET's nye vurdering af terrortruslen mod Danmark, fra justitsministeren
2166121_0010.png
2. TERRORTRUSLEN FRA MILITANT ISL AMISME
2.1. Udviklingen i det globale trusselsbillede
3
Trods tabet af sin leder, Abu Bakr al-Baghdadi, udgør IS stadig en reel trussel mod Vesten, om end den er
reduceret. IS forsøger fortsat aktivt at understøtte sympatisørers angrebsplanlægning, ligesom gruppens
propaganda stadig opfordrer personer i Vesten til at begå terror. IS, relaterede grupper og sympatisører
udgør derfor fortsat en terrortrussel i Danmark og mod danske interesser i udlandet.
IS’ leder Abu Bakr al-Baghdadis død vil efter CTA’s vurdering ikke på kort sigt påvirke terrortruslen mod
Vesten og Danmark fra IS. Gruppen offentliggjorde fire dage efter al-Baghdadis død navnet på hans efter-
følger – Abu Ibrahim al-Hashimi al-Qurashi.
I marts 2019 mistede IS kontrollen over sit sidste område i Syrien, men det betyder ikke, at gruppen er
endeligt nedkæmpet. IS’ erklærede mål er fortsat at etablere et ”kalifat”, men gruppens aktuelle fokus er
at bekæmpe lokale sikkerhedsstyrker og genvinde styrke i Syrien og Irak. Kombinationen af den generelle
ustabilitet i de to lande og IS’ mangeårige erfaring med væbnet kamp gør, at det er usandsynligt, at grup-
pen vil blive nedkæmpet inden for de næste par år. Hertil kommer, at mange af de underliggende årsager,
der muliggjorde, at IS kunne vinde fodfæste i Irak og Syrien, fortsat er til stede, og det betyder, at arabiske
sunnimuslimer også fremover vil udgøre et rekrutteringspotentiale for gruppen. IS har siden 2014 udråbt
flere såkaldte eksterne provinser i en række lande uden for Syrien og Irak. Disse provinser fungerer i praksis
som IS’ underafdelinger.
”I marts 2019 mistede IS kontrollen over sit sidste område i Syrien, men det
betyder ikke, at gruppen er endeligt nedkæmpet.”
IS ser Vesten som sin fjende, og gruppen har fortsat en intention om at dirigere angreb i Vesten. IS’ kapaci-
tet til at foretage sådanne angreb er imidlertid reduceret. Netværk af IS-relaterede personer forsøger dog
fortsat at yde bistand til og understøtte angreb mod mål i Europa. Personer med relation til IS fungerer bl.a.
som facilitatorer og mentorer for sympatisører, der måtte ønske at gennemføre angreb i Vesten. IS forsøger
også stadig at inspirere sympatisører til på egen hånd at gennemføre angreb i Vesten. Efter det højreeks-
tremistiske terrorangreb i Christchurch, New Zealand, i marts 2019, opfordrede det officielle IS-medie al-
Furqan eksempelvis til hævnangreb på højreekstremister. Efter al-Baghdadis død opfordrede IS i gruppens
officielle tidsskrift al-Naba den 31. oktober 2019 til fortsat kamp mod Vesten.
3. For en uddybende gennemgang af forhold i det globale trusselsbillede af betydning for terrortruslen fra udlandet se
Efterretningsmæssig
Risikovurdering 2019
fra Forsvarets Efterretningstjeneste på http://fe-ddis.dk.
10
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 314: Orientering om PET's nye vurdering af terrortruslen mod Danmark, fra justitsministeren
2166121_0011.png
I takt med, at IS har mistet territorium, er gruppens
officielle propaganda dog blevet betydeligt svæk-
ket, da både kvantiteten og kvaliteten i de senere
år er faldet markant. Gruppens propaganda er i dag
primært målrettet publikum i Syrien og Irak samt
gruppens eksterne provinser. Hvor propagandaen
førhen fokuserede på opbygningen af et ”kalifat”,
er fokus i dag først og fremmest på budskaber om
militære aktiviteter og ”sejre på kamppladsen”. Der
findes imidlertid fortsat en stor mængde meget vel-
produceret og ekstremt voldelig IS-propaganda on-
line, der kan have betydning for radikalisering, ud-
pegning af mål og bidrage med konkret vejledning
ved angrebsplanlægning. Hertil kommer, at forskel-
lige uofficielle pro-IS-medier i nogen grad har været
i stand til at udfylde tomrummet efter nedgangen i
den officielle IS-propaganda. Det er således sådan-
ne pro-IS-grupper, der blandt andet står bag det
arabisksprogede magasin ”al-Anfal” og det engelsk-
sprogede magasin ”From Dabiq to Rome”. Begge
magasiner har dog en mindre udbredelse, og kva-
liteten er markant ringere end de tidligere officielle
IS-udgivelser.
Den 21. april 2019 fandt et stort terrorangreb sted i
Sri Lanka rettet mod kirker, hoteller og et boligkom-
pleks i og omkring hovedstaden Colombo og på Sri
Lankas østkyst. Angrebet illustrerer endnu engang,
Foto:
Mosul, Irak, Unsplash.com
at lokalt forankrede grupper uden direkte kontakt
til IS’ centrale ledelse kan begå terror på IS’ vegne. Angrebet i Sri Lanka blev endvidere begået af personer,
der ikke havde haft nævneværdig bevågenhed fra myndighedernes side.
Al-Qaida (AQ) anser islam for at være under angreb fra Vesten, såvel militært, økonomisk og socialt som
kulturelt, og AQ og AQ-tilknyttede grupper har efter CTA’s vurdering fortsat ambition om at udføre terror-
angreb i Vesten og mod vestlige interesser i andre dele af verden. Al-Qaida på den Arabiske Halvø (AQAP)
påtog sig i februar 2020 ansvaret for et angreb på en amerikansk flådebase. Det er første gang siden at-
tentatet mod det franske satireblad Charlie Hebdo i 2015, at AQAP påtager sig ansvar for et angreb i Ve-
sten. AQ er dog svækket og råder ikke længere over de samme kapaciteter som førhen. I de senere år har
AQ-tilknyttede grupper primært angrebet lokale mål i lande i Afrika, Mellemøsten og Asien, hvor gruppen
11
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 314: Orientering om PET's nye vurdering af terrortruslen mod Danmark, fra justitsministeren
har opbygget og konsolideret et internationalt netværk af underafdelinger, som fokuserer på lokale dags-
ordener inden for rammerne af en global vision. En af de væsentligste trusler mod Vesten fra AQ udgår fra
Syrien, hvor AQ-tilknyttede grupper er til stede i det nordvestlige Syrien, særligt i Idlib-provinsen.
AQ’s propaganda opfordrer jævnligt til angreb i Vesten, og det er oftest amerikanske og jødiske mål, der
omtales. AQ har dog også fortsat fokus på konkrete sager om opfattede krænkelser af islam, og som noget
nyt har AQ-relaterede grupper opfordret til angreb på højreekstremister som hævn for terrorangrebet i
marts 2019 i Christchurch, New Zealand.
2.2. Truslen i Danmark fra militant islamisme – særlige fokusområder
Udviklingen i det globale trusselsbillede påvirker terrortruslen fra militant islamisme i Danmark. Det er
CTA’s vurdering, at der findes enkeltpersoner eller mindre grupper af personer med militant islamistiske
sympatier i og uden for Danmark, som kan udgøre en terrortrussel mod Danmark. I det efterfølgende frem-
hæves en række områder, som ifølge CTA har særlig betydning for trusselsbilledet i Danmark.
Radikalisering i islamistiske miljøer i Danmark
Der findes i Danmark islamistiske miljøer, fysiske såvel som online, hvor der pågår aktiviteter af social og
religiøs karakter, der kan have en radikaliserende indvirkning på de deltagende personer. Særligt mere
lukkede gruppekonstellationer kan fungere som ”ekkokamre”, hvor deltagerne uimodsagt kan opbygge og
bekræfte hinanden i et militant islamistisk verdenssyn, hvilket kan føre til, at enkeltpersoner eller en mindre
gruppe af personer begår terrorhandlinger. Truslen kan både udgå fra kernemedlemmer og fra personer,
der har haft mere kortvarig eller perifer tilknytning til de pågældende miljøer, samt personer, som af for-
skellige grunde er blevet ekskluderet eller afvist. Der kan også udgå en trussel fra enkeltpersoner eller små
grupper, som ikke umiddelbart kan sættes i forbindelse med de øvrige miljøer i Danmark, men som på
anden vis har gennemgået et radikaliseringsforløb, eksempelvis via forskellige onlineaktiviteter.
”Det er CTA’s vurdering, at der findes enkeltpersoner eller mindre grupper af
personer med militant islamistiske sympatier i og uden for Danmark, som kan
udgøre en terrortrussel mod Danmark.”
De islamistiske miljøer, som CTA vurderer relevante i denne sammenhæng, er multietniske i deres sammen-
sætning og hovedsageligt forankret fysisk i og omkring de større byer i Danmark. Aktiviteter på de sociale
medier betyder dog, at berøringsfladen ofte er mere geografisk udbredt. Miljøerne varierer i størrelse og
sammenhængskraft. Ofte er der et vist overlap mellem personkredsene i de forskellige miljøer, både hi-
storisk og aktuelt. Langt hovedparten af de personer, der er tilknyttet miljøerne, er unge mænd, men der
findes også enkelte små religiøse kvindefællesskaber, hvor der kan foregå radikalisering. Ofte vil der være
personlige og/eller religiøse forbindelser mellem de pågældende mænd og kvinder.
12
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 314: Orientering om PET's nye vurdering af terrortruslen mod Danmark, fra justitsministeren
Det er CTA’s vurdering, at opbakningen til IS og AQ fortsat er intakt i visse kredse, men at det ikke udtrykkes
lige så åbent og eksplicit, som det tidligere har været tilfældet.
Et antal af de personer i Danmark, som efter CTA’s vurdering sympatiserer med militant islamisme, har
kontakter til ligesindede i udlandet. Kontakten er af meget forskelligartet karakter og omhandler alt fra gæ-
steprædikener, religiøse arrangementer og indsamling af penge til udveksling af propagandamateriale og
angrebsmanualer i lukkede online-fora. Sidstnævnte er særligt bekymrende, da det kan tjene til gensidig
inspiration og kapacitetsopbygning på tværs af landegrænser, ligesom der også kan være radikalisatorer
online, der aktivt forsøger at tilskynde personer bosat i Danmark til at begå angreb.
Den 11. december 2019 gennemførte PET som nævnt i afsnit 1 i samarbejde med relevante politikredse en
koordineret anholdelsesaktion rettet mod personer bosat flere steder i landet. I alt er syv personer blevet
varetægtsfængslet sigtet for overtrædelse af straffelovens § 114. Sigtelserne er begrundet i mistanke om
planlægning og forberedelse af militant islamistiske terrorangreb i Danmark eller Europa.
Udrejste og tilbagevendte fra Syrien/Irak
Det er CTA’s vurdering, at personer, der er eller har været udrejst fra Danmark til konfliktzonen i Syrien/Irak,
kan udgøre en trussel mod Danmark eller danske interesser i udlandet. Det gælder både mænd og kvinder,
og uanset om personerne opholder sig i konfliktzonen, er returneret til Danmark eller opholder sig i et
andet land i eller uden for Europa. Også personer udrejst fra andre lande end Danmark, herunder fra andre
europæiske lande, kan udgøre en trussel mod Danmark og danske interesser i udlandet. Truslen fra andre
landes udrejste udgår i første række – men ikke udelukkende – fra personer, der opholder sig i lande, der
grænser op til Danmark.
Radikaliserede personer, der er eller har været udrejst til konfliktzoner som den i Syrien/Irak, adskiller sig
efter CTA’s vurdering på en række måder fra andre radikaliserede personer. Udrejse til en konfliktzone de-
monstrerer en stærk vilje til at handle, selvom det kan indebære livsfare og betydelige afsavn. Opholdet i
en konfliktzone kan have ført til en øget brutalisering og voldsparathed hos den enkelte og have medført,
at denne kan have tilegnet sig en øget kapacitet til at udføre angreb. Udrejste personer kan herudover have
skabt forbindelse til andre personer, grupper og netværk med hensigt om og kapacitet til at begå terror i
Vesten.
En persons udrejse til en konfliktzone for at støtte en militant islamistisk dagsorden betyder dog ikke nød-
vendigvis, at personen udgør en terrortrussel mod Danmark eller danske interesser i udlandet. Terrortrus-
len beror på en konkret vurdering af den enkeltes hensigt om og kapacitet til at angribe danske mål. Blandt
relevante faktorer er den udrejste persons fortsatte sympati for militant islamisme og tilknytning til militant
islamistiske grupper samt personens eventuelle våbentræning og deltagelse i kamphandlinger.
Den mulige trussel fra udrejste og hjemvendte personer er ikke begrænset til eventuel angrebsplanlæg-
ning, men vedrører også radikalisering af andre personer, propagandavirksomhed, logistisk støtte, terrorfi-
nansiering eller anden terrorrelateret virksomhed.
13
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 314: Orientering om PET's nye vurdering af terrortruslen mod Danmark, fra justitsministeren
2166121_0014.png
PET vurderer, at der siden sommeren 2012 er mindst 159 personer, der er eller har været udrejst fra Dan-
mark til Syrien/Irak for at tilslutte sig militant islamistiske grupper. Af disse er knap halvdelen på nuværende
tidspunkt vendt tilbage til Danmark eller har taget ophold i primært andre europæiske lande. Omkring en
tredjedel af det samlede antal udrejste er efter PET’s oplysninger omkommet i konfliktzonen. 34 voksne
personer udrejst fra Danmark opholder sig fortsat i Syrien/Irak, eller i omkringliggende lande. Lidt under
halvdelen af dem er kvinder. Af de 34 voksne personer, der fortsat opholder sig i konfliktzonen, har ti alene
haft opholdstilladelse i Danmark, og disse har alle fået deres opholdstilladelse inddraget. Herudover har
tre personer fået frataget deres danske statsborgerskab administrativt. De resterende 21 voksne personer
er danske statsborgere. Af disse 21 er 12 ifølge PET’s oplysninger fængslet eller tilbageholdt, hovedsageligt
i kurdiskkontrollerede lejre og fængsler i det nordøstlige Syrien, mens de resterende ni formodes fortsat at
opholde sig på fri fod i konfliktzonen eller i omkringliggende lande.
Foto:
Al-Hawl, Scanpix
14
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 314: Orientering om PET's nye vurdering af terrortruslen mod Danmark, fra justitsministeren
Det er ifølge PET’s oplysninger ikke lykkedes personer fra Danmark at udrejse til konfliktzonen i Syrien/Irak
for at tilslutte sig militant islamistiske grupper siden 2016. Alle de tilbageværende 34 voksne udrejste fra
Danmark har været i konfliktzonen i mere end tre år.
De tyrkiske myndigheder har siden indledningen af den tyrkiske militære intervention i det nordøstlige
Syrien i oktober 2019 returneret et antal udrejste personer, der har været i tyrkisk varetægt, til de lande,
hvorfra de i sin tid er udrejst. Dette gælder også en udrejst dansk statsborger, og det er muligt, at flere
udrejste personer i tyrkisk varetægt i den kommende tid vil blive sendt retur til de lande, de er udrejst fra,
herunder til Danmark. CTA vurderer på nuværende tidspunkt, at det er vanskeligt for de tilbageværende
udrejste fra Danmark at vende tilbage til Danmark på egen hånd. Det skyldes bl.a., at det i praksis fortsat
er svært at forlade konfliktzonen, og at mange af de tilbageværende som nævnt er tilbageholdt i lejre eller
fængsler. Flere af de tilbageværende personer har endvidere som berørt tidligere mistet deres opholds-
grundlag i Danmark, og mange med dansk statsborgerskab har ikke længere deres pas. Nye udviklinger i
konfliktzonen og/eller ændrede restriktioner på ind- og udrejse til og fra konfliktzonen vil dog kunne påvir-
ke de tilbageværende udrejste personers muligheder for at indrejse i Danmark.
Størstedelen af de danske udrejste vil blive retsforfulgt, hvis de indrejser i Danmark.
Forholdene i de kurdiske lejre i det nordøstlige Syrien, hvor der bl.a. befinder sig personer udrejst fra Dan-
mark, er vanskelige og kan efter CTA’s vurdering øge radikaliseringen af de tilbageholdte personer, herun-
der tilbageholde udrejst fra Danmark. Det gælder især i al-Hawl-lejren, der primært huser kvinder og børn,
hvor der befinder sig et stort antal radikaliserede kvinder med fortsat sympati for IS. Der har været flere
eksempler på, at tilbageholdte kvinder har angrebet lejrpersonalet og udøvet social kontrol og selvjustits
over for andre tilbageholdte kvinder. I september 2019 opfordrede IS’ nu afdøde leder, Abu Bakr al-Baghd-
adi, i en officiel tale IS’ medlemmer til at iværksætte angreb på fængsler og lejre for at befri IS-medlemmer.
IS har tidligere haft succes med at organisere fangeflugter, og det er muligt, at sikkerheden omkring lejrene
vil blive forringet yderligere fremover.
”Forholdene i de kurdiske lejre i det nordøstlige Syrien, hvor der bl.a. befinder
sig personer udrejst fra Danmark, er vanskelige og kan efter CTA’s vurdering
øge radikaliseringen af de tilbageholdte personer, herunder tilbageholde ud-
rejst fra Danmark.”
Der er flere af personerne udrejst fra Danmark, der medbragte børn til konfliktzonen, og nogle har fået
børn dernede. Ifølge PET’s oplysninger opholder der sig ca. 40 børn af danske statsborgere i konfliktzonen.
PET har herudover oplysninger om, at ca. ti børn af personer, som tidligere har haft opholdstilladelse i Dan-
mark, også opholder sig i konfliktzonen. Af de i alt ca. 50 børn af personer udrejst af Danmark opholder ca.
30 sig i det nordøstlige Syrien, primært i lejrene al-Roj og al-Hawl. De øvrige børn opholder sig ifølge PET’s
oplysninger bl.a. i det nordvestlige Syrien og i Tyrkiet. I 2019 blev to børn af personer udrejst fra Danmark
evakueret fra Syrien med bistand fra danske myndigheder med henblik på efterfølgende indrejse i Dan-
mark.
15
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 314: Orientering om PET's nye vurdering af terrortruslen mod Danmark, fra justitsministeren
Det er efter CTA’s vurdering usandsynligt, at der udgår en aktuel terrortrussel fra børn af personer udrejst
fra Danmark til konfliktzonen. Det hænger først og fremmest sammen med børnenes nuværende lave al-
der. Det er CTA’s generelle vurdering, at større børn, der vender hjem fra konfliktzonen eller fra lejre, kan
udgøre en terrortrussel på grund af indoktrinering eller anden påvirkning i konfliktzonen. Det er i den for-
bindelse også CTA’s vurdering, at risikoen for indoktrinering og påvirkning som udgangspunkt forøges, jo
længere tid børnene opholder sig i et radikaliseret miljø, herunder i lejrene i det nordøstlige Syrien. Truslen
fra udrejste fra Danmark, herunder fra udrejste børn, der kommer til Danmark, vil blandt andet kunne på-
virkes af, hvorledes de modtages af de hjemlige myndigheder, herunder om de tilbydes støtte med henblik
på eventuel afradikalisering og reintegration.
Radikaliserede løsladte fra fængslerne
CTA vurderer, at radikaliserede indsatte i fængslerne kan udgøre en terrortrussel, når de løslades. Truslen
kan udgå fra personer, der er dømt for terrorrelaterede forbrydelser, samt fra andre voldsparate personer,
der påbegynder eller fortsætter en radikaliseringsproces under afsoning. Radikaliserede, løsladte personer
kan udgøre en terrortrussel allerede kort tid efter deres løsladelse. Herudover kan løsladte personer enga-
gere sig i eksisterende islamistiske miljøer. PET har kendskab til enkelte tilfælde, hvor radikaliserede fanger
i Danmark har haft kontakt til indsatte med relation til kriminelle miljøer, hvor der er adgang til våben.
Der er for tiden i mange europæiske lande et historisk højt antal indsatte, der er dømt i terrorrelaterede
sager med relation til militant islamisme. Når disse personer løslades, kan de udgøre en terrortrussel i såvel
afsoningslandet som i andre europæiske lande. Risikoen for, at personer, dømt for forbrydelser relateret til
militant islamistisk terrorisme i andre europæiske lande, rejser til Danmark for at begå et terrorangreb efter
løsladelse, afhænger efter CTA’s vurdering i høj grad af, om personerne har personlige forbindelser til Dan-
mark eller danske personer, eller om der er et særligt fokus på Danmark i militant islamistisk propaganda.
”Der er for tiden i mange europæiske lande et historisk højt antal indsatte, der
er dømt i terrorrelaterede sager med relation til militant islamisme. Når disse
personer løslades, kan de udgøre en terrortrussel i såvel afsoningslandet som i
andre europæiske lande.”
CTA har kendskab til, at seks gerningsmænd i Europa siden 2015 har begået et terrorangreb under udgang
eller inden for de første seks måneder efter deres løsladelse. En af disse gerningsmænd var danske Omar
Abdel Hamid el-Hussein, der gennemførte et terrorangreb i København i februar 2015. CTA har kendskab til
yderligere fire personer i Europa, der har begået et terrorangreb inden for det første år efter deres løsladel-
se. Senest begik en 20-årig mand den 2. februar 2020 et terrorangreb i London, Storbritannien, ca. en uge
efter løsladelse fra afsoning af en terrorrelateret dom på tre år og fire måneder.
Den 1. marts 2020 var der i alt 23 personer i Danmark, der enten afsoner straf eller sidder varetægtsfængs-
let eller domsanbragt i en terrorrelateret sag med udspring i militant islamisme. To af personerne er dømt
for at have planlagt at begå terrorangreb i Danmark. Der blev i 2018 og 2019 løsladt flere personer, der
16
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 314: Orientering om PET's nye vurdering af terrortruslen mod Danmark, fra justitsministeren
har afsonet domme for at have begået eller planlagt at begå terrorangreb i Danmark. Det drejer sig om
to personer fra ”Vollsmose-sagen” (anholdt i september 2006), en person fra ”Glasvej-sagen” (anholdt i
september 2007), fire personer fra Sverige, der havde planlagt et angreb mod Jyllands-Posten i Køben-
havn (anholdt december 2010) og gerningsmanden bag et angreb mod Kurt Westergaard (anholdt i januar
2010). Det er sandsynligt, at nogle af de løsladte personer fortsat sympatiserer med militant islamisme og
kan udgøre en terrortrussel efter deres løsladelse.
I 2019 blev tre personer løsladt efter endt afsoning af domme relateret til udrejse til en konfliktzone. Der
er flere danske eksempler på, at personer, der har været dømt for andre terrorrelaterede forbrydelser end
angrebsplanlægning, efterfølgende dømmes i lignende sager. Det drejer sig eksempelvis om sager ved-
rørende offentlig billigelse af terror, bombetrusler, terrorfinansiering og udrejse til en konfliktzone for at
tilslutte sig militant islamistiske grupper.
Asylansøgere, flygtninge og migranter
CTA vurderer, at der kan udgå en terrortrussel fra personer, der sympatiserer med militant islamisme, blandt
flygtninge og migranter, som ankommer til Europa og Danmark, samt fra asylansøgere, afviste asylansøge-
re og anerkendte flygtninge, der allerede opholder sig i Europa eller i Danmark. Også udlændinge på tålt
ophold, der sympatiserer med militant islamisme, kan udgøre en trussel. Det er dog efter CTA’s vurdering
kun en meget lille andel af det antal personer, der ankommer til Europa og Danmark som flygtninge og
migranter, der har sympati for militant islamisme, og som kan udgøre en terrortrussel.
Terrortruslen fra flygtninge og migranter, der søger mod Europa, udgår efter CTA’s vurdering bl.a. fra per-
soner, der er blevet udsendt af militant islamistiske grupper med henblik på at begå terrorangreb i Europa,
herunder i Danmark. Det er fortsat muligt, at IS, og i mindre grad AQ, vil forsøge at udnytte flygtninge- og
migrantruterne til dette formål. Eksempelvis blev to afrikanske asylansøgere i henholdsvis april og juni
2018 anholdt og sigtet af de italienske myndigheder for at planlægge terrorangreb i Europa. Begge per-
soner havde forinden opholdt sig i IS-træningslejre i Libyen samt svoret troskab til gruppen. Personerne
er siden blevet dømt i Italien. Medlemmer af IS har tidligere benyttet netværk af menneskesmuglere til
at facilitere rejser til og fra konfliktzoner, herunder særligt Syrien. CTA vurderer, at IS forsat kan anvende
sådanne netværk til at sende medlemmer af gruppen til Europa. CTA vurderer dog, at indrejse til Europa er
vanskeliggjort af øgede sikkerhedsforanstaltninger, herunder øget kontrol af EU’s eksterne grænser og et
tæt politi- og efterretningssamarbejde.
I ”Tændstiksagen” planlagde og forberedte to syriske flygtninge, bosat i henholdsvis Sverige og Tyskland,
et terrorangreb i Danmark i slutningen af 2016. Angrebet skulle udføres ved brug af knive og en hjemmela-
vet bombe, bl.a. fremstillet ved hjælp af et meget stort antal tændstikker medbragt fra Tyskland. Angrebet
skulle gennemføres i København mod et ukendt mål og på et ukendt tidspunkt. Angrebet blev ikke gen-
nemført, fordi en af gerningsmændene blev nægtet indrejse i Danmark og derefter anholdt af det tyske
politi. Den ene af de to personer blev i juli 2017 i Tyskland idømt seks et halvt års fængsel. Den anden blev
i maj 2019 i Danmark idømt 12 års fængsel og udvist for bestandigt.
17
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 314: Orientering om PET's nye vurdering af terrortruslen mod Danmark, fra justitsministeren
Tyrkiet har ved flere lejligheder truet med at frigive et stort antal flygtninge og har senest i slutningen af fe-
bruar måned 2020 åbnet sine grænser mod Bulgarien og Grækenland for flygtninge, der vil forlade landet.
Denne frigivelse har øget antallet af flygtninge, der forsøger at indrejse til Europa betragteligt, hvilket kan
resultere i en markant overbelastning af særligt de syd- og mellemeuropæiske migrationsmyndigheders
faciliteter og ressourcer. Også EU’s sikkerhedsforanstaltninger, herunder kontrol af de eksterne grænser
som eksempelvis patruljering i Middelhavet, vil blive sat under pres, hvilket kan føre til, at et større antal
flygtninge, heriblandt radikaliserede personer eller personer, der er udsendt af militant islamistiske grup-
per, slipper uden om grænsekontrollen og når Europa som illegale indvandrere, uden at de europæiske
myndigheder er bevidst om deres ankomst og/eller videre færden.
Asylansøgere, afviste asylansøgere og migranter kan efter CTA’s vurdering være særligt sårbare over for ra-
dikalisering og påvirkning fra militant islamistiske dagsordener. Det gør sig især gældende for yngre perso-
ner, der rejser alene. Sårbarheden kan bl.a. skyldes frustration over egen situation, en følelse af eksklusion,
fravær af familie samt psykisk ustabilitet.
Personer bosat i andre lande
CTA vurderer, at der kan udgå en terrortrussel mod Danmark fra enkeltpersoner og mindre grupper med
militant islamistiske sympatier bosat i andre lande. Truslen kan bl.a. udgå fra tilbagevendte fremmedkrige-
re eller personer, der løslades efter endt afsoning af terrorrelaterede domme. Truslen udgår i første række
fra personer bosat i lande, der grænser op til Danmark.
Der er efter CTA’s vurdering en række faktorer, der kan have en særlig betydning for, at personer i andre
lande, herunder i Danmarks nabolande, måtte have en hensigt om at angribe mål i Danmark: Danmarks
internationale, militære engagementer, herunder Danmarks deltagelse i den internationale koalition mod
IS i Syrien/Irak; aktuelle eller tidligere sager, hvor Danmark fremstilles som en ”krænkernation”; forudgåen-
de kendskab til Danmark; bevidsthed om, at forberedelser af angreb i ét land rettet mod mål i et andet kan
være særligt vanskelige for myndigheder at afdække og dermed også afværge; modvilje mod at angribe i
eget land samt Danmarks geografiske nærhed.
”Truslen kan bl.a. udgå fra tilbagevendte fremmedkrigere eller personer, der
løslades efter endt afsoning af terrorrelaterede domme.”
Der har i de seneste ti år været flere sager, hvor personer bosat i andre lande har udvist en intention om at
angribe mål i Danmark. Det seneste eksempel er den allerede nævnte ”Tændstiksag”, hvor to syriske flygt-
ninge, bosat i henholdsvis Sverige og Tyskland, i slutningen af 2016 planlagde og forberedte et angreb i
Danmark.
2.3. Terrormål i Danmark for militante islamister
CTA vurderer, at de mest sandsynlige mål for et militant islamistisk terrorangreb i Danmark er et ubeskyttet
civilt mål, såsom et offentligt befærdet sted eller et arrangement, hvor mange mennesker er samlet, eller
18
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 314: Orientering om PET's nye vurdering af terrortruslen mod Danmark, fra justitsministeren
2166121_0019.png
”symbolmål”, i første række personer, institutioner og begivenheder, der kan opfattes som islamkrænken-
de. Andre mulige mål er jødiske mål, politi og militær – særligt i forbindelse med bevogtningsopgaver
– visse offentlige myndigheder samt regeringsrepræsentanter. Militante islamister har fortsat fokus på at
ramme transportinfrastrukturen, herunder særligt den internationale flytrafik og lufthavne.
Militante islamisters måludpegning følger ikke et
ensartet og forudsigeligt forløb, og den kan ændre
sig i løbet af en planlægningsfase. Måludpegnin-
gen kan påvirkes af opfordringer i militant islami-
stisk propaganda, aktuelle dagsordner, personlige
netværk og præferencer samt angrebsplanlægge-
rens kapacitet. Herudover kan allerede gennemfør-
te terrorangreb virke som inspiration – en såkaldt
copycat-effekt. IS har siden midten af 2014 haft stor
fokus på at ramme tilfældige civile i Vesten, og ci-
vile har i stigende grad været det primære mål for
terrorangreb.
Transportsektoren, herunder civile personer, der
opholder sig i et transportmiddel, har vist sig at
være et attraktivt terrormål for militante islamister. I
marts 2019 gennemførte en terrorist et angreb i en
sporvogn i Nederlandene, hvor fire personer blev
dræbt.
Definitioner på måltyper
CTA vurderer, at der i den militant islamistiske angrebshistorik mod
mål i Vesten kan skelnes mellem symbolmål og civile mål.
Symbolmål:
Myndighedsmål: Nationale myndigheder, herunder ministeri-
er, politi, militær og redningsberedskab samt repræsentanter
for sådanne myndigheder. Myndighedsmål kan også omfatte
diplomatiske repræsentationer.
”Krænkermål”: Grupper, personer, lokaliteter og arrangemen-
ter, der er udpeget i kraft af udtalelser, handlinger eller tema-
tikker, som en gerningsmand opfatter som krænkende over
for islam.
Jødiske mål: Synagoger, jødiske tilholdssteder og institutioner,
som f.eks. skoler samt andre mål, hvis tilknytning til jødedom-
men er nemt identificerbar. Jødiske mål omfatter tillige israel-
ske interesser i Danmark, herunder diplomatiske repræsenta-
tioner, virksomheder og turister.
Religiøse mål: Andre religiøse mål, herunder kristne symbol-
mål som kirker og kristne skoler, samt andre muslimske sym-
bolmål, herunder shiamuslimske moskeer. Derudover omfat-
ter andre religiøse symbolmål også andre trosretninger.
Som nævnt i afsnit 2.1. har AQ fortsat fokus på kon-
krete sager om opfattede krænkelser af islam i sin
propaganda. Det har IS kun i meget begrænset
omfang indtil videre haft. CTA vurderer dog, at mili-
Civile mål:
tante islamister generelt anser opfattede krænkere
• Tilfældige borgere uden særlig tilknytning til myndigheder,
af islam og islamkritiske arrangementer i Danmark
vestlig udenrigspolitik, religion eller kritik af islam.
for at være legitime mål. CTA vurderer yderligere,
at nye sager med opfattede krænkelser, som får en
væsentlig eksponering i nationale og internationa-
le medier, kan skabe opmærksomhed på opfattede krænkere i Danmark. Der har ikke været gennemført
angreb rettet specifikt mod krænkermål i Vesten siden terrorangrebet i København i februar 2015. Der har
dog været gennemført angreb mod tilfældige civile, som var motiveret af krænkersager. I efteråret 2018
angreb en gerningsmand med kniv tilfældige personer i Amsterdam, Nederlandene, som reaktion på en
”Tegn Profeten”-konkurrence arrangeret af den nederlandske politiker Geert Wilders.
19
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 314: Orientering om PET's nye vurdering af terrortruslen mod Danmark, fra justitsministeren
2166121_0020.png
Jødiske personer, begivenheder og lokaliteter har
fortsat en fremtrædende plads i militant islamistisk
propaganda, og militante islamister anser sådanne
mål for at være legitime terrormål.
2.4. Fremgangsmåder ved militant islamistiske
terrorangreb i Danmark
CTA vurderer, at terrorangreb med lettilgængelige
midler er den mest sandsynlige militant islamistiske
angrebsform i Danmark. Med lettilgængelige mid-
ler forstås hovedsageligt knive, slagvåben, ildspå-
sættelser og køretøjer. Angreb med brug af skyde-
våben eller hjemmelavede bomber er også mulige.
Angreb med mere innovative midler såsom droner
eller kemiske, biologiske og radiologiske midler
omtales løbende i militant islamistisk propaganda,
og risikoen for angreb med sådanne midler nævnes
også lejlighedsvist i åbne medier. Det er imidlertid
CTA’s vurdering, at angreb med disse midler er langt
mindre sandsynlige.
Militante islamisters valg af fremgangsmåde på-
virkes af propagandaen og af ressourcer, evner,
netværk, adgang til det påtænkte mål samt inspi-
ration fra andre angreb. Kapaciteten hos militante
islamister i Danmark kan øges gennem kontakt til
ressourcepersoner, som deler instruktioner og giver
specifik rådgivning om konkrete fremgangsmåder,
eller ved rekruttering eller radikalisering af nøgle-
personer, der har legitim adgang til faciliteter, res-
sourcer eller information. Sådanne ”insidere” kan
have forskellige funktioner og ansættelsesforhold,
der kan gøre dem i stand til at gennemføre et ter-
rorangreb, bidrage til gennemførelse af et terroran-
greb eller på anden måde forvolde skade.
Foto:
København, Unsplash.com
”Jødiske personer, begivenheder og lokaliteter
har fortsat en fremtrædende plads i militant
islamistisk propaganda, og militante islami-
ster anser sådanne mål for at være legitime
terrormål.”
20
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 314: Orientering om PET's nye vurdering af terrortruslen mod Danmark, fra justitsministeren
Terrorangreb med lettilgængelige midler bliver løbende fremhævet i militant islamistisk propaganda og
kan gennemføres spontant eller efter kort planlægning. Især angrebene i 2016 og 2017 med køretøjer mod
store menneskemængder i en række europæiske byer viser, at angreb med lettilgængelige midler kan have
stor skadevirkning. Der er i Danmark personer med kapacitet til at anvende skydevåben til at gennemføre
terrorangreb, men erhvervelsen af skydevåben er primært forbeholdt personer med lovlig adgang til vå-
ben eller med kriminelle kontakter.
Det er CTA’s vurdering, at der i Danmark er personer, der har kapacitet til at fremstille og gennemføre an-
greb med mindre, hjemmelavede bomber. Der findes på internettet retvisende vejledninger og manualer
til brug for fremstillingen af forskellige sprængstoffer og hjemmelavede bomber, der vil kunne benyttes af
personer uden særlige forkundskaber. Effekten af de fremstillede bomber kan dog variere betydeligt. Der
er en række barrierer i forhold til produktion af hjemmelavet sprængstof, herunder den generelle bevågen-
hed omkring salg af stoffer, som kan anvendes til fremstilling af bomber. Tilgængelighed af kommercielt
sprængstof og andre kommercielle komponenter, som eksempelvis detonatorer, kan lette fremstillingen
af mindre bomber. Der er enkelte kriminelle miljøer i Danmark, der har kontakter, som muliggør erhvervel-
sen af fabriksfremstillet sprængstof, herunder særligt dynamit, som med stor sandsynlighed stammer fra
Sverige.
CTA vurderer, at personer, der har gennemgået våbentræning i en konfliktzone, såsom i Syrien/Irak, eller
som har våbenkendskab fra f.eks. kriminelle miljøer, vil være i stand til at gennemføre angreb med særlig
stor effekt samt serieangreb, hvor personer eller grupper foretager flere angreb i forlængelse af hinanden.
Der er i Danmark kapacitet til at anvende droner til rekognoscering, simple angreb eller til at skræmme,
men militante islamisters kapacitet til at bruge droner til at forvolde betydelig skade er lav. Militante islami-
ster har demonstreret en ikke ubetydelig evne til at operere og anvende droner til bl.a. angreb i og omkring
konfliktzonen i Syrien/Irak, men den opbyggede kapacitet er endnu ikke set overført til Vesten. Militante
islamisters udfordringer ved at anvende droner som angrebsvåben er efter CTA’ vurdering fortsat meget
store i forhold til den skade, som et sådant våben ville kunne udrette.
Den militant islamistiske propaganda har løbende fokus på anvendelsen af kemiske virkemidler, men CTA
vurderer, at militante islamisters kapacitet til at gennemføre kemiske angreb med andet end uforarbej-
dede midler er lav. Den militant islamistiske propaganda fokuserer ligeledes løbende på biologiske virke-
midler, men CTA vurderer, at militante islamisters kapacitet til at våbengøre biologiske virkemidler, såsom
miltbrand, er meget lav. Der var i 2018 tre sager (i henholdsvis Storbritannien, Frankrig og Tyskland), hvor
brug af toksinet ricin blev overvejet i forbindelse med militant islamistisk angrebsplanlægning. I ingen af
sagerne resulterede overvejelserne i angreb. Ifølge CTA’s oplysninger var der ikke i 2019 sager med valide-
rede oplysninger om, at militante islamister har haft fokus på brug af ricin i forbindelse med angrebsplan-
lægning. Såvel kemiske som biologiske virkemidler har været benyttet i forbindelse med fremsendelse af
såkaldte ”pulverbreve”, men der er kun meget få eksempler på vellykkede angreb med pulverbreve, og CTA
vurderer, at langt størstedelen af brevene indeholdende et uidentificeret pulver primært har til formål at
skræmme og chikanere modtageren.
21
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 314: Orientering om PET's nye vurdering af terrortruslen mod Danmark, fra justitsministeren
2166121_0022.png
CTA vurderer, at militante islamistister i Danmark har meget lav kapacitet til at gennemføre terrorangreb
med radiologiske virkemidler og ingen kapacitet til at begå terror ved hjælp af nukleare midler.
Militante islamister har i få tilfælde vist interesse for at udføre cyberterror, men CTA vurderer, at militante
islamisters kapacitet til at gennemføre cyberangreb, der forårsager fysisk skade på mennesker eller omfat-
tende forstyrrelser af kritisk national infrastruktur eller lignende mål, er lav
4
.
CTA følger løbende den teknologiske udvikling med henblik på at vurdere nye teknologiers indvirkning
på terrortruslen i Danmark. Trods et muligt potentiale vurderer CTA, at ingen af de nye teknologier, såsom
kunstig intelligens, 3D-printning og syntesebiologi
5
, på nuværende tidspunkt er velegnede til brug i et
terrorangreb.
2.5. Finansiering af militant islamistiske terrorgrupper i udlandet
Terrorfinansiering er med til at opretholde terrorgrupper og fremme deres virke. Tilførsel af finansielle res-
sourcer forbedrer terrorgruppers mulighed for at forberede og udføre konkrete operationer samt rekrutte-
re og fastholde medlemmer.
CTA vurderer, at omfanget af terrorfinansiering i Danmark til militant islamistiske grupper i Syrien og Irak i
de senere år er faldet. Det skyldes bl.a. indskrænkede muligheder for at overføre midler som følge af IS’ tab
af territorium i Syrien og et lavt antal tilbageværende danske fremmedkrigere i konfliktzonen. CTA vurderer
dog, at intentionen blandt personer i Danmark om at finansiere militant islamistiske grupper i udlandet
ikke er aftaget. Samtidig er viden om metoder til at anskaffe penge ved økonomisk kriminalitet og måder
at overføre penge eller andre formuegoder til terrorgrupper blevet mere udbredt i specifikke sunni-islamis-
tiske netværk i Danmark i de senere år.
Blandt militant islamistiske grupper er det først og fremmest grupper i Syrien og Irak, der nyder godt af
terrorfinansiering fra personer i Danmark.
2.6. Terrortruslen fra militant islamisme mod danskere og danske interesser i udlandet
Terrortruslen fra militant islamisme mod danskere og danske interesser i udlandet kommer særligt til ud-
tryk i lande og regioner, hvor AQ og IS har afdelinger, hvor de kan træne og planlægge angreb. I de seneste
par år har militante islamistiske netværk uden direkte forbindelse til IS eller AQ imidlertid også andre steder
udført angreb mod vestlige interesser i lande uden for Europa.
4. Se også CFCS´s vurdering af Cybertruslen mod Danmark.
5. Ved syntesebiologi designes og konstrueres nye biologiske systemer, som ikke findes i naturen.
22
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 314: Orientering om PET's nye vurdering af terrortruslen mod Danmark, fra justitsministeren
Terrortruslen retter sig både mod beskyttede mål, såsom diplomatiske repræsentationer, og ubeskyttede
mål, såsom virksomheder, NGO’er og turister. Truslen mod danske interesser adskiller sig som udgangs-
punkt ikke fra truslen mod andre vestlige landes interesser, og som andre vesterlændinge kan danskere
risikere at blive ofre for angreb, der rettes mod vestlige interesser. Det viser bl.a. angrebet i Sri Lanka i 2019,
der kostede tre danske statsborgere livet. Danskere i udlandet risikerer herudover at blive ofre for angreb,
hvis de befinder sig i nærheden af lokale terrormål, såsom store menneskemængder, kirker eller særlige
myndighedsbygninger.
”Tegningesagen” er ikke glemt i militant islamistiske kredse, og Danmarks ry som ”krænkernation” kan hur-
tigt blive bragt op internationalt, hvorved terrortruslen mod danske interesser i udlandet i så fald vil kun-
ne ændre sig i negativ retning. Danske diplomatiske repræsentationer og anden dansk tilstedeværelse i
udlandet, herunder ansatte i danske virksomheder, vil kunne blive opfattet som symbolske mål, der giver
mulighed for at ramme Danmark uden at foretage angreb i Danmark. Det er muligt, at danske diplomatiske
repræsentationer kan blive mål for terrorangreb, hvis de opfattes som mindre sikrede end større vestlige
landes repræsentationer.
Der udgår en alvorlig terrortrussel mod vestlige, herunder danske, interesser i en række lande i Nord-, Vest-
og Østafrika. Der har været flere angreb og angrebsplaner, der viser, at særligt turistmål og lokaliteter, hvor
vesterlændinge opholder sig, er prioriterede mål for militante islamister i regionen. I Østafrika gennemfø-
rer den Somalia-baserede gruppe al-Shabaab jævnligt angreb i Somalias hovedstad Mogadishu, ligesom
gruppen har planlagt og gennemført angreb i Kenya, herunder i hovedstaden Nairobi. I Egypten har mili-
tante islamister i flere tilfælde angrebet udenlandske, herunder vestlige, mål.
Der har de seneste to år fundet angreb sted i Nord- og Vestafrika, hvor danske statsborgere er blevet an-
grebet. Det seneste angreb fandt sted i december 2018, hvor en dansk og en norsk turist blev dræbt af en
gruppe IS-sympatisører i Marokko i et bjergområde tæt på Marrakesh. Gerningsmændene udsendte efter
angrebet en video, hvor de udlagde drabene på de to kvinder som et hævnangreb for IS’ tab af Hajin, der på
daværende tidspunkt var en af IS’ sidste byer i Syrien. CTA vurderer, at de to kvinder ikke blev udvalgt pga.
deres nationalitet, men derimod pga. deres vestlige udseende.
Der udgår også en alvorlig terrortrussel mod vestlige, herunder danske, interesser i en række lande i Mel-
lemøsten og Syd- og Sydøstasien, hvor både AQ og IS samt deres tilknyttede grupper er aktive. Det gælder
især i Syrien og Irak samt i Afghanistan og Pakistan.
CTA vurderer, at truslen fra militant islamistiske bortførelser er størst i konfliktzoner og disses nærområder.
Bortførelser indgår bl.a. som en del af militant islamistiske gruppers finansieringsgrundlag, og risikoen for
bortførelser kan derfor stige, hvis militant islamistiske grupper har mistet andre finansieringskilder.
Det er muligt at holde sig orienteret om særlige landerisici i Udenrigsministeriets rejsevejledning på
www.um.dk.
23
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 314: Orientering om PET's nye vurdering af terrortruslen mod Danmark, fra justitsministeren
2166121_0024.png
3. TERRORTRUSLEN FRA HØJREEKS TREMISME
CTA vurderer, at terrortruslen fra højreekstremister i Danmark er øget og nu er af en sådan karakter, at CTA
hæver trusselsniveauet fra niveauet begrænset til niveauet generel.
Danske højreekstremister har en række politiske mål, hvoraf de primære er at bekæmpe udbredelsen af
islam i Danmark, at begrænse indvandring og at konfrontere politiske modstandere, særligt venstreorien-
terede politikere og grupper. Et højreekstremistisk terrorangreb ville derfor primært rettes mod muslimer
og moskeer, asylansøgere og asylcentre, jøder og synagoger samt personer af anden etnisk oprindelse, her-
under lokaliteter hvor sådanne personer vurderes at samles. Øvrige mulige mål er politiske modstandere,
især venstreekstremister, homoseksuelle samt myndigheder og udvalgte politikere, herunder særligt dem,
der opfattes som ansvarlige for ikke-vestlig indvandring til Europa.
CTA vurderer, at det mest sandsynlige højreekstremistiske terrorangreb i Danmark er et angreb, der udføres
af en soloterrorist eller en lille gruppe, der befinder sig i periferien af eller uden for et højreekstremistisk
miljø. Det mest sandsynlige våben, der vil blive anvendt ved et højreekstremistisk terrorangreb i Danmark,
er blank- eller stikvåben eller lette skydevåben, herunder særligt jagtrifler, haglgeværer og pistoler. Andre
mulige våben inkluderer ildspåsættelse, hjemmelavede bomber og køretøjer.
Der var i 2015-2017 i flere europæiske lande talrige tilfælde af voldelige overfald på asylansøgere og mi-
granter samt hærværk og brandstiftelse mod asylcentre i flere europæiske lande. Sådanne hændelser kan
efter en konkret vurdering udgøre terror. Disse voldsepisoder var i høj grad ansporet af indrejsen på davæ-
rende tidspunkt af et stort antal asylansøgere til Europa. Også i Danmark har der været tilfælde af brand-
stiftelse mod asylcentre. I takt med faldet i indrejse af asylansøgere til Europa er antallet af sådanne angreb
faldet betragteligt, og der har ikke været tilfælde af brandstiftelse i de seneste år i Danmark. CTA vurderer
dog, at tilsvarende hændelser kan forekomme igen, særligt hvis der sker en stigning i antallet af asylansø-
gere i Danmark.
”CTA vurderer, at det mest sandsynlige højreekstremistiske terrorangreb i
Danmark er et angreb, der udføres af en soloterrorist eller en lille gruppe, der
befinder sig i periferien af eller uden for et højreekstremistisk miljø.”
Der har i de senere år været en række antisemitiske aktioner i Danmarks nabolande og senest også i Dan-
mark. I november 2019 begik højreekstremister eksempelvis groft hærværk og gravskænding af jødiske
symboler og grave.
Der har siden foråret 2019 været en række højreekstremistiske terrorangreb i Vesten udført af soloaktører,
hvis radikaliseringsproces primært er foregået på online-fora
6
. Blandt angrebene var et omfattende angreb
i marts 2019 i Christchurch, New Zealand, samt angreb i Poway og El Paso, USA, Bærum, Norge, og Halle,
6. Der var efter CTA’s opgørelse i alt mindst 12 højreekstremistiske angreb i Vesten i 2019. Det skal understreges, at de vestlige lande har forskellige
definitioner af højreekstremisme og varierende opgørelsesmetoder.
24
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 314: Orientering om PET's nye vurdering af terrortruslen mod Danmark, fra justitsministeren
2166121_0025.png
Tyskland. Det seneste angreb fandt sted den 19. februar 2020, hvor en person med højreekstremistiske
sympatier dræbte ni personer på to lokaliteter i Hanau, Tyskland.
Det er CTA’s vurdering, at angrebet i Christchurch var med til at inspirere de efterfølgende enkelt-mandsan-
greb. Gerningsmanden bag angrebet i Christchurch lagde umiddelbart inden angrebet et letforståeligt
manifest ud på internettet, og han livestreamede dele af angrebet på Facebook. CTA vurderer, at højreeks-
tremistiske angreb, såsom angrebet i Christchurch, eventuelt sammenholdt med en høj angrebsfrekvens,
kan inspirere til yderligere højreekstremistiske angreb udført af solo-aktører. Højreekstremistiske enkelt-
mandsangreb, der er inspireret af angrebene, kan også finde sted i Danmark. Også militant islamistiske
angreb kan inspirere højreekstremister til at udføre terrorangreb.
Foto:
Unsplash.com
De højreekstremistiske terrorangreb i 2019 og 2020 viser, at virtuelle platforme og medier på internettet i
stort omfang anvendes til at sprede højreekstremistisk propaganda og til radikalisering. Deling af propa-
ganda, herunder manifester eller breve i forbindelse med konkret udførsel af højreekstremistiske angreb, er
en meget effektiv måde, hvorpå højreekstremister med en beskeden indsats kan få deres budskab spredt
til et stort publikum. CTA vurderer derfor, at det er sandsynligt, at denne form for deling af højreekstremi-
stisk propaganda vil fortsætte.
”De højreekstremistiske terrorangreb i 2019 og 2020 viser, at virtuelle platfor-
me og medier på internettet i stort omfang anvendes til at sprede højreekstre-
mistisk propaganda og til radikalisering.”
Danske højreekstremister opbygger efter CTA’s vurdering i stigende grad relationer til ligesindede i udlan-
det, herunder på virtuelle platforme. Relationerne betyder bl.a., at danske højreekstremister hurtigere og
mere effektivt kan tillære sig nye fremgangsmåder, koordinere internationalt og søge støtte fra ligesindede
i udlandet.
25
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 314: Orientering om PET's nye vurdering af terrortruslen mod Danmark, fra justitsministeren
2166121_0026.png
4. TERRORTRUSLEN FRA VENS TREEKS TREMISME
CTA vurderer, at terrortruslen fra venstreekstremister i Danmark er begrænset. Den har ikke udviklet sig
nævneværdigt i de seneste år.
Danske venstreekstremisters primære mål er at bekæmpe opfattet racisme og fascisme, særligt som det
kommer til udtryk hos højreekstremistiske grupper. Truslen fra venstreekstremister retter sig derfor pri-
mært mod disse grupper samt mod enkeltpersoner med sympati for højreekstremisme og i mindre grad
mod repræsentanter for højreorienterede politiske partier. Herudover kan der være en trussel rettet mod
myndighederne, især politiet.
Det mest sandsynlige venstreekstremistiske terrorangreb i Danmark vil efter CTA’s vurdering blive udført af
personer, der har kontakt til eller er medlemmer af en venstreekstremistisk gruppe. Venstreekstremistiske
terrorangreb kan ske i forbindelse med aktioner rettet mod højreekstremistiske begivenheder samt ved
konfrontationer med myndighederne, særligt under venstreekstremistiske demonstrationer og aktioner.
Det mest sandsynlige våben ved et venstreekstremistisk terrorangreb i Danmark er slag- og blank-våben,
molotovcocktails og fyrværkeri, herunder særligt kraftige kanonslag og krysantemumbomber. Et andet
muligt våben er ildspåsættelse, herunder i forbindelse med demonstrationer og aktioner.
Højreekstremistiske angreb i Danmark kan inspirere personer med sympati for venstreekstremisme i Dan-
mark til at begå angreb.
De venstreekstremistiske miljøer samarbejder med ligesindede organisationer og grupper i udlandet, og
danske venstreekstremister deltager også i demonstrationer i udlandet. Det internationale samarbejde kan
føre til en øget kapacitetsopbygning i form af både taktiske evner og voldsparathed i hjemlige venstreeks-
tremistiske miljøer.
26
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 314: Orientering om PET's nye vurdering af terrortruslen mod Danmark, fra justitsministeren
5. ANDRE TRUSLER, DER KAN HAVE KARAK TER AF
TERROR
Politiske, etniske og religiøse konflikter i udlandet kan føre til reaktioner fra personer eller grupper med
tilknytning til de berørte grupper i Danmark, der kan udvikle sig til handlinger, der har karakter af terror. De
konkrete reaktioner, herunder voldelige protester, vil bl.a. kunne blive rettet mod diplomatiske repræsen-
tationer i Danmark.
Voldelige aktioner motiveret af politiske enkeltsager kan efter en konkret juridisk vurdering have karakter
af terror. Der er flere eksempler på enkeltsagsaktivisme, der har været motiveret af et ønske om at frem-
me sager, såsom dyrevelfærd eller miljøbeskyttelse. En nyere tendens er klimaaktivisme, der er drevet af
et ønske om at skabe opmærksomhed omkring klimaet og/eller eventuelle klimaforbedrende initiativer.
Klimaaktivisme kan både udøves af personer og/eller grupper, der er tilhængere af flere klimaforbedrende
tiltag, og af personer og/eller grupper, der er modstandere heraf. I Danmark er klimaaktivisme indtil nu
alene ført med ikke-voldelige midler, og CTA er ikke bekendt med, at enkeltsagsaktivisme, herunder kli-
maaktivisme, i Danmark har antaget karakter af terror.
Tilstedeværelsen af psykiske lidelser hos en gerningsmand kan gøre det vanskeligt for myndighederne at
vurdere, hvorvidt personens voldelige handlinger udøves med forsæt om at begå terror. Der kan i visse
situationer være grund til at rette særlig opmærksomhed mod personer med psykiske lidelser, der udviser
tegn på radikalisering, og som tidligere har udvist voldelig adfærd eller foretaget impulsive handlinger.
En psykisk lidelse er ikke nødvendigvis udslagsgivende for en persons evne og vilje til at begå terror, men
alene en af flere faktorer, der skal inddrages i en vurdering af den terrortrussel, der eventuelt udgår fra den
pågældende person. CTA vurderer, at en persons mentale tilstand kan have stor betydning for dennes ad-
færd og motivation til at handle, herunder også i forbindelse med terror.
Sociale medier anvendes i stigende grad til at fremsætte truende ytringer, bl.a. imod offentlige personer,
og til at sprede rygter og falske nyheder. Mens langt størstedelen af disse ytringer ikke fører til konkret an-
grebsplanlægning, vurderer CTA, at sådanne tilkendegivelser kan påvirke visse psykisk uligevægtige eller
meget påvirkelige personer til at begå ideologisk motiveret vold, der kan have karakter af terror.
27
REU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 314: Orientering om PET's nye vurdering af terrortruslen mod Danmark, fra justitsministeren
2166121_0028.png
6. TERRORTRUSLEN MOD GRØNLAND OG FÆRØERNE
Vurderingen af terrortruslen mod Danmark er som udgangspunkt gældende for hele rigsfællesskabet,
men der er en række særlige forhold, som gør sig gældende i Grønland og på Færøerne.
CTA vurderer, at der også er personer i Grønland og på Færøerne, der kan blive inspirerede af propaganda
eller gennemførte terrorangreb i andre vestlige lande. Ud over personer med sympati for militant isla-
misme kan dette påvirke andre, f.eks. psykisk ustabile personer, til at begå en ideologisk motiveret volds-
handling, der kan karakteriseres som terror. Sociale medier anvendes også i Grønland og på Færøerne til
at fremsætte truende og fjendtlige bemærkninger. Hovedparten af disse ytringer fører sjældent til konkret
angrebsplanlægning, men de kan påvirke visse psykisk uligevægtige eller meget påvirkelige personer til at
begå ideologisk motiveret vold, der kan have karakter af terror.
CTA vurderer, at terrortruslen mod Grønland er begrænset. Det skyldes bl.a., at militant islamisme er min-
dre udbredt i Grønland end i Danmark. Militant islamistisk eller politisk ekstremistisk propaganda kan dog
også påvirke personer i Grønland til at begå voldelige handlinger. Socialt marginaliserede og sårbare unge
kan være særligt modtagelige over for radikalisering.
Den nemmere adgang til våben og sprængstoffer i Grønland sammenlignet med i det øvrige rigsfælleskab
kan efter CTA’s vurdering øge kapaciteten til at gennemføre terrorangreb med stor skadevoldende effekt.
CTA vurderer, at terrortruslen mod Færøerne er begrænset. Som på Grønland er militant islamisme generelt
mindre udbredt på Færøerne end i Danmark.
Militant islamistisk eller politisk ekstremistisk propaganda kan påvirke personer på Færøerne eller tilrej-
sende til at begå voldelige handlinger, der kan karakteriseres som terror. Dette kan også være udløst af
politiske enkeltsager som f.eks. dyrevelfærd.
28