Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del
Offentligt
2215171_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 22. juni 2020
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 909 (MOF alm. del) stillet 25. maj 2020 efter ønske fra
Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 909
Vil ministeren kommentere sagen om den store udledning af urenset spildevand i Øresund, og vil
ministeren redegøre for de natur- og miljømæssige konsekvenser af udledningen samt svare på, hvilke
initiativer ministeren vil
tage i sagen, jf. artiklen ”To kommuner
vil udlede urenset spildevand direkte i
Øresund i fem døgn” fra Landbrugsavisen den
22. maj 2020?”
Svar
Jeg deler til fulde den bekymring for vores fælles havmiljø og badevandskvaliteten, som bliver fremsat
i artiklen. Jeg har opfordret kommunerne til at stoppe udledningen, som den var planlagt og
undersøge alternativer. Jeg har noteret mig, at Københavns Kommune nu får en ekstern undersøgelse
af afgørelsen og alternativer, og at Københavns overborgmester helt har aflyst de konkrete
udledningsplaner.
Det er Københavns Kommune der har vurderet de miljømæssige konsekvenser af udledningen.
Københavns Kommunes forvaltning skriver i sin redegørelse af 24. maj 2020 følgende:
”Den samlede udledning omfattet af Gentofte og
Københavns Kommunes tilladelser af de ca. 290.000
m3 mekanisk renset spildevand vil have et estimeret samlet indhold af næringsstoffer på ca. 13 tons
total-kvælstof og ca. 2 ton total-fosfor. Projektet vil derfor udgøre en merbelastning af Øresund med
kvælstof fra udledninger og renseanlæg på ca. 2-3 pct. I forhold til den nuværende belastning af
Kongedybet vil udledningen konservativt vurderet medføre en forøgelse på 4-5 pct. af den årlige
belastning af Kongedybet. Desuden vil denne udledning have et estimeret samlet stofindhold på ca. 80
ton COD (organisk stof). Kvælstof er den afgørende faktor for algeopvækst og dermed iltforbrug i
Øresund. Renseanlæg Lynetten har over de seneste år, på grundlag af de nye udledningskrav fra
forvaltningen, været igennem optimeringer af renseanlægget, hvilket har medført, at belastningen af
Øresund er væsentligt reduceret. Samlet set vurderes udledningen derfor ikke at udgøre en væsentlig
merudledning til Øresund. Desuden indeholder spildevand en lang række miljøfremmede stoffer, der
potentielt kan skade vandmiljøet. Forvaltningen har lavet beregninger og vurderinger af de mest
kritiske stoffer baseret på analyser for miljøskadelige stoffer i spildevandet. Forvaltningen vurderer
sammenfattende, at den faktiske påvirkning fra miljøskadelige stoffer i området, grundet
udledningens varighed vil være begrænset. Det forventes ikke, at badevandet bliver påvirket af denne
udledning på grund af den store afstand fra badestederne. For at sikre at det mod forventning skulle
ske, at spildevander ville blive ført direkte mod et badested, skal HOFOR som et vilkår lægge relevante
oplysninger ind i kommunens model for varsling af forurening ved badesteder. Det betyder, at de
badende kan varsles i tide. Desuden har det betydning at placere udledningen tidsmæssigt uden for
badesæsonen.”
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 921: Spm. om, hvad det betyder for vandmiljø og -kvalitet, at projektet med at lede urenset spildevand ud i Øresund er planlagt til slutningen af maj, til miljøministeren
Københavns Kommune har sat en ekstern undersøgelse af afgørelsen i gang. Når resultatet af
undersøgelsen er offentliggjort, er det oplagt at se på, hvorvidt der er brug for at stramme op på
reglerne.
Jeg har igangsat en række projekter, der skal give bedre data om overløb, hvilket skal forbedre den
fremtidige regulering:
Opdateret PULS-databasen hvor kommunerne indberetter overløb i.
Igangsat en undersøgelse for at nedbringe usikkerheden på data om overløb gennem bedre
modeller og målinger.
Ændret spildevandsbekendtgørelsen, så kommunerne er endnu stærkere forpligtet til at
indberette data end tidligere.
Og datagrundlaget bliver forbedret for næste generations vandplaner ved at lave ekstra
faunaklassevurderinger og besigtigelser ved overløb.
Klimatilpasning og overløb er to sider af samme sag
det handler om at styre vandet, når det regner
meget. Derfor er det et vigtigt skridt, at regeringen og partierne bag vandsektorloven besluttede at give
spildevandselskaberne bedre vilkår (medfinansieringsreglerne) for at finansiere
klimatilpasningsprojekter, så der kommer mindre regn i kloakkerne ved store regnhændelser.
Regeringen vil derudover udarbejde en samlet plan for klimatilpasning.
I vandplanerne er der fastlagt indsatser for at reducere udledningerne af kvælstof til kystvande, og i de
kommende vandplaner for 2021-2027 er der behov for yderligere krav til at reducere udledning af
kvælstof. Det gælder også reduktioner fra overløb og spildevand
Lea Wermelin
/
Kristian Hovgaard Juul-Larsen
2