
 

 

 

 

Kulturministeren 

 

Kulturministeriet 

Nybrogade 2 

1203 København K 

 

Tlf : 33 92 33 70 

E-mail : kum@kum.dk 

Web : www.kum.dk 

Dok. nr. 20/03292-5 

Folketingets Kulturudvalg 

Christiansborg 

1240 København K 

1. september 2020 

 

 

 

Folketingets Kulturudvalg har den 5. august 2020, efter ønske fra Søren Søndergaard 

(EL) og Rosa Lund (EL), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 395 (Alm. del), som jeg 

hermed besvarer. 

 

Spørgsmål: 

Ministeren bedes indhente oplysninger fra DR om, hvor mange gange i løbet af de sidste 

10 år, DR har trukket indhold tilbage fra offentligheden, som har været publiceret på 

DR’s kanaler. Dette bedes opgjort år for år og med angivelse af indholdet. 
 

Svar: 

Jeg har forelagt spørgsmålet for DR, som oplyser følgende: 

 

”DR publicerer dagligt nyt indhold på tværs af tv, radio og dr.dk, ligesom DR dagligt 

tager indhold ned fra tv og radiokanaler. Nedtagning af indhold sker af flere årsager. 

 

Det kan skyldes, at rettigheder til at have indholdet tilgængeligt på platformen udløber, 

hvilket gør sig gældende for f.eks. dramaserier og dokumentarer. Det kan også skyldes, 

at DR vurderer, at indholdet ikke længere er relevant i et brugerperspektiv. Det gør sig 

bl.a. gældende for nyhedsudsendelser på DRTV, der som udgangspunkt er tilgængelige 

for brugerne i 30 dage, hvorefter de tages af DRTV.  

 

Bliver DR opmærksom på fejl eller mangler i et program, så skal fejlen rettes. Fejl 

rettes som udgangspunkt ved redigering af indholdet, berigtigelser m.v. I få tilfælde 

sker der en afpublicering af indholdet. Afpublicering af indhold kan f.eks. skyldes 

”hensyn til medvirkende” eller at ”indholdet ikke lever op til DR’s journalistiske 
standarder”. 
 

Det fremgår af DR’s programetik (kapitel 23), at  

Kulturudvalget  2019-20
KUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 395 

Offentligt



 

Side 2 

 

 

”DR værner om sin troværdighed og retter alle faktuelle fejl af betydning. DR sikrer 
åbenhed om fejl og sørger for synlige rettelser på alle relevante platforme. Alle rettelser 

af betydning skal desuden bringes på DR's Fejl og fakta-side på dr.dk, der er DR's 

samlede overblik over rettelser og berigtigelser”.  
 

Med udgangspunkt i de mange daglige afpubliceringer har DR ikke en samlet og 

systemunderstøttet registrering af det indhold, som tages ned fra DR’s platforme, samt 

begrundelserne for denne afpublicering. DR kan derfor ikke lave en samlet liste over 

det indhold, som er trukket tilbage over de seneste 10 år.  

 

For at besvare spørgsmålet bedst muligt, har DR manuelt gennemgået de seneste tre 

års fejl og fakta registreringer. Der er i denne gennemgang fundet følgende 

registreringer af titler, som er afpubliceret: 

 

 2020: Videoen ”Explainer: Sådan fungerer skattely” blev den 20. juli 2020 fjernet fra 
dr.dk, DRTV, DR Nyheders Youtube-kanal samt DR Nyheders Facebookside, da den 

ikke levede op til DR’s journalistiske standard. 
 

 2019: Artiklen ”Skal? Skal ikke? To botox-eksperter guider dig, før du får sprøjten” 
fra den 14. januar 2019 blev afpubliceret, da den ikke levede op til DR’s 
journalistiske standard. 

 

 2018: Radioprogrammet ”Tværs” på P3 fra 18. oktober 2018 blev afpubliceret af 
hensyn til den medvirkende. 

 

 2018: Radioprogrammet ”Recept” på P1 fra 24. august 2018 samt artiklen på dr.dk. 
er afpubliceret af hensyn til de medvirkende.” 
 

 

 

Joy Mogensen 


	Spørgsmål:
	Svar:


