Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del
Offentligt
2200119_0001.png
Folketinget
Kulturudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. maj 2020
Formueretskontoret
Katrine Grith Vinten
2020-0032/14-0032
1482735
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 274 (Alm. del), som Folketin-
gets Kulturudvalg har stillet til justitsministeren den 6. maj 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ikkemedlem af udvalget (MFU) Morten Messerschmidt
(DF).
Nick Hækkerup
/
Mette Kjølby Miller-Harris
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 274: MFU spm. om Civilstyrelsens opfattelse/fortolkning af Borgerretsfondens vedtægts afgrænsning af den støtteberettigede personkreds, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 274 (Alm. del) fra Folketingets Kulturudvalg:
”Er det Civilstyrelsens opfattelse/fortolkning af Borgerretsfon-
dens vedtægts afgrænsning af den støtteberettigede personkreds,
at fonden kan støtte retssager mod offentlige myndigheder, hvor
følgende typer af juridiske personer er sagsøgere: Søgsmålsfor-
eninger, grundejerforeninger, idrætsforeninger, spejderforenin-
ger, beboerforeninger, liberale erhverv såsom frisører, fysiote-
rapeuter og hjemmeplejere organiseret som enten personligt
ejede selskaber eller som et ApS? Der ønskes en begrundet re-
degørelse for Civilstyrelsens opfattelse af personkredsen (for-
tolkning) med angivelse af fortolkningsfaktorer både for og
imod styrelsens fortolkningsresultat for hver enkelt af ovenstå-
ende. Der ønskes ikke en gengivelse af styrelsens skønsmæssige
vurdering af, om der skal eller ikke skal rejses tilsynssager,
kompetenceforhold eller en beskrivelse af andre forhold, der
kan indebære, at der ikke kan svares bekræftende eller benæg-
tende på, hvorvidt hver enkelt af ovenstående eksempler falder
indenfor eller udenfor styrelsens forståelse af den støtteberetti-
gede personkreds. Det kan f.eks. forudsættes, at en eller en
gruppe af borgeres rettigheder beskyttes via de pågældendes
retssager, og der er tale om myndigheders potentielle
magtmisbrug mv.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et bi-
drag fra Civilstyrelsen, der har oplyst følgende:
”1. Det fremgår af fondslovens § 11, stk. 1, 1. pkt., at en fond
skal ledes af en bestyrelse. En af bestyrelsens mest centrale op-
gaver fremgår af lovens § 29, stk. 1, hvorefter det påhviler be-
styrelsen at anvende årets overskud til de formål, der er fastsat i
vedtægten. Fondens formål skal formuleres af fondens stifter(e)
ved fondens oprettelse. Det ses oftest, at formålet både angiver
hvilke personer, grupper mv., der kan modtage uddelinger fra
fonden, og hvad uddelingerne skal anvendes til. Inden for fon-
dens vedtægt er det op til bestyrelsen at træffe afgørelse om fon-
dens konkrete uddelinger.
Civilstyrelsens opgave som fondsmyndighed er blandt andet at
føre tilsyn med, at en fonds vedtægter, herunder formålet med
fonden, overholdes. Civilstyrelsen er endvidere underlagt den
sædvanlige vejledningspligt efter forvaltningsloven. Fondsbe-
styrelser kan således i et vist omfang søge vejledning hos Ci-
vilstyrelsen til fortolkning af fondens formål. Det ligger imid-
lertid ikke inden for rammerne af vejledningspligten, at Ci-
vilstyrelsen skal give bindende forhåndstilsagn om en fonds på-
tænkte uddelinger.
2
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 274: MFU spm. om Civilstyrelsens opfattelse/fortolkning af Borgerretsfondens vedtægts afgrænsning af den støtteberettigede personkreds, til justitsministeren
2.
For så vidt angår Borgerretsfondens formål fremgår dette af
§ 2 i fondens vedtægter. Det fremgår heraf blandt andet, at:
”Fonden er en almennyttig, selvejende institution, hvis
formål er at yde økonomisk og juridisk bistand til personer
eller grupper af personer, der i konkrete tilfælde har været
udsat for magtmisbrug fra offentlige eller private organi-
sationer, og som ønsker at forsvare sig mod sådanne over-
greb…”
Fondens vedtægt har endvidere en præambel, hvor følgende
blandt andet fremgår:
”….
Sådanne organisationer optræder ikke helt sjældent på en
måde, som af og til kan føre til magtmisbrug overfor en-
keltpersoner eller mindre grupper af personer, hvis rets-
sikkerhed mangler tilstrækkelig beskyttelse, fordi de på-
gældende mangler eller ikke får adgang til de økonomiske
ressourcer, der er forudsætningen for at kunne tage til
genmæle og forsvare sig mod magtmisbrug, eller i det hele
taget har behov for støtte, fordi de mangler de fornødne
sociale eller personlige muligheder for et forsvar.
Ved at yde bistand til personer eller grupper af personer,
der udsættes for magtmisbrug, …. skal Fonden bidrage til
at beskytte og forbedre almindelige menneskers retssik-
kerhed.…”
Civilstyrelsen har i en konkret afgørelse til fondens bestyrelse
udtalt,
”… at fonden efter styrelsens opfattelse inden for fondens
vedtægt vil kunne uddele til en gruppe af personer, som
eventuelt har organiseret sig i en forening med det formål
at forsvare sig mod overgreb ved magtmisbrug fra offent-
lige eller private organisationer. Styrelsen finder derimod
ikke at støtte til en juridisk person i form af et aktieselskab
kan rummes inden for fondens vedtægter.”
En gruppe af personer, herunder en gruppe af personer der er
organiseret i en forening som f.eks. en søgsmålsforening, en
grundejerforening, idrætsforening, spejderforening, beboerfore-
ning, forening af frisører, fysioterapeuter, hjemmeplejere mv.,
vil kunne modtage økonomisk og juridisk bistand fra Borger-
retsfonden, hvis betingelserne efter fondens vedtægt i det kon-
krete tilfælde i øvrigt er opfyldt. Der vil således skulle være tale
om, at en væsentlig del af foreningens medlemmer
”i konkrete
tilfælde har været udsat for magtmisbrug fra offentlige eller pri-
3
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 274: MFU spm. om Civilstyrelsens opfattelse/fortolkning af Borgerretsfondens vedtægts afgrænsning af den støtteberettigede personkreds, til justitsministeren
vate organisationer, og som ønsker at forsvare sig mod sådanne
overgreb”.
Endvidere vil der skulle være tale om en mindre for-
ening, jf. formuleringen i præamblen om, at der sigtes til magt-
misbrug overfor
”enkeltpersoner eller mindre grupper af perso-
ner, hvis retssikkerhed mangler tilstrækkelig beskyttelse, fordi
de pågældende mangler eller ikke får adgang til de økonomiske
ressourcer, der er forudsætningen for at kunne tage til genmæle
og forsvare sig mod magtmisbrug”.
F.eks. vil uddeling af midler
til en større landsdækkende forening efter Civilstyrelsens opfat-
telse ikke kunne rummes inden for fondens vedtægt.
For så vidt angår uddeling af midler fra Borgerretsfonden til sel-
skaber, herunder personligt ejede selskaber eller anpartsselska-
ber, vil det efter Civilstyrelsens opfattelse heller ikke kunne
rummes inden for fondens vedtægter. Personligt ejede selskaber
og anpartsselskaber er – i lighed med aktieselskaber – virksom-
heder, som efter styrelsens opfattelse ikke er omfattet af den ud-
delingsberettigede kreds. Den uddelingsberettigede kreds er
som anført ovenfor ifølge fondens vedtægt
”personer eller
grupper af personer”,
og dette er i vedtægtens præambel yder-
ligere præciseret som
”enkeltpersoner eller mindre grupper af
personer”,
ligesom det samme sted er fremhævet, at fonden skal
”bidrage til at beskytte og forbedre almindelige menneskers
retssikkerhed”.”
4