Kulturudvalget 2019-20
KUU Alm.del
Offentligt
2158595_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
5. marts 2020
Folketingets Kulturudvalg har den 7. februar 2020, efter ønske fra Birgitte Bergman
(KF), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 132 (Alm. del), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Kan ministeren bekræfte, at prisen på TV 2’s hovedkanal er steget med 80 pct.
siden TV 2 med virkning fra den 1. januar 2012 fik tilladelse til at opkræve betaling
for sin hovedkanal?
Svar:
Den pris, som TV 2/DANMARK A/S (TV 2) opkræver fra distributørerne for
hovedkanalen i 2020 (opgjort som prisen i løbende kroner, ekskl. moms, pr. måned pr.
abonnent) i 2020 udgør 18,00 kr., mens den i 2012 var 10,00 kr. Jeg kan dermed
bekræfte, at prisen i løbende kroner er steget med 80 pct. over hele perioden, jf. også
tabel 1:
Tabel 1
Prisen på TV 2-hovedkanalen 2012-2020
Kr. pr. måned , ekskl. moms
TV 2's pris til distributører
Årlig stigning
Samlet stigning 2012-2020
2012
2013
20,0%
2014
2015
2016 2017
3,6%
3,4%
2018
6,7%
2019
6,3%
2020
5,9%
80%
10,00 12,00 12,00 14,00 14,50 15,00 16,00 17,00 18,00
0,0% 16,7%
Dok. nr. 20/00553-2
KUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 133: Spm. om TV 2 befinder sig i en økonomisk og finansiel krise, der nødvendiggør, at stationen fortsat øger prisen på hovedkanalen, til kulturministeren
2158595_0002.png
Tabel 1
Prisen på TV 2-hovedkanalen 2012-2020
Anm.:
Kilde:
Der er tale om prisen i løbende kroner pr. måned pr. abonnent. Prisen er iht TV 2’s public service-tilladelse
ens for alle distributører. Prisudviklingen er fastlagt under hensyntagen til bl.a..den generelle prisudvikling,
øgede rettigheder for distributører i forhold til tilrådighedsstillelse (on demand) for seerne af programmer på
hovedkanalen samt TV 2’s samlede økonomi.
TV 2.
Jeg skal i den forbindelse bemærke følgende:
TV 2’s adgang til at opkræve betaling for hovedkanalen fra 2012 blev besluttet af en
bred kreds af partier i tillægsaftale af 11. marts 2011 til Medieaftale 2007-2010.
Beslutningen lå til grund for den omstruktureringsplan for TV 2, der blev
udarbejdet i 2009 og godkendt af EU-Kommissionen i 2011. Formålet med planen
var primært at sikre et levedygtigt TV 2 bl.a. ved at ændre forretningsmodellen for
hovedkanalen, så den ikke længere var finansieret udelukkende af usikre
reklameindtægter.
Den pris, der blev oplyst i tillægsaftalen (10-12 kr. pr. måned) var TV 2’s bedste bud
dengang på, hvad der skulle til for at sikre TV 2 som helhed en tilfredsstillende
økonomi. Målet var således i lyset af selskabets public service-forpligtelser en
overskudsgrad (resultat før finansielle poster og skat set i forhold til samlet
omsætning) på sigt på omkring 10 pct.
Det lå til grund for EU-Kommissionens godkendelse af omstruktureringsplanen, at
det er TV 2, der selvstændigt og på et forretningsmæssigt grundlag fastsætter
prisen på hovedkanalen. Dermed kunne man afvise, at der kunne være tale om
involvering af statsmidler i abonnementsopkrævningen.
Som forudsat i tillægsaftalen er medieordførerne af TV 2 imidlertid løbende blevet
orienteret om ændringer i forhold til den her forventede pris på 10-12 kr., inden TV
2 har fastsat priserne endeligt. Prisfastsættelsen er typisk sket for 3 år ad gangen. I
forbindelse med fastsættelsen af prisen for 2012-2014, var TV 2’s udgangspunkt en
pris på 12 kr. pr. måned i perioden, idet der dog blev fastsat en introduktionspris på
10 kr. pr. måned i 2012 for at sikre en smidig markedsintroduktion.
Ordførerne er senest på et møde i april 2017 orienteret om TV 2’s fastsættelse af
prisen for 2018-2020. Det er min hensigt tilsvarende i dette forår at indkalde
ordførerne til et møde, hvor TV 2 kan orientere om selskabets fastsættelse af
priserne for 2021-2023.
Joy Mogensen
Side 2