Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2267850_0001.png
26. oktober 2020
J.nr. 2020 - 8911
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 540 af 2. oktober 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 540: Spm. om de økonomiske konsekvenser ved merbeskatning som følge af en CO2-afgift på 1.500 kr. pr. ton CO2 og en selskabsskattelettelse fra 22 til 19 pct., til skatteministeren
2267850_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i tabelform opgøre de økonomiske konsekvenser ved 1) merbeskatning
som følge af en CO
2
-afgift på 1.500 kr. pr. ton CO
2
og 2) en selskabsskattelettelse fra 22
til 19 pct.? Begge tal bedes opgjort for hver af sektorerne fra 19a2-grupperingen, som an-
vendes i nationalregnskabet fra Danmarks Statistik:
A Landbrug, skovbrug og fiskeri
B Råstofindvinding
C Industri
D Energiforsyning
E Vandforsyning og renovation
F Bygge og anlæg
G Handel
H Transport
I Hoteller og restauranter
J Information og kommunikation
K Finansiering og forsikring
LA Ejendomshandel og udlejning af erhvervsejendomme
LB Boliger
M Videnservice
N Rejsebureauer, rengøring og anden operationel service
O Offentlig administration, forsvar og politi
P Undervisning
Q Sundhed og socialvæsen
R Kultur og fritid
SA Andre serviceydelser
SB Private husholdninger med ansat medhjælp
Svar
En CO
2
-afgift på 1.500 kr./ton CO
2
på brancher og husholdninger skønnes at medføre et
umiddelbart provenu på ca. 50 mia. kr.
jf. tabel 1.
I sammenhæng hermed bemærkes, at brug af fossile brændsler i dag er pålagt en energiaf-
gift, ligesom visse brancher er pålagt en CO
2
-afgift på 177 kr./CO
2
. Energiafgiften regule-
rer forbruget af fossile brændsler og dermed også udledningen af CO
2
.
En indførsel af en CO
2
-afgift på 1.500 kr. pr. ton CO
2
er en stor omlægning af det nuvæ-
rende afgiftssystem med betydelige økonomiske konsekvenser, som vil skulle undersøges
nærmere. En sådan omlægning vil desuden medføre administrative omkostninger og in-
debære en vis implementeringstid.
I opgørelsen i tabel 1 er der desuden ikke medtaget de ikke-energirelaterede CO
2
e-udled-
ninger fra andre drivhusgasser, som udgør en væsentlig del af Danmark samlede udled-
ninger. En udbredelse af en CO
2
e-afgift til disse grundlag vil kræve udviklingstid, idet der
er vanskeligheder forbundet med at opgøre de konkrete udledninger.
Side 2 af 4
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 540: Spm. om de økonomiske konsekvenser ved merbeskatning som følge af en CO2-afgift på 1.500 kr. pr. ton CO2 og en selskabsskattelettelse fra 22 til 19 pct., til skatteministeren
2267850_0003.png
Tabel 1. Umiddelbart provenu ved en CO
2
-afgift på 1.500 kr./ton CO
2
fordelt på brancher og hus-
holdninger i 2018
CO
2
-emissioner (1.000 ton)
Husholdninger
A Landbrug, skovbrug og fiskeri
B Råstofindvinding
C Industri
D Energiforsyning
E Vandforsyning og renovation
F Bygge og anlæg
G Handel
H Transport
1)
I Hoteller og restauranter
J Information og kommunikation
K Finansiering og forsikring
LA Ejendomshandel og udlejning af
erhvervsejendomme
LB Boliger
M Videnservice
N Rejsebureauer, rengøring og an-
den operationel service
O Offentlig administration, forsvar
og politi
P Undervisning
Q Sundhed og socialvæsen
R Kultur og fritid
SA Andre serviceydelser
SB Private husholdninger med an-
sat medhjælp
I alt
1)
Provenu (mio. kr.)
11.825
2.950
2.315
8.535
12.355
2.240
2.345
1.495
4.825
175
125
85
120
55
235
415
580
210
260
135
100
-
51.370
7.885
1.965
1.545
5.690
8.235
1.495
1.565
995
3.215
120
85
55
80
35
160
275
390
140
175
90
65
-
34.250
For at CO
2
-emissioner er opgjort i overensstemmelse med indberetninger til FN (UNFCCC) er der fratrukket
emissioner fra international transport.
Anm: Opgørelsen af CO
2
-emissioner er ekskl. hhv. afbrænding af biomasse og CO
2
e-udledninger fra andre drivhusgasser.
Kilde: Egne beregning på baggrund af tal fra Danmarks Statistik
Det skønnes med usikkerhed, at en nedsættelse af selskabsskattesatsen fra 22 pct. til 19
pct. vil medføre et umiddelbart mindreprovenu for det offentlige på ca. 8,2 mia. kr. årligt,
hvilket svarer til virksomhedernes samlede skattebesparelse
jf. tabel 2.
Side 3 af 4
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 540: Spm. om de økonomiske konsekvenser ved merbeskatning som følge af en CO2-afgift på 1.500 kr. pr. ton CO2 og en selskabsskattelettelse fra 22 til 19 pct., til skatteministeren
2267850_0004.png
Tabel 2. Selskabsskattelettelse ved at nedsætte satsen fra 22 til 19 pct. fordelt på brancher
Gennemsnitlig andel
af selskabsskattepro-
venu i pct. 2014-2018
A Landbrug, skovbrug og fiskeri
B Råstofindvinding
C Industri
D Energiforsyning
E Vandforsyning og renovation
F Bygge og anlæg
G Handel
H Transport
I Hoteller og restauranter
J Information og kommunikation
K Finansiering og forsikring
LA Ejendomshandel og udlejning af erhvervsejendomme
LB Boliger
M Videnservice
N Rejsebureauer, rengøring og anden operationel service
O Offentlig administration, forsvar og politi
P Undervisning
Q Sundhed og socialvæsen
R Kultur og fritid
SA Andre serviceydelser
SB Private husholdninger med ansat medhjælp
Uoplyst aktivitet
I alt
Kilde: Egne beregning bl.a. på baggrund af tal fra Danmarks Statistik
Forventet
skattebespa-
relse i mio. kr.
55
340
2.355
250
20
293
1.295
270
80
370
1.755
260
0
360
180
5
10
60
100
40
0
95
8.200
1
4
29
3
0
4
16
3
1
4
21
3
0
4
2
0
0
1
1
1
0
1
100
Side 4 af 4