Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
KEF Alm.del
Offentligt
2196999_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
26. maj 2020
J nr.
Klima- Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 28. april 2020 stillet mig følgen-
de spørgsmål 337 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF)
Spørgsmål 337
Hvilke konsekvenser
økonomiske, praktiske og i forhold til den grønne omstilling -
vil det have for dansk energiforsyning, såfremt Danmark gik enegang i forhold til at
indføre en særlig dansk certificeringsordning for og en særlig afgift på biomasse?
Svar
Regeringen har ikke planer om at etablere en særlig dansk certificeringsordning for
biomasse.
Der vil alt andet lige være flere omkostninger ved at indføre en særlig dansk certifi-
ceringsordning for biomasse end ved at bygge videre på de eksisterende internati-
onale certificeringsordninger.
Regeringen har foreslået, at der indføres
lovkrav
om bæredygtigheden af den bio-
masse, der anvendes til el- og varme i Danmark. Forslaget vil samtidig implemente-
re bæredygtighedskravene i det reviderede EU direktiv for vedvarende energi. De
nye lovkrav vil blive obligatoriske for de omfattede aktører.
Certificeringsordninger er ofte private ordninger, hvor virksomheder frivilligt kan
vælge at overholde bestemte krav eller standarder, der er angivet af en certifice-
ringstjeneste. Certificering og årlig kontrol af virksomhederne foretages ofte af uaf-
hængige organisationer, som er akkrediteret til opgaven af en akkrediteringsorga-
nisation.
I det omfang eksisterende certificeringsordninger matcher de nye lovkrav om bæ-
redygtighed, vil virksomhederne kunne bruge certificeringsordningerne til at doku-
mentere, at de overholder kravene.
Der findes allerede flere internationale certificeringsordninger for biomasse og flere
er under udvikling. Eksempler er FSC (Forest Stewardship Council), PEFC (Pro-
gramme for the Endorsement of Forest Certification) og SBP (Sustainable Biomass
Partnership), der alle har til formål at sikre biomassens bæredygtighed. Alle tre har
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 337: Spm. om konsekvenserne for dansk energiforsyning, såfremt Danmark gik enegang ift. at indføre en særlig dansk certificeringsordning for og en særlig afgift på biomasse, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2196999_0002.png
global udbredelse og indeholder principper og krav vedrørende bæredygtig skov-
drift, sporbarhed, sociale forhold mv.
Afgift på biomasse
I forhold til konsekvenser af at indføre en særlig afgift på biomasse har jeg modta-
get følgende svarbidrag fra Skatteministeriet, som jeg kan henholde mig til:
”Indledningsvis
bemærkes det, at det er vanskeligt at angive de præcise konse-
kvenser af en særlig dansk afgift på biomasse, da det vil afhænge af den konkrete
afgiftsmodel. Der er dog tidligere gjort erfaringer med udfordringerne ved en afgift
på biomasse.
Det blev med Energiaftale 2012 aftalt at indføre en energiafgift på biomasse for VE-
brændsler som led i gennemførelsen af forsyningssikkerhedsafgiften. Afgiften blev
søgt indført i 2013-2014, men blev
”tilbagerullet” og i stedet
finansieret ved person-
skatter med lov nr. 1174 af 5. november 2014 under henvisning til de forventede
store administrative omkostninger ved indførelsen heraf.
Den daværende afgiftsmodel indebar, at der blev lagt afgift på alt biomasse, samti-
dig med at der blev foreslået nogle bagatelgrænser, herunder fritagelse for registre-
ring og afregning af afgift for mindre biomassefyrede anlæg under 0,15 MW og for
momsregistrerede virksomheder, der havde et årligt salg af afgiftspligtig biomasse
på under 10.000 kr.
På trods af de fastsatte bagatelgrænser m.v. blev det vurderet, at ca. 20-25.000
virksomheder skulle registreres for afgiften, hvilket ville medføre en betydelig admi-
nistrativ byrde for erhvervslivet.
Ved en afgift på biomasse skal der tages hensyn til, at biomasse både kan bruges
som brændsel og til andre formål. Dertil kommer, at der er mange forskellige typer
af biomasse, herunder halm, brænde, rafter mv. Det vurderes ikke muligt af hensyn
til EU-retten at afgrænse afgiften til alene visse typer af biomasse.
Sælgeren af biomasse ved som regel ikke, om halm skal anvendes til afbrænding
eller til strøelse til husdyr. Med forsyningssikkerhedsafgiften blev der derfor lagt
afgift på al biomasse, der kunne bruges til brændselsformål. De virksomheder, der
brugte biomassen til andet end brændsel, skulle derfor anmode om at få afgiften
godtgjort.
Med mange forskellige typer af biomasse vil der desuden være et meget stort antal
leverandører og brugere af biomasse. Ved indførelse af en ny afgift vil der normalt
blive stillet krav om, at producenter og importører registreres for afgiften. Der er
sædvanligvis tale om relativt få virksomheder, der i forvejen foretager de nødvendi-
ge opgørelser, der skal bruges for at udregne afgiften. Dette er imidlertid ikke til-
fældet for så vidt angår biomasse, hvor der fx kan være tale om snedkere, hånd-
Side
2/3
KEF, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 337: Spm. om konsekvenserne for dansk energiforsyning, såfremt Danmark gik enegang ift. at indføre en særlig dansk certificeringsordning for og en særlig afgift på biomasse, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2196999_0003.png
værkere, skovejere eller landmænd, der bruger eller sælger træ eller halm. Som
det fremgår ovenfor blev det i forbindelse med forsyningssikkerhedsafgiften vurde-
ret, at ca. 20-25.000 virksomheder skulle registreres for afgiften.
En løsning på de praktiske afgrænsningsvanskeligheder, som er skitseret ovenfor,
er at fastlægge en afgiftsmodel, hvor det kun er større anlæg, der omfattes af en
afgift. En sådan afgrænsning kan dog være vanskelig at indføre i overensstemmel-
se med EU-retten, medmindre det kan godtgøres, at det vil medføre uforholds-
mæssigt store administrative byrder at skulle opgøre og opkræve afgiften for min-
dre anlæg.
En afgiftsmodel, som kun omfatter større anlæg, vil desuden indebære en skæv-
vridning af brændselsvalget, da kollektiv opvarmning med biomasse vil blive dyrere
end individuel opvarmning med afgiftsfri biomasse. Dette vil indebære et ineffektivt
energisystem med øget udbredelse af brændeovne m.v. på bekostning af mere
energieffektiv varmeproduktion fra fjernvarme, ligesom det vil øge luftforureningen,
idet partikeludslippet er væsentlig højere fra individuelle anlæg end fra kollektive.
En afgift på biomasse i store værker vil øge varmepriserne på store dele af fjern-
varmen.
En afgiftsmodel, hvor også mindre anlæg omfattes, vil indebære væsentlige admi-
nistrative udfordringer og øgede omkostninger for forbrugerne til opvarmning.
Endelig bemærkes, at en afgift på biomasse skal ses i sammenhæng med det sam-
lede varmesystem, da afgiften vil øge den økonomiske tilskyndelse til at anvende
fossile brændsler frem for CO
2
-neutral biomasse og vil dermed øge de samfunds-
økonomiske omkostninger ved at indfri 70 pct.-målsætningen.”
Regeringen har derfor ingen aktuelle planer om at indføre en særlig afgift på bio-
masse.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
3/3