Indfødsretsudvalget 2019-20
IFU Alm.del
Offentligt
2238196_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 12. august 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 131
(alm. del) efter ønske fra Peder Hvelplund (EL) til udlændinge- og integrationsmi-
nisteren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 131:
Vil ministeren sikre, at ansøgninger om dansk indfødsret, som i første omgang
tilsyneladende ikke er modtaget digitalt i ministeriet, men hvor der ikke hersker
tvivl om, at ansøgeren har betalt gebyret, bliver forlods behandlet under hensyn-
tagen til den dato, hvor betalingen af gebyret er foretaget?
Svar:
1.
Det følger af § 28, stk. 3, i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018 om
naturalisation, at en digital ansøgning anses for at være kommet frem, når den er
tilgængelig for Udlændinge- og Integrationsministeriet.
Det følger endvidere af § 28, stk. 4, i cirkulæreskrivelsen, at der ved indgivelse af
ansøgning om naturalisation betales gebyr i overensstemmelse med § 12 i lov om
dansk indfødsret.
2.
En ansøgning om dansk indfødsret bliver behandlet under hensyn til den dato,
hvor ansøgningen er indgivet. I det tilfælde, at en ansøger indsender dokumenta-
tion for, at en digital ansøgning er indgivet korrekt, og gebyret samtidigt ses at
være betalt, men ansøgningen på grund af en fejl i systemet ikke ses at være mod-
taget i ministeriet, vil en ny ansøgning blive behandlet, som var den indgivet sam-
tidig med den første ansøgning. Det vil derfor som udgangspunkt ikke påvirke
sagsbehandlingstiden.
3.
Som det er nævnt i den samtidige besvarelse af udvalgets spørgsmål nr. 128
(Alm. del), har cBrain identificeret 31 sager fra perioden 2017 til 2020, som på
grund af fejl ikke er automatisk klargjort til sagsbehandling, og som derfor ikke er
indgået i ministeriets sagsbehandling. Ministeriet er i færd med at få oversendt
oplysninger om de 31 sager og vil, så snart disse er modtaget, gennemgå dem
med henblik på en afklaring af, om de konkrete ansøgere på anden vis har fået
behandlet deres ansøgning, og om ansøgerne, i det omfang de har rettet henven-
2. setember 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2020 - 14539
1355576
Side
1/2
IFU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 131: Spm. om behandling af ansøgninger om dansk indfødsret, som ikke er modtaget i ministeriet, men hvor gebyret er betalt, til udlændinge- og integrationsministeren
delse til ministeriet, er blevet vejledt om at indsende en ny ansøgning, som kan
træde i stedet for den bortkomne ansøgning.
Der henvises til de samtidige besvarelser af udvalgets spørgsmål nr. 128 og 130
(alm. del).
Hvis ansøgeren indgiver en ny ansøgning, som træder i stedet for den bortkomne
ansøgning, vil denne ansøgning blive behandlet, som var den indgivet samme
dato, som den bortkomne ansøgning. Det vil dermed som udgangspunkt ikke have
indvirkning på sagsbehandlingstiden.
Kaare Dybvad Bek
/
Louise Hauberg Wilhelmsen
Side
2/2