Indfødsretsudvalget 2019-20
IFU Alm.del
Offentligt
2256771_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 8. juni 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 110 (alm.
del) efter ønske fra Morten Dahlin (V) til udlændinge- og integrationsministeren,
som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 110:
Er det muligt for Folketinget under hensyntagen til Danmarks internationale for-
pligtelser at give domstolene mulighed for at frakende dansk indfødsret ved dom
efter straffelovens § 81 a (bandeparagraffen), hvis de domfældte er dobbelte
statsborgere og derved ikke bliver statsløse ved frakendelsen af deres danske
indfødsret?
Svar:
1.
Den Europæiske konvention af 6.november 1997 om statsborgerret (statsbor-
gerretskonventionen), som Danmark har tiltrådt, fastsætter udtømmende, i hvilke
situationer en stats lovgivning må indeholde regler om fortabelse af statsborger-
skab. Af relevans for spørgsmålet om fortabelse som følge af kriminalitet følger
det af statsborgerretskonventionen, at fortabelse kun kan komme på tale i tilfæl-
de af en handlemåde, som er til alvorlig skade for den kontraherende stats vitale
interesser.
Den forklarende rapport til statsborgerretskonventionen indeholder begrænsede
bidrag til den nær
ere forståelse af for uleri ge ”ha dle åde, so er til alvor-
lig skade for de ko trahere de stats vitale i teresser”
i artikel 7, stk. 1, litra d.
Det er således alene anført, at bestemmelsen navnlig omfatter landsforræderi og
andre handlinger rettet mod statens vitale interesser (f.eks. arbejde for en uden-
landsk efterretningstjeneste), mens almindelig kriminalitet ikke er omfattet, hvor
alvorlig denne end måtte være.
2.
Efter indfødsretslovens § 8 B, stk. 1, kan den, som dømmes for overtrædelse af
en eller flere bestemmelser i straffelovens kapitel 12 (landsforræderi og andre
forbrydelser mod statens selvstændighed og sikkerhed) og kapitel 13 (forbrydelser
mod statsforfatningen og de øverste statsmyndigheder, terrorisme m.v.), ved dom
frakendes sin danske indfødsret, medmindre den pågældende derved bliver stat-
sløs.
6. oktober 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2020 - 9838
1287715
Side
1/3
IFU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 110: Spm. om domstolene mulighed for at frakende dansk indfødsret ved dom efter straffelovens § 81 a (bandeparagraffen) m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
Lovgiver lagde ved indførelsen af indfødsretslovens § 8 B til grund, at straffelovens
kapitel 12 og 13 normerer, hvad der må anses for at være til skade for landets
vitale interesser omfattet af § 8 B, jf. afsnit 4.2.4 i lovforslag nr. L 138 af 28. januar
2004. Det blev endvidere lagt til grund, at indfødsretslovens § 8 B efter bestem-
melsens udformning også ville omfatte forhold, som på et senere tidspunkt måtte
blive kriminaliseret i straffelovens kapitel 12 eller 13.
Denne definition af, hvad der kan anses for at være til skade for landets vitale
interesser, er endvidere lagt til grund i forarbejderne til lov nr. 1880 af 29. decem-
ber 2015 om ændring af straffeloven (Tilslutning til fjendtlig væbnet styrke), hvor
der er henvist til ovenfor nævnte bemærkninger fra 2004.
Kriminalitet omfattet af straffelovens kapitel 12 og 13, som begås af bandemed-
lemmer, vil allerede i dag kunne medføre frakendelse af dansk statsborgerskab
ved domstolene i medfør af indfødsretsloven.
3.
Efter indfødsretslovens § 8 B, stk. 3, kan den, som har udvist en handlemåde,
som er til alvorlig skade for landets vitale interesser, af udlændinge- og integrati-
onsministeren fratages sin danske indfødsret, medmindre den pågældende der-
ved bliver statsløs.
Indfødsretslovens § 8 B, stk. 3 blev indført ved lov nr. 1057 af 24. oktober 2019.
Der fremgår bl.a. følgende vedrørende fortolkningen
af ”ha dle åde, so er til
alvorlig skade for den
ko trahere de stats vitale i teresser” af
forarbejderne til
bestemmelsen:
”Det vil således være arte og karaktere af ha dle åde , der afgør,
om der kan ske fratagelse. Dét, at der er tale om alvorlig kriminalitet, vil
ikke i sig selv kunne begrunde, at der er tale om en handlemåde, som er
til alvorlig skade for landets vitale interesser. Handlemåden skal være
egnet til at påvirke staten negativt for at kunne føre til fratagelse. Ved
vurderingen af, om der er tale om en handlemåde, som er til alvorlig
skade for landets vitale interesser, vil det kunne indgå, om handlemåden
er kriminaliseret i straffelovens kapitel 12 og 13. Således vil eksempelvis
tilslutning til en væbnet styrke for en part, som kæmper mod den dan-
ske stat, terrorisme, herunder træning, instruktion eller på anden måde
oplæring af en person til at begå eller fremme terrorhandlinger og hand-
linger, der sigter til ved udenlandsk bistand, ved magtanvendelse eller
trussel derom at forandre statsforfatningen eller sætte den ud af kraft,
kunne danne grundlag for administrativ fratagelse. Det bemærkes i den
forbindelse, at det ikke vil være en betingelse, at vedkommende er ble-
vet dømt for overtrædelse af en eller flere bestemmelser i straffelovens
kapitel 12 og 13.
[…]
Side
2/3
IFU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 110: Spm. om domstolene mulighed for at frakende dansk indfødsret ved dom efter straffelovens § 81 a (bandeparagraffen) m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
Det vil heller ikke være udelukket, at handlinger, som ikke er omfattet af
nogen gerningsbeskrivelse i kapitel 12 og 13 i straffeloven, men som er
af lignende karakter, vil kunne føre til administrativ fratagelse, hvis den
udviste handlemåde er til alvorlig skade for landets vitale interesser. Det
forudsættes i den forbindelse, at fratagelsen sker inden for rammerne af
Danmarks internationale forpligtelser, herunder statsborgerretskonven-
tionens artikel 7, stk. 1, litra d.”
4.
Udlændinge- og Integrationsministeriet indledte i samarbejde med Justitsmini-
steriet i foråret 2020 overvejelser om mulighederne for inden for Danmarks inter-
nationale forpligtelser at skærpe reglerne om frakendelse af statsborgerskab.
På baggrund af de foreløbige overvejelser har Udlændinge- og Integrationsmini-
steriet til hensigt i foråret 2021 at fremsætte forslag om ændring af indfødsretslo-
ven, hvorefter personer, som dømmes for visse typer af alvorlig bandekriminali-
tet, der er til alvorlig skade for Danmarks vitale interesser, i forbindelse med straf-
fesagens afgørelse, ved dom kan frakendes deres danske indfødsret, medmindre
de derved bliver statsløse.
Mattias Tesfaye
/
Nicolai Holm Larsen
Side
3/3