Forsvarsudvalget 2019-20
FOU Alm.del
Offentligt
2266084_0001.png
Folketinget
Forsvarsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
Økonomikontoret
Mads Vigsø Bendsen
2020-0032/08-0021
1618337
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 149 (Alm. del), som Folketin-
gets Forsvarsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. september 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Eva Flyvholm (EL).
Nick Hækkerup
/
Joakim Thaning
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
FOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om, set i lyset af den aktuelle sag, og at efterretningstjenesterne står til at få øget deres bevilling, bør der så ikke hurtigst muligt sikres en styrkelse af tilsynets kompetencer og uafhængighed, som TET selv efterlyser, og der er gode erfaringer med i bl.a. Norge, til justitsministeren
2266084_0002.png
Spørgsmål nr. 149 (Alm. del) fra Folketingets Forsvarsudvalg:
”Når
bevillingen til FE vokser, burde bevillingen til Tilsynet
med Efterretningstjenesterne så ikke også vokse proportionelt?”
Svar:
Tilsynet med Efterretningstjenesterne (TET) skal naturligvis have de nød-
vendige midler til at udføre dets opgaver fyldestgørende i henhold til den
relevante lovgivning.
Derfor bliver der også løbende foretaget en vurdering af, om ressourcerne
til TET er tilstrækkelige med henblik på at sikre, at tilsynet bevilling afspej-
ler den konkrete opgaveløsning, men der er ikke nødvendigvis en direkte
sammenhæng mellem en øget bevilling til efterretningstjenesterne og en til-
svarende proportional forøgelse af TET’s opgaver.
Der lægges med finansloven for 2021 op til, at TET tilføres 1,5 mio. kr.
årligt som følge af, at dets opgaver forbundet med PNR-loven af 2019 ikke
længere kan afholdes inden for den hidtidige bevilling,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Tilsynet med Efterretningstjenesternes bevillinger siden 2014
Mio. kr. (2021-pl)
Bevilling
Bevilling som følge af PNR
Bevilling i alt
2014
7,6
-
7,6
2015
6,1
-
6,1
2016
8,8
-
8,8
2017
8,7
-
8,7
2018
8,7
-
8,7
2019
8,6
-
8,6
2020
8,4
-
8,4
2021
8,4
1,5
9,9
2022
8,3
1,5
9,8
2023
8,2
1,5
9,7
2024
8,1
1,5
9,6
Kilde: FL14-FFL21. Bevillingen 2014-2020 er årets bevilling på de løbende finanslove opregnet til 2021-pl med det ge-
nerelle pl-indeks. Der er taget højde for tillægsbevillinger på 2,2 mio. kr. i 2014. Der er imidlertid ikke taget højde for
adgang til forbrug af opsparing.
Merbevillingen er på finanslovsforslaget for 2021 opført på en reserve og
fremgår derfor ikke direkte af tilsynets bevilling. Merbevillingen vil imid-
lertid blive overført fra reserven til TET’s bevilling frem mod den endelige
finanslov, og tilsynets bevilling vil dermed stige fra 8,4 mio. kr. i 2020 til
9,9 mio.
kr. i 2021. TET’s bevilling
er
i tråd med en række statslige drifts-
bevillinger
omfattet af et årligt omprioriteringsbidrag på to procent årligt,
hvilket forklarer den faldende bevillingsprofil i budgetoverslagsårene.
Det bemærkes, at TET siden dets oprettelse løbende er blevet tilført merbe-
villinger. Således blev der med finansloven for 2014 tilført 2,0 mio. kr.
2
FOU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 150: Spm. om, set i lyset af den aktuelle sag, og at efterretningstjenesterne står til at få øget deres bevilling, bør der så ikke hurtigst muligt sikres en styrkelse af tilsynets kompetencer og uafhængighed, som TET selv efterlyser, og der er gode erfaringer med i bl.a. Norge, til justitsministeren
(2014-pl) iht. lov om Center for Cybersikkerhed og til finansiering af etab-
leringsomkostninger. Der blev med finansloven for 2015 tilført 0,6 mio. kr.
årligt (2015-pl),
jf. lov om cybersikkerhed,
ligesom der med finansloven for
2016 blev tilført 2,5 mio. kr. (2016-pl) årligt i henhold til
’Politisk aftale
mellem regeringen (Socialdemokraterne og Radikale Venstre) og Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konser-
vative Folkeparti om finansiering af initiativer til styrkelse af Forsvarets Ef-
terretningstjenestes (FE) indsats mod terror’.
3