Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del
Offentligt
2213971_0001.png
TALE
Samrådsspørgsmål S
om lønkompensation
og arbejdskonflikt - d. 18. juni 2020.06.10
Spørgsmålet besvares af EM og BM
10. juni 2020
J.nr. 2020 - 4454
CAL
Kirsten Weber Olsen
Samrådsspørgsmål S
stillet af Troels Lund Poulsen (V)
”Vil
ministeren redegøre for, hvad baggrunden er for, at en virksomhed ikke kan
anvende lønkompensationsordningen ift. stillingskategori på virksomheden, som er
omfattet af en konflikt, herunder hvilken lovhjemmel, der er baggrund for, at en
virksomhed, som er omfattet af en konflikt, ikke kan modtage lønkompensation?”
Indledning
Tak til spørgeren for at indkalde til dette samråd.
Jeg vil gerne indlede med at sige, at jeg er ked af
og ærgerlig over denne sag, fordi neutralitetsprin-
cippet ikke fra starten blev udmøntet på den måde,
som det var tiltænkt i forbindelse med trepartsafta-
len.
Jeg ser frem til, at vi får lejlighed til at drøfte både
det principielle i neutralitetsprincippet og den kon-
krete udmøntning af princippet i forhold til løn-
kompensation.
Om neutralitetsprincippet - generelt
Med fare for at gentage mig selv
i Danmark vær-
ner vi om, at staten skal blande sig mindst muligt i
løn- og arbejdsvilkår.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 271: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 18. juni 2020 om hjemmelsgrundlag i forbindelse med arbejdskonflikter/lønkompensationsordninger, til beskæftigelsesministeren
Det
gælder også, når der opstår konflikter på de
enkelte arbejdspladser.
Her forholder staten sig neutral og griber ikke ind i
konflikten mellem arbejdsgiver og lønmodtagere.
Og staten igangsætter ikke aktiviteter, som kan
være til fordel for den ene eller anden part.
Neutralitetsprincippet er et sagligt kriterium, som
kommer til udtryk i vores indretning af den danske
arbejdsmarkedsmodel og i overenskomstsystemet.
Og princippet kommer konkret til udtryk en række
steder i reglerne på Beskæftigelsesministeriets om-
råde:
o
Det gælder i forhold til A-kasser og jobcentre
og hvordan, de skal forholde sig i konfliktsi-
tuationer.
o
Der må bl.a. ikke henvises stillinger hos ar-
bejdsgivere, der er omfattet af konflikt.
o
Der må ikke lægges nye annoncer om kon-
fliktramte stillinger på fx JobNet.
o
Og man må som a-kassemedlem ikke få dag-
penge, hvis man er omfattet af en konflikt og
ledig som følge heraf.
2
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 271: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 18. juni 2020 om hjemmelsgrundlag i forbindelse med arbejdskonflikter/lønkompensationsordninger, til beskæftigelsesministeren
Senest er neutralitetsprincippet blevet bekræftet i
reglerne på Beskæftigelsesministeriets område er i
forbindelse med revisionen af lov om aktiv be-
skæftigelsespolitik. Lovforslaget blev fremsat i
marts 2019 og vedtaget i maj 2019.
Med revisionen bliver det bekræftet, at der fortsat
ikke henvises til stillinger eller stillingskategorier
hos arbejdsgivere, omfattet af konflikt.
Men princippet træder tydeligst frem, når regering
og Folketing afholder sig fra at gribe ind i konflik-
ter forbindelse med de centrale overenskomstfor-
nyelser på arbejdsmarkedet. Og det vil fremgå af
parternes konfliktvarsel, hvilke stillinger eller stil-
lingskategorier, der er omfattet.
Neutralitetsprincippet - lønkompensation
Det er derfor naturligt, at dette princip - neutrali-
tetsprincippet
også skal gælde ved lønkompen-
sation.
Det betyder konkret, at en virksomhed, som er part
i en arbejdskonflikt, ikke kan få fuld kompensation
fra ordningen.
Der betales ikke kompensation for de ansatte, som
er direkte omfattet af en lockout eller strejke, efter-
som de ikke får løn fra arbejdsgiveren. Det følger
3
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 271: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 18. juni 2020 om hjemmelsgrundlag i forbindelse med arbejdskonflikter/lønkompensationsordninger, til beskæftigelsesministeren
allerede af de almindelige principper for lønkom-
pensation.
Men der skal heller ikke betales kompensation for
de stillingskategorier på virksomheden, som i øv-
rigt er omfattet af konflikten.
Der skal ikke med andre ord ikke ydes kompensa-
tion for konfliktramt arbejde.
Det er det element, som ikke er blevet udmøntet
efter hensigten fra start af.
Men virksomheden kan godt få lønkompensation i
forhold til de stillinger på virksomheden, som ikke
er omfattet af en konflikt.
Jeg har været tydelig omkring ministeriets udlæg-
ning af neutralitetsprincippet i forhold til lønkom-
pensation, siden jeg første gang fik spørgsmålet i
slutningen af marts.
Den udlægning af neutralitetsprincippet er delt
med arbejdsmarkedets parter i forbindelse med
fortolkningen af trepartsaftalen.
Den er uddybet i et notat af 23. marts, som spørge-
ren fik tilsendt.
Og den forventede anvendelse af princippet er
4
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 271: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 18. juni 2020 om hjemmelsgrundlag i forbindelse med arbejdskonflikter/lønkompensationsordninger, til beskæftigelsesministeren
2213971_0005.png
også lagt til grund i mit svar på spørgsmål 26 til
L141
[Forslag til lov om arbejdsgiveres og lønmodtageres retsstilling ved lønkompen-
sation
af virksomheder i forbindelse med covid-19].
Hjemmel
Jeg bliver kritiseret for at udtale mig om neutrali-
tetsprincippet og lønkompensation inden den kon-
krete udmøntning var på plads og beskyldt for at
vildlede Folketinget.
Til det vil jeg gerne sige, at jeg er uforstående
overfor, på hvilken måde jeg skulle have vildledt
Folketinget og offentligheden i forhold til, hvordan
ministeriet ser neutralitetsprincippet anvendt og
udmøntet i forbindelse med lønkompensation.
Det har jeg redegjort for i svar og notat af 23.
marts.
Erhvervsministeriet og Beskæftigelsesministeriet
er imidlertid blevet opmærksomme på, at neutrali-
tetsprincippet i forhold til stillingskategorier ikke
er blevet udmøntet efter hensigten i den oprinde-
ligt udstedte bekendtgørelse om lønkompensati-
onsordningen.
Det har erhvervsministeren og jeg nærmere rede-
gjort for i svar 258 til Beskæftigelsesudvalget.
5
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 271: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 18. juni 2020 om hjemmelsgrundlag i forbindelse med arbejdskonflikter/lønkompensationsordninger, til beskæftigelsesministeren
Og det er der nu rettet op på fremadrettet med den
nye bekendtgørelse om lønkompensation, men dog
alene for de virksomheder, der søger for den for-
længede kompensationsperiode fra 9. juni til 8. juli
eller som søger efter den 30. juni.
Så alle ansøgninger som gælder perioden før 9.
juni vil ikke være omfattet af det fulde neutralitets-
princip.
Spørgeren anfægter, at der overhovedet er hjem-
mel i aktstykket til at udmønte neutralitetsprincip-
pet i Erhvervsministeriets bekendtgørelse.
Dertil vil jeg gerne nævne:
I forbindelse med svar nr. 258 til Beskæftigelses-
udvalget, har Erhvervsministeriet og Beskæftigel-
sesministeriet foretaget en grundig juridisk vurde-
ring af aktstykket, der ligger til grund for ordnin-
gen om lønkompensation, herunder en vurdering
af den bemyndigelse, som Finansudvalget har til-
delt erhvervsministeren.
Vurderingen er, at bemyndigelsen giver hjemmel
til at fastsætte regler om bl.a. kriterier og vilkår for
lønkompensation.
Det har altså ved aktstykkets vedtagelse været
klart for Finansudvalget, at der administrativt ville
6
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 271: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 18. juni 2020 om hjemmelsgrundlag i forbindelse med arbejdskonflikter/lønkompensationsordninger, til beskæftigelsesministeren
blive fastsat nærmere regler om netop kriterier,
vilkår og modtagerkreds.
Dertil kommer, at der ikke er tale om bebyrdende
regler.
Lønkompensationsordningen er en begunstigende
tilskudsordning, der giver virksomheder en mulig-
hed for at søge om kompensation for perioden
frem til 8. juni efter de rammer, der er sat i ordnin-
gen.
Med udmøntning af aktstykket har regering og
Folketing i fælleskab bredt et sikkerhedsnet ud for
mere end 200.000 danske lønmodtagere.
De virksomheder, som har søgt og opfyldt rækken
af betingelser har fået kompensation.
Og hvis der er virksomheder, som har afholdt sig
fra at søge om kompensation, så kan de fortsat
søge frem til den 30. juni uden at blive omfattet af
det fulde neutralitetsprincip.
Til sidst vil jeg gerne komme med den opfordring,
at såfremt spørger har kendskab til konkrete ek-
sempler på virksomheder, som ikke måtte have
fået en kompensation, virksomheden ellers er be-
rettiget til, så fremsend dem, således at ministeri-
erne kan se nærmere på det.
7
FIU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 271: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 18. juni 2020 om hjemmelsgrundlag i forbindelse med arbejdskonflikter/lønkompensationsordninger, til beskæftigelsesministeren
Erhvervsministeren vil nu nærmere redegøre for
den konkrete administration af ordningen.
Tak for ordet.
8