Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del Bilag 252
Offentligt
2235491_0001.png
26. august 2020
Sag nr.:
Klik her for at angive
tekst.
/Klik
her for at angive tekst.
Redegørelse om håndteringen af udbetaling af lønkompensation til
virksomheder berørt af faglig konflikt
Der redegøres i nærværende notat for 1) Erhvervsstyrelsens sagsbehand-
ling af ansøgninger fra virksomheder generelt, 2) Erhvervsstyrelsens
sagsbehandling af ansøgninger fra virksomheder omfattet af faglig kon-
flikt, 3) Erhvervsstyrelsens vejledning af virksomheder generelt og 4)
Erhvervsstyrelsens vejledning af virksomheder om faglig konflikt.
Det er i redegørelsen beskrevet, hvordan faglig konflikt er blevet håndte-
ret fra ordningens lancering den 15. marts 2020, til regelgrundlaget blev
endeligt afklaret, og ordningens bekendtgørelse som følge heraf blev op-
dateret den 29. maj 2020.
1. Erhvervsstyrelsens sagsbehandling af ansøgninger fra virksomheder
generelt
Regelgrundlaget for sagsbehandling af lønkompensationsordningen
Erhvervsstyrelsens sagsbehandling af ordningen er baseret på følgende:
- Trepartsaftaler mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter om
lønkompensationsordningen
- Aktstykker om lønkompensationsordningen
- Bekendtgørelse om en midlertidig lønkompensationsordning til
virksomheder i økonomisk krise som følge af COVID-19
- Lov om arbejdsgiveres og lønmodtageres retsstilling ved lønkom-
pensation af virksomheder i forbindelse med covid-19 (L141)
Den overordnede ramme for lønkompensationsordningen udgøres af tre-
partsaftalen indgået mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter den
15. marts 2020 samt aftaler om forlængelse af ordningen. Parterne har så-
ledes løbende taget stilling til fortolkningen og udvidelsen af ordningen,
hvilket har medført en række tilpasninger, fx inddragelse af lærlinge og
elever i ordningen.
Trepartsaftalen er blevet omsat til aktstykker, som udmønter, og på en
række områder præciserer, fortolkningen af trepartsaftalen. Fx er det kun
virksomheder registreret i CVR-registeret, som kan ansøge om lønkom-
ERHVERVSS TYRELSE N
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Tlf.
Fax
35 29 10 00
35 29 10 01
CVR-nr 10 15 08 17
E-post [email protected]
www.erst.dk
ERHVERVSMINISTERIET
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 252: Faktuel redegørelse om Erhvervsstyrelsens administration af lønkompensationsordningen, fra Erhvervsministeriet
2235491_0002.png
2/11
pensation. Aktstykkerne skaber ligeledes det økonomiske fundament for
ordningen.
Det fremgår af aktstykke 108 af 17. marts 2020, at erhvervsministeren
kan fastsætte nærmere regler om lønkompensation relateret til COVID-
19. I bekendtgørelse nr. 267 af 25. marts 2020 om en midlertidig løn-
kompensationsordning til virksomheder i økonomisk krise som følge af
COVID-19 er der således beskrevet nogle yderligere krav og kriterier,
som virksomheden skal leve op til, for at kunne modtage lønkompensati-
on. Det omhandler fx, hvordan virksomheden skal ansøge, og at kompen-
sation kun kan udbetales til virksomhedens NemKonto.
Generelt om sagsbehandling af ansøgninger om lønkompensation
Hvis en virksomhed ønsker at modtage lønkompensation, skal den ind-
sende en ansøgning til Erhvervsstyrelsen, der administrerer ordningen. I
ansøgningsblanketten skal virksomheden indtaste nogle få oplysninger
om hver enkelt medarbejder, som ønskes hjemsendt med lønkompensati-
on, nemlig CPR-nr., hjemsendelsesperiode og ugentlig arbejdstid.
Ud fra disse oplysninger, og ved samkøring med offentlige registre, kan
Erhvervsstyrelsen udregne virksomhedens forventede lønudgift til de
hjemsendte medarbejdere og dermed et kompensationsbeløb til virksom-
heden.
Den valgte model betyder, at sagsbehandling af ansøgningerne i stor ud-
strækning kan automatiseres, hvilket nedbringer behovet for manuel
sagsbehandling, og dermed tiden fra Erhvervsstyrelsen modtager en an-
søgning, til ansøgningen er afgjort. Dette var afgørende for at få hjælpen
ud til de danske virksomheder, særligt i pandemiens første måneder.
Hvis det viser sig, at virksomhedernes ansøgninger er behæftet med
mangler eller store afvigelser i forhold til de offentlige data, som Er-
hvervsstyrelsen har adgang til, vil ansøgningen blive udtaget til manuel
sagsbehandling. Sagsbehandlerne kan som led heri rette henvendelse til
virksomheden og udbede sig dokumentation i form af fx lønsedler og an-
sættelseskontrakter.
Når dialogen med virksomheden er afsluttet, og alle forhold ved ansøg-
ningen er afklaret, vil styrelsen træffe afgørelse om, hvorvidt virksomhe-
den er berettiget til lønkompensation for de ansøgte medarbejdere eller
ej. Der træffes altså først en afgørelse, når sagen er belyst. Hvis der er
tvivl om, hvorvidt virksomheden er berettiget til kompensation, fx på
grund af uklarhed om reglerne, vil Erhvervsstyrelsen også først afklare
disse forhold, før der træffes en afgørelse.
Afklaring af reglerne kan ske i dialog med andre myndigheder og med
parterne bag trepartsaftalen, så Erhvervsstyrelsen dermed er sikker på, at
den administrerer ordningen efter parternes aftale og gældende regler.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 252: Faktuel redegørelse om Erhvervsstyrelsens administration af lønkompensationsordningen, fra Erhvervsministeriet
2235491_0003.png
3/11
Hvis der gives afslag på en ansøgning, vil det fremgå af Erhvervsstyrel-
sens afgørelsesbrev til virksomheden, hvorfor virksomheden ikke har
modtaget lønkompensation. Det vil sige, at virksomheden får en henvis-
ning til, hvilken regel i enten aktstykke, bekendtgørelse eller anden lov-
givning, som den vurderes ikke at leve op til. Virksomheden informeres
samtidig om, at den kan søge igen, hvis fx forholdene i virksomheden
ændrer sig, eller der fremkommer nye oplysninger, herunder at virksom-
heden forelægger ny dokumentation. Det skal i den sammenhæng be-
mærkes, at Erhvervsstyrelsen på intet tidspunkt har afvist ansøgninger
om lønkompensation med henvisning til, at en virksomhed har været om-
fattet af en faglig konflikt.
2. Erhvervsstyrelsens sagsbehandling af ansøgninger fra virksomheder
omfattet af faglig konflikt
Den 15. marts 2020 indgik regeringen sammen med arbejdsmarkedets
parter en trepartsaftale om midlertidig lønkompensation for fyrringstrue-
de lønmodtagere.
Den 17. marts 2020 tiltrædes FIU aktstykke 108 om lønkompensations-
ordningen.
Bekendtgørelse om en midlertidig lønkompensationsordning til virksom-
heder i økonomisk krise som følge af COVID-19 (BEK nr. 267 af
25/03/2020) udstedes den 25. marts 2020. Lønkompensationsordningen
åbner samme dag op for modtagelse af ansøgninger.
Som det fremgår af redegørelsens afsnit 4, var der fra åbningen af løn-
kompensationsordningen den 25. marts 2020 tvivl om håndteringen af
ansøgninger fra virksomheder omfattet af faglig konflikt.
Erhvervsstyrelsen bliver i dagene efter åbningen af lønkompensations-
ordningen opmærksom på, at den ikke har de fornødne oplysninger, for at
kunne træffe afgørelse i ansøgninger fra virksomheder omfattet af enten
lockout, strejke eller blokade. Det skyldes, at styrelsen ikke modtager
konkrete oplysninger ved ansøgning om lønkompensation, som muliggør
behandling af ansøgninger, hvis styrelsen er blevet gjort opmærksom på
en faglig konflikt. Styrelsen har således ikke umiddelbar adgang til veri-
ficerede oplysninger om, hvilke virksomheder der er omfattet af en faglig
konflikt eller omfanget af konflikten.
Styrelsen besluttede derfor at vente med at sagsbehandle ansøgninger fra
virksomheder, hvorom styrelsen var blevet gjort opmærksom på, at de
muligvis var omfattet af en faglig konflikt. Styrelsen følger dermed den
normale praksis ved at sætte sagsbehandlingen midlertidigt i bero, da der
er behov for at afklare forhold, der er relevante i relation til ansøgningen,
inden der kan træffes en afgørelse. Dermed er denne kategori af sager
blevet sat i bero på et sagligt grundlag, og lighedsgrundsætningen har
været overholdt.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 252: Faktuel redegørelse om Erhvervsstyrelsens administration af lønkompensationsordningen, fra Erhvervsministeriet
2235491_0004.png
4/11
Som det fremgår af redegørelsens afsnit 4, bliver Erhvervsstyrelsen i lø-
bet af april 2020 endvidere opmærksom på, at der er uklarhed om, hvor-
dan hhv. lockout, strejke og blokade skal håndteres i forhold til admini-
strationen af lønkompensationsordningen. Styrelsen vurderede derfor, at
der var behov for at inddrage Beskæftigelsesministeriet med henblik på
at få afklaret spørgsmålene vedrørende faglig konflikt.
Erhvervsstyrelsen bad den 1. maj 2020 Erhvervsministeriets departement
om hjælp til at afklare disse spørgsmål, og gjorde herunder opmærksom
på, at sagerne fra de berørte virksomheder ikke kunne afgøres, før
spørgsmålene var besvaret. Efter aftale med Erhvervsministeriets depar-
tement rettede Erhvervsstyrelsen den 5. maj 2020 henvendelse til Be-
skæftigelsesministeriet med henblik på at få ministeriets hjælp til at
håndtere ansøgninger om lønkompensation fra virksomheder formodet
omfattet af faglig konflikt.
Erhvervsstyrelsen redegjorte i henvendelsen for, at styrelsen ikke modta-
ger konkrete oplysninger, som muliggør behandling af ansøgninger om
lønkompensation, hvis styrelsen er blevet gjort opmærksom på en faglig
konflikt. Ligeledes har styrelsen ikke indblik i, hvilke virksomheder som
er underlagt en faglig konflikt eller omfanget af konflikten. Styrelsen
anmodede derfor om Beskæftigelsesministeriets hjælp til at fastslå, hvor-
dan styrelsen kan verificere oplysninger om faglig konflikt, herunder
hvordan styrelsen bør forholde sig, såfremt der er uenighed om, hvilke
medarbejdere og arbejdsfunktioner som er omfattet af konflikten. Dette
under hensyntagen til, at fortolkningsspørgsmål i forhold til fx et lock-
outvarsel almindeligvis vil blive behandlet fagretligt, hvormed konkret
stillingtagen til omfanget af et konfliktvarsel umiddelbart vil stride imod
princippet om, at staten skal forholde sig neutral.
På baggrund af Erhvervsstyrelsens henvendelse afholdtes der den 7. maj
2020 et møde med deltagelse af Erhvervsministeriets departement, Er-
hvervsstyrelsen og Beskæftigelsesministeriet. Det blev på mødet afdæk-
ket, at det fulde neutralitetsprincip ikke var blevet udmøntet efter hensig-
ten i den udstedte bekendtgørelse om lønkompensationsordningen. Dette
blev efterfølgende bekræftet i redegørelsen for hjemmelsgrundlaget ved-
rørende behandling af ansøgninger om lønkompensation fra virksomhe-
der omfattet af faglig konflikt. Redegørelsen indgår i besvarelsen af BEU
alm. del, spørgsmål 258, der blev oversendt til Beskæftigelsesudvalget d.
20. maj 2020.
Erhvervsministeriet tog derefter initiativ til at udstede en opdateret be-
kendtgørelse, der blev udstedt den 29. maj 2020 (BEK nr. 701 af
29/05/2020), hvori det af § 4, stk. 6, fremgik, at:
”[e]n
virksomhed kan
ikke få udbetalt lønkompensation for ansatte i stillingskategorier, der er
omfattet af en lovligt varslet og iværksat hovedkonflikt, hvori virksomhe-
den er part…”
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 252: Faktuel redegørelse om Erhvervsstyrelsens administration af lønkompensationsordningen, fra Erhvervsministeriet
2235491_0005.png
5/11
Ændringen medførte, at ansøgninger modtaget efter udstedelsen af den
ændrede bekendtgørelse behandles i overensstemmelse med det fulde
neutralitetsprincip. For ansøgninger modtaget fra og med den 29. maj til
og med 30. juni 2020 fandt det fulde neutralitetsprincip alene anvendelse
for så vidt angår forlængelsesperioden fra og med den 9. juni 2020. For
ansøgninger modtaget fra og med 1. juli fandt det fulde neutralitetsprin-
cip anvendelse for hele kompensationsperioden fra og med 9. marts
2020.
Allerede modtagne ansøgninger før udstedelsen af bekendtgørelsen den
29. maj 2020 blev ikke omfattet af det fulde neutralitetsprincip, da be-
kendtgørelsen ikke blev udstedt med tilbagevirkende kraft.
Allerede modtagne ansøgninger blev derfor alene behandlet efter det
grundlæggende udgangspunkt om, at hvis en virksomhed ønsker at opnå
lønkompensation for hjemsendte medarbejdere, er det en forudsætning, at
virksomheden fortsat betaler løn til medarbejderne i hjemsendelsesperio-
den. Dermed kan virksomheder ikke modtage lønkompensation for ansat-
te, der i lønkompensationsperioden er omfattet af en iværksat strejke eller
lockout, fordi deres ansættelsesforhold de facto anses for ophørt i den pe-
riode konflikten pågår, og arbejdsgiveren derfor ikke udbetaler løn.
Sagsbehandlingen af de sager der var sat i bero grundet formodning om
faglig konflikt, blev alle genoptaget den 22. maj 2020, da
regelgrundlaget
var endeligt afdækket på
baggrund af den afklaring, som blev tilvejebragt i
besvarelsen af BEU 258 og i forbindelse med udarbejdelse af BEK nr.
701 af 29/05/2020. Ingen af disse ansøgninger eller andre ansøgninger er
blevet afvist med henvisning til, at en virksomhed har været omfattet af
en faglig konflikt.
3) Erhvervsstyrelsens vejledning af virksomheder generelt
Der er grundlæggende tre kilder til vejledning af virksomheder hos Er-
hvervsstyrelsen; 1) vejledning på hjemmesiden Virksomhedsguiden.dk,
2) skriftlige spørgsmål og 3) telefoniske henvendelser.
Herudover tilbyder brancheorganisationer, eksterne rådgivere m.fl. at
hjælpe virksomhederne med råd og vejledning.
Vejledning på Virksomhedsguiden.dk
Virksomheder, som ønsker at søge om lønkompensation, har mulighed
for at søge oplysninger vedrørende ordningen på hjemmesiden Virksom-
hedsguiden.dk.
Erhvervsstyrelsens vejledningsmateriale på Virksomhedsguiden.dk inde-
holder en række spørgsmål-svar om ordningen, som gør det nemmere for
virksomhederne at finde frem til de afklaringer, de har behov for, når de
skal til, eller er i gang med, at udfylde en ansøgning om lønkompensati-
on.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 252: Faktuel redegørelse om Erhvervsstyrelsens administration af lønkompensationsordningen, fra Erhvervsministeriet
2235491_0006.png
6/11
Skriftlig vejledning
Virksomheden har endvidere mulighed for at skrive til lønkompensati-
onsordningens postkasse i Erhvervsstyrelsen. De skriftlige spørgsmål be-
svares af sagsbehandlerne på lønkompensationsordningen eller af ord-
ningsteamet, der består af fastansatte medarbejdere i Erhvervsstyrelsen,
som bl.a. er ansvarlige for organiseringen af sagsbehandlingen, og som er
styrelsens faglige eksperter på ordningen.
Telefonisk vejledning
Virksomhederne har mulighed for at få vejledning via Erhvervsstyrelsens
COVID-19 hotline, hvor der kan stilles spørgsmål til de forskellige kom-
pensationsordninger. Hotlinen modtog over 1000 opkald om dagen i pe-
rioden 25. marts-29. maj 2020.
Spørgsmål til hotlinen om lønkompensation er blevet besvaret af ordnin-
gens sagsbehandlere. Der blev i perioden 23. marts-14. april 2020 ansat
125 vikarer som sagsbehandlere på lønkompensationsordningen. Af de
125 sagsbehandlere er 57 stadig ansat i styrelsen d. 24. august 2020. Alle
125 sagsbehandlere har besvaret opkald fra virksomhederne om lønkom-
pensation på hotlinen i løbet af perioden.
I forhold til vejledning ved henvendelse til Erhvervsstyrelsens hotline er
styrelsens sagsbehandlere blevet instrueret i, at der ikke kan træffes afgø-
relse ved telefonisk henvendelse til styrelsen. Sagsbehandlerne må her-
under ikke rådgive om, hvorvidt virksomheden kan søge om kompensati-
on eller ej, men alene informere om forståelsen af ordningens regler, og
samtidig opfordre virksomhederne til at søge, samt at holde sig informe-
ret på Virksomhedsguiden.dk, som løbende opdateres.
Til brug for sagsbehandlernes svar på henvendelser er der udarbejdet en
elektronisk svardatabase i styrelsen til internt brug, som sagsbehandlerne
på ordningens hotline kan anvende, når virksomhederne ringer ind med
spørgsmål. Her er der udarbejdet svar på de hyppigst forekommende
spørgsmål, som sikrer, at medarbejderne i videst muligt omfang kan bi-
drage til at give virksomhederne en hurtig afklaring.
Desuden har Erhvervsstyrelsen udarbejdet en Q&A-oversigt, hvor de
mange spørgsmål og svar til parterne bag trepartsaftalen, Folketinget
m.fl. registreres. Q&A-oversigten har løbende været udvekslet mellem
Erhvervsstyrelsen og Erhvervsministeriets departement, så Erhvervsmi-
nisteriets departement har kunnet opdatere den med de foreløbige og
godkendte svar på spørgsmål, som Erhvervsstyrelsen ikke har haft direk-
te adgang til. Oversigten giver således et overblik over forståel-
sen/fortolkningen af lønkompensationsordningen, og er derfor et væsent-
ligt redskab i Erhvervsstyrelsens administration af ordningen. Oversigten
er herunder blevet brugt af Erhvervsstyrelsens fastansatte medarbejdere
på lønkompensationsordningen
det såkaldte ordningsteam
når sags-
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 252: Faktuel redegørelse om Erhvervsstyrelsens administration af lønkompensationsordningen, fra Erhvervsministeriet
2235491_0007.png
7/11
behandlerne i hotlinen har spurgt om, hvordan de på den telefoniske hot-
line skal vejlede virksomheder i forhold til konkrete henvendelser. Over-
sigten er således ikke tilgængelig for sagsbehandlerne, der betjener Er-
hvervsstyrelsens hotline, men danner grundlag for nogle af de spørgsmål-
svar, der er skrevet ind i svarbasen, som sagsbehandlerne kan konsultere.
Generelt om udvikling i vejledningsmaterialet
Al vejledningsmateriale på Virksomhedsguiden.dk og svarbasen er lø-
bende blevet udviklet og opdateret, og Erhvervsstyrelsen har til formålet
inddraget relevante myndigheder, fx Beskæftigelsesministeriet ved an-
sættelsesretlige spørgsmål eller Skattestyrelsen ved lønspørgsmål.
Udviklingen af vejledningsmaterialet på Virksomhedsguiden.dk og svar-
basen afspejler den korte periode, som ordningen vedrørende lønkom-
pensation blev etableret på. Under normale omstændigheder vil lancerin-
gen af en sådan ordning tage flere måneder med forhandlinger og aftale-
indgåelse med arbejdsmarkedets parter, lovgivningsproces og udrulning
af en IT-løsning. I denne ekstraordinære situation som følge af COVID-
19 har det været prioriteret at få hjælpen hurtigt ud til virksomhederne.
Fra trepartsaftalen blev indgået den 15. marts 2020, til de første ansøg-
ninger blev modtaget den 25. marts 2020, gik der 11 dage. Det har bety-
det, at regeringen og Erhvervsstyrelsen løbende
også efter ordningens
lancering
har skullet taget stilling til spørgsmål vedrørende fortolknin-
gen af aftalens indhold, som er sket med inddragelse af arbejdsmarkedets
parter. Hvis forståelsen af aftalen er blevet præciseret, er dette blevet af-
spejlet i Q&A-oversigten samt i svarberedskabet til sagsbehandlerne, der
tager imod opkald fra potentielle ansøgere. Ligeledes er indholdet på
Virksomhedsguiden.dk blevet opdateret, hvis ministeriet gennem hen-
vendelser fra fx virksomheder eller brancheorganisationer har afdækket,
at ansøgerne har behov for yderligere information, for at kunne anvende
ordningen.
Vejledning om spørgsmål vedr. faglig konflikt afspejler denne proces,
hvor reglerne løbende er blevet præciseret, efterhånden som Erhvervssty-
relsen er blevet gjort opmærksom på konkrete problemstillinger.
4) Erhvervsstyrelsens vejledning af virksomheder om faglig konflikt.
Det skal indledningsvis bemærkes, at styrelsen frem til den 30. maj 2020
ikke har beskrevet på hjemmesiden, Virksomhedsguiden.dk, hvilken be-
tydning faglig konflikt har for muligheden for at ansøge om lønkompen-
sation. Der er ligeledes ikke registreret skriftlige svar fra styrelsen på
henvendelser om emnet. Derudover er det kun ganske få af sagsbehand-
lerne på lønkompensationsordningen, der erindrer at have haft samtaler
med virksomheder formodet omfattet af faglig konflikt. De erindrer, at
henvendelserne vedrørte konkrete ansøgninger, som styrelsen allerede
havde modtaget fra virksomhederne. Henvendelserne har ikke specifikt
omhandlet faglig konflikt men andre konkrete forhold vedrørende ansøg-
ningerne. Erhvervsstyrelsens sagsbehandlere var desuden blevet instrue-
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 252: Faktuel redegørelse om Erhvervsstyrelsens administration af lønkompensationsordningen, fra Erhvervsministeriet
2235491_0008.png
8/11
ret i, at der ikke må sagsbehandles på ansøgninger fra disse virksomhe-
der, og generelt at virksomhederne måtte indsende en ansøgning for at få
afklaret, om de er berettiget til lønkompensation.
Da det ikke er muligt at identificere konkrete samtaler på styrelsens hot-
line om faglig konflikt, kan det være relevant at se på udviklingen i Er-
hvervsstyrelsens vejledningsmateriale baseret på de afklaringer, som er
tilgået styrelsen, og dermed potentielt er indgået i besvarelsen af henven-
delser vedrørende lønkompensation og faglig konflikt.
Erhvervsstyrelsen får første gang den 19. marts 2020 viden om emnet
faglig konflikt, da parterne bag trepartsaftalen stiller følgende opklarende
spørgsmål til Beskæftigelsesministeriet:
”I
forbindelse med den nuvæ-
rende situation ved OK20, er der en del virksomheder der vil lockoutet
med henblik på at frigøre sig fra overenskomsten. Kan de benytte ord-
ningen?”
Erhvervsstyrelsen opnår den 19. marts 2020 endvidere viden om, at Be-
skæftigelsesministeriet og Erhvervsministeriet påtænker at svare, at:
”medarbejdere
omfattet af konflikt kan ikke indgå i ordningen, da deres
ansættelsesforhold teknisk set er afbrudt under en faglig konflikt. Det vil
således ikke være i overensstemmelse med ordningen at give en virksom-
hed kompensation i en sådan situation, da de selv har mulighed for at
trække konfliktvarslet tilbage og dermed være omfattet af ordningen.”
Svarudkastet sendes til Erhvervsstyrelsen.
På baggrund af meldingen fra Beskæftigelsesministeriet bekræfter Er-
hvervsministeriets departement svaret over for Erhvervsstyrelsen den 22.
marts 2020, og svaret indgår herefter i Erhvervsstyrelsens Q&A-oversigt
over spørgsmål og svar givet til parterne bag trepartsaftalen, Folketinget
m.fl. Svaret gengives ikke på Virksomhedsguiden.dk eller i den interne
svarbase, som sagsbehandlerne kan konsultere, når de vejleder telefonisk.
Den 19. marts 2020 stiller Beskæftigelsesudvalget et tilsvarende spørgs-
mål (spørgsmål 26 til L141 Forslag til lov om arbejdsgiveres og lønmod-
tageres retsstilling ved lønkompensation af virksomheder i forbindelse
med covid-19) om muligheden for lønkompensation og lockout, hvor Er-
hvervsstyrelsen via Erhvervsministeriets departement den 22. marts 2020
orienteres om, at Beskæftigelsesministeriet forventer at svare, at:
”[d]et
er et generelt princip, at staten skal forholde sig neutral under en ar-
bejdskonflikt. Det vil derfor ikke være muligt for en virksomhed at an-
vende lønkompensationsordningen, hvis den har lockoutet medarbejde-
re.”
Den 2. april 2020 modtager Erhvervsstyrelsen en opdateret version
fra Erhvervsministeriets departement af den ovenfor nævnte Q&A-
oversigt, som Erhvervsstyrelsen anvender for at skabe overblik over for-
tolkningen af ordningen. Det fremgår af Q&A-oversigten, at svaret frem-
går under kolonnen
”godkendt”.
Da der er ikke registreret en særlig inte-
resse for emnet i henvendelserne fra virksomhederne, gengives svaret ik-
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 252: Faktuel redegørelse om Erhvervsstyrelsens administration af lønkompensationsordningen, fra Erhvervsministeriet
2235491_0009.png
9/11
ke på Virksomhedsguiden.dk eller i den interne svarbase, som sagsbe-
handlerne i hotlinen kan konsultere, når de vejleder telefonisk.
Den 23.marts 2020 sender Beskæftigelsesministeren et endeligt svar på
spørgsmål 26 til Beskæftigelsesudvalget. Det fremgår, at det endelige
svar, lyder:
”[d]et
vil derfor ikke være muligt for en virksomhed at an-
vendes lønkompensationsordningen i forhold til de stillingskategorier på
virksomheden som er omfattet af konflikten.”
Dette svar tilgår ikke Er-
hvervsministeriets departement eller Erhvervsstyrelsen på dette tids-
punkt, men linjen i svaret tilgår Erhvervsministeriets departement i kopi
den 5. april 2020, og det endelige svar tilgår Erhvervsministeriets depar-
tement og Erhvervsstyrelsen den 14. april 2020, jf. nedenfor.
FH kontakter den 25. marts 2020 første gang Erhvervsstyrelsen for at gø-
re opmærksom på, at en række virksomheder, som muligvis har eller på-
tænker at ansøge om lønkompensation, er i arbejdskonflikt. Der henvises
i brevet til Beskæftigelsesministerens svar på spørgsmål 26 under be-
handlingen af L141, og FH konstaterer, at der ikke kan ikke udbetales
lønrefusion til virksomheder, der er i arbejdskonflikt. Det bemærkes her-
til, at FH’s tolkning af Beskæftigelsesministeriets svar 26 til L 141 til
BEU ikke er korrekt, hvilket FH
og Erhvervsministeriets departement i
kopi
gøres opmærksom på af Beskæftigelsesministeriet den 5. april
2020.
På baggrund af henvendelsen fra FH og det forventede svar fra Beskæfti-
gelsesministeren på spørgsmål 26, som Erhvervsstyrelsen orienteres om
den 22. marts 2020, lægger Erhvervsstyrelsen den 25. marts 2020 listen
over de virksomheder, som FH meddeler er omfattet af konflikt, i den in-
terne
svarbase sammen med en kopi af FH’s henvendelse.
Formålet er at
orientere sagsbehandlerne om, at de ikke må sagsbehandle ansøgninger
fra disse virksomheder, før det er afklaret, hvordan faglig konflikt skal
håndteres. Listen er herefter tilgængelig for sagsbehandlerne, og de kan
af henvendelsen fra FH læse, at:
”Fagbevægelsens
Hovedorganisation
oplyser, at følgende virksomheder har varslet og iværksat lockout af
medlemmer af 3F Privat Service Hotel og Restauration, hvorfor disse
herved har afskåret sig fra at modtage lønkompensation.”
På et efterføl-
gende morgenmøde primo april giver produktionsteamet sagsbehandlerne
en yderligere mundtlig instruks om, at sagsbehandling af sager fra virk-
somheder, som formodes omfattet af faglig konflikt, skal afvente nærme-
re afklaring inden yderligere sagsbehandling og eventuel udbetaling fore-
tages.
Den 2. april 2020 retter Danmarks Restauranter og Cafeer (DRC) hen-
vendelse til Erhvervsstyrelsen for at gøre opmærksom på, at FH i sit brev
til Erhvervsstyrelsen ikke gengiver beskæftigelsesministerens svar på
spørgsmål 26 under behandlingen af L141 i sin helhed. DRC tilkendegi-
ver, at beskæftigelsesministeren i sit svar skriver, at statens neutralitets-
princip alene gælder for de stillingskategorier, der er omfattet af en ar-
bejdskonflikt/lockout. DRC henviser ligeledes til et af Beskæftigelsesmi-
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 252: Faktuel redegørelse om Erhvervsstyrelsens administration af lønkompensationsordningen, fra Erhvervsministeriet
2235491_0010.png
10/11
nisteriet udarbejdet notat af 23. marts 2020. Det er således DRC’s opfat-
telse, at fordi nogle stillingskategorier ikke vil være omfattet af en even-
tuel arbejdskonflikt/lockout, vil FH’s anmodning om generelt at afskære
virksomheders adgang til at søge lønkompensation under arbejdskon-
flikt/lockout være i strid med L141. I det af DRC henviste notat af 23.
marts 2020 beskrives, efter en kort redegørelse, håndteringen af neutrali-
tetsprincippet.
Der er på dette tidspunkt fortsat uklarhed om, hvordan faglig konflikt
skal håndteres. Styrelsen fastholder derfor beslutningen om, at ansøgnin-
ger fra virksomheder, der meddeles at være omfattet af faglig konflikt,
ikke skal sagsbehandles.
FH gør den 7. april 2020 Erhvervsstyrelsen opmærksom på, at der iværk-
sættes blokade mod en virksomhed den efterfølgende dag og konstaterer i
forlængelse heraf, at virksomheden ikke kan modtage lønkompensation.
Erhvervsstyrelsen retter samme dag
den 7. april 2020
henvendelse til
Erhvervsministeriets departement. Styrelsen ønsker således ministeriets
hjælp til at vurdere, hvordan strejker og blokader skal behandles i forbin-
delse med ansøgning om lønkompensation.
Erhvervsministeriets departement vender den 14. april 2020 tilbage til
Erhvervsstyrelsen. I mailen er vedlagt et svar fra Beskæftigelsesministe-
riet til Torsten Schack Pedersen af samme dato, hvoraf der henvises til
svar på spørgsmål nr. 26 til L141, dvs.:
”at
det er et generelt princip, at
staten skal forholde sig neutral under en arbejdskonflikt, hvilket bygger
på den forudsætning, at løn og arbejdsvilkår er et anliggende mellem ar-
bejdsmarkedets parter. Det vil derfor ikke være muligt for en virksomhed
at anvende lønkompensationsordningen i forhold til de stillingskategorier
på virksomheden, som er omfattet af en konflikt.”
Til svaret er endvidere
vedlagt et notat af 23. marts 2020
tidligere sendt til Folketinget om
neutralitetsprincippet og dets anvendelse på beskæftigelsesområdet
hvoraf det fremgår, at:
”ordningen
[kan]
ikke bruges i forhold til det fag-
lige arbejde og de stillinger hos arbejdsgivere, der er omfattet af konflik-
ten.”
Det er også dette notat Danmarks Restauranter og Cafeer henviser
til i sin henvendelse af 2. april 2020.
Erhvervsstyrelsen bliver i forbindelse med henvendelsen af 14. april
2020 opmærksom på, at svaret ikke stemmer overens med det svar, som
er indarbejdet i Erhvervsstyrelsens oversigt over fortolkningen af ordnin-
gen, hvoraf det fremgik, at:
”[d]et
vil derfor ikke være muligt for en virk-
somhed at anvende lønkompensationsordningen, hvis den har lockoutet
medarbejdere.”
Det endelige svar på spørgsmål nr. 26 til L141 indgår fra den 14. april
2020 i Erhvervsstyrelsens Q&A-oversigt. Svaret gengives ikke på Virk-
somhedsguiden.dk eller i den interne svarbase, som sagsbehandlerne kan
konsultere, når de vejleder telefonisk. Det skyldes, som før nævnt, at der
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 252: Faktuel redegørelse om Erhvervsstyrelsens administration af lønkompensationsordningen, fra Erhvervsministeriet
2235491_0011.png
11/11
fortsat ikke var registreret en særlig interesse for emnet i henvendelserne
fra virksomhederne.
Erhvervsstyrelsen bliver således opmærksom på, at der er uklarhed om-
kring forståelsen af sammenhængen mellem reglerne for håndtering af
faglig konflikt og muligheden for at modtage lønkompensation. Styrelsen
træffer derfor beslutning om fortsat ikke at sagsbehandle ansøgninger fra
virksomheder, som styrelsen formoder, er omfattet af faglig konflikt, før
området er afdækket.
Som nævnt i afsnit 2 blev sagsbehandlingen genoptaget den 22. maj
2020, da
regelgrundlaget var endeligt afdækket
i forbindelse med besvarel-
sen af BEU 258, og Erhvervsministeriet tog initiativ til at ændre be-
kendtgørelsen, og der udstedes en ny bekendtgørelse den 29. maj 2020,
hvor reglerne præciseres. I forbindelse med udstedelsen af den nye be-
kendtgørelse blev der udarbejdet skriftlig vejledning til virksomhederne
på Virksomhedsguiden.dk vedrørende lønkompensation til virksomheder
omfattet af faglig konflikt. Den opdaterede vejledning offentliggøres den
30. maj 2020.
Som det fremgår af redegørelsen, har Erhvervsstyrelsen fra lanceringen
af lønkompensationsordningen og frem til ultimo maj 2020 ikke afvist
ansøgninger om lønkompensation med henvisning til, at en virksomhed
har været omfattet af en faglig konflikt. Erhvervsstyrelsen har ligeledes
ikke frem til den 30. maj 2020 skriftligt vejledt om emnet, da der har væ-
ret uklarhed om reglerne. Erhvervsstyrelsen har også løbende indskærpet
over for sagsbehandlerne, at der ved telefoniske og skriftlige henvendel-
ser ikke må træffes afgørelse om, hvorvidt en virksomhed har mulighed
for at søge om lønkompensation eller ej. Erhvervsstyrelsen har endvidere
ikke fundet information om, at det skulle være sket.