Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del
Offentligt
2251324_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Dato 28. september 2020
J. nr. 2020-6699
Transportudvalget
Folketinget
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. august 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 287:
Ministeren bedes i forlængelse af artiklen " »Nødvendigt« eller det dummeste
længe: Staten holder halvtomme fly på vingerne" i Information den 5. august
2020 redegøre for, med hvilken begrundelse man har valgt en model, hvor sta-
ten opkøber tomme flysæder for millioner af skattekroner for at holde tomme
eller delvis tomme fly på vingerne, frem for en model, hvor støtten går direkte
til flyselskaberne for herved at undgå, at tomme fly går på vingerne til skade for
klimaet?
Svar:
Luftfarten har været hårdt ramt af COVID-19 krisen. Nogle lufthavne har måtte
holde midlertidigt lukket, og der har i foråret været så stille, at flyselskaberne
parkerede deres fly på landingsbanerne.
På den baggrund indgik Regeringen og Venstre, Radikale Venstre og Det Kon-
servative Folkeparti den 25. juni 2020, og med senere justering af 24. juli
2020, en aftale om luftfartspakke, der skulle understøtte en genstart af luftfar-
ten.
Som en af flere ordningerne blev partierne enige om at støtte indenrigsruteflyv-
ningen i Danmark, som spørgeren henviser til. Partierne var desuden enige om
et markant grønt aftryk, hvor 25 mio. kr. svarende til godt 10 pct. af rammen
for aftalen, er målrettet den grønne omstilling af luftfarten med fokus på bære-
dygtige flybrændstoffer.
Støtteordningen for indenrigsflytrafikken skulle sikre, at der igen kom fly på
vingerne. Der var behov for at hælde vand på pumpen for at få vandet op af
brønden. Hvis der ikke er nogen fly, der flyver, så kan passagererne ikke
komme tilbage. Og hvis passagererne ikke kommer tilbage, er der ikke grund
for indenrigsfly, der binder landet bedre sammen.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 0:
2251324_0002.png
Side 2/2
Senest har det dog vist sig udfordrende at få støtteordningen for indenrigsfly-
trafikken statsstøttegodkendt af Europa-Kommissionen, da ordningen potenti-
elt kunne være konkurrenceforvridende. Aftalepartierne er derfor enige om at
frafalde støtteordningen til indenrigsflytrafikken, og i stedet styrke støtteord-
ningen for reduktion af lufthavnstakster, således at både lufthavne og luftfarts-
selskaber kan få støtte svarende til at betale eller reducere lufthavnstaksterne
med 50 pct. Den enkelte modtager kan dog maksimalt modtage støtte på op til
800.000 euro efter Europa-Kommissionen midlertidige statsstøtteregler under
COVID-19.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht