Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del
Offentligt
2109612_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
11. november 2019
Samråd i ERU alm. del den 19. november 2019. Spørgsmål E og F
om opfølgning på delaftalen om fair og lige konkurrence stillet efter
ønske fra Torsten Schack Pedersen (V) den 23. oktober 2019.
[Indledning]
Tak for ordet og tak for spørgsmålene og for indkaldelsen til
dette samråd.
Indledningsvist vil jeg gerne understrege, at jeg mener, at det
er rigtig vigtigt at prøve at finde en god balance mellem
hensynet til rimelige konkurrencevilkår for erhvervslivet på
den ene side og hensynet til at undgå for mange
administrative byrder for kommuner og regioner på den
anden side.
Jeg ønsker grundlæggende, at belønne de virksomheder der
gør det godt, men jeg vil også komme efter de virksomheder,
som snyder og bedrager.
Når vi stiller hårde krav til virksomhederne, kræver det også,
at vi som myndigheder lever op til samme målsætninger.
Når det offentlige konkurrerer med private virksomheder,
skal der være gode grunde til det. Og det skal ske på rimelige
og ordentlige vilkår.
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 19/11-19 om Delaftale om fair og lige konkurrence mellem offentlige og private aktører af 5. april 2018, til erhvervsministeren
Selvom det er vigtigt, at det offentlige agerer på ordentlige
og på rimelige vilkår over for erhvervslivet, er det
uhensigtsmæssigt, hvis vi skaber store byrder for kommuner
og regioner, uden det reelt har den store effekt i den anden
ende.
Da der ikke kunne opnås enighed om en konkret udmøntning
af en klagemyndighed, har regeringen valgt at prioritere
midler til en kontrolpakke, der styrker Erhvervsstyrelsens
kontrol og tilsyn med økonomisk svindel og hvidvask.
Det er med til at gøre det lettere at drive virksomhed for alle
de mange virksomheder, som gør det godt, mens det bliver
sværere at være en lyssky virksomhed, der bryder med
samfundskontakten.
For mig er det afgørende, at virksomhederne kan have tillid
til, at det betaler sig at drive en ærlig og sund forretning og
bidrage til fællesskabet.
Jeg vil starte med at opsummere status på delaftalen om fair
og lige konkurrence, og så vil jeg bagefter besvare de helt
konkrete samrådsspørgsmål.
[Delaftale om fair og lige konkurrence]
2
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 19/11-19 om Delaftale om fair og lige konkurrence mellem offentlige og private aktører af 5. april 2018, til erhvervsministeren
Regeringen var et af de aftalepartier, der stod bag delaftale
om fair og lige konkurrence, som den tidligere regering
(VLAK) indgik, sammen med S, DF og RV i april 2018.
Med delaftalen var der enighed om en række initiativer,
herunder:
o
Fair prissætning ved offentlig erhvervsaktivitet.
o
Klarere regler for kontrolbud.
o
Nedsættelse af arbejdsgruppe for offentlige
erhvervsaktiviteter, og
o
Bedre klageadgang ved offentlig erhvervsaktivitet.
Det fremgik imidlertid, at klagemyndighedens
konkrete
kompetencer
først
skulle
afklares
nærmere, når resultaterne fra arbejdsgruppen for
offentlige erhvervsaktiviteter forelå.
[De videre forhandlinger]
I foråret 2019 forhandlede den tidligere regering med
aftalepartierne om opfølgning på delaftalen i forhold til de
øvrige tre punkter.
Der blev blandt forhandlet om fremsættelsen af tre lovforslag
om:
o
For det første regler for prissætning af kommuners
og regioners erhvervsaktiviteter,
o
For det andet lovfæstelse af kommunal- og
myndigheds-fuldmagtsreglerne om
erhvervsvirksomhed, samt
3
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 19/11-19 om Delaftale om fair og lige konkurrence mellem offentlige og private aktører af 5. april 2018, til erhvervsministeren
o
For det tredje en klagemyndighed for offentlig
erhvervsaktivitet.
Der var enighed i aftalekredsen om at sende de tre lovforslag
i høring.
Men der var også enighed om, at aftalepartierne, herunder
den nuværende regering og de andre aftalepartier, først ville
beslutte, om de kunne støtte lovforslagene, efter at
høringssvarene var kommet ind.
Det lykkedes ikke den tidligere regering at finde flertal for
lovforslagene inden udskrivelsen af valg til Folketinget.
[Status for delaftalen]
Regeringen har set på lovforslagene, samt de øvrige
elementer i delaftalen fra april 2018.
Da det var Finansministeriet, der stod i spidsen for
forhandlingerne, har finansministeren netop udsendt et brev
til aftalepartierne. Og det er sket for ganske kort tid siden.
Det fremgår af brevet, at vi på baggrund af en samlet
vurdering, herunder af de indkomne høringssvar, ikke
umiddelbart finder noget grundlag for at arbejde videre med
fremsættelsen af de tre konkrete lovforslag.
4
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 19/11-19 om Delaftale om fair og lige konkurrence mellem offentlige og private aktører af 5. april 2018, til erhvervsministeren
Høringerne af de tre lovforslag viste bl.a., at KL var kritiske
over for alle tre lovforslag, som de mente er unødvendige,
bureaukratiske og ikke støtter målet om større klarhed.
[Kontrolbud]
Der er vores opfattelse, på baggrund af de indkomne
høringssvar, at der ikke umiddelbart er nogen grund til at
arbejde videre med en ændring af reglerne for kontrolbud
ved kommunale og regionale udbud.
Høringssvarene fra bl.a. KL viste, at den yderligere
procesregulering, som der var lagt op til i delaftalen, kan
faktisk svække incitamentet til at udarbejde og afgive et
kontrolbud.
Det er på den baggrund vores vurdering, at det vil virke
kontraproduktivt i forhold til at sikre åbenhed og
gennemsigtighed ved udbud af offentlige opgaver.
Jeg vil nu gerne fortælle jer om vores bud på, hvordan vi kan
komme fremad og finde en god løsning.
[Regeringen videre arbejde med fair og lige konkurrence]
Som nævnt ønsker regeringen at finde en god balance
mellem
hensynet
til
rimelige
og
ordentlige
konkurrencevilkår for erhvervslivet på den ene side og
5
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 19/11-19 om Delaftale om fair og lige konkurrence mellem offentlige og private aktører af 5. april 2018, til erhvervsministeren
hensynet til at undgå for mange administrative byrder for
kommuner og regioner på den anden side.
[Klagemyndigheden]
Vi er enige i, at det skal være lettere for private aktører at
klage, når de oplever urimelig konkurrence pga. offentlig
erhvervsaktivitet.
Selvom der allerede i dag er klagemuligheder, hvis en privat
virksomhed
oplever
konkurrenceforvridende
offentlig
erhvervsaktivitet, kan det være svært for virksomhederne at
gennemskue, hvem der er rette klagemyndighed.
Hvis
der
er
tale
om
en
klage
over
kommunal
erhvervsaktivitet, så vil det være Ankestyrelsen, der skal
klages til. Hvis det derimod er statslig indtægtsdækket
virksomhed vil det være det relevante ministerium.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen behandler klager over
konkurrenceforvridende offentlig støtte.
Regeringen vil derfor foreslå, at der kan etableres én central
klageindgang hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Det vil betyder, at en klage - uanset hvem der klages over -
altid kan indleves hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Dermed kan det blive lettere og mere gennemsigtigt for de
virksomheder, som ønsker at klage.
6
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 19/11-19 om Delaftale om fair og lige konkurrence mellem offentlige og private aktører af 5. april 2018, til erhvervsministeren
2109612_0007.png
Virksomhederne vil således kun skulle henvende sig ét sted
uanset, hvad klagen handler om. Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen vil herefter sørge for, at klagen bliver
videreformidlet til den rette klage- eller tilsynsmyndighed.
[Statslig erhvervsaktivitet og prissætning]
Ud over en enklere klageindgang har vi vurderet, behovet for
at ændre på prissætningen af offentlig erhvervsaktivitet.
Vi vil derfor foreslå,
at OECD’s principper for prissætning
kan benyttes i forhold til statslig erhvervsaktivitet.
Regeringen foreslår derfor snarest at opdatere vejledningen
om statslige prissætningsregler.
Vejledningen vil bl.a. kunne præcisere, at statslige
institutioner
ved
prisfastsættelse
af
alle
varer
og
tjenesteydelser, som udbydes i potentiel konkurrence med
private aktører skal sikre:
o
skatteneutralitet (altså korrigere for skattemæssige
fordele)
o
reguleringsneutralitet
(altså
korrigere
for
reguleringsmæssige fordele, fx ift. forsikring og
revision)
o
låneneutralitet (altså korrigere for evt. lånemæssige
fordele)
7
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 19/11-19 om Delaftale om fair og lige konkurrence mellem offentlige og private aktører af 5. april 2018, til erhvervsministeren
2109612_0008.png
o
at
der
som
udgangspunkt
indregnes
en
fortjeneste/kommercielt afkast svarende til, hvad
en privat udbyder ville have lagt til grund.
[Kommunal og regional erhvervsaktivitet og prissætning]
Endelig vil regeringen foreslå, at der udarbejdes en
vejledning til kommuner og regioner om, hvordan
markedsprisen, kan fastsættes, når kommuner og regioner
udfører erhvervsvirksomhed.
Vejledningen vil bl.a. indeholde oplysninger om, hvordan
man kan gennemføre en markedsundersøgelse - f.eks. tjekke
priser på internettet, spørge mindst 3 leverandører af
tilsvarende ydelser osv. - og på grundlag heraf fastsætte
markedsprisen.
Det er vores bud på, hvordan vi kan finde en god balance
mellem
hensynet
til
rimelige
og
ordentlige
konkurrencevilkår for erhvervslivet på den ene side og, som
jeg siger, hensynet til at undgå for mange administrative
byrder for kommuner og regioner på den anden side.
Særligt ved kommunal erhvervsaktivitet er det vurderingen,
at
en indførelse af OECD’s principper
vil medføre meget
bureaukrati, da de kommunale sagsbehandlere skal
medregne omkostningselementer, som de ikke har og som er
komplicerede at beregne.
8
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 19/11-19 om Delaftale om fair og lige konkurrence mellem offentlige og private aktører af 5. april 2018, til erhvervsministeren
Det et vores vurdering, at en vejledning om hvordan man kan
gennemføre en markedsundersøgelse, fx ved at tjekke 3
priser, vil være langt mere operationel for den kommunale
sagsbehandler, og vi dermed vil kunne opnå priser, som reelt
afspejler den pris, produktet bør koste på markedet.
[Besvarelse af samrådsspørgsmål E]
Nu vil jeg i forlængelse af denne samlede gennemgang af
regeringens position også mere specifikt besvare det første
samrådsspørgsmål, som er anledningen til, at vi sidder her i
dag.
Spørgsmål E
og det lyder:
Mener ministeren, at det er i
overensstemmelse med aftalen: ”Delaftale om fair og lige
konkurrence mellem offentlige og private aktører”
af 5. april
2018, at ministeren lægger op til at fjerne bevillingen til en
tværgående og uafhængig klagemyndighed for offentlig
erhvervsaktivitet?
Jeg kan oplyse, at i forlængelse af delaftalen fra april 2018
blev der med finansloven for 2019 oprettet en reserve til
finansiering
af
en
klagemyndighed
for
offentlig
erhvervsaktivitet samt til finansiering af kompensation for
9
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 19/11-19 om Delaftale om fair og lige konkurrence mellem offentlige og private aktører af 5. april 2018, til erhvervsministeren
administrative udgifter i kommunerne ved prissætning og
kontrolbud. Reserven udgjorde 6,3 mio. kr. årligt.
Det
var
en
forudsætning
at
for
oprettelsen
af
og
klagemyndigheden
kommunal-
myndighedsfuldmagtsreglerne om erhvervsvirksomhed blev
lovfæstet. Da der ikke kunne opnås enighed om dette, faldt
forudsætningerne for klagemyndigheden.
Derfor blev det i forbindelse med finanslovsforslaget for
2020 besluttet at tilbagerulle reserven til den nye
klagemyndighed.
En
del
af midlerne er anvendt til at
finansiere
Erhvervsstyrelsens styrkede tilsyn med økonomisk svindel i
virksomheder.
De
midler
går
til
en
kontrolpakke,
der
styrker
Erhvervsstyrelsens kontrol og tilsyn med økonomisk svindel
og hvidvask. Kontrolpakken skal give nye og bedre
muligheder for at kontrollere og komme efter de lyssky dele
af erhvervslivet, der bryder samfundskontakten.
Og kontrollen målrettes de få virksomheder, der bevidst
snyder og bedrager. Det skal sikre, at danske virksomheder
kan have tillid til, at det betaler sig at drive en ærlig og sund
forretning og bidrage til fællesskabet.
10
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 19/11-19 om Delaftale om fair og lige konkurrence mellem offentlige og private aktører af 5. april 2018, til erhvervsministeren
Derfor har en af prioriteterne med kontrolpakken været at
give Erhvervsstyrelsen bedre mulighed for at bruge digitale
værktøjer. De gør det nemlig lettere at målrette kontrollen
mod de få virksomheder, der bevidst snyder og bedrager.
Jeg har med glæde noteret mig, at Dansk Erhverv har været
ude og sige, at ”den digitale tilgang, som er skitseret, ser ud
til at ville kunne fange flere af snyderne, samtidigt med at vi
undgår at pålægge lovlydige virksomheder yderligere
byrder”.
For dét er regeringens ambition, at helt almindelige,
lovlydige virksomheder næsten ikke skal lægge mærke til, at
kontrollen er der, men at der samtidig selvfølgelig slås hårdt
ned på snyderne.
Og jeg synes faktisk, at det er et godt sted at bruge de her
midler, for der har godt nok været mange eksempler på, at
kontrolindsatsen ikke har været god nok.
Som nævnt tidligere, er det vores vurdering, at vi ikke er
forpligtet til gå videre med de tre lovforslag, da
forudsætningerne bag delaftalen har ændret sig.
11
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 19/11-19 om Delaftale om fair og lige konkurrence mellem offentlige og private aktører af 5. april 2018, til erhvervsministeren
[Besvarelse af samrådsspørgsmål F]
Nu vil jeg så gå videre til besvarelsen af det andet
samrådsspørgsmål.
Spørgsmål F: Som lyder:
Hvordan vil ministeren sikre, at der
findes en let klagemulighed for private aktører, hvis
virksomhederne oplever unfair konkurrence fra offentlige
aktører?
Som allerede nævnt vil vi foreslå at etablere én central
klageindgang for klager over offentlig erhvervsvirksomhed.
Dermed vil det blive lettere, og det vil også blive mere
gennemsigtigt for de virksomheder, som ønsker at klage, da
de ikke skal vurdere, hvem der er rette klagemyndighed. De
skal kun indsende deres klage et sted, som herefter sørger for,
at klagen bliver sendt hen til rette klagemyndighed.
[Afslutning]
Afslutningsvis vil jeg lige opsummere.
Det er regeringens vurdering, at elementerne i delaftalen om
fair og lige konkurrence skal ses som en del af et samlet hele,
hvorfor regeringen ikke er forpligtet til at gå videre med
enkelte delelementer, hvis de samlede forudsætningerne bag
den oprindelige aftale har vist sig at være ændret.
12
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 19/11-19 om Delaftale om fair og lige konkurrence mellem offentlige og private aktører af 5. april 2018, til erhvervsministeren
Vi mener dog, at det giver rigtig god mening at indføre en
fælles klageindgang, så det bliver mere enkelt for
virksomhederne at klager over konkurrencebegrænsende
offentlig erhvervsaktivitet.
Vi foreslår også at revidere vejledningen for statslig
prissætning, så den forudsætter brug af OECD’s principper
samt udarbejde en vejledning til kommuner og regioner om
fastsættelse af markedsprisen ved salg af erhvervsaktiviteter.
Alt i alt mener jeg, at regeringen med dette oplæg har fundet
den rette balance mellem hensynet til rimelige og ordentlige
konkurrencevilkår for erhvervslivet på den ene side og
hensynet til at undgå for mange administrative byrder for
kommuner og regioner på den anden side.
Men jeg vil også meget gerne drøfte sagen videre med jer og
vil derfor tage initiativ til, at partierne bag delaftalen om fair
og lige konkurrence vil blive indkaldt til en drøftelse i
Erhvervsministeriet.
Det er dog ingen hemmelighed, og det tror jeg heller ikke
kommer bag på nogen, at vi ikke støtter en lovfæstelse af
kommunalfuldmagtsreglerne om erhvervsvirksomhed, og
hvilket også er en forudsætning for en videre drøftelse.
Så dermed. Tak for ordet.
13