Erhvervsudvalget 2019-20
ERU Alm.del
Offentligt
2159227_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
6. marts 2020
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 110 alm. del stillet af udvalget den 7. februar
2020 efter ønske fra Torsten Schack Petersen (V).
Spørgsmål:
Ministeren bedes besvare følgende spørgsmål vedr. Erhvervsstyrelsens
varsling i 15 sager om udlejning af feriehuse udsendt fra styrelsen den 13.
december 2019:
a) Med hvilken hjemmel træffer Erhvervsstyrelsen afgørelser om afslag
om tilladelse til erhvervsmæssig udlejning, når ingen af sommerhusejerne
har ansøgt om en sådan tilladelse, og med hvilken hjemmel tilsidesætter
Erhvervsstyrelsen gældende regler om partshøring inden en sådan afgø-
relse om afslag om tilladelse til erhvervsmæssig udlejning træffes?
b) Med hvilken hjemmel henviser og vejleder Erhvervsstyrelsen som-
merhusejerne til at påklage afslag om tilladelse til erhvervsmæssig udlej-
ning til Planklagenævnet, når ingen af sommerhusejerne har ansøgt om en
sådan tilladelse, og med hvilken hjemmel mener ministeren, at Plankla-
genævnet kan tage stilling til og vurdere, om der er tale om erhvervsmæs-
sig udlejning?
c) Med hvilken hjemmel har Erhvervsstyrelsen indført ny praksis i belys-
ningen af klagesagerne med indførelse af nye spørgsmål og spørgeske-
maer og inddragelse af nye kriterier i forhold til den kontrol af sommer-
husloven, der har eksisteret hidtil?
d) Hvordan mener ministeren, det er i overensstemmelse med god for-
valtningsskik, at sommerhusejere bliver bedt om selv at fremkomme med
løsningsforslag til en nedbringelse af udlejningen uden reel vejledning fra
styrelsen?
e) Hvordan mener ministeren, at det er i overensstemmelse med god for-
valtningsskik, når Erhvervsstyrelsen ikke vejleder sommerhusejere, der
anmoder om at modtage vejledning i, hvorledes Erhvervsstyrelsen mener,
at sommerhusejeren kan sikre, at sommerhusejeren ikke længere udlejer
erhvervsmæssigt.
f) Spørger er oplyst om, at sommerhusejere er blevet foreslået et udlej-
ningsloft i varslingsbrevene, som, Erhvervsstyrelsen telefonisk har angi-
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 110: Spm. om Erhvervsstyrelsens varsling i 15 sager om udlejning, til erhvervsministeren
2159227_0002.png
vet, kunne være 22-24 uger. Med hvilken hjemmel i sommerhusloven er
en sådan helt ny begrænsning indført, når praksis hidtil, ifølge forklarin-
ger afgivet i retten har været, at et sommerhus kan udlejes svarende til
planlovens begrænsning, så længe sommerhusejeren blot anvender huset
selv i 2 uger?
g) Hvordan mener ministeren, at en sagsbehandlingstid på over 2 år er i
overensstemmelse med god forvaltningsskik, når sommerhusejere med en
uafklaret sag reelt ikke kan sælge ejendommen på et frit marked, når der
er uklarhed om udlejningsforholdene?
h) Der er i varslingerne fokus på sommerhusenes størrelse, men kan mi-
nisteren bekræfte, at sommerhusene er lovligt opført, og at der ikke frem-
går nogle begrænsninger i sommerhusloven om husenes størrelse og ka-
pacitet?
i) Spørger er oplyst om, at flere sommerhusejere har bemærket nære rela-
tioner mellem sagsbehandlerne i Erhvervsstyrelsen og nogle af klagerne.
Kan ministeren afvise, at medarbejderne i styrelsen er inhabile i sagerne?
Svar:
Jeg kan oplyse, at jeg har fået en orientering fra Erhvervsstyrelsen om, at
der er truffet afgørelse om erhvervsmæssig udlejning af store sommerhu-
se i 14 sager. De håndteres af Erhvervsstyrelsen, som har til opgave at
føre tilsyn med sommerhuslovens regler, og jeg er derfor ikke bekendt
med de konkrete forhold i de enkelte sager.
Privates udlejning af sommerhuse er tilladt efter sommerhusloven, men
det er afgørende, at udlejningen ikke får en mere professionel karakter.
Gør den det, betragtes udlejningen som erhvervsmæssig. Der skal i hver
enkelt sag foretages en konkret og individuel vurdering, og det er en så-
dan konkret vurdering i hver sag, som ligger til grund for Erhvervsstyrel-
sens udsendte varsler om ophør med erhvervsmæssig udlejning fra de-
cember 2019.
Alle 14 sommerhusejere har efterfølgende valgt at indklage afgørelserne
til Planklagenævnet, da de er uenige i den vurdering, som Erhvervsstyrel-
sen har foretaget. Dermed afventer de konkrete sager aktuelt behandling i
nævnet.
Jeg er meget optaget af at sikre gode vilkår for turismen, herunder natur-
og kystturismen, hvor sommerhusudlejning udgør en vigtig del af over-
natningsinfrastrukturen og er forudsætningen for, at vi kan overnatte de
mange turister, der gerne vil holde ferie i Danmark.
2
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 110: Spm. om Erhvervsstyrelsens varsling i 15 sager om udlejning, til erhvervsministeren
Jeg vil derfor fortsætte med at støtte op om det arbejde, der allerede fore-
går flere steder i landet med at skabe attraktive og bæredygtige ferietilbud
for de mange turister, som gerne vil opleve den særlige danske natur og
kultur, til gavn både for lokalsamfundene, det lokale erhvervsliv og for
vækst og udvikling i hele landet. Denne fortsatte positive udvikling for
turismen skal som hidtil ske inden for rammerne af sommerhusloven.
For så vidt angår de konkrete spørgsmål har jeg bedt Erhvervsstyrelsen
om at besvare dem, og jeg kan henholde mig til følgende:
”Erhvervsstyrelse kan i
forhold til de konkrete spørgsmål oplyse følgen-
de:
Svar på spørgsmål a)
Med hjemmel i sommerhuslovens § 1, stk., nr. 1, har Erhvervsstyrelsen
vurderet, at der foreligger erhvervsmæssig udlejning. Det følger af § 2 i
sammenhæng med § 1, stk. 1, nr. 1, at erhvervsmæssig udlejning kræver
en tilladelse. Styrelsen har fundet det relevant at foretage en vurdering af,
hvorvidt en tilladelse til den erhvervsmæssige udlejning kan gives, idet
det så i bekræftende fald ikke havde været nødvendigt at varsle et påbud
om ophør med udlejningen.
Alle ejere i de 14 konkrete sager fra december 2019 har været partshørt i
forbindelse med Erhvervsstyrelsens oplysning af sagerne.
Svar på spørgsmål b)
Det følger af den almindelige forvaltningsret, at en offentlig myndighed
skal vejlede en part i en sag om muligheden for at påklage den afgørelse,
som myndigheden træffer.
Det følger af sommerhuslovens § 10 e, stk. 1, at Planklagenævnet er kla-
gemyndighed for afgørelser truffet efter sommerhuslovens § 2.
Svar på spørgsmål c)
Vurderingen af, om en udlejning har en mere professionel karakter og
dermed er erhvervsmæssig, er skønsmæssig. Det betyder, at det inden for
sommerhuslovens overordnede rammer er tillagt Erhvervsstyrelsen som
tilsynsmyndighed at fastlægge 1) hvilke kriterier der skal lægges til grund
for vurderingen, og 2) hvilken vægt disse kriterier skal tillægges i den
samlede vurdering af den enkelte sag.
Både kriterier og vægtningen heraf fastlægges konkret og individuelt i
den enkelte sag ud fra sagens samlede omstændigheder. Som eksempler
på kriterier, der har været anvendt i Erhvervsstyrelsens afgørelser og i
afsagte domme, kan nævnes: a) ejers eller brugers egen brug, b) udlejnin-
gens omfang, c) lejeindtægternes størrelse, d) ferieboligens kapacitet, e)
3
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 110: Spm. om Erhvervsstyrelsens varsling i 15 sager om udlejning, til erhvervsministeren
antal ejede og udlejede ferieboliger og disses eventuelle indbyrdes belig-
genhed, f) formålet med erhvervelsen af ferieboligen, og g) de samlede
omstændigheder omkring udlejningen.
Det kan i den forbindelse påpeges, at det enkelte kriterie
alt efter sagens
konkrete omstændigheder - kan pege mod erhvervsmæssig udlejning eller
afkræfte en sådan.
Svar på spørgsmål d)
Det er sommerhusejernes ansvar at sikre sig, at de overholder sommer-
huslovens regler. I hvilket omfang en ejer på baggrund af et varsel fx
ønsker at sælge sommerhuset, udleje det mindre eller anvende det mere
selv, er en privat disposition, som bør være op til den enkelte sommer-
husejer. Erhvervsstyrelsen vil dog gerne vejlede på baggrund af ejers eget
forslag til, hvordan udlejningen kan bringes i overensstemmelse med
sommerhusloven.
Svar på spørgsmål e)
I de konkrete 14 sager fra december 2019 har alle sommerhusejere påkla-
get Erhvervsstyrelsens varslede påbud og afgørelse om, at der ikke kan
gives tilladelse til erhvervsmæssig udlejning.
Ejerne er således ikke enige i, at der foreligger erhvervsmæssig udlejning.
Det er på den baggrund meget vanskeligt at vejlede en ejer, når ejeren
reelt ønsker en klagemyndigheds vurdering af varslingen om et påbud om
ophør med den erhvervsmæssige udlejning og den trufne afgørelse om
ikke at kunne give tilladelse til den erhvervsmæssige udlejning.
Svar på spørgsmål f)
Planlovens § 40, stk. 1 og 3, regulerer, at en bolig i et sommerhusområde
ikke må anvendes til almindelig helårsbeboelse ved at regulere den perio-
de, som en bolig i et sommerhusområde sammenlagt må anvendes i løbet
af et år til rekreative formål, herunder også til udlejning. Sommerhuslo-
ven regulerer selve udlejningen af boligen.
Dette fremgår også tydeligt af bemærkningerne til bestemmelsen i plan-
lovens
§ 40, stk. 3, hvor det understreges, at ”selve
udlejningen af som-
merhuset er reguleret i sommerhusloven og skal ske i overensstemmelse
hermed.”
Planlovens adgang til at anvende et sommerhus i op til 43 uger årligt
medfører derfor ikke en tilsvarende ret til også at udleje et sommerhus i
samme periode. Vurderingen af udlejningen skal ske efter sommerhuslo-
vens regler, hvorefter det, som det har været tilfældet siden 1972, er
spørgsmålet om erhvervsmæssighed i sommerhuslovens forstand, der
sætter den øvre grænse for udlejning uden tilladelse.
4
ERU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 110: Spm. om Erhvervsstyrelsens varsling i 15 sager om udlejning, til erhvervsministeren
Se desuden svar på spørgsmål c).
Svar på spørgsmål g)
Som offentlig myndighed er det Erhvervsstyrelsens pligt at oplyse en sag,
forud for, at der træffes en afgørelse. I forbindelse med sagerne har sty-
relsen indhentet oplysninger fra ejer selv, Skattestyrelsen og udlejnings-
bureauer. Dette kan desværre være tidskrævende, men er samtidigt nød-
vendigt for at kunne træffe en afgørelse på et oplyst grundlag.
Svar på spørgsmål h)
Det er kommunerne, der som planlægningsmyndighed, skaber rammerne
for udvikling af de danske sommerhusområder, herunder hvor husene
skal placeres, hvor store de må være, bebyggelsesprocent m.v.
Erhvervsstyrelsen har ikke taget stilling til, men formoder at sommerhu-
sene er lovligt opførte mv.
Erhvervsstyrelsen har i de konkrete sager vurderet, hvorvidt den foretag-
ne udlejning er erhvervsmæssig i sommerhuslovens forstand. Der kan
være flere relevante momenter at inddrage i en sådan vurdering, herunder
kan fx ejerskab af flere store sommerhuse kan give formodning om dette.
Dette moment vil dog altid indgå i en samlet helhedsvurdering.
Svar på spørgsmål i)
Erhvervsstyrelsen har forespurgt de pågældende sagsbehandlere og kan
oplyse, at der ikke er nogle relationer af nogen art mellem sagsbehandler-
ne i styrelsen og klagerne. Der foreligger derfor ingen inhabilitet i sager-
ne.”
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
5