Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
BUU Alm.del
Offentligt
TALEPAPIR
DET TALTE ORD GÆLDER
Anledning
Åbent samråd
BUU alm. del-samrådsrådsspørgsmål D om børns og
unges mistrivsel
Mistrivsel er et samfundsproblem
Børne- og Undervisningsudvalget
Børne- og Undervisningsudvalget
12-14 minutter
Onsdag den 22. januar 2020, kl. 10-11.30, i lokale 1-133 i FT
Titel
Målgruppe
Arrangør
Taletid
Tid og sted
1
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm., om talepapir fra det åbne samråd den 22/1-20 om tegn på psykisk sygdom hos børn og unge i opvæksten, til børne- og undervisningsministeren og sundheds- og ældreministeren
Svar på samrådsspørgsmål D
Tak for initiativet til det her samråd. Det er et komplekst spørgsmål. Børn,
der mistrives, er utrolig forskellige, og nogle gange kommer vi til at tale
om dem under ét.
Som om det var det samme
uanset om man lider af angst, eller om man
har forældre, der begår seksuelle overgreb mod en. Det er trods alt to ret
forskellige ting. Det ene kan være et symptom på det andet, men det kan
også være et symptom på karakterpres eller helt andre forhold.
I den ene ende af skalaen har man tunge klassiske problemer og i den an-
den ende har man en række andre forhold. Angst kan håndteres og skal
håndteres, og det er vi som samfund dårlige til at håndtere.
I den ene ende af skalaen kræver det de virkeligt store muskler, og i den
anden ende kræver det lidt færre muskler. Vi propper nogle gange det hele
2
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm., om talepapir fra det åbne samråd den 22/1-20 om tegn på psykisk sygdom hos børn og unge i opvæksten, til børne- og undervisningsministeren og sundheds- og ældreministeren
ind under en hat og får det til at lyde som om, at årsagerne er de samme,
og at vi skal gøre det samme.
Så først og fremmest vil jeg gerne slå fast: Det er vidt forskellige grupper
af unge med vidt forskellige problemer.
Jeg tror også, at det er vigtigt at sige, at børnene er et spejl på samfundet.
Det vil sige, at de er et spejl af de omgivelser, der er omkring dem. Sko-
len, forældrene, fodboldklubben, spejderklubben, internettet, boligkvarte-
ret.
De rammer, som vi giver vores børn og unge, og den måde, vi opfører os
på som forældre, som voksne, det spejler børnene. Den måde, de har det
på, er i høj grad et spejl af de forandringer, vi laver.
De fleste børn og unge har det heldigvis godt. Og det samme gælder i øv-
rigt vores samfund. De spejler jo også et samfund, der på det lange stræk
fungerer rigtig godt.
3
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm., om talepapir fra det åbne samråd den 22/1-20 om tegn på psykisk sygdom hos børn og unge i opvæksten, til børne- og undervisningsministeren og sundheds- og ældreministeren
Men der er en voksende gruppe, som mistrives. Det gælder blandt børne-
ne, men det gælder også blandt de voksne. Vi har simpelthen nogle mis-
trivselsproblemer både i de yngre og i de ældre generationer, som vi ikke
rigtig har fået hånd om.
På en eller anden måde er det et paradoks. For vi har samtidigt en børne-
og ungdomsgeneration
i øvrigt også en voksengeneration
som har
bedre vilkår og tryggere rammer omkring deres tilværelse end generatio-
nerne før dem.
Hvordan kan det være, at vi har en stigende gruppe, som har det skidt?
Det er et faktum, at det er sådan, men det er ikke et faktum, hvad der er
årsagen.
Forskerne er ikke enige om det, og derfor er der ikke noget entydigt svar.
Derfor bliver det langt hen ad vejen holdninger. Det bliver rapporter, vi
kan læne os op ad, men hvor der så typisk også er rapporter med andre
forklaringer.
4
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm., om talepapir fra det åbne samråd den 22/1-20 om tegn på psykisk sygdom hos børn og unge i opvæksten, til børne- og undervisningsministeren og sundheds- og ældreministeren
Det er en tendens, der går hen over hele den vestlige verden, og derfor er
det også en af hvor tids allerstørste udfordringer at få hånd om.
Og vi halter bagefter. Både hvad angår forebyggelsen, og hvad angår hel-
bredelsen af børn, der f.eks. lider af angst, hvad enten det er i den lette el-
ler den tunge kategori.
Men selvom det er svært, og selvom der ikke er nogle simple svar, så skal
vi selvfølgelig bevæge os ud over isen
så vi kan finde svar og løsninger.
Når jeg siger de her ting indledningsvist, så er det også for at forvent-
ningsafstemme. Der kan godt være konkrete ting, vi kan gøre
og det vil
jeg også komme ind på. Men at tro, at vi bare kan gøre sådan og sådan og
så er problemet løst
det tror jeg ikke, at vi kan, når vi taler om mistriv-
selsproblematikken.
Lad mig pege på tre ting. Jeg tror, vi skal have fat om utrygheden og en-
somheden. Jeg tror, vi skal have fat om de klassiske sociale problemer.
Og så tror jeg, vi skal have bedre færdselsregler på de sociale medier, hvis
5
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm., om talepapir fra det åbne samråd den 22/1-20 om tegn på psykisk sygdom hos børn og unge i opvæksten, til børne- og undervisningsministeren og sundheds- og ældreministeren
vi taler om det, der ligger inden for mit område. Så vil sundhedsministe-
ren selvfølgelig supplere.
Derfor også et tæt samarbejde ikke bare mellem de to ministerier her, men
også med Social- og indenrigsministeriet, Integrationsministeriet og med
Beskæftigelsesministeriet. Ellers så kommer vi ikke videre med denne her
problemstilling.
Jeg tror, det er vigtigt, at vi starter med, som voksengeneration, at forstå,
hvad det er, de unge i virkeligheden skal igennem.
Der er sådan en tendens til, at man siger,
’Det
er svært at være ung i dag’.
De voksne synes altid, at børnene er blevet dummere. Det er ligesom en
sandhed.
Og ja, bevares. Men lige præcis her, der er det faktisk blevet sværere at
være ung i dag. Myten passer i dag.
6
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm., om talepapir fra det åbne samråd den 22/1-20 om tegn på psykisk sygdom hos børn og unge i opvæksten, til børne- og undervisningsministeren og sundheds- og ældreministeren
Ser vi i et historisk lys på, hvordan det er at være ung nu, så skal vi huske
på, at vi henover de sidste mange årtier har sprængt alle fællesskaber og
normer i den vestlige verden.
Det vil sige, at kigger vi på hele den vestlige verden, hvor det her problem
eksisterer, så er en af de ting, der er fælles, at vi har sprængt alle fælles-
skaber og alle normer.
Går man tilbage i tiden, så var det typisk sådan, at en ung mand vidste
meget tidligt, at hvis hans far var smed, så skulle han også være smed. Og
hvis hans far var apoteker, så skulle han også være apoteker. Og han var i
øvrigt en succes og kunne give sig selv et klap på skulderen, hvis det var
sådan, at han lykkedes med at brødføde sin familie, og hans egen søn også
blev henholdsvis smed eller apoteker.
En kvinde vidste også, hvad hendes rolle var. Hun skulle være hustru og
mor, og så var der sex hver onsdag, som hun skulle leve op til. Resten af
tiden skulle hun have hænderne over dynen, og så havde fatter i øvrigt al-
tid ret.
7
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm., om talepapir fra det åbne samråd den 22/1-20 om tegn på psykisk sygdom hos børn og unge i opvæksten, til børne- og undervisningsministeren og sundheds- og ældreministeren
Det var sådan nogle ting, en kvinde kunne se frem til. Og der var kun to
køn, og man kunne kun gifte sig med det modsatte køn, så heller ikke her
var der så meget, man skulle tage stilling til.
Man vidste også, hvad man skulle tro på, for landsbykirken havde stået
der i hundredevis af år, og så vidste man i øvrigt via ens klassetilhørsfor-
hold, hvad man skulle stemme til Folketingsvalget, efter at demokratiet
blev indført.
Det var et utroligt ufrit liv, men det har også været nemt at navigere i. Der
har ikke været så mange spørgsmål, der skulle svares på.
Man har vidst, hvad ens rolle var, og kortet var tegnet. Ufrit, ja, men trygt.
Og uendelig let at følge et mønster.
Man var lagt i en normmæssig spændetrøje fra start af, og at man skulle
følge et mønster, man ikke selv havde været med til tegne.
8
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm., om talepapir fra det åbne samråd den 22/1-20 om tegn på psykisk sygdom hos børn og unge i opvæksten, til børne- og undervisningsministeren og sundheds- og ældreministeren
Det var det, der var svært dengang. Det, der er svært i dag, er noget andet.
Det er jo at håndtere friheden.
Det vil sige, at de redskaber, vi skal give de unge mennesker, til at håndte-
re de to helt forskellige tidsperioder, er jo også helt forskellige. Og jeg
tror godt, at vi kan diskutere, om vi giver de unge de rigtige.
Og hertil skal vi lægge, at man med internettet har givet dem den ultima-
tive frihed til at vælge mellem identiteter på tværs af kloden. Man kan su-
ge kultur til sig, og vi er blevet forbrugere af alle slags kulturer. Også i
den voksne generation.
For 50 år siden kom man på arbejde, og så skulle alle diskutere, hvad der
var sket i det sidste afsnit af, hvad der nu gik på Danmarks Radio. Det var
så kun mændene, der var på arbejde. Kvinderne kunne så diskutere det
derhjemme. Men vi vidste ligesom, hvad samtaleemnet var, for vi havde
set det samme i fjernsynet eller hørt det samme i radioen.
9
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm., om talepapir fra det åbne samråd den 22/1-20 om tegn på psykisk sygdom hos børn og unge i opvæksten, til børne- og undervisningsministeren og sundheds- og ældreministeren
Referencerammerne var de samme. Så selv det at vælge samtaleemner var
relativt trygt.
Jeg synes, det er befriende og berusende, at normer og regler er blevet
sprængt. Jeg vil utroligt gerne være fritaget fra at skulle være en kvinde i
den gamle verden, vil jeg gerne sige.
Så tusind tak til alle de kvinder i generationer, der har kæmpet imod de
normer og regler, der var. Men jeg tror, at vi som voksne skal forstå, at
der ikke er blevet sat noget i stedet for.
Ser man på, hvad det har af konsekvenser for de unge og for deres trivsel,
så kan man se seksualitetsmønstrene blandt unge mænd i Europa hen over
de sidste 40 år. Den seksualiserede vold steget.
Mange forskere vil sige, at det er den fordi, der ikke er sat noget i stedet
for det meget klare kønsrollemønster, der var engang.
10
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm., om talepapir fra det åbne samråd den 22/1-20 om tegn på psykisk sygdom hos børn og unge i opvæksten, til børne- og undervisningsministeren og sundheds- og ældreministeren
Det er svært at være ung i dag, og den ensomhed, der følger med valgfri-
heden. Det, at man ultimativt selv vælger. Der er ikke nogen, der er med
til at vælge for en. Det er rart, fordi det giver frihed, men omvendt betyder
det også, at man står fuldstændig alene med alle livets store valg.
Det er det, der gør det svært at være ung i dag. Jeg tror simpelthen ikke, at
vi er gode nok til at håndtere det.
En af de ting, vi gør forkert er de fortællinger, vi lægger rundt om børn og
unge. F.eks. så går vi som samfund og siger, at de uddanner sig for deres
egen skyld. At de skal sørge for, at alle muligheder er åbne, og at de har
frit valg på alle hylder.
Det passer jo simpelthen ikke! Og der er jo ikke grund til at gå rundt og
fortælle de unge mennesker ting, som ikke passer.
Ja, selvfølgelig uddanner de sig for deres egen skyld, og det er, det vigtig-
ste frihedsbrev et ung menneske kan give sig selv, det er jo at uddanne
sig.
11
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm., om talepapir fra det åbne samråd den 22/1-20 om tegn på psykisk sygdom hos børn og unge i opvæksten, til børne- og undervisningsministeren og sundheds- og ældreministeren
Men de gør det også for vores andres skyld. Og det er en del af fortællin-
gen, at vi har alle sammen har ekstrem meget brug for, at der er nogen,
der har brug for os.
Så en del af de kort, der dengang var tegnet, er det jo endnu. Det kan godt
være, at man ikke lægger mærke til, at smeden nu er flyttet et andet sted
hen, men vi har stadigvæk brug for smeden, og vi har stadigvæk brug for
apotekeren.
Og det vil sige, at måske skulle vi fortælle de unge mennesker, at vi fak-
tisk har brug for dem.
Vi har brug for dem på alle hylder. Altså vi har brug for alle funktioner i
vores samfund. Og vi har fuldstændig - ligesom i gamle dage - uforandret
brug for forskellige typer af arbejdskraft. Og hvis ikke den arbejdskraft er
til stede, så bliver vi som samfund fattigere.
12
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm., om talepapir fra det åbne samråd den 22/1-20 om tegn på psykisk sygdom hos børn og unge i opvæksten, til børne- og undervisningsministeren og sundheds- og ældreministeren
Så er der de klassiske sociale problemer. Der ville jeg ønske, at min kol-
lega også var blevet kaldt i samråd. At vi havde haft social- og indenrigs-
minister Astrid Kragh med.
Hvert tiende barn går hjem til en fuld forældre. Alt for mange børn går
hjem til voldelige forældre. Tusindvis af børn oplever hvert år, at deres
forældre bliver skilt. Rigtig mange af dem er så hårde skilsmisser, at de
får ar på sjælen resten af deres tilværelse.
Sociale problemer som altid har været der. Nogle af dem er jo i stigning.
Syv-syv ordninger
det er kun 10-15 år siden, at de for alvor begyndte at
blive brugt. Vi har ikke fået hånd om de hårde skilsmisser endnu, vi har
ikke fået hånd om alkoholmisbrug osv.
Det brugte jeg seks år af mit liv på, inden jeg blev børne- og under-
visningsminister, og jeg synes, når vi taler om mistrivsel, så tager vi med
for let hånd på, at der er klassiske sociale problemer for nogens vedkom-
mende, der er i stigning.
13
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm., om talepapir fra det åbne samråd den 22/1-20 om tegn på psykisk sygdom hos børn og unge i opvæksten, til børne- og undervisningsministeren og sundheds- og ældreministeren
Så når vi taler om mistrivsel, bliver vi også nødt til at tale om de ting. Og
det undrer mig egentlig, at Venstre ikke har valgt at lægge vægt på det i
det her samråd.
Så vil jeg til sidste pege på det med de sociale medier. Og der vil jeg bare
sige, at nu var der historier i går, som jeg tror, de fleste har inde på net-
hinden.
Det er her ikke kun et spørgsmål om, at vi ikke har samme referenceram-
me længere. Det er simpelthen et spørgsmål om mobning. Der har altid
været mobning. Og det er der stadigvæk.
Mobning er et kæmpe problem i skolen. Mobningen stopper ikke for bør-
nenes vedkommende nu, når man går hjem. Jeg tror, alle kan huske, de
der klassiske film. Barnet, der får tæsk på vejen hjem fra skole, men når
de kommer hjem, så er der et helle.
Det er ikke tilfældet nu, for mobningen mv. ryger med helt ind i børnevæ-
relset med telefonerne. Så vi har altså en bredere problemstilling.
14
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm., om talepapir fra det åbne samråd den 22/1-20 om tegn på psykisk sygdom hos børn og unge i opvæksten, til børne- og undervisningsministeren og sundheds- og ældreministeren
Og så konkret til trivselsmålingerne. Der vil jeg bare sige: Ja, folkeskole-
reformen er ikke kommet i mål.
Men trivselsmålingerne viser også noget andet, som jeg synes er enormt
interessant, og som vi bare skal have med os - bare som en nuance.
Nu har jeg været ude i medierne i denne her uge og sige, at det er en
kæmpe katastrofe, at der er så mange, der forlader skolen uden at kunne
læse og regne. Det mener jeg uforandret, så det er bare for at sætte en nu-
ance på det.
Hvis vi ser på dem, der modtager specialundervisning, så viser den sene-
ste undersøgelse, der netop er offentliggjort fra Rambøll og lavet bl.a. på
baggrund af trivselsmålingerne, at der hvor man har implementeret flest af
folkeskolereformens elementer med bevægelse og alternative måder at
undervise på, understøttende undervisning m.m. Der trives børnene bedre.
Det vil sige, vi skal have nuancerne på i debatten. Ellers er det igen, vi ta-
ber nogen. Og der hvor det faktisk er lykkes for os med skolereformen,
15
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm., om talepapir fra det åbne samråd den 22/1-20 om tegn på psykisk sygdom hos børn og unge i opvæksten, til børne- og undervisningsministeren og sundheds- og ældreministeren
det er faktisk på trivslen og ifht. de mest sårbare gruppe i folkeskolen. Og
det er præcist de steder, hvor der er implementeret flest af elementerne.
Der synes jeg egentlig, at både Venstre og vi skal glæde os over den del af
skolereformen, som er lykkedes. Det har ikke sat sig i de faglige resultater
endnu, og det synes jeg så omvendt også, at vi skal tage med.
Og så vil jeg bare nævne uddannelsesloft, karaktersystem, færdselsregler
på internettet, inklusion, digitalisering, bare som nogle af de konkret ting,
som regering tager fat i allerede nu efter, at vi kun har siddet med rege-
ringsmagten det sidste halve år.
Jeg håber, at vi på de fleste stræk kan gøre tingene i fællesskab. Jeg kunne
forstå i går, at Venstre ikke har tænkt sig at støtte at afskaffe uddannelses-
loftet.
Det er ellers på trods af, at det er en af de ting, som de unge mennesker
har peget på. En konkret ting, hvor vi virkelig lægger et pres på dem. Med
16
BUU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm., om talepapir fra det åbne samråd den 22/1-20 om tegn på psykisk sygdom hos børn og unge i opvæksten, til børne- og undervisningsministeren og sundheds- og ældreministeren
alle de frie valg, de har, så betyder uddannelsesloft, at det har konsekvens
at træffe et forkert valg.
Jeg håber, at Venstre vil genoverveje deres standpunkt ifht uddannelses-
loftet. De sagde i øvrigt også noget andet under valgkampen.
Og nu er det sundhedsministerens tur
værsgo.
17