Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2115732_0001.png
TALE
Talepapir til beskæftigelsesministerens tale
til besvarelse af samrådsspørgsmål E og F
den 27. november 2019 om ret til tidlig pen-
sion
Samrådsspørgsmål E
Vil ministeren redegøre for, hvornår regeringen agter at præsentere en model for
ret til tidlig pension, der overholder de syv principper for ret til tidlig folkepension jf.
Socialdemokratiets udspil »De mest nedslidte fortjener også en værdig pension«
og sikrer, at op mod 8.000 personer årligt kan trække sig fra arbejdsmarkedet, som
Socialdemokratiet tidligere har lovet?
Samrådsspørgsmål F
Vil ministeren redegøre for, hvilke modeller for ret til tidlig pension, regeringen har
kendskab til, som ikke vil indebære et brud på forliget om levetidsindeksering, og
som overholder de syv principper for en ny ret til tidlig folkepension, som det er
formuleret i Socialdemokratiets udspil »De mest nedslidte fortjener også en værdig
pension«?
J.nr. 2019 - 7061
Det talte ord gælder
Besvarelse
Mange tak til spørgerne og indkalderne til det her
samråd. Jeg synes faktisk, at der er noget opløf-
tende ved, at nogen af de største modstandere bag
hele tanken bag det socialdemokratiske og regerin-
gens forslag, også er dem, der efterlyser forslaget
mest. Så det glæder mig faktisk og jeg synes det er
noget, der indvarsler spændene forhandlinger, når
vi fremlægger forslaget.
Det er en hovedprioritet for regeringen at sikre en
mere værdig og retfærdig tilbagetrækning for dem
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 73: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om en model for ret til tidlig pension, til beskæftigelsesministeren
med flest år på arbejdsmarkedet, og som er i risiko
for nedslidning.
Vi mener helt grundlæggende, at vi skylder de per-
soner, der har arbejdet og betalt skat gennem et
langt arbejdsliv, et klap på skulderen og en mulig-
hed for at trække sig værdigt tilbage.
Ret til tidlig tilbagetrækning bliver en RET. Ingen
skal komme med hatten i hånden efter et langt og
hårdt arbejdsliv.
Retten skal også ses i sammenhæng med, at vi
fortsat bakker fuldt og helt op om levetidsindekse-
ringen af folkepensionsalderen. Det har vi slået
fast ved flere lejligheder.
For at fastholde den folkelige opbakning til indek-
seringen af folkepensions- og efterlønsalderen,
skal der indføres en ret til tidlig tilbagetrækning
for de personer, der er startet på arbejdsmarkedet i
en tidlig alder og har knoklet hele livet.
Jeg har ikke lagt skjul på, at det er en svær opgave,
vi har sat os for at løse. Men jeg er optimistisk og
overbevist om, at vi nok skal få lavet en god mo-
del, som et flertal i Folketinget forhåbentligt også
vil bakke op om.
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 73: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om en model for ret til tidlig pension, til beskæftigelsesministeren
Fællesgrundlaget er et solidarisk samfund. Og når
selv organisationer som DJØF, hvis medlemmer
ikke kan forvente at få retten, støtter op om rege-
ringens forslag, så bekræfter det mig blot i, at vi er
på vej i den rigtige retning. Det er da også mit ind-
tryk, at der er bred opbakning i befolkningen til at
sikre en ret til tidlig tilbagetrækning for dem, der
har været længe på arbejdsmarkedet og er i risiko
for nedslidning.
Parterne har bedt os respektere de kommende
overenskomstforhandlinger, og det lytter vi selv-
følgelig til.
Regeringen vil derfor hurtigst muligt efter, at over-
enskomstforhandlingerne er færdige, præsentere
vores forslag og derefter påbegynde forhandlinger
om en ret til tidlig tilbagetrækning.
Vi har allerede tilkendegivet, at vi har til hensigt at
fremsætte og få vedtaget lovforslag i løbe af den
kommende samling. Det fremgår også af lovpro-
grammet.
Målet er, at en ret til tidlig tilbagetrækning kan
træde i kraft fra 1. januar 2021.
Arbejdet med at udvikle en model er i fuld gang.
Men vi erkender også, at det ikke er en let øvelse.
3
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 73: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om en model for ret til tidlig pension, til beskæftigelsesministeren
Det vigtigste er, at vi er grundige i vores arbejde
og fremlægger den rigtige model.
En gennemtænkt og langtidsholdbar model, som
også kan nyde bred opbakning blandt Folketingets
partier. Det fortjener de mennesker, som har haft
et langt og hårdt arbejdsliv.
[Svar på spørgsmål F]
I forhold til samrådsspørgsmål F, hvor I ønsker, at
jeg skal redegøre for, hvilke modeller for ret til
tidlig pension, regeringen har kendskab til, som
ikke vil indebære et brud på forliget om levetidsin-
deksering, og som overholder de syv principper
for en ny ret til tidlig folkepension, som det er for-
muleret i Socialdemokratiets udspil.
Til det kan jeg sige, at det afhænger af den kon-
krete model og den arbejder vi på for fuld kraft.
Regeringen er naturligvis optaget af, at modellen
respekterer forliget om levetidsindeksering af fol-
kepensionsalderen.
Det er således Beskæftigelsesministeriets vurde-
ring, at en ret til tidlig tilbagetrækning kan indfø-
res uden at være i strid med forliget. Jeg kan i øv-
4
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 73: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om en model for ret til tidlig pension, til beskæftigelsesministeren
rigt gøre opmærksom på, at den daværende be-
skæftigelsesminister Troels Lund Poulsen også har
oplyst dette til Folketinget.
[Seniortænketankens anbefalinger]
Indførelsen af en ret til tidlig tilbagetrækning kan
ikke stå alene
det er afgørende, at vi går på to
ben i forhold til seniorerne.
Det er derfor vigtigt, at vi får skabt de rette ram-
mer for, at
dem der kan og vil
får bedre mulighed
for at arbejde lidt længere.
Det skaber jo bl.a. mulighed for, at dem der ikke
kan, får mulighed for at trække sig tidligere til-
bage.
Derfor er jeg også glad for, at Seniortænketanken
har afsluttet sit arbejde og er kommet med sine an-
befalinger.
Seniortænketanken har bestået af formand Harald
Børsting og 16 medlemmer
otte sagkyndige og
otte repræsentanter for arbejdsmarkedets parter.
Seniortænketanken har undersøgt, hvordan senio-
rer i højere grad end i dag kan fastholdes på ar-
bejdsmarkedet, og hvordan beskæftigelsesindsat-
sen til ledige seniorer kan styrkes.
5
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 73: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om en model for ret til tidlig pension, til beskæftigelsesministeren
Det handler bl.a. om at vise virksomhederne, at de
får gavn af seniorernes mange kompetencer, som
meget erfaring ofte fører med sig.
Det indebærer fx også, at vi også skal bidrage til at
få ændret kulturen hos nogle virksomheder i ret-
ningen af en høj alder kan være guld værd.
Hvis vi kommer i mål med at give mere plads på
arbejdsmarkedet for de ældre medarbejdere, er jeg
overbevist om, at det vil komme os alle til gavn.
Både fordi den enkelte bliver anerkendt og fortsat
får lov at bidrage på arbejdsmarkedet, men også
fordi virksomheder, som mangler arbejdskraft, kan
få en god en af slagsen ved at ansætte en senior.
Harald Børsting er inviteret til at præsentere anbe-
falingerne for seniorpensionsforligskredsen i næste
uge d. 5. december 2019. Det ser jeg meget frem
til.
Jeg mener desuden, som Seniortænketanken også
er inde på i sin rapport, at en aktiv forebyggende
indsats for et sikkert og sundt arbejdsmiljø er en
afgørende forudsætning for et langt og godt ar-
bejdsliv. Vi skal blive bedre til at klæde danskerne
og deres arbejdsgivere på til den stigende pensi-
onsalder. Vi skal holde mange år. Derfor skal ar-
bejdsmiljøet også være i top.
6
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 73: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om en model for ret til tidlig pension, til beskæftigelsesministeren
I foråret indgik vi en bred politiske aftale om en ny
og forbedret arbejdsmiljøindsats. I aftalen er der
fokus på at forbedre både det fysiske og det psyki-
ske arbejdsmiljø. Det sker fx ved der skal igang-
sættes flere brancherettede indsatser i udvalgte
brancher med fokus på nedslidning. Aftalen styr-
ker samtidig Arbejdstilsynet med 460 mio. kr. over
de næste tre år.
Aftalen er et første og vigtigt skridt for at forbedre
arbejdsmiljøet. Men der er brug for, at vi har
endnu højere ambitioner på arbejdsmiljøets vegne
både til gavn for medarbejdere og virksomheder,
men også til gavn for samfundsøkonomien.
Derfor mener jeg, at der er brug for mere perma-
nente ressourcer til Arbejdstilsynet. Tilsynet skal
have musklerne til at holde virksomhederne i
ørerne og til at gøre en ekstra indsats de steder,
hvor de ansatte risikerer at blive slidt ned, fysisk
eller psykisk.
Når vi har færdiggjort det igangværende arbejde
og fremlagt den konkrete model for ret til tidlig til-
bagetrækning, vil det være naturligt, at regeringen
igen ser på tænketankens anbefalinger.
Tak.
7