Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2125658_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Carsten Kudsk
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 18. november 2019 stillet følgende spørgsmål
nr. 64 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Car-
sten Kudsk (DF)
Spørgsmål nr. 64:
”Nyborg
kommunes jobcenter er for andet år i træk kåret samlet som den bedste
kommune til at få folk i beskæftigelse. Hvis alle kommuner leverede som Nyborg
kommune, kan ministeren så oplyse, hvor mange flere, der ville komme i beskæfti-
gelse eller blive jobafklaret i hele Danmark, og hvor mange penge ville man kunne
spare i alt?
Svar:
I Beskæftigelsesministeriets benchmarking er der fokus på, hvor gode kommunerne
er til at få borgerne væk fra offentlig forsørgelse. I omfanget af offentligt forsør-
gede indgår dagpengeområdet, sygedagpengeområdet og kontanthjælpsområdet.
Benchmarking-listen er derfor et udtryk for, hvor gode kommunerne er til at få bor-
gere videre fra ovenstående ydelsesområder i forhold til deres rammevilkår. For
nogle borgere kan det, de kommer videre til fx være uddannelse, selvforsørgelse el-
ler førtidspension.
I præsentationen af benchmarking på bm.dk er der lavet en beregning af det økono-
miske potentiale i hver enkel kommune, hvis kommunen har et ydelsesomfang som
forventet. Det er en beregning af ændrede kommunale udgifter, når der tages højde
for ændringer i ydelsesudgifter, skatteprovenu, samt tilskuds- og udligningsvirknin-
ger.
For så vidt angår tilskuds- og udligningsordninger er disse baseret på et landsgen-
nemsnit, ligesom det er antaget, at den enkelte borger vil komme i ordinær beskæf-
tigelse til en HK-mindsteløn. Disse beregninger er lavet med udgangspunkt i prin-
cipperne i svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 436 (alm. del) af 30. juni 2017.
Såfremt alle kommuner, ligesom Nyborg, klarede sig 1 procentpoint bedre end det,
der kunne forventes på baggrund af deres rammevilkår, så ville det på landsplan
svare til knap 37.000 færre fuldtidspersoner på offentlig forsørgelse.
16. December 2019
J.nr.
2019 - 5127
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om, hvor mange flere der ville komme i beskæftigelse eller blive jobafklaret i hele Danmark, hvis alle kommuner leverede som Nyborg kommune, og hvor mange penge ville man kunne spare, til beskæftigelsesministeren
Beregnes det kommunale potentiale for disse knap 37.000 fuldtidspersoner ud fra
en antagelse om, at de alle kommer i fuldtidsbeskæftigelse til en HK-mindsteløn, så
er der et kommunalt besparelsespotentiale på i størrelsesordenen 2,3 mia. kr.
Ovenstående beregning er baseret på en lang række antagelser og skal derfor tolkes
meget varsomt. Det drejer sig dels om de antagelser, der følger af det nævnte FIU-
svar nr. 436 (alm. del) af 30. juni 2017 og at personer afgår til beskæftigelse til
HK-mindstelønnen. Desuden er der lavet en antagelse om, at den enkelte kommu-
nes fordeling af borgere mellem de forskellige ydelsesområder ikke ændrer sig, når
omfanget af ydelsesmodtagere skaleres til Nyborgs niveau.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2