Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2116662_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velasquez
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 11. november 2019 stillet følgende spørgsmål
nr. 54 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victo-
ria Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 54:
”I
perioden fra 2016 til 2019 har der været signifikante stigninger i taksterne for
vejledende udtalelser i AES. For vejledende udtalelser eksklusive erhvervsevnetab
er taksten steget fra 5.100 til 9.340 kr., og for vejledende udtalelser inklusive
erhvervsevnetab er taksten steget fra 8.600 til 24.510 kr.
Mener ministeren, at de nævnte 2019-takster giver skadelidte med begrænsede
økonomiske midler en reel mulighed for at få en vejledende udtalelse fra AES?
Der tænkes ikke her på de tilfælde, hvor forsikringsselskabet anmoder om en
udtalelse, og taksten betales af dem, men på de sager, hvor der tilstøder nye
sagsoplysninger af så væsentlig karakter, at sagen betragtes som en ny sag, og
gebyret for optagelse af sag påhviler den skadelidte. Mener ministeren i
forlængelse heraf, at de nævnte takster giver en lige retsstilling mellem skadelidte
med begrænsede økonomiske ressourcer og forsikringsselskaber med store
økonomiske ressourcer, i forhold til at få en vejledende udtalelse fra AES?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Arbejdstilsynet, der har
oplyst følgende:
”Sagsbehandlingen
i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) er takstfinansieret.
Takstniveauet for sagsbehandling i AES fastsættes hvert år af beskæftigelsesmini-
steren på baggrund af indstilling fra AES’ bestyrelse, der består af arbejdsmarke-
dets parter. Fastsættelsen er fordelt på fire sagskategorier, og takstniveauet tager
udgangspunkt i beregninger for, hvad det koster at behandle sager i de enkelte
sagskategorier, da det er et krav, at betalingen inden for hver enkelt sagskategori er
omkostningsdækkende. Således kan de udgifter, der er forbundet med at udarbejde
en vejledende udtalelse alene dækkes af forsikringsselskaber eller andre parter i
den private erstatningssag, der anmoder om en vejledende udtalelse hos AES.
2. december 2019
J.nr.
2019-6972
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 55: Spm. om med udgangspunkt i årsrapporten for AES 2018, på side 8, at oplyse for perioden fra 2014 til 2018, hvem der har anmodet om den vejledende udtalelse fordelt på forsikringsselskaber og tilskadekomne, til beskæftigelsesministeren
AES har oplyst, at baggrunden for takststigningerne i 2017 var, at satserne de fore-
gående år ikke havde afspejlet de faktiske omkostninger ved hver sagstype. Ni-
veauet blev således justeret for, at det afspejlede de faktiske omkostninger ved
sagsbehandlingen, herunder også for vejledende udtalelser. AES arbejder løbende
på at effektivisere driften og har dermed fokus på at holde omkostningerne så lave
som muligt.
AES har endvidere oplyst, at hvis der sker så væsentlige ændringer i en tilskade-
kommens sag eller situation, at der anmodes om en ny vejledende udtalelse, skal
der indbetales et nyt gebyr. AES har ikke indflydelse på, hvem af parterne der skal
dække de omkostninger, der er forbundet med at indhente en udtalelse hos AES ef-
ter erstatningsansvarslovens § 10, da det reguleres af den forsikringsaftale, som den
enkelte har indgået med sit forsikringsselskab.”
Jeg noterer mig, at princippet på området er, at taksterne inden for hver sagskatego-
ri skal være omkostningsdækkende, og at taksterne på de vejledende udtalelser ikke
tidligere har afspejlet omkostningerne ved at udarbejde dem. Jeg kan forstå, at en
enig bestyrelse i AES, som består af arbejdsmarkedets parter, ønskede at sætte tak-
sterne op og på den måde bidrage til en sund økonomi i AES.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2