Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2116626_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velasquez
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 11. november 2019 stillet følgende spørgsmål
nr. 52 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victo-
ria Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 52:
”I
årsrapporten for AES for 2018, side 6, fremgår en oversigt over lovbestemte fri-
ster for sagsbehandling ved arbejdsulykker. Forventes det, at AES i 2019 og frem i
højere grad vil overholde de lovbestemte frister? Og hvilke initiativer vil ministe-
ren og AES iværksætte for, at AES fremadrettet lever op til de lovbestemte fri-
ster?”
Svar:
Alle, der kommer til skade som følge af deres arbejde, skal have den erstatning,
som de er berettiget til. Samtidig har en hurtig og korrekt sagsbehandling stor be-
tydning for den enkeltes trivsel og mulighed for at vende hurtigt tilbage i job og
dermed også for vores fælles velfærd. Det er vigtigt, at arbejdsskadeområdet er ind-
rettet på en måde, så borgere, der kan arbejde, ikke er forhindret i det, fordi de sid-
der fast i systemet unødigt længe.
Derfor arbejdes der løbende på at forenkle området. Senest har Folketinget vedta-
get lov nr. 550 den 30. april 2019, der blandt andet indebærer, at der er skabt hjem-
mel til, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) kan træffe selvstændig afgø-
relse om anerkendelsesspørgsmålet i arbejdsskadesager, samt at reglerne om aner-
kendelse af arbejdsulykker er væsentligt forenklet.
Som det fremgår af lovbemærkningerne til lov nr. 550, forventes det, at kombinati-
onen af de to ændringer indebærer, at Arbejdsmarkedets Erhvervssikring hurtigere
end i dag kan vurdere om tilskadekomne kan få anerkendt sin arbejdsulykke. For
arbejdsulykker sket fra den første januar 2020 er fristen for afgørelse om anerken-
delse tre måneder. Ministeriet vil følge udviklingen tæt efter lovens ikrafttrædelse
den 1. januar 2020.
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet følgende bidrag fra Arbejdstilsynet:
”Arbejdsskadesikringsloven
indeholder fire frister for sagsbehandlingen af arbejds-
skadesager. AES har oplyst, at de tilrettelægger sagsbehandlingen efter, at lovens
2. december 2019
J.nr.
2019-6972
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om, det forventes, at AES i 2019 og frem i højere grad vil overholde de lovbestemte frister og hvilke initiativer der iværksætte for, at AES fremadrettet lever op til de lovbestemte frister, til beskæftigelsesministeren
2116626_0002.png
frister overholdes. I den forbindelse bemærkes, at lovens frister for sagsbehandlin-
gen omfatter førstegangsarbejdsskadesager og ikke vejledende udtalelser i private
erstatningssager.
AES har endvidere oplyst, at der kan være særlige forhold, der gør, at AES ikke
kan træffe afgørelse i overensstemmelse med fristerne. Det kan være individuelle
forhold, eksempelvis behandling i sundhedsvæsenet eller manglende stabilitet i til-
skadekomnes situation. Det kan også være eksterne forhold, herunder at AES må
afvente lægeoplysninger, partshøringer mv. AES oplyser videre, at de sager, der er
ved at overskride en frist, fremgår i sagsbehandlingssystemet via lister. AES for-
ventningsafstemmer den videre proces med sagens parter, når afgørelserne ikke
kan træffes inden for lovens frister, for så vidt angår 1 og 2-årsfristen. Underretnin-
gen indeholder en begrundelse om, hvorfor fristerne ikke kan overholdes og oplys-
ning om, hvornår afgørelsen forventes truffet.
Tabel 1 viser andelen af arbejdsskadesagerne, som er behandlet inden for de for-
skellige fastsatte frister i henholdsvis 2017, 2018 og 2019 frem til midt november.
Tabel 1. Overholdelse af lovens frister for arbejdsskadesager
År/frist
3 mdr. frist - Afvist
ulykke
14,4 pct.
21,8 pct.
8,2 pct.
6 mdr. frist - Afvist
erhvervssygdom
74,7 pct.
85,1 pct.
83,8 pct.
1 års frist - i alt
2 års frist
Erhvervssygdoms-
udvalg
54,3 pct.
60,0 pct.
90,5 pct.
2017
2018
2019 ÅTD
78,1 pct.
86,0 pct.
82,8 pct.
Anm.: 2019 tal er foreløbige og dækker perioden januar-medio november 2019.
Kilde: Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
Det fremgår af tabellen, at overholdelsen af 3 måneders fristen for ulykkessager er
reduceret fra 2017 til 2019. Det forventes, at overholdelsen af denne frist i lovgiv-
ningen efter ikrafttrædelsen af lov nr. 550 den 1. januar 2020 vil forbedres fra
2020.
Lovforslaget forventes således at understøtte, at tilskadekomne, der har anmeldt en
arbejdsulykke, på et tidligere tidspunkt end i dag får vished om, at det er en ar-
bejdsskade i juridisk forstand.”
Jeg henholder mig til oplysningerne fra Arbejdstilsynet. Jeg noterer mig, at andelen
af sager, der overholder de lovfastsatte frister er forbedret siden 2017, men at over-
holdelsen af en række af fristerne ikke er tilfredsstillende, og at AES ikke er i mål
endnu.
I forlængelse af Rigsrevisionens beretning og konklusioner om sagsbehandlingstid
og produktivitet på arbejdsskadeområdet, vil jeg drøfte med AES’ bestyrelse,
hvilke yderligere initiativer, der kan sættes i værk for at nedbringe sagsbehand-
lingstiderne til et lavere niveau.
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om, det forventes, at AES i 2019 og frem i højere grad vil overholde de lovbestemte frister og hvilke initiativer der iværksætte for, at AES fremadrettet lever op til de lovbestemte frister, til beskæftigelsesministeren
Arbejdsskadeområdet er komplekst, og jeg har derfor inviteret udvalgsmedlem-
merne til en teknisk gennemgang af sagsbehandlingen i AES i december 2019, så
vi har mulighed for at indgå fremtidige drøftelser af området på et oplyst grundlag.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
3