Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2250287_0001.png
Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 288
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Hans Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 23. juni 2020 stillet følgende spørgsmål nr.
288 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans
Andersen (V).
Spørgsmål nr. 288:
”Vil
ministeren redegøre for det officielle omfang af socialt bedrageri og fejludbe-
talinger i kroner og øre i Danmark, herunder omfanget af socialt bedrageri i ghetto-
erne hhv. de udsatte boligområder? Vurderer ministeren, at de officielle tal er retvi-
sende, og vil ministeren i benægtende fald give et skøn på de reelle tal?”
Svar:
Det er afgørende for tilliden til den offentlige forvaltning, at borgerne kan regne
med korrekt udbetaling af sociale ydelser og en effektiv kontrolindsats målrettet
socialt bedrageri.
Der arbejdes løbende på at styrke kontrolindsatsen blandt de relevante myndighe-
der med henblik på at sikre korrekt og rettidig udbetaling af ydelser, samt at af-
dække snyd og fejludbetalinger. Det er en vigtig og væsentlig indsats, som er en in-
tegreret del af arbejdet i de udbetalende myndigheder.
For så vidt angår omfanget af socialt bedrageri og fejludbetalinger, er det ikke mu-
ligt at opgøre præcist, idet der alt andet lige skønnes at være et mørketal, som dæk-
ker over udbetalinger, der måtte være behæftet med fejl, hvor der er sket udbetalin-
ger på et ufuldstændigt grundlag, eller hvor borgere måtte have givet urigtige op-
lysninger til den udbetalende myndighed.
I rapporten
Socialt bedrageri
estimerede Det Nationale Forsknings- og Analyse-
center for Velfærd, VIVE, i 2011 med betydelig usikkerhed, at det danske omfang
af fejludbetalinger som følge af socialt bedrageri, borgerfejl og myndighedsfejl ud-
gør 2-4 pct. af udgifterne til sociale ydelser.
For så vidt angår provenu forbundet med den gennemførte kontrolindsats og tilba-
gebetaling af fejludbetalinger og ydelser ved socialt bedrageri kan jeg henholde
mig til tal fra hhv. Kommunernes Landsforening (KL), Udbetaling Danmark
(UDK) og Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR).
25. august 2020
J.nr. 20/11366 / 2020-5090
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 420: Spm. om omfanget af socialt bedrageri fordelt på kommuneniveau, til beskæftigelsesministeren
KL har i maj 2020 offentliggjort rapporten
Effektmåling af kommunernes kon-
trolindsats 2019.
Det fremgår af rapporten, at den samlede effekt af kommuner-
nes kontrolindsats i 2019 var 414 mio. kr. Kommunernes kontrolindsats dækker
blandt andet over kontanthjælp, sygedagpenge og økonomisk friplads.
UDK har foretaget en lignende opgørelse i
Udbetaling Danmarks årsrapport
2019,
der viser, at den samlede effekt af
UDK’s
kontrolindsats på kontroltrin 3
(gennemførte udbetalinger) i 2019 udgjorde 128 mio. kr. Kontrolindsatsen dæk-
ker over en række offentlige ydelser, herunder førtidspension, barselsdagpenge,
familieydelser, begravelseshjælp, delpension, efterlevelseshjælp og fleksydelse.
STAR udgiver halvårligt en statusrapport for tilsynet med a-kasser og kommu-
ner. Af årsrapporten for 2019, der snarligst vil blive offentliggjort, fremgår det,
at den samlede tilbagebetaling fra arbejdsløshedskassernes medlemmer i 2019
var 99 mio. kr. Tallet er opgjort på baggrund af arbejdsløshedskassernes indbe-
retninger til STAR. Arbejdsløshedskassernes kontrolindsats dækker dagpenge,
efterløn og feriedagpenge.
Det bemærkes, at KL, UDK og a-kasserne alle opgiver effekten af deres kontrol-
indsats på kontroltrin 3 (gennemførte udbetalinger). Tallene fra KL og UDK kan
imidlertid ikke direkte sammenlignes med a-kassernes, da KL og UDK medregner
både tilbagebetalingen af den allerede foretagende udbetaling
og
den forventede,
fremtidige besparelse, mens det samlede tilbagebetalingsbeløb opgjort for a-kas-
serne alene tager højde for den faktiske udbetaling, som allerede har fundet sted.
Der gøres meget for at identificere og mindske antallet af fejludbetalinger. Blandt
andet foretager Den Fælles Dataenhed i UDK ved registersamkøring automatisk vi-
sitering/screening af alle igangværende forløb på et ydelsesområde for at servicere
kommunernes arbejde med at følge op på, om betingelserne for at give hjælp fort-
sat er opfyldt, og om der er grundlag for at yde andre former for hjælp, jf. § 10 i lov
om aktiv socialpolitik.
Med indførsel af lufthavnstilsynet med finansloven for 2018 og den yderligere styr-
kelse af lufthavnstilsynet med finansloven for 2019 er indsatsen mod socialt bedra-
geri også skærpet. Formålet med lufthavnstilsynet er at forhindre, at der ikke bliver
udbetalt forsørgelsesydelser til borgere, der ikke har ret til ydelserne, fordi de har
opholdt sig uberettiget i udlandet og dermed ikke har stået til rådighed for arbejds-
markedet.
Lufthavnstilsynet gennemførte i 2019 52 kontrolaktioner, hvor samlet 27.320 per-
soner fik kontrolleret deres ret til forsørgelsesydelser. Heraf blev 789 personer ind-
berettet til deres a-kasse eller kommune, og yderligere 54 personer blev indberettet
i forbindelse med tilsynets samarbejde med Toldstyrelsen. Der blev i forbindelse
med lufthavnstilsynet i 2019 truffet afgørelse om tilbagebetaling af 6,2 mio. kr. Til-
bagebetalingskravet fra lufthavnstilsynet indgår både i opgørelsen over a-kassernes
samlede tilbagebetaling fra deres medlemmer og i den samlede effekt af kommune-
rens kontrolindsats. Lufthavstilsynet blev den 12. marts 2020 lukket på grund af
COVID-19, men er i august 2020 genoptaget i Kastrup Lufthavn.
2
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 420: Spm. om omfanget af socialt bedrageri fordelt på kommuneniveau, til beskæftigelsesministeren
På dagpengeområdet er der sket et fald i antallet af fejludbetalinger som følge af
dagpengereformen af 1. juli 2017. Med dagpengereformen blev der indført en må-
nedskontrol, hvorefter a-kasserne månedligt sammenholder det udbetalte beløb
med medlemmernes indkomstoplysninger i indkomstregistret. Dette har medført, at
flere fejl bliver opdaget og korrigeret tidligere end før.
STAR har oplyst, at der ikke foreligger oplysninger om socialt bedrageri og fejlud-
betalinger fordelt på ghettoer og udsatte boligområder i Danmark.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
3