Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2235387_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Hans Andersen (V)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 1. juli 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 327
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Ander-
sen (V).
Spørgsmål nr. 327:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvad det giver i gevinst for det offentlige, når en
person fra følgende grupper kommer i arbejde:
26. august 2020
J.nr.
2020-5293
Kontanthjælpsmodtager
Uddannelseshjælpsmodtager
Integrationsydelsesmodtager
Dagpengemodtager.”
Svar:
Hvis en modtager af en offentlig forsørgelsesydelse overgår til beskæftigelse, vil
det medføre en mindreudgift for det offentlige som følge af lavere udbetaling af
forsørgelsesyder samt lavere udgifter til aktivering. Det offentlige vil samtidig mi-
ste skat og tilbageløb af afgifter af ydelsen, men omvendt få skat og tilbageløb af
afgifter af den lønindkomst som de enkelte ydelsesgrupper forventes at opnå. Der
er betydelige forskelle på størrelsen af den lønindkomst, som de enkelte grupper
skønnes at opnå, når de går fra ydelse til lønindkomst. Nedenstående skøn for en
opnået lønindkomst bygger på en opgørelse af den gennemsnitlige lønindkomst
blandt personer i den enkelte ydelsesgrupper, der overgår til lønmodtager beskæfti-
gelse.
Der skønnes, at en kontanthjælpsmodtagers overgang til beskæftigelse vil medføre
en merindtægt til det offentlige på ca. 260.000 kr. årligt. Beregningen bygger på en
forudsætning om, at der udbetales ca. 149.000 kr. årligt i kontanthjælp, er udgifter
på ca. 10.000 kr. til aktivering, samt at personen opnår en lønindtægt på ca.
330.000 kr. årligt.
Der skønnes, at en uddannelseshjælpsmodtagers overgang til beskæftigelse vil
medføre en merindtægt til det offentlige på ca. 230.000 kr. årligt. Beregningen byg-
ger på en forudsætning om, at der udbetales ca. 99.000 kr. årligt i uddannelses-
hjælp, er udgifter på ca. 25.000 kr. til aktivering, samt at personen opnår en lønind-
tægt på ca. 295.000 kr. årligt.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 327: Spm. om, hvad det giver i gevinst for det offentlige, når en person kommer i arbejde, til beskæftigelsesministeren
Integrationsydelse har skiftet navn til selvforsørgelses- og hjemrejseydelse samt
overgangsydelse. Der skønnes, at en selvforsørgelses- og hjemrejseydelse samt
overgangsydelse overgang til beskæftigelse vil medføre en merindtægt til det of-
fentlige på ca. 220.000 kr. årligt. Beregningen bygger på en forudsætning om, at
der udbetales ca. 89.000 kr. årligt i selvforsørgelses- og hjemrejseydelse samt over-
gangsydelse, er udgifter på ca. 25.000 kr. til aktivering, samt at personen opnår en
lønindtægt på ca. 290.000 kr. årligt.
Der skønnes, at en dagpengemodtagers overgang til beskæftigelse vil medføre en
merindtægt til det offentlige på ca. 310.000 kr. årligt. Beregningen bygger på en
forudsætning om, at der udbetales ca. 204.000 kr. årligt i dagpenge, er udgifter på
ca. 3.000 kr. til aktivering samt at personen opnår en lønindtægt på ca. 380.000 kr.
årligt.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2