Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2173443_0001.png
Beskæftigelsesudvalget
Christiansborg
1. april 2020
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 207 (BEU alm.
del) af 4. marts 2020 stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF)
Spørgsmål
Ministeren bedes på baggrund af artiklen i Politiken den 27. februar 2020: ”Gul
vagt passer
på røde fagspidser” besvare følgende:
- Vil ministeren redegøre for, hvilke overvejelser der ligger bag at hyre et
firma, som tidligere har brudt statens arbejdsklausuler om løn- og
arbejdsvilkår?
- Vil ministeren redegøre for, om der ikke er en risiko for spild af
skattekroner, når regeringen på den ene side afsætter midler til
bekæmpelse af social dumping i finansloven for 2020, og staten samtidig
hyrer et firma, der er kendt for at underbetale deres ansatte og udøve
løndumping?
- Vil ministeren redegøre for, hvilke foranstaltninger der er på plads for at
sikre, at de firmaer, staten hyrer til at udføre opgaver, overholder reglerne
om løn- og arbejdsvilkår i statens arbejdsklausul, og for hvorledes
kontrollen udføres?
Svar
Indledningsvist skal det understreges, at jeg som finansminister er ansvarlig for
statens indkøbspolitik og de fællesstatslige indkøbsaftaler i Statens Indkøbspro-
gram, herunder den fællesstatslige rammeaftale om vagtydelser (vagtaftalen). Dette
er udgangspunktet for min besvarelse af spørgsmålet.
Regulering af forholdet mellem arbejdsgivere og arbejdstagere hører under be-
skæftigelsesministeren, ligesom de generelle regler om arbejdsklausuler i offentlige
kontrakter er beskæftigelsesministerens ansvarsområde.
Ad første spørgsmål
Økonomistyrelsen (på daværende tidspunkt Moderniseringsstyrelsen) og Vagtser-
vice Danmark A/S (på daværende tidspunkt Alliance Security Services A/S) ind-
gik i januar 2018 et forlig vedrørende den tidligere forpligtende statslige vagtaftale.
Økonomistyrelsen fik i den forbindelse bistand fra Kammeradvokaten. Forliget
blev indgået på baggrund af en tvist om, hvilken overenskomst der skulle udgøre
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 207: Spm. om firma som tidligere har brudt statens arbejdsklausuler om løn- og arbejdsvilkår, om udøvelse af løndumping og om overholdelse af regler og kontrol ift. løn- og arbejdsvilkår i statens arbejdsklausul, til finansministeren
Side 2 af 3
det relevante sammenligningsgrundlag til vurdering af aftalens arbejdsklausuls
overholdelse. Forliget indebar, at Vagtservice Danmark A/S ikke ville være i mis-
ligholdelse med arbejdsklausulen i aftalen, når der skete efterbetaling i henhold til
forliget og under forudsætning af, at forliget
og dermed arbejdsklausulen
fremtidigt blev overholdt. Med forliget blev der fundet en løsning mellem par-
terne, hvormed en længere retsproces ved domstolene blev undgået. Det var ikke
mindst til fordel for de ansatte, som fik efterbetaling og afsluttet sagen.
Økonomistyrelsen genudbød vagtaftalen medio 2019 som en del af 14. fase af sta-
tens indkøbsprogram. I forbindelse med udbuddet blev de indkomne tilbuds kon-
ditionsmæssighed nøje vurderet. Økonomistyrelsen undersøgte i den forbindelse,
om Vagtservice Danmark A/S havde tilbudt unormalt lave priser, dels ved at bede
om en redegørelse fra Vagtservice Danmark A/S, og dels ved at sammenligne til-
budspriserne med lønomkostningerne ved at følge kravene i kontraktmaterialet.
Økonomistyrelsen fandt i den forbindelse ikke grundlag for at udelukke Vagtser-
vice
Danmark A/S’ tilbud på grund af unormalt
lave priser. Vagtservice Danmark
A/S’ tilbud blev således fundet konditionsmæssigt og var blandt de tre økonomisk
mest fordelagtige tilbud på rammeaftalens delaftale 1. Vagtservice Danmark A/S
blev derfor tildelt en plads på rammeaftalen.
I forlængelse af tildelingsbeslutningen blev Kammeradvokaten af Økonomistyrel-
sen bedt om at vurdere, om Økonomistyrelsen retteligt kunne have set bort fra til-
buddet fra Vagtservice Danmark A/S i forbindelse med udbuddet af den nuvæ-
rende vagtaftale. Kammeradvokaten bemærkede i den forbindelse, at der ikke fo-
relå et tilstrækkeligt grundlag for at fastslå, at en udelukkelse ville kunne have fun-
det sted.
Ad andet og tredje spørgsmål
Hovedparten af Økonomistyrelsens fællesstatslige rammeaftaler indeholder, i
overensstemmelse med Beskæftigelsesministeriets cirkulære om arbejdsklausuler i
offentlige kontrakter, en arbejdsklausul og en række andre krav vedrørende ar-
bejdsforhold for ansatte hos leverandører og underleverandører. Leverandører og
underleverandører skal bl.a. overholde regler om grundlæggende arbejdstagerret-
tigheder. Hvis en leverandør ikke opfylder kravene, vil det være en misligholdelse
af den pågældende aftale.
Det er de enkelte statslige institutioner selv, der indgår konkrete aftaler om leve-
ring under Økonomistyrelsens fællesstatslige rammeaftaler. Leveringsaftaler på ek-
sempelvis vagtaftalen giver de enkelte statslige institutioner mulighed for at kon-
trollere ansættelsesforholdene for de medarbejdere, der udfører opgaver i henhold
til leveringsaftalen.
Kontrollen, med at leverandørerne efterlever selve rammeaftalen, varetages af
Økonomistyrelsen. Her gælder blandt andet, at Økonomistyrelsen ved konkret be-
grundet mistanke om, at rammeaftalens krav til samfundsansvar
herunder ar-
bejdsklausulen
er tilsidesat, kan afkræve leverandøren en redegørelse for de om-
handlede forhold.
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 207: Spm. om firma som tidligere har brudt statens arbejdsklausuler om løn- og arbejdsvilkår, om udøvelse af løndumping og om overholdelse af regler og kontrol ift. løn- og arbejdsvilkår i statens arbejdsklausul, til finansministeren
Side 3 af 3
Viser det sig, at der er tale om misligholdelse af rammeaftalen, vil Økonomistyrel-
sen kunne gøre misligholdelsesbeføjelser gældende. Udgangspunktet er, at leve-
randøren skal foretage afhjælpning, så der rettes op og fremadrettet sker levering i
overensstemmelse med kontrakten. Visse typer af misligholdelse er desuden bods-
belagte. Dette er blandt andet tilfældet ved manglende overholdelse af arbejds-
klausuler. Rammeaftalen kan ophæves, hvis der er tale om væsentlig mislighol-
delse.
Økonomistyrelsen har i februar 2020 på baggrund af en henvendelse fra Vagt- og
Sikkerhedsfunktionærernes Fagforening (VSL) iværksat en undersøgelse af, om
den tidligere fællesstatslige vagtaftale er blevet opfyldt af Vagtservice Danmark
A/S i overensstemmelse med det i januar 2018 indgåede forlig.
Derudover har Økonomistyrelsen i marts 2020 igangsat en undersøgelse af, om
Vagtservice Danmark A/S lever op til arbejdsklausulen i den nuværende aftale.
Jeg vil gerne afslutningsvist understrege, jeg som finansminister ønsker at styrke
kontrollen med overholdelsen af arbejdsklausulerne, og aftalepartierne har på fi-
nansloven for 2020 afsat 5 mio. kr. årligt i perioden 2020-2023 til etablering af en
central enhed i staten, som skal gennemføre kontroller med leverandørers over-
holdelse af arbejdsklausuler.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister