Beskæftigelsesudvalget 2019-20
BEU Alm.del
Offentligt
2171453_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 4. marts 2020 stillet følgende spørgsmål nr.
206 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane
Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 206:
Vil ministeren præcisere reglerne for deltagelse i frivilligt arbejde f.eks. i
30. marts 2020
J.nr.
2020-1571
en patientforening eller et på socialt værested for mennesker, der modtager
offentlige ydelser som f.eks. kontanthjælp, efterløn eller sygedagpenge, og
vil ministeren tillige præcisere reglerne for flexjobbere?
Svar:
Den 1. januar 2018 trådte nye regler i kraft, således at reglerne for frivilligt
ulønnet arbejde blev lempet og forenklet for personer, der modtager dag-
penge eller efterløn. Modtagere af dagpenge og efterløn har mulighed for at
udføre frivilligt, ulønnet arbejde - dvs. arbejde, som personen udfører uløn-
net for frivillige organisationer, foreninger eller lignende, og som kan udby-
des som almindeligt lønarbejde - i op til 44 timer om måneden uden fradrag
i dagpengene og 65 timer om måneden uden fradrag i efterlønnen.
Frivillige aktiviteter - dvs. aktiviteter, som ikke medfører indtægt, og som
ikke kan udbydes som almindeligt lønarbejde - medfører ikke fradrag i
ydelse.
Personer, der modtager fleksydelse eller kompensation efter lov om senior-
job, kan udføre ulønnet arbejde i samme omfang som dagpengemodtagere.
Det er en grundlæggende betingelse for ret til f.eks. kontant- og uddannel-
seshjælp, ledighedsydelse og ressourceforløbsydelse, at man står til rådig-
hed for arbejdsmarkedet. Det indebærer bl.a., at man skal tage imod tilbud
om rimeligt arbejde, deltage i rimelige tilbud og komme til de samtaler, som
kommunerne indkalder til. Jobparate kontant- og uddannelseshjælpsmodta-
gere har endvidere pligt til aktivt at søge arbejde.
For personer, der modtager kontant- og uddannelseshjælp, ledighedsydelse
eller ressourceforløbsydelse, er der som udgangspunkt ingen begrænsninger
for, hvad en person må udføre af frivilligt ulønnet arbejde, så længe det
BEU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 206: Spm. om præcisering af reglerne for deltagelse i frivilligt arbejde for mennesker, der modtager offentlige ydelser som f.eks. kontanthjælp, efterløn eller sygedagpenge, til beskæftigelsesministeren
ulønnede arbejde ikke påvirker ydelsesmodtagerens rådighedspligt. Rådig-
hedspligten går til enhver tid går forud for det frivillige ulønnede arbejde.
Det betyder, at personen ikke må være mere bundet af det frivillige uløn-
nede arbejde, end at vedkommende umiddelbart kan starte i et lønnet ar-
bejde. Det frivillige ulønnede arbejde må heller ikke forhindre personen i
aktivt at forsøge at finde lønnet arbejde.
F.eks. vil en ledig person, som er visiteret til fleksjob og modtager ledig-
hedsydelse, i princippet kunne udføre frivilligt, ulønnet arbejde i ubegrænset
omfang. Ledighedsydelsesmodtageren skal dog stå til rådighed for et rime-
ligt fleksjob, og det frivillige, ulønnede arbejde skal kunne udføres i over-
ensstemmelse med vedkommendes væsentlige og varige nedsatte arbejds-
evne. Hvis en ledighedsydelsesmodtager udøver mange timers frivilligt,
ulønnet arbejde, skal kommunen inddrage dette i vurderingen af, hvorvidt
personen fortsat er berettiget til fleksjob. Personer ansat i fleksjob, der mod-
tager fleksløntilskud, vil kunne udføre frivilligt ulønnet arbejde i samme
omfang som øvrige ansatte på arbejdsmarkedet, dog kan det frivillige ar-
bejde medføre en ændret vurdering af personens arbejdsevne og berettigelse
til fleksjob.
På sygedagpengeområdet er der ikke fradrag i ydelsen for indkomster eller
for frivilligt arbejde. Men det er en grundlæggende forudsætning for retten
til sygedagpenge, at man er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom. Om-
fanget af en sygemeldt persons frivillige, ulønnede arbejdet indgår i kom-
munens vurdering af, om vedkommende er uarbejdsdygtig.
For mange sygemeldte vil sygdommen betyde, at det heller ikke er muligt at
arbejde som frivillig under sygdomsforløbet. Men ligesom der er tilfælde,
hvor den sygemeldte har to arbejdsforhold af forskellig karakter og kun er
sygemeldt i forhold til ene, kan det efter en konkret vurdering også være
muligt at være sygemeldt fra sit arbejde og alligevel arbejde som frivillig.
Det forudsætter normalt, at de to arbejdsforhold er af forskellig karakter, fx
en fysioterapeut med en brækket arm, der er uarbejdsdygtig i sit arbejde som
fysioterapeut, og som er frivillig i en telefonrådgivning. Det forudsætter
også, at det frivillige arbejde er foreneligt med sygdommen og dennes be-
handling og ikke forhaler helbredelsen.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2