Udvalget for Forretningsordenen 2019-20
UFO Alm.del Bilag 112
Offentligt
Baggrundsnotat om udredning vedrørende COVID-19 (den indledende fase)
Læring af COVID-19
Danmark står i en helt ekstraordinær situation på grund af COVID-19. Og Danmark vil også i den kommende tid mærke
konsekvenserne af COVID-19.
Ikke tidligere har Danmark oplevet en krise som denne. Derfor har regeringen, Folketinget og befolkningen på meget
kort tid skullet tage et stort ansvar og træffe vigtige beslutninger af væsentlig betydning for både befolkningens
sundhed og økonomi.
Det rejser naturligvis spørgsmålet, om Danmark var godt nok forberedt på COVID-19. Og om der blev truffet de rigtige
beslutninger i forbindelse med nedlukningen af Danmark. For selvom krisen langt fra er ovre, bør vi allerede nu
evaluere indsatsen og lære af, hvordan den indledende fase af corona-krisen blev håndteret. Det handler om at blive
klogere og dermed sikre en retvisende beskrivelse og læring for eftertiden. Så vi står stærkere, hvis en lignende krise
igen rammer Danmark.
Det foreslås derfor konkret, at der i første omgang søges opbakning til en udredning, der evaluerer perioden fra primo
januar, hvor det stod klart, at COVID-19 spredte sig i Kina
i
og frem til at Danmark gik fra nedlukningsfase til
genåbningsfase.
Ekspertudredning
Det er vurderingen, at en uvildig ekspertudredning vil være det bedste og mest effektive redskab til at evaluere og
opnå denne læring. En ekspertudredning vil samtidig kunne sikre grundighed og hastighed og dermed også den
fornødne aktualitet.
Samme parlamentariske redskab blev brugt i forbindelse med den historiske udredning af Danmarks militære
engagement i Kosovo, Irak og Afghanistan. Der henvises til den politiske aftale, der lå til grund herfor.
ii
Med en uvildig udredning vil et hold af sundhedsfaglige og samfundsvidenskabelige eksperter i form af bl.a. økonomer
samt jurister og politologer med speciale i offentlig ret og forvaltning skulle kortlægge det materiale, der lå til grund
for regeringens håndtering af den krisen. Herudover skal der tilknyttes en international ekspert, der kan bistå med at
afdække håndteringen af COVID-19 i lande som Norge, Sverige og Tyskland.
Ekspertgruppen skal bestå af fem personer, og det forudsættes, at de udpegede eksperter frikøbes til opgaven.
Eksperterne skal have adgang til alle akter og dokumenter, herunder det materiale og den information, der tilgik
Statsministeriet i den indledende fase fra andre ministerier og styrelser med særligt fokus på hhv.
Sundhedsministeriet, Sundhedsstyrelsen, Statens Serum Institut, Justitsministeriet og Finansministeriet, herunder
interne regeringsdokumenter fra eksempelvis Koordinationsudvalget og Økonomiudvalget m.v., som indgik i
grundlaget for regeringens dispositioner ifm. håndteringen af den indledende fase af corona-krisen.
Herudover skal eksperterne have adgang til at interviewe relevante aktører, herunder politikere og embedsmænd.
Idet der er tale om en ekspertudredning, vil det være frivilligt, om man ønsker at lade sig interviewe til brug for
udredningen.
Udredningen vil have det klare mål at bringe viden
om
forløbet til brug for læring
af
forløbet. Det vil efterfølgende
være op til Folketinget, om der evt. skal placeres et politisk eller retligt ansvar.
Det er den umiddelbare indstilling, at udredningen skal være færdig og offentliggjort inden for et halvt år fra
ekspertgruppen er nedsat. Ekspertgruppen skal løbende orientere om fremdrift samt afrapportere om sit arbejde til
underudvalget under UFO, jf. nedenfor.
Udredningsarbejdet kan igangsættes enten parlamentarisk via et beslutningsforslag, eller gennem en politisk aftale
mellem Folketingets partier.
UFO, Alm.del - 2019-20 - Bilag 112: Baggrundsnotat om udredning vedrørende COVID-19 (den indledende fase).
2194581_0002.png
Udredningens omfang og indhold
Såfremt det skal være muligt at foretage en evaluering inden for seks måneder, er det afgørende med et snævert
afgrænset kommissorium.
Til brug for at drage de bedste erfaringer og dermed lære mest muligt af den indledende fase af forløbet omkring
COVID-19, er der behov for, at udredningen bl.a. afdækker, om sundhedsvæsenet og beredskabet havde de
nødvendige forudsætninger for at håndtere en pandemi som COVID-19, herunder om tidligere regeringers
prioriteringer på sundhedsområdet har haft betydning herfor. Ydermere skal udredningen afdække, hvad beredskabet
var, herunder om der rettidigt blev gjort de fornødne foranstaltninger for at inddæmme smitten fra eksempelvis
hjemvendte borgere, myndighedernes testkapacitet og sygehusenes behandlingskapacitet, samt vurdere regeringens
strategi, herunder baggrunden for strategiskiftene undervejs samt beredskabets betydning for regeringens valg af
teststrategi. Udredningen skal i forlængelse heraf også kortlægge grundlaget for den hastelovgivning, der blev
gennemført i forbindelse med nedlukningen, herunder om hastelovgivningen var såvel økonomisk som
sundhedsfagligt begrundet og berettiget. Endelig skal udredningen afdække, hvilke muligheder Folketinget havde for
at føre kontrol med regeringens ageren og samspil under nedlukningen.
Udredningen vil også i relevant omfang og under hensyntagen til den tidsmæssige ramme skulle klarlægge den danske
håndtering sammenlignet med Tyskland, Norge og Sverige, jf. tilknytningen af en international ekspert.
Udredningen skal ud over en evaluering af den indledende fase af forløbet omkring COVID-19 også indeholde
anbefalinger til, hvordan man bedst håndterer en lignende krise.
Som nævnt indledningsvist foreslås det, at udredningen skal evaluere perioden fra primo januar, hvor det stod klart, at
COVID-19 spredte sig i Kina og frem til den 14. april, hvor Danmark gik fra nedlukningsfase til genåbningsfase.
Parlamentarisk forankring
Arbejdet med en uvildig udredning forankres i Folketinget, nærmere bestemt i et ad hoc underudvalg til Folketingets
Udvalg for Forretningsordenen (UFO).
Underudvalget skal bestå af x folketingsmedlemmer, og vil få ansvaret for at udarbejde kommissoriet for
ekspertudredningen, som efterfølgende skal godkendes af UFO.
Underudvalget vil herudover
med efterfølgende godkendelse af UFO
skulle udpege de fem eksperter, der skal
forestå udredningen. Der henvises i den forbindelse til blandt andet den historiske udredning vedrørende børn, unge
og voksne, der som følge af en anbringelse i sær- og åndssvageforsorgens institutioner kan have været udsat for svigt
og overgreb samt undersøgelsen af udvalgte europæiske landes regler om aktindsigt, herunder rækkevidden af
beskyttelsen af interne politiske beslutningsprocesser, hvor det på samme vis var hhv. den ansvarlige minister og
Folketingets partier, der stod bag udpegningen af eksperter.
iii
Underudvalget får herudover til opgave at undersøge, hvordan Folketinget har håndteret den indledende fase af
COVID-19-krisen samt agere referencegruppe for ekspertudredningen.
Når udredningen foreligger, skal der afholdes en offentlig høring i Folketinget, hvor Folketingets medlemmer vil få
mulighed for at spørge eksperterne bag udredningen nærmere ind til indhold, konklusioner og anbefalinger.
På samme måde vil det ligeledes være muligt at kalde regeringen i samråd m.v. på baggrund af udredningen.
i
SSI:
"Udbrud af lungebetændelse med ny coronavirus"
Krigsudredning.ku.dk:
"Aftale om en uvildig udredning af det historiske forløb i forbindelse med Danmarks militære engagement i Kosovo, Irak og
Afghanistan",
25. maj 2016.
iii
Social- og indenrigsministeriet:
"Kommissorium - historisk udredning vedrørende børn, unge for udredningen anbringelser",
22. november 2019 +
Justitsministeriet:
"Udkast til kommissorium for undersøgelse af udvalgte europæiske",
20. juni 2016.
ii