Baggrundsnotat om udredning vedrørende COVID-19 (den indledende fase)
Læring af COVID-19
Danmark står i en helt ekstraordinær situation på grund af COVID-19. Og Danmark vil også i den kommende tid mærke
konsekvenserne af COVID-19.
Ikke tidligere har Danmark oplevet en krise som denne. Derfor har regeringen, Folketinget og befolkningen på meget
kort tid skullet tage et stort ansvar og træffe vigtige beslutninger af væsentlig betydning for både befolkningens
sundhed og økonomi.
Det rejser naturligvis spørgsmålet, om Danmark var godt nok forberedt på COVID-19. Og om der blev truffet de rigtige
beslutninger i forbindelse med nedlukningen af Danmark. For selvom krisen langt fra er ovre, bør vi allerede nu
evaluere indsatsen og lære af, hvordan den indledende fase af corona-krisen blev håndteret. Det handler om at blive
klogere og dermed sikre en retvisende beskrivelse og læring for eftertiden. Så vi står stærkere, hvis en lignende krise
igen rammer Danmark.
Det foreslås derfor konkret, at der i første omgang søges opbakning til en udredning, der evaluerer perioden fra primo
januar, hvor det stod klart, at COVID-19 spredte sig i Kina
i
og frem til at Danmark gik fra nedlukningsfase til
genåbningsfase.
Ekspertudredning
Det er vurderingen, at en uvildig ekspertudredning vil være det bedste og mest effektive redskab til at evaluere og
opnå denne læring. En ekspertudredning vil samtidig kunne sikre grundighed og hastighed og dermed også den
fornødne aktualitet.
Samme parlamentariske redskab blev brugt i forbindelse med den historiske udredning af Danmarks militære
engagement i Kosovo, Irak og Afghanistan. Der henvises til den politiske aftale, der lå til grund herfor.
ii
Med en uvildig udredning vil et hold af sundhedsfaglige og samfundsvidenskabelige eksperter i form af bl.a. økonomer
samt jurister og politologer med speciale i offentlig ret og forvaltning skulle kortlægge det materiale, der lå til grund
for regeringens håndtering af den krisen. Herudover skal der tilknyttes en international ekspert, der kan bistå med at
afdække håndteringen af COVID-19 i lande som Norge, Sverige og Tyskland.
Ekspertgruppen skal bestå af fem personer, og det forudsættes, at de udpegede eksperter frikøbes til opgaven.
Eksperterne skal have adgang til alle akter og dokumenter, herunder det materiale og den information, der tilgik
Statsministeriet i den indledende fase fra andre ministerier og styrelser med særligt fokus på hhv.
Sundhedsministeriet, Sundhedsstyrelsen, Statens Serum Institut, Justitsministeriet og Finansministeriet, herunder
interne regeringsdokumenter fra eksempelvis Koordinationsudvalget og Økonomiudvalget m.v., som indgik i
grundlaget for regeringens dispositioner ifm. håndteringen af den indledende fase af corona-krisen.
Herudover skal eksperterne have adgang til at interviewe relevante aktører, herunder politikere og embedsmænd.
Idet der er tale om en ekspertudredning, vil det være frivilligt, om man ønsker at lade sig interviewe til brug for
udredningen.
Udredningen vil have det klare mål at bringe viden
om
forløbet til brug for læring
af
forløbet. Det vil efterfølgende
være op til Folketinget, om der evt. skal placeres et politisk eller retligt ansvar.
Det er den umiddelbare indstilling, at udredningen skal være færdig og offentliggjort inden for et halvt år fra
ekspertgruppen er nedsat. Ekspertgruppen skal løbende orientere om fremdrift samt afrapportere om sit arbejde til
underudvalget under UFO, jf. nedenfor.
Udredningsarbejdet kan igangsættes enten parlamentarisk via et beslutningsforslag, eller gennem en politisk aftale
mellem Folketingets partier.