Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 84
Offentligt
2110659_0001.png
Effekter af en takstnedsættelse
på 30% i den kollektive trafik
Rapport
Udarbejdet for Transport- og Boligministeriet
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Rapporten Effekten af en takstnedsættelse på 30 pct. i den kollektive trafik, fra transportministeren
2110659_0002.png
Kolofon
Udarbejdet af: Kristian Kolstrup og Thomas Odgaard
Dato: 15. november 2019
Kontakt
Incentive, Holte Stationsvej 14, 1., 2840 Holte
T. 61 333 500, M. [email protected]
incentive.dk
Incentive | 2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Rapporten Effekten af en takstnedsættelse på 30 pct. i den kollektive trafik, fra transportministeren
Indholdsfortegnelse
1
2
INDLEDNING
INDTÆGTER FOR TRAFIKSELSKABERNE
2.1
2.2
2.3
Kundernes reaktioner
Effekt på billetindtægter på lang sigt
Effekt på billetindtægter på kort og mellemlang sigt
4
5
5
7
8
3
DRIFTSOMKOSTNINGER OG KAPACITET
3.1
3.2
Opgørelser fra enkelte selskaber
Samlet vurdering
10
10
14
4
EFFEKT PÅ STATSKASSEN
4.1
4.2
4.3
Overflytning fra bil
Tilbageløb
Effekter for statskassen på lang sigt
16
16
17
18
5
6
KLIMA
SAMFUNDSØKONOMISK SCREENING
20
22
Incentive | 3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Rapporten Effekten af en takstnedsættelse på 30 pct. i den kollektive trafik, fra transportministeren
1 Indledning
Transport- og Boligministeriet har bedt Incentive om at vurdere effekterne af en
takstnedsættelse på 30% i den kollektive trafik.
I denne rapport præsenterer vi resultaterne af vores vurderinger.
Rapporten er struktureret som følger:
·
·
·
·
·
Effekt på indtægter for trafikselskaberne (afsnit 2)
Effekt på driftsomkostninger og kapacitetsudnyttelse (afsnit 3)
Effekt på statskassen (afsnit 4)
Effekt på klima (afsnit 5)
Samfundsøkonomisk screening (afsnit 6).
Forbehold
Vi understreger, at de tal, vi præsenterer i rapporten, er behæftet med stor usikkerhed. Det
skyldes bl.a., at man kun har begrænset viden om kundernes reaktioner på store
takstnedsættelser, og at der ikke er gennemført en grundig analyse af selskabernes
driftssituation. Som det fremgår af rapporten, vil flere selskaber have væsentlige udfordringer
med at tilvejebringe den nødvendige kapacitet til at tage imod de ekstra kunder, som
takstnedsættelsen medfører. Det er derfor usikkert, hvor stor en del af den beregnede
passagerfremgang, der kan realiseres, hvis kunderne oplever reducereret komfort med overfyldte
afgange m.m.
I rapporten forholder vi os ikke til den praktiske implementering af forslaget, herunder hvordan
staten kan kompensere selskaberne for faldet i billetindtægter og de meromkostninger, som
selskaberne påføres for at udvide kapaciteten. Da estimaterne, som nævnt, er behæftet med
stor usikkerhed, kræver en kompensationsordning tæt og løbende opfølgning.
Incentive | 4
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Rapporten Effekten af en takstnedsættelse på 30 pct. i den kollektive trafik, fra transportministeren
2 Indtægter for trafikselskaberne
I dette afsnit opgør vi, hvordan trafikselskabernes indtægter påvirkes af en takstnedsættelse på
30%, forudsat at selskaberne kan levere den nødvendige kapacitet til at tage imod de ekstra
kunder, som en takstnedsættelse vil tiltrække.
Man ved fra en lang række undersøgelser fra ind- og udland, at det kan tage flere år, før
passagerfremgangen, der følger af en nedsættelse af taksterne, slår helt igennem. Det skyldes
bl.a., at takstniveauet kan påvirke borgernes beslutninger om at købe bil, bosætning og valg af
arbejdssted.
Af den grund opgør vi effekterne for hvert af årene efter takstnedsættelsen.
Først beskriver vi, hvordan kunderne forventes at reagere på takstnedsættelsen. Dernæst opgør
vi effekterne på indtægterne for hvert trafikselskab på kort og lang sigt.
2.1 Kundernes reaktioner
Nedenfor beskriver vi, hvor mange ekstra passagerer man kan forvente i den kollektive trafik, når
taksterne sættes ned med 30%.
Effekter på lang sigt
Vi har vurderet de langsigtede adfærdseffekter af en takstnedsættelse med Landstrafikmodellen
(version 1.2). DTU, der har udviklet Landstrafikmodellen, oplyser, at de beregnede effekter
modsvarer de effekter, som forventes realiseret efter omkring ti år.
Landstrafikmodellen estimerer, at en takstnedsættelse på 30% medfører en passagerfremgang på
ca. 26% (målt i personkilometer)
1
. Det svarer til en priselasticitet på ca. -0,64
2
, hvilket stemmer
overens med de erfaringer, man har fra udlandet om kundernes adfærd på lang sigt ved
takstændringer i den kollektive trafik.
Landstrafikmodellen estimerer, at kunderne vil reagere forskelligt i bus, tog og metro, jf. tabel
1. Det fremgår bl.a., at passagerfremgangen er størst for DSB’s
fjern-
og regionaltog og mindst
for busser, lokalbaner og letbaner.
1
Vores vurderinger af adfærdseffekterne af en takstnedsættelse på 30% er baseret på, at vi har opjusteret
effekterne af de beregnede effekter af en takstnedsættelse på 25%, da denne beregning foreligger fra en tidligere
analyse.
2
Beregnet som konstant priselastictet.
Incentive | 5
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Rapporten Effekten af en takstnedsættelse på 30 pct. i den kollektive trafik, fra transportministeren
2110659_0006.png
Landstrafikmodellen forudsætter, at der er kapacitet i det kollektive trafiksystem til at håndtere
passagerfremgangen. Hvis dette ikke er tilfældet (se afsnit 3), vil fremgangen i passagertallet
blive mindre end estimeret.
Tabel 1
Passagerfremgang på lang sigt ved takstnedsættelse på 30% fordelt på transportform/selskab
Transportform/selskab
Busser
DSB, F&R
DSB, S-tog
Regionaltog (Arriva)
Metro
Lokalbane, letbane m.m.
I alt
%-vækst
20%
29%
22%
26%
21%
20%
26%
Kilde: Vores vurderinger af adfærdseffekterne af en takstnedsættelse på 30% er baseret på, at vi har opjusteret effekterne af
de beregnede effekter med Landstrafikmodellen af en takstnedsættelse på 25%, da denne beregning foreligger fra en tidligere
analyse.
Effekter på kort sigt
På kort sigt opnår man en mindre passagerfremgang end på lang sigt.
I tabel 2 har vi estimeret passagerfremgangen for forskellige tidshorisonter, indtil den fulde
passagerfremgang af takstnedsættelsen er slået igennem. Som det fremgår, vurderer vi, at man
vil realisere hovedparten af passagerfremgangen langt hurtigere end de føromtalte 10 år. Vi
vurderer fx, at man efter 3 år har realiseret 75% af passagerfremgangen på lang sigt.
Vores bud på indfasningen af effekterne er baseret på en gennemgang af 30-40 studier fra ind- og
udland om kundernes reaktioner på prisændringer i den kollektive trafik. Gennemgangen viser:
·
at effekten på kort sigt er omkring halvt så stor som på lang sigt. Nogle studier definerer
kort sigt som det år, hvor takstnedsættelsen finder sted, mens andre studier definerer
kort sigt som 1-2 år efter takstnedsættelsen.
·
at der er begrænset viden om indfasningsprofilen for effekterne fra kort til lang sigt. De
få tilgængelige udenlandske studier, der findes, indikerer, at mindst 95% af effekterne ses
inden for 5-7 år
3
.
3
Se fx Fearnley og Bekken (2005).
Incentive | 6
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Rapporten Effekten af en takstnedsættelse på 30 pct. i den kollektive trafik, fra transportministeren
2110659_0007.png
Tabel 2
Indfasning af passagereffekter over tid
År efter takstnedsættelse
1 år
2 år
3 år
4 år
5-7 år
8-10 år
1
Andel af adfærdseffekt på lang sigt
1
50%
65%
75%
85%
95%
100%
Passagerfremgang i alt
13%
17%
19%
22%
24%
26%
Kilde: Incentives vurderinger baseret på gennemgang af udenlandske studier af kundernes reaktioner på takstnedsættelser i
den kollektive trafik.
2.2 Effekt på billetindtægter på lang sigt
I dette afsnit opgør vi effekterne på billetindtægterne på lang sigt.
Billetindtægterne i den kollektive trafik udgør ca. 9,9 mia. kr. om året, jf. tabel 3. Effekten på
billetindtægterne på lang sigt bestemmes af to faktorer.
På den ene side fører takstnedsættelsen på 30% umiddelbart til et fald i indtægterne på ca. 3
mia. kr. om året, når man ser bort fra, at lavere billetpriser tiltrækker flere passagerer.
På den anden side medfører passagerfremgangen på 26% på lang sigt, at billetindtægterne øges
med ca. 1,7 mia. kr. om året
4
, forudsat at der er kapacitet i det kollektive system til at håndtere
passagerfremgangen.
Samlet estimerer vi altså, at en takstnedsættelse på 30% på lang sigt vil medføre en samlet
reduktion i billetindtægterne på 1,3 mia. kr. om året.
I tabel 3 har vi også opgjort effekten pr. selskab ud fra selskabernes indtægter i dag og de
estimerede passagereffekter pr. transportform/selskab, der fremgik af tabel 1.
4
Fremgangen i indtægterne svarer ikke præcis til fremgangen i personkilometer, da der er forskel på, i hvilken grad
passagertallet vokser på tværs af segmenter og geografi.
Incentive | 7
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Rapporten Effekten af en takstnedsættelse på 30 pct. i den kollektive trafik, fra transportministeren
2110659_0008.png
Tabel 3
Effekt på trafikselskabernes indtægter på lang sigt, mio. kr. pr. år
Indtægter
i dag
a
890
3.900
1.480
210
1.730
810
390
250
210
9.860
Tab ved
uændret
adfærd
-270
-1.170
-440
-60
-520
-240
-120
-80
-60
-2.960
Ekstra indtægter pga.
flere rejser
130
800
230
40
240
110
50
30
30
1.660
Ændring
i alt
b
-140
-370
-210
-20
-280
-130
-60
-40
-30
-1.300
Selskab
Metroselskabet
DSB, F&R
DSB, S-tog
Arriva Tog
Movia
Midttrafik
NT
Sydtrafik
FynBus
I alt
Ændring i %
-16%
-9%
-14%
-10%
-16%
-16%
-15%
-16%
-14%
-13%
Kilder/noter: Afrundet til nærmeste 10 mio. kr.
a
Baseret på selskabernes årsrapporter for 2018. Tal for Arriva er dog baseret
på separate oplysninger om omsætning på hovedprodukter (ekskl. skolekort, diverse specialprodukter og rejser på rejsekort
med bus på tværs af trafikselskaber). Vi har således ikke inkluderet effekter af andre forhold frem mod 2030 som fx
takstændringer, ændringer i passagertallet m.v. Effekterne af Cityringen er ikke indregnet i opgørelsen. Tal for Movia er
baseret på budget for 2018.
b
Estimatet på de tabte billetindtægter er her større end ved en tilsvarende tidligere analyse af en
samfundsøkonomiske effekter af en takstnedsættelse på 25% i 2030. Det skyldes, at vi her antager, at gennemsnitsprisen falder
med 30%, når taksterne sættes ned med 30%. I praksis kan det vise sig, at gennemsnitsprisen falder med mindre end 30%, da de
fritidsrejsende er mere prisfølsomme end pendlerne, og gennemsnitsprisen for de fritidsrejsende er højere end for pendlerne.
Det trækker i retning af et mindre fald i indtægterne.
Det skal bemærkes, at opgørelsen for de enkelte selskaber er baseret på selskabernes indtægter i
2018. Det betyder bl.a., at effekterne af Cityringen og de fulde effekter af letbanen i Aarhus ikke
er afspejlet i selskabernes indtægtstal. Cityringen medfører bl.a., at passagerer overflyttes fra
Movia til Metroselskabet.
Man skal derudover være opmærksom på, at vi i denne analyse antager, at gennemsnitsprisen i
den kollektive trafik reduceres med 30%, når taksterne nedsættes med 30%. I praksis kan det vise
sig, at gennemsnitsprisen falder med mindre end 30%. Det skyldes, at man sandsynligvis vil få den
største passagerfremgang for de kunder, der i dag betaler den højeste gennemsnitspris, nemlig
de fritidsrejsende. Flere studier viser, at de reagerer mere på takstnedsættelser end fx
pendlere. Det skyldes bl.a., at fritidsrejsende i højere grad end pendlerne kan finde på at tage
en ekstra tur, når prisen sættes ned. Hvis man indregnede denne effekt, ville det trække i
retning af et mindre fald i billetindtægterne end angivet i tabel 3. Vi har ikke indregnet denne
effekt her.
2.3 Effekt på billetindtægter på kort og mellemlang sigt
På kort sigt opnår man, som nævnt, en mindre passagerfremgang end på lang sigt.
Incentive | 8
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Rapporten Effekten af en takstnedsættelse på 30 pct. i den kollektive trafik, fra transportministeren
2110659_0009.png
På basis af den ovenfor beskrevne indfasning af effekterne har vi estimeret effekterne for hvert
år, til de fulde effekter på lang sigt er realiseret, jf. tabel 4.
Beregningerne viser bl.a., at billetindtægterne i første år efter takstnedsættelsen vil være ca.
2,1 mia. kr. lavere end før takstnedsættelsen. Herefter reduceres faldet i indtægterne til det
langsigtede niveau på 1,3 mia. kr.
Tabel 4
Provenueffekter over tid ved takstnedsættelse på 30%, mio. kr. pr. år
År efter takst-
nedsættelse
1 år
2 år
3 år
4 år
5-7 år
8-10 år
Andel af
adfærdseffekt
50%
65%
75%
85%
95%
100%
Indtægter
i dag
a
9.860
9.860
9.860
9.860
9.860
9.860
Tab ved
uændret adfærd
-2.960
-2.960
-2.960
-2.960
-2.960
-2.960
Ekstra indtægter
pga. flere rejser
830
1.080
1.250
1.410
1.580
1.660
Ændring
i alt
-2.130
-1.880
-1.710
-1.550
-1.380
-1.300
Kilder/noter: Egne beregninger.
a
Baseret på selskabernes årsrapporter for 2018. Tal for Arriva er dog baseret på separate
oplysninger om omsætning på hovedprodukter (ekskl. skolekort, diverse specialprodukter og rejser på rejsekort med bus på
tværs af trafikselskaber). Vi har således ikke inkluderet effekter af andre forhold frem mod 2030 som fx takstændringer,
ændringer i passagertallet m.v. Effekterne af Cityringen er ikke indregnet i opgørelsen. Se i øvrigt noter til tabel 3.
Incentive | 9
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Rapporten Effekten af en takstnedsættelse på 30 pct. i den kollektive trafik, fra transportministeren
2110659_0010.png
3 Driftsomkostninger og kapacitet
I dette afsnit redegør vi kort for, hvordan passagerfremgangen vil påvirke selskabernes
udnyttelse af driftskapaciteten og selskabernes driftsomkostninger.
De informationer, som vi her præsenterer, er baseret på oplysninger fra DSB, Metroselskabet,
Movia og Midttrafik. Selskaberne understreger, at opgørelserne er behæftet med stor usikkerhed,
og at man på grund af en kort svarfrist har opereret med nogle overordnede betragtninger, der
ved nærmere analyser kan ændre sig. For at gøre oplysningerne mere sammenlignelige har vi
bearbejdet selskabernes oplysninger.
Nedenfor redegør vi kort for de fire selskabers input. Dernæst beskriver vi, hvordan vi har
generaliseret resultaterne og givet et bud på konsekvenserne for alle selskaberne.
3.1 Opgørelser fra enkelte selskaber
Midttrafik
Midttrafik vurderer, at en passagerfremgang på ca. 20% vil udløse ekstraomkostninger på omkring
60-65 mio. kr. om året, jf. tabel 5.
Hovedparten kan henføres til en udvidelse af kapaciteten på 12% i busserne i Aarhusområdet.
For letbanen vurderer Midttrafik, at der skal indsættes ekstra kapacitet i store dele af
myldretiden ved at forlænge de nuværende togsæt.
Tabel 5
Meromkostninger for Midttrafik, mio. kr. pr. år
Mio. kr. pr. år
Busser i Aarhus
Øvrige busser
39
5-10
Noter
Modsvarer en kapacitetsudvidelse på 12%.
Dublering af afgange, der betjener
ungdomsuddannelser.
Forlængelse af togsæt. Ekskl. omkostninger til
udvidelse af værksted, forlængelse af perroner
og ændringer af signalanlæg.
Letbane
I alt
16
60-65
Kilde: Incentives bearbejdning af oplysninger fra Midttrafik.
Movia
Movia vurderer, at en passagerfremgang på ca. 20% vil udløse ekstraomkostninger på godt 180
mio. kr. om året, jf. tabel 6.
Incentive | 10
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Rapporten Effekten af en takstnedsættelse på 30 pct. i den kollektive trafik, fra transportministeren
2110659_0011.png
Estimatet for busdriften er baseret på, at der indsættes brugt materiel. Movia skønner, at den
ekstra kapacitet kan tilvejebringes på ca. 1�½ år.
På længere sigt kan øget anvendelse af ledbusser og tilpasning af vejinfrastrukturen nedbringe
merudgifterne.
For lokalbanestrækninger vurderer Movia, at omkostningerne ved at indsætte længere tog vil
være godt 30 mio. kr. om året.
Det vil ikke være muligt at indkøbe nyt banemateriel til at sætte i drift i 2020. Det ekstra
materiel vil kunne være til rådighed 3 år efter, at beslutningen om at nedsætte taksterne tages.
Movia vurderer, at kunderne uden de beskrevne kapacitetsudvidelser i væsentligt øget omfang vil
opleve, at de på grund af pladsproblemer ikke kan komme med bussen og toget.
Tabel 6
Meromkostninger for Movia, mio. kr. pr. år
Mio. kr. pr. år
Busser
150
Noter
Ekstra busser i myldretiden i Movias strategiske net ved indsættelse af
brugt materiel.
Ved lånefinansiering af indkøb af nyt materiel. Inkl. omkostninger til drift
og vedligehold. Udgifter til eventuelle perronforlængelser og ombygninger
indgår ikke i omkostningerne.
Lokalbaner
I alt
31-34
181-184
Kilde: Incentives bearbejdning af oplysninger fra Movia.
Omkostningsestimaterne fra Movia tager ikke højde for eventuelle krav i fremtiden om fossilfri
eller nulemissionsbusser og -tog.
Metroselskabet
Metroselskabet
vurderer, at en passagerfremgang på 20% vil ”medføre
betydelige
kapacitetsudfordringer i myldretiden i metroen på M1/M2”, og at man ikke kan håndtere presset
på kapaciteten, hvis takstnedsættelsen gennemføres i dag.
Selskabet har uafhængigt af diskussionen om lavere takster besluttet at gennemføre tiltag, der
kan øge kapaciteten på M1/M2. Fra ultimo 2021 forventer Metroselskabet således, at der vil være
kapacitet til at håndtere passagerfremgangen, når man har udvidet driften i myldretiden fra 30-
31 tog til 36 tog. Men allerede fra 2023 vil kapacitetspresset igen være så stort, at man ikke kan
håndtere passagerfremgangen.
Der er flere muligheder for at øge kapaciteten fra 2030/2035 på M1/M2. Det kan gøres ved at
indsætte 4-vognstog eller etablere en ny aflastende linje. For begge tiltag vil der være
betydelige omkostninger til anlæg, etablering og drift. Omkostningerne vil være højest for
etablering en ny aflastende linje.
Incentive | 11
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Rapporten Effekten af en takstnedsættelse på 30 pct. i den kollektive trafik, fra transportministeren
På M1/M2 vil der således være en periode fra nu og til ultimo 2021 og igen fra 2023 til
2030/2035, hvor Metroselskabet ikke forventer at kunne håndtere kapacitetspresset ved en
passagerfremgang på 20%.
Konkret vurderer Metroselskabet, at man med en passagerfremgang på 20% vil efterlade 1.200
kunder på perronen hver dag (hverdagsdøgn) fra november 2023 og 4.000 kunder fra 2035.
Metroselskabet definerer en efterladt passager som en passager, der ikke kom med det først
mulige tog. Kunderne vil primært blive efterladt i myldretiden på enkelte stationer og
strækninger.
For M3/M4 forventes øgede kapacitetsudfordringer. Umiddelbart er vurderingen dog, at
kapacitetspresset kan håndteres frem til 2035. I 2035 vurderer Metroselskabet, at
kapacitetspresset på udvalgte strækninger af M3/M4 vil svare til det forventede kapacitetspres
på tværs af havnen for M1/M2 i 2035 uden de ekstra passagerer fra takstnedsættelsen.
Metroselskabet har ikke vurderet tiltag, der kan øge kapaciteten i M3/M4, og bemærker i øvrigt,
at vurderingerne for M3/M4 er forbundet med større usikkerhed end for M1/M2, da linjen netop
er taget i brug, og kapacitetserfaringerne dermed er begrænsede.
Metroselskabets vurderinger omfatter alene kapaciteten i togene. Metroselskabet anbefaler, at
man gennemfører en analyse af flowet på stationerne og evakueringsforhold,
da ”der er en
potentiel risiko for, at 20% flere passagerer i metroen betyder, at der ikke kan opretholdes et
acceptabelt niveau for flow og
evakuering”.
Metroselskabet har ikke oplyst omkostningerne ved yderligere tiltag, der kan udvide kapaciteten.
DSB
DSB kan på
kort sigt
ikke øge kapaciteten i myldretiden i S-tog og fjern- og regionaltrafikken, da
alt materiel allerede i dag anvendes i myldretiden. En passagerfremgang i myldretiden vil således
medføre flere overbelagte afgange.
Konkret vurderer DSB følgende konsekvenser for kunderne på kort sigt af en passagervækst på
20%:
·
I S-tog vil antallet af afgange med stående passagerer blive fordoblet fra 80 til 160 om
ugen (i gennemsnit).
·
I fjern- og regionaltrafikken vil andelen af afgange med stående passagerer blive
tredoblet fra 4% til 12%, jf. figur 1. Det vil særligt ramme IC og Lyn samt togtrafikken i
Østdanmark. Andelen af overbelagte regionaltog i Vestdanmark vil fortsat være
begrænset.
Incentive | 12
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Rapporten Effekten af en takstnedsættelse på 30 pct. i den kollektive trafik, fra transportministeren
2110659_0013.png
Uden for myldretiden vil det være muligt at øge kapaciteten, så man kan imødekomme en
passagervækst på fx 20% ved at øge antal litrakilometer
5
med 4% i S-tog og fjern- og
regionaltrafikken. DSB skønner, at det vil koste omkring 64 mio. kr. om året at øge kapaciteten
uden for myldretiden.
6
Figur 1
Andel overbelagte togafgange
15%
16%
13%
12%
11%
14%
12%
8%
5%
3%
3%
1%
5%
6%
5%
2%
6%
4%
I dag
Med 20% passagervækst
Kilde: DSB.
Note: Gennemsnit baseret på data for uge 11 og 38.
’Reserverbare tog’ er
regionaltog, hvor der kan reserveres plads.
’Myldretid på Kystbanen’ indgår ikke i ’Kystbanen’.
lang sigt
kan DSB øge kapaciteten med Fremtidens Tog. DSB har i en tidligere analyse
estimeret, at det vil koste omkring 500 mio. kr. om året at tilvejebringe kapacitet til at håndtere
passagervæksten ved en takstnedsættelse på 25%. DSB bemærkede dengang, at estimatet er
”behæftet med væsentlig usikkerhed”, og ”forud for eventuel implementering bør de
driftsøkonomiske effekter for DSB undersøges
grundigt”.
Desuden bemærkede DSB, at estimatet
ikke indeholder omkostninger til bl.a. infrastruktur.
5
6
Litrakilometer er det antal kilometer, som DSB's lokomotiver, togsæt og vogne kører.
Estimat fra DSB baseret på følgende forudsætninger: 1) En litrakilometer er inkl. materielkørsel, 2) Væksten genereres
alene ved opformering af eksisterende tog uden for myldretiden, 3) Væksten på 4 % er baseret på materielmikset i B
2020, 4) Kun de litra-afhængige variable produktionsomkostninger i Drift er medtaget, 5)Beregningerne indeholder
ikke afløftningsberettiget moms for B 2020, 6) Beregningerne er renset for 5% avance fra salget i Vedligehold a/s til
DSB SOV, 7) Prisniveauet er løbende 2019.
Incentive | 13
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Rapporten Effekten af en takstnedsættelse på 30 pct. i den kollektive trafik, fra transportministeren
2110659_0014.png
Hvis man forudsætter, at man kan justere dette tal forholdsmæssigt op fra effekterne af en
takstnedsættelse på 25% til en takstnedsættelse på 30%, vil
DSB’s ekstraomkostninger ved en
takstnedsættelse på 30% udgøre omkring 600-700 mio. kr. pr. år.
7
Omkostningsestimaterne for DSB er opsummeret i tabellen nedenfor.
Tabel 7
Meromkostninger for DSB
Tidshorisont
Kort sigt (v. vækst på 20%)
Lang sigt (v. vækst på 22-29%)
Tidspunkt
Myldretid
Uden for myldretid
Hele døgnet
Omkostninger
Kapacitet kan ikke udvides
64 mio. kr. pr. år
600-700 mio. kr. pr. år
Kilde: Incentives beregninger baseret på input fra DSB.
Note: Ekskl. omkostninger til infrastruktur. Estimaterne skal ses i sammenhæng med øvrige kommentarer i notatet.
3.2 Samlet vurdering
Da vi ikke har oplysninger om effekterne for alle selskaberne, har vi lavet nogle grove estimater
på effekterne for de øvrige selskaber på basis af oplysningerne fra de fire selskaber for at give et
indtryk af størrelsesordenen på de samlede meromkostninger. Opgørelsen fremgår af tabel 8.
Som nævnt ovenfor har vi ingen estimater for omkostninger for Metroselskabet ved at udvide
kapaciteten, så man kan imødekomme passagervæksten fra en takstnedsættelse på 30%.
Hvis man ser bort fra omkostningerne for Metroselskabet, vurderer vi på basis af input fra DSB,
Movia og Midttrafik, at passagerfremgangen vil udløse ekstra driftsomkostninger på 900-1.000
mio. kr. om året.
Her skal det bemærkes, at flere selskaber har oplyst, at nogle poster ikke er med deres
opgørelser. Estimatet kan således vise sig at være et underkantsskøn.
7
Vi har således ikke taget højde for, at omkostningerne eventuelt ikke stiger proportionalt med
passagerfremgangen.
Incentive | 14
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Rapporten Effekten af en takstnedsættelse på 30 pct. i den kollektive trafik, fra transportministeren
2110659_0015.png
Tabel 8
Meromkostninger til at øge kapacitet, mio. kr. pr. år
Selskab
Metroselskabet
DSB
Arriva Tog
Movia
Midttrafik
NT
Sydtrafik
FynBus
I alt (ekskl. Metroselskabet)
Fuld adfærdseffekt
Ingen data
a
600-700
b
24
c
<181-184
d
60-65
e
30
f
20
f
16
f
Ca. 900-1.000
Kilde: Incentive baseret på input fra DSB, Midttrafik, Movia og Metroselskabet.
Noter: Ekskl. omkostninger til infrastruktur m.m.
a
Se kommentarer ovenfor,
b
Se bemærkninger ovenfor inkl. fodnote 7,
c
Eget
skøn baseret på forsimplet forudsætning om, at merudgifterne udgør 63% af de merindtægter som passagerfremgangen
genererer (ekskl. umiddelbart tab pga. lavere takster for eksisterende passagerer), som det er tilfældet for DSB,
d
Baseret på
anvendelse af brugt materiel. Kan nedbringes på længere sigt ved brug af ledbusser og tilpasning af vejinfrastrukturen. Se i
øvrigt kommentarer ovenfor.
e
Se bemærkninger ovenfor.
f
Eget skøn baseret på forsimplet forudsætning om, at merudgifterne
udgør 56% af de merindtægter, som passagerfremgangen genererer (ekskl. umiddelbart tab pga. lavere takster for eksisterende
passagerer), som det er tilfældet for Midttrafik.
Incentive | 15
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Rapporten Effekten af en takstnedsættelse på 30 pct. i den kollektive trafik, fra transportministeren
4 Effekt på statskassen
I dette afsnit opgør vi, hvordan en takstnedsættelse påvirker de samlede indtægter for
”statskassen”.
Beregningerne er baseret på en forudsætning om, at staten kompenserer trafikselskaberne for
tabet af billetindtægter og meromkostningerne til kapacitetsudvidelser.
Statskassen påvirkes således af fire effekter:
·
Billetindtægter:
Trafikselskabernes billetindtægter reduceres, når taksterne sættes ned,
jf. afsnit 2.
·
Driftsomkostninger:
Trafikselskabernes driftsomkostninger stiger, fordi de skal
tilvejebringe mere kapacitet, jf. afsnit 3. Bemærk, at visse omkostninger ikke er
medregnet i selskabernes omkostningsberegninger.
·
Overflytning fra bil:
Takstnedsættelserne overflytter nogle bilister til den kollektive
trafik, så statskassen går glip af indtægter fra registreringsafgiften, benzinafgifter m.m.
·
Tilbageløb:
Takstnedsættelserne giver borgerne flere penge til at købe andre varer for,
hvilket genererer flere indtægter for statskassen (også kaldet tilbageløb).
De to førstnævnte effekter er beskrevet i afsnit 2 og 3. Derfor beskriver vi indledningsvis
opgørelsen af de to sidstnævnte effekter.
4.1 Overflytning fra bil
Når taksterne i den kollektive trafik reduceres, vil nogle bilister erstatte nogle bilture med
kollektiv trafik. Det gør, at statskassen går glip af bilafgifter. Samlet estimerer vi, at antal
bilkilometer reduceres med ca. 340 mio., hvilket er mindre end 1% af den samlede biltrafik.
Vi estimerer, at statskassen samlet går glip af ca. 450 mio. kr. om året, når passagereffekterne
af takstnedsættelsen er slået helt i gennem, jf. tabel 9.
Incentive | 16
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Rapporten Effekten af en takstnedsættelse på 30 pct. i den kollektive trafik, fra transportministeren
2110659_0017.png
Tabel 9
Reduktion i indtægter fra bilafgifter ved fuld effekt af takstnedsættelser, mio. kr. pr. år
Ændring i køretøjskm (mio.)
a
Private
Erhverv
I alt
-330
-10
-340
Afgifter (kr.) pr. køretøjskm
b
1,35
0,82
Afgifter (mio. kr.)
-440
-10
-450
Kilde: Egne beregninger baseret på Landstrafikmodellen.
Noter: Afrundet til nærmeste 10 mio. kr. Estimater er behæftet med stor usikkerhed. Angivelsen af decimaler afspejler ikke
præcisionen i beregningerne.
a
Nedjusteret fra Landstrafikmodelberegning, da denne afspejler effekter i 2030, dvs. inkl. trafikvækst. Skøn for nedjustering
er behæftet med usikkerhed. Her regner vi uden trafikvækst. Inkl. mindre vækst i køretøjskilometer fra nye ture.
b
Gennemsnit for 2020-2030 baseret på data fra Transportøkonomiske Enhedspriser.
4.2 Tilbageløb
Takstnedsættelserne giver borgerne flere penge til at købe andre varer for, hvilket genererer
flere indtægter for statskassen (også kaldet tilbageløb).
Borgerne får flere penge mellem hænderne, fordi det bliver billigere at køre med kollektiv trafik,
og de bruger færre penge på at køre i bil.
Kundernes omkostninger til at køre med kollektiv trafik falder med 1.300 mio. kr. om året, jf.
afsnit 2. Heraf udgør reduktionen for borgerne 1.230 mio. kr. Resten af besparelsen tilfalder
erhvervsrejsende.
Tilsvarende estimerer vi, at borgernes omkostninger til at køre i bil falder med 970 mio. kr. om
året, jf. tabel 10.
Tabel 10
Reduktion i kørselsomkostninger i bil for private ved fuld effekt af takstnedsættelser, mio. kr. pr. år
Parameter
Bilkm, private (mio. pr. år)
Kørselsomkostninger for private (kr. pr. køretøjskm)
Samlede kørselsomkostninger (mio. kr. pr. år)
Værdi
-330
a
2,96
b
-970
Kilde: Egne beregninger baseret på Landstrafikmodellen.
Noter: Afrundet til nærmeste 10 mio. kr.
a
Ekskl. erhvervsture, nedjusteret fra Landstrafikmodelberegning, da denne afspejler
effekter i 2030, og vi her opgør effekterne uden underliggende trafikvækst,
b
Samledet kørselsomkostninger inkl. afgifter,
gennemsnit for 2020-2030 baseret på data fra Transportøkonomiske Enhedspriser.
Samlet sparer borgernes således 2.200 mio. kr. om året, jf. tabel 11.
Incentive | 17
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Rapporten Effekten af en takstnedsættelse på 30 pct. i den kollektive trafik, fra transportministeren
2110659_0018.png
Da varerne i samfundet i gennemsnit er belagt med afgifter på 21,9%
8
, vil køb af andre varer
generere merindtægter for statskassen på 480 mio. kr. om året (tilbageløb).
Tabel 11
Samlet reduktion i borgernes omkostninger til transport og tilbageløb ved fuld effekt af
takstnedsættelser, mio. kr. pr. år
Værdi
Omkostninger til billet i den kollektive trafik
Omkostninger til kørsel i bil
Samlet besparelse for borgerne
Tilbageløb
Kilde: Egne beregninger baseret på Landstrafikmodellen.
Note: Afrundet til nærmest 10 mio. kr.
a
Ekskl. erhvervsture.
-1.230
a
-970
a
-2.200
480
4.3 Effekter for statskassen på lang sigt
Samlet opgør vi således, at tiltaget på lang sigt koster staten 2,2 mia. kr. om året eksklusiv
udgifter til kapacitetsfremmende tiltag i metroen, jf. tabel 12. Det er under forudsætning af, at
staten kompenserer trafikselskaberne for tabet af billetindtægter og omkostninger ved at udvide
kapaciteten.
Den væsentligste post er reducerede billetindtægter på 1,3 mia. kr. Hertil kommer øgede
omkostninger til kapacitetsudvidelser på ca. 1 mia. kr. og tab på bilafgifter på ca. 0,5 mia. kr.
Det samlede tilbageløb som følge af færre udgifter for privatpersoner til transport medfører et
tilbageløb til statskassen på ca. 0,5 mia. kr.
Som det fremgår, findes der ingen opgørelser af de samlede kapacitetsomkostninger på kort og
mellemlang sigt.
8
Beregnet ud fra nettoafgiftsfaktor på 1,28 (Kilde: Transportøkonomiske Enhedspriser, der er baseret på oplysninger
fra Finansministeriet).
Incentive | 18
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Rapporten Effekten af en takstnedsættelse på 30 pct. i den kollektive trafik, fra transportministeren
2110659_0019.png
Tabel 12
Effekter for statskassen ved en takstnedsættelse på 30%, mio. kr. pr. år
År efter
nedsættelse
af takster
Uden adfærd
1
2
3
4
5-7 år
8-10 år
= lang sigt
-1.300
Tab af
billet-
indtægter
-2.960
-2.130
-1.880
-1.710
-1.550
-1.380
Samlet effekt
Tab af bilafgifter
0
-230
-290
-340
-380
-430
-450
Tilbageløb
620
550
530
520
500
490
480
Uden kapacitet
-2.340
-1.800
-1.640
-1.540
-1.430
-1.320
-1.270
Med kapacitet
-
-
-
-
-
-
-2.220,
ekskl. metro
b
Kapacitets-
omkostninger
Ingen data
Ingen data
Ingen data
Ingen data
Ingen data
Ingen data
-950
a
,
ekskl. metro
Kilder/noter:
a
Gennemsnit af interval, jf. tabel 8. Opgørelsen inkluderer ikke eventuelle tab af indtægter fra brugerbetaling på
de faste forbindelser. Desuden indgår alle typer omkostninger ikke i selskabernes estimater.
b
Ekskl. omkostninger til
infrastruktur m.m.
Incentive | 19
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Rapporten Effekten af en takstnedsættelse på 30 pct. i den kollektive trafik, fra transportministeren
2110659_0020.png
5 Klima
En nedsættelse af taksterne i den kollektive trafik vil, som det fremgik af afsnit 4, overflytte
nogle bilture til kollektiv trafik, hvilket vil bidrage til at reducere klimabelastningen fra
biltrafikken. Derudover vil takstnedsættelsen overflytte ture fra cykel og gang til kollektiv trafik
samt generere nye kollektive ture, hvilket bidrager til at øge udledningerne fra den kollektive
trafik i det omfang, at der ikke er ledig kapacitet i systemet.
I dette afsnit opgør vi de samlede effekter på CO
2
-udledningen.
I analysen har vi alene medregnet effekterne for biler og busser. Det skyldes, at vi ikke har
detaljerede opgørelser af, hvordan kapacitetstilpasningen vil ske i metro og tog, samt at en stor
del af stigningen vil ske på strækninger med eldrift. Den samlede effekt fra emissionerne fra
denne del, der er omfattet af kvotesektoren, er således nul. Vi har ikke opgørelser for, hvor
mange ekstra togkilometer man eventuelt skal køre med dieseltog.
Vi estimerer, at CO
2
-udledningen reduceres med 35.000 til 45.000 tons om året, jf. tabel 13.
Intervallet afspejler, at det er usikkert, hvor stor en andel af passagerstigningen i bustrafikken
der skal håndteres ved at indsætte ekstra busser, og hvor stor en andel der er plads til i de
busser, der kører i dag.
Til sammenligning udgjorde udledningen fra landbaseret transport i 2017 ca. 12,4 mio. tons om
året.
9
Reduktionspotentialet på ca. 40.000 tons årligt svarer således til en reduktion på ca. 0,3%
af udledningen fra den landbaserede transport.
Tabel 13
Effekter på CO
2
-udledningen pr. år ved fuld effekt af takstnedsættelser
Transportmiddel
Biler, alle
Busser, diesel
Tog og metro, el
Tog, diesel
I alt
Køretøjskm (mio.)
-340
4
a
til 19
b
Emissionsfaktorer
(kg CO
2
/køretøjskm)
0,14
0,69
Kan ikke opgøres
Kan ikke opgøres
-45.000 til -35.000
Emissioner
(tons CO
2
)
-48.000
3.000
a
til 13.000
b
Kilde: Incentive.
Noter: Se forbehold over tabel. Vi har ikke indregnet evenuel afledt effekt på vare- og lastbiler. Baseret på gennemsnitlige
emissionsfaktorer for 2020 til 2030 (Kilde: Transportøkonomiske Enhedspriser).
a
Afspejler forudsætning om, at 10% af de nye
busrejser serviceres med ekstra dieselbusser, samt at hver ektra bus i gennemsnit servicerer 30 passagerer.
b
Afspejler forudsætning
om, at 45% af de nye busrejser serviceres med ekstra dieselbusser, samt at hver ektra bus i gennemsnit servicerer 30 passagerer.
Det koster således statskassen ca. 55.000 kr. pr. ton, CO
2
-udledningen reduceres (omkostninger
9
Kilde: https://ens.dk/service/fremskrivninger-analyser-modeller/baggrundsbilag-til-fremskrivninger, regnearket
’Transportsektor detaljeret’
Incentive | 20
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Rapporten Effekten af en takstnedsættelse på 30 pct. i den kollektive trafik, fra transportministeren
inkl. kapacitet men ekskl. metro, jf. tabel 12). Det skal bemærkes, at dette ikke kan betragtes
som en samfundsøkonomisk skyggepris, hvor man fx også indregner kundernes gevinster ved
takstnedsættelsen. Til sammenligning værdisætter man i samfundsøkonomiske analyser 1 ton
CO
2
-reduktion i 2019 til 155 kr. pr. ton stigende til 428 kr. pr. ton i 2030.
Incentive | 21
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Rapporten Effekten af en takstnedsættelse på 30 pct. i den kollektive trafik, fra transportministeren
6 Samfundsøkonomisk screening
Vi har gennemført en samfundsøkonomiske screening af at gennemføre en takstnedsættelse på
30%.
På grund af de forbehold og usikkerheder, vi har beskrevet i afsnit 1 til 5, har vi alene
gennemført en relativt grov screening, hvor vi fokuserer på de væsentligste effekter.
Opgørelsen af de samfundsøkonomiske effekter er lavet for ét år i 2030, hvor man har realiseret
de fulde adfærdsmæssige konsekvenser af tiltaget. For at sikre transparens i forhold til den
øvrige del af analysen ser vi også her bort fra, at Landstrafikmodellen opererer med en
underliggende trafikvækst.
Analysen er baseret på de retningslinjer for samfundsøkonomiske analyser, der er udstukket af
Transport- og Boligministeriet og Finansministeriet. Resultater er baseret på TERESA-modellen v.
5.05 og Transportøkonomiske Enhedspriser v. 1.9 samt Landstrafikmodellen v. 1.2 for de trafikale
effekter (se afsnit 2).
Resultatet af screeningen fremgår af figur 2.
Som det fremgår, vurderer vi umiddelbart, at fordelene ved tiltaget overstiger ulemperne, hvis
man kan tilvejebringe den nødvendige kapacitet, og omkostningerne til at tilvejebringe den
nødvendige kapacitet i metroen ikke er for store.
De væsentligste fordele ved tiltaget er, at kunderne i den kollektive trafik får glæde af lavere
priser og derfor gennemfører flere ture. Den samlede gevinst er opgjort som følger:
·
·
De eksisterende rejsende får gevinsten ved 30% lavere takster, der udgør en værdi på
næsten 3 mia. kr. (30% af 9,9 mia. kr., jf. tabel 3).
Dertil kommer gevinsten ved nye ture. Som vanligt i samfundsøkonomiske analyser har vi
her værdisat gevinsten pr. ekstra tur som halvdelen af gevinsten for en eksisterende tur
(også kendt som ’rule of a half’). Det giver en samlet gevinst på næsten 0,4 mia. kr.
Derudover reduceres trængslen på vejene, så bilisterne kan komme hurtigere frem.
Omkostningerne består primært i, at selskaberne mister billetindtægter, og at de påføres ekstra
driftsomkostninger til at håndtere de ekstra kunder.
Incentive | 22
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Rapporten Effekten af en takstnedsættelse på 30 pct. i den kollektive trafik, fra transportministeren
2110659_0023.png
Figur 2
Samfundsøkonomisk screening, mio. kr. pr. år, markedspriser
3.500
3.000
+Omk. for
metroen
4.000
Øvrige effekter
Billetudgifter, kollektivt
rejsende
Tidsgevinster, vej
Billetindtægter
Driftsomkostninger for
operatører
M io. kr. pr. år
2.500
2.000
1.500
1.000
500
0
Gevinster
Omkostninger
Kilde: Egne beregninger.
Noter: Opgjort i markedspriser ekskl. underliggende trafikvækst til 2030. Opgørelser er behæftet med stor usikkerhed.
Ekskl. omkostninger for metro og gevinster ved lavere eksterne omkostninger. Sundhedseffekter af overflytning fra cykling er
ikke medregnet, da Landstrafikmodellen ikke modellerer cykeltrafik. Effekt på baneslid ikke medregnet pga. manglende data
for ændring i kørsel persontog.
Bemærkninger til enkeltposter:
Driftsomkostninger for operatører: Opregnet til markedspriser, ekskl. omkostninger for metroen samt visse andre poster som fx
omkostninger til infrastruktur, se afsnit 3.
Billetindtægter: Opregnet til markedspriser, Tidsgevinster, vej: Effekt for person-, vare- og lastbiler baseret på output fra
Landstrafikmodellen. Korrigeret for at Landstrafikmodelberegning afspejler 25% lavere takster, mens vi her ser på effekt af 30%
lavere takster, samt at vi regner ekskl. underliggende trafikvækst.
Billetudgifter, kollektivt rejsende: Gevinster ved lavere takster for eksisterende rejser og nytte ved nye ture.
Øvrige effekter: Inkl. arbejdsudbudsgevinst/-forvridning, tab af km-afgifter, tilbageløb og m.m..
Vi har følgende supplerende bemærkninger til den samfundsøkonomiske screening:
·
·
Tallene kan ikke direkte sammenlignes med tallene i afsnit 1-5, da vi her har opregnet
effekterne til markedspriser.
Vi har ikke indregnet positive bidrag fra lavere eksterne omkostninger i form af fx færre
uheld og reduceret luftforurening, da vi ikke har de nødvendige data til at opgøre disse.
Incentive | 23