Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 76
Offentligt
2108959_0001.png
Elcykelulykker
Hovedbudskaber
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 76: Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om elcykelulykker, fra transportministeren
2108959_0002.png
Hovedbudskaber
Havarikommissionen har dybdeanalyseret 20 alvorlige ulykker med elcykler.
Undersøgelsen er afgrænset til politiregistrerede elcykelulykker med alvorlig
tilskadekomst, og alle typer ulykker med elcykler er derfor ikke repræsenteret.
De fleste elcyklister var ældre eller fysisk svækkede
Ud af de i alt 20 elcyklister var 12 på 65 år eller derover. Nogle af disse var sandsynligvis
alderssvækkede i en eller anden grad og havde f.eks. nedsat muskelstyrke, stivhed i nakke-
leddet, dårligere balance og langsommere reaktionsevne. Blandt elcyklisterne under 65 år
var 5 fysisk svækkede med f.eks. svær overvægt, gigt eller smerter i ryg og knæ.
Elcyklisternes høje alder var medvirkende i 8 af 20 ulykker
I 8 af de 20 ulykker var aldersrelaterede svækkelser sandsynligvis med til at forklare, at de
ældre cyklister handlede uhensigtsmæssigt eller havde manøvreproblemer på cyklen, hvil-
ket sammen med en række andre forhold fik betydning for, at ulykkerne skete. I et par til-
fælde havde også demens betydning for, at den ældre elcyklist handlede uhensigtsmæssigt.
At køre på elcykel gav udfordringer i kombination med alderssvækkelser
Det kraftige ryk frem ved tilkobling af elcyklens motor, elcyklens ekstra vægt (8-12 kg mere
end almindelig cykel) og nogle elcyklers tendens til at forstærke slingren bidrog i kombi-
nation med alderssvækkelser sandsynligvis til, at nogle venstresvingende ældre cyklister
havde svært ved at orientere sig bagud eller mistede balancen.
Cyklisternes skader blev alvorligere på grund af høj alder og manglende hjelmbrug
For 4 af de 12 elcyklister over 65 år betød deres alder og dermed større skrøbelighed, at
deres skader blev alvorligere, end det ville have været tilfældet for en yngre elcyklist. 9 af de
20 elcyklister havde ikke hjelm på. I 6 af disse tilfælde betød det, at de fik alvorligere skader,
end de ellers ville have fået.
Høj hastighed på elcykel var ikke et problem
For modparternes vedkommende var problemet især, at de var uopmærksomme og derfor
overså elcyklisterne. Der var ingen tilfælde, hvor de blev overrasket af, at en elcyklist kørte hur-
tigere end på almindelig cykel. De fleste elcyklister kørte enten med lav fart i forbindelse med
en svingmanøvre eller med en hastighed svarende til det, de ville have kørt på almindelig cykel.
I enkelte ulykker var der ikke tilstrækkeligt sikre rammer for brug af elcykel i arbejdstiden
I forbindelse med enkelte ulykker, hvor elcyklen blev brugt til transport i arbejdstiden, med-
virkede f.eks. manglende vedligeholdelse af elcyklen til, at ulykkerne skete. Der var desuden
ikke fokus på sikkerhed, f.eks. hjelmbrug.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 76: Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om elcykelulykker, fra transportministeren
2108959_0003.png
Havarikommissionen anbefaler
Gode råd til kørsel på elcykel
• Undersøg, om du kan køre sikkert på en elcykel. Hvis almindelig cykel giver problemer
f.eks. med balancen, kan elcykel forværre problemet
• Lær elcyklen at kende, inden du kører ud i trafikken, og hav begge hænder på styret
• Brug hjelm og vælg tøj i pangfarver
• Især ældre elcyklister rådes til at starte på laveste assistniveau, standse helt op før et
venstresving, afpasse farten og placere bagage lavt på cyklen
Gode råd til valg af elcykel
Ældre og personer med nedsat fysisk funktionsevne rådes til at:
• Købe elcyklen et sted, hvor de kan få rådgivning
• Vælge en elcykel, der sætter roligt i gang, hvor motorens kraft følger cyklistens tråd
(centermotor), og som har lav indstigning, lav vægt og er stabil
Øvrige anbefalinger
• Kommunikationsindsatser for at formidle de ovenstående gode råd
• Cykelhandlere m.v. opfordres til at have ældrevenlige elcykelmodeller i deres sortiment
• Udvikling/import af elcykler, som er mere stabile
• Udvikling af indsats, så sundhedspersonale kan vejlede om demens og cykling
• Arbejdspladser, hvor elcyklen bruges som transportmiddel, skal aktivt understøtte, at
medarbejderne kan færdes sikkert på elcykel, bl.a. ved at de bliver fortrolige med elcyklen,
inden de kører ud i trafikken
• Bilister og chauffører skal holde god afstand til cyklister og være ekstra opmærksomme på
cyklister særligt i kryds og rundkørsler
• Fortsat politikontrol af bilisters uopmærksomhed
• Indsatser, så udbredelsen af biler med avanceret nødbremsesystem med cyklist- og fod-
gængerdetektor fremmes
• Gennemgang af vejnettet og vurdering af, hvor det vil være relevant med separat cyklist-
areal, krydsforbedringer til forebyggelse af højresvingsulykker og mere sikker udformning
af byrundkørsler
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 76: Havarikommissionen for Vejtrafikulykkers rapport om elcykelulykker, fra transportministeren
2108959_0004.png
Fakta om undersøgelsen
• De fleste elcyklister var mellem 55 og 84 år gamle, og ca. halvdelen var mænd.
• De fleste elcyklister var erfarne cyklister og havde kørt elcykel i over et år.
• Modparterne var primært personbiler.
• De fleste ulykker skete i kryds og i byzone.
• Næsten alle ulykker skete i dagtimerne.
• De fleste elcykler havde frontmotor, batteri under bagagebæreren, navbremse, og det var
damestel.
8 af de 20 elcyklister blev dræbt
10 af de 20 elcyklister havde cykelhjelm på
Uoplyst
Let/moderat
tilskadekomst
Dræbte
Uden hjelm
Alvorlig
tilskadekomst
Design: Operate • Layout: Ole Søndergaard
Med hjelm
Elcyklisternes tilskadekomst
Elcyklisternes og modparternes bidrag til ulykkerne
Kun elcyklister
Begge parter
Kun modpart
Undersøgelsens formål og baggrund
Formålet er at bidrage med ny viden til forebyggelse af det stigende antal ulykker med el-
cykler. Fra 2014 til 2018 er antallet af elcykelulykker med personskade mere end tredoblet.
Alle fotos i denne folder er modelfotos og ikke fra ulykker.