Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 63
Offentligt
2103795_0001.png
Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
24. oktober 2019
Niels Skov Dujardin
[email protected]
+45 7244 7259
19/12961-1
1/3
Vejdirektoratets anvendelse af Støj Reducerende
Slidlag (SRS)
Indledning
SRS er skrevet ind i Vejdirektoratets støjstrategi som et virkemiddel til at dæmpe støjen fra statens veje. Det
har imidlertid vist sig, at SRS har nogle udfordringer på både strukturel og akustisk holdbarhed, hvilket resul-
terer i en kortere levetid og en større støjemission, efterhånden som den ældes. Derfor ønsker Vejdirektora-
tet fremover at benytte sig af
mindre støjende
slidlagstyper (SMA 8 std eller SMA 8 KVS) fremfor støjreduce-
rende slidlag (SMA 8 SRS).
Det bemærkes, at der i forbindelse med den landsdækkende støjkortlægning af statens veje er forudsat en
støjreduktion på 2,4 dB i forhold til den traditionelle asfalttype SMA 11 på de strækninger af statsvejnettet ,
hvor der er udlagt SRS i alle kørespor. Med den reviderede trendlinje for støjudviklingen af SMA 8 SRS som
vist i figur 1 nedenfor, vurderes støjreduktionen snarere at være i størrelsesordenen ca. 1 dB, hvorfor antallet
af støjbelastede boliger langs statsvejene til en vis grad er underestimeret. Dette gør sig især gældende for
Københavnsområdet, hvor der er udlagt mest SRS, og hvor boligtætheden også er høj. Set i lyset af, at Vej-
direktoratets prioritering og planlægning af støjdæmpende tiltag har fokus på de mest støj belastede boligom-
råder, forventes det umiddelbart ikke, at den ny viden har større betydning i forhold til dette.
Nedenfor beskrives udfordringerne på de akustiske egenskaber og holdbarheden.
Akustiske egenskaber
De formodede støjreducerende egenskaber er årsagen til, at en SRS-belægning har været at foretrække
frem for andre slidlagstyper. Efter at have fulgt flere SRS-belægninger over en årrække, har det imidlertid
vist sig, at over tid er de støjdæmpende egenskaber mindre. Af trendlinjerne for støjudviklingen, som er vist i
figur.1 fremgår det, at SMA 8 SRS gennemsnitligt har haft samme støjemission initialt som SMA 8 std, men
set over hele levetiden har SMA 8 std en lavere støjemission end SMA 8 SRS.
Trendlinjerne er udarbejdet fra data fra støjtrailermålinger udført over de sidste 8 år. En stor del af målinger-
ne på SMA 8 SRS’erne er udført på belægninger,
der er mellem 0 og 3 år gamle. Ca. 5 % af data kommer
fra belægninger på omkring 5 år og opefter. Støjemissionen for SMA 8 SRS har en stor spredning ved init i-
almålinger, med minimumværdi på 73,1 dB og maksimumsværdi på 76,6 dB. Der er altså stor forskel på,
hvor gode støjegenskaber SMA 8 SRS har lige efter udlægningen.
Regressionslinjen for SMA 8 KVS formodede støjudvikling fremgår ligeledes af figur. 1. Denne er beregnet
af to målinger, udført da belægningen var henholdsvis 1,3 og 1,8 år gammel. Der er derfor stadig stor usik-
kerhed på, hvordan belægningens støjegenskaber vil udvikle sig med alderen. Men belægningens strukturel-
le og materielle opbygning antages at være mere hårdfør end SMA 8 std og SMA 8 SRS. Derfor er det ikke
1
1
SMA 8 KVS er Vejdirektoratets nye Klima Venlige Slidlag.
Vejdirektoratet
Guldalderen 12
2640 Hedehusene
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 63: Orientering om Vejdirektoratets rapport om klimavenlig asfalt, fra transportministeren
2103795_0002.png
usandsynligt,
at SMA 8 KVS’en har
et højere initialt støjniveau, men at den med tiden vil have bedre støje-
genskaber end SMA 8 SRS’en og
SMA 8 std’en.
Når man tager støjegenskaber i betragtning, kan det derfor anbefales at benytte enten SMA 8 std eller SMA
8 KVS, som støjdæmpende foranstaltning frem for SMA 8 SRS.
Regressionslinjer af støjudviklingen over til for SMA 11,
SMA 8 STD, SMA 8 KVS og SMA 8 SRS
81
80
Støjniveau [dB]
79
78
77
76
SMA 11
SMA 8 STD
SMA 8 SRS
SMA 8 KVS
75
74
0
2
4
6
8
10
12
14
16
18
Alder [år]
Figur.1
Regressionslinjer af støjudvikling for forskellige slidlagstyper over tid, baseret på data m ålt over de sidste
8 år.
Strukturel holdbarhed
SMA 8 SRS har været anvendt som slidlagstype i det mixdesign vi kender i dag siden 2009.
Pr d.d. ligger de i alt 526 km med SRS med nedenstående aldersfordeling og længde.
Alder (år)
Længde (km)
1
26
2
13
3
61
4
73
5
70
6
74
7
91
8
39
9
59
10
10
11
10
I alt
526
Den forventede levetid af SMA 8 SRS er 12 år, hvilket skal holdes op imod en forventet levetid for andre
2
slidlagstyper på 16 år . Da de ældste SRS slidlag kun er 11 år, kan den kortere forventede levetid sandsy n-
liggøres ud fra, at der på nuværende tidspunkt har været en del slidlagsudskiftninger på de udlagte SMA 8
SRS, allerede efter 6 - 8 år. I 2016 og 2017 blev der således bevilliget 10 mio. pr. år til at udskifte SMA 8
2
En gennemgang af 4840 km statsvej med andre slidlagstyper end SRS, viser at de i gennemsnit har holdt 16 år.
2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 63: Orientering om Vejdirektoratets rapport om klimavenlig asfalt, fra transportministeren
2103795_0003.png
SRS, og i 2019 er der benyttet godt 15 mio. kr. til slidlagsudskiftning af SMA 8 SRS, som ikke havde nået
den forventede levetid. Ydermere er der i perioden 2015
2019, benyttet 2 - 4 mio. kr. årligt til reparationer
af SMA 8 SRS bl.a. til fulddækkende emulsionsforseglinger, som forlænger levetiden med 3 - 5 år.
Sammenfattende har SRS ikke vist samme holdbarhed som SMA 8 std eller SMA 11, hverken på den aku-
stiske eller den strukturelle holdbarhed. Dette viser sig bl.a. ved en lavere støjdæmpning end forventet samt
flere reparationer og hyppigere udskiftninger af slidlag med udgifter og trafikkantgener til følge. I sammenli g-
ningen er der er ikke taget højde for trafikbelastningen, som generelt er stor, hvor der er benyttet SMA 8
SRS, men da belægningen ikke har de forventede akustiske egenskaber, er dette element ift. den strukturel-
le holdbarhed ikke indregnet. Vurderingen er dog, den nedsatte strukturelle holdbarhed i langt overvejende
grad skal henføres til belægningstypen og ikke den højere trafikbelastning de udsættes for.
3