Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 497
Offentligt
2252817_0001.png
VÆGT- OG DIMENSIONSKOMMISSION
Ved Henriette Kjær og Lasse Kristoffersen, ITD
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 497: Præsentation fra ITD's foretræde for udvalget 29/9-20 vedrørende forslag til nedsættelse af en vægt- og dimensionskommission
2252817_0002.png
HVAD ER VÆGT OG DIMENSION?
Vægt (køretøj/vogntog):
- Totalvægt (nyttelast)
Dimension (køretøj/vogntog):
-
Længde
-
-
Højde
Bredde
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 497: Præsentation fra ITD's foretræde for udvalget 29/9-20 vedrørende forslag til nedsættelse af en vægt- og dimensionskommission
2252817_0003.png
EN MERE EFFEKTIV BRANCHE
Transport- og logistikbranchen har siden 1990 formået at holde et stabilt CO2-udledningsniveau på trods af stigende transportbehov. Det skyldes i
høj grad, at branchen er blevet mere effektiv over årene!
Arbejdet mod stadig grønnere transporter fortsætter ud i virksomhederne, men de har behov for politisk støtte for at udnytte det eksisterende
produktionsapparat bedst muligt til gavn for klimaet.
Omstillingen mod grønne alternativer til traditionel diesel er meget dyr, hvorimod effektiviseringer af transporterne ofte har minimal indvirkning på
de statslige finanser.
Transport- og logistikbranchen er omstillingsvillig og indarbejder hurtigt nye effektiviseringsmulighederne. Det betyder, at branchen kan leverer
reelle reduktioner inden for en ganske kort periode.
Vægt- og dimensionsforbedringer vil bidrage til at løse klimaudfordringerne på en måde, der samtidig understøtter dansk konkurrenceevne,
eksport, job, velfærd og velstand (kommissorium for klimapartnerskaberne).
Vægt- og dimensionsændringer skal naturligvis altid foregå under behørig hensyntagen til trafiksikkerheden og infrastrukturen.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 497: Præsentation fra ITD's foretræde for udvalget 29/9-20 vedrørende forslag til nedsættelse af en vægt- og dimensionskommission
2252817_0004.png
FORSLAG TIL RAMME FOR KOMMISSIONEN
Vægt- og dimensionskommissionen bør optimalt bestå af repræsentanterne fra myndighederne, transport- og logistikbranchen,
producenterne samt forskere.
ITD forestiller sig, at kommissionen allerede inden for et år efter nedsættelsen skal være klar med en samlet anbefalingsliste for at opnå
det største effektiviseringspotentiale frem mod 2030.
De endelige anbefalinger skal afrapporteres direkte til transportministeren.
ITD har identificeret tre effektiviseringsspor, som kommissionen med fordel kan arbejde ud fra (uhensigtsmæssig lov, landetjek og
tværnational indsats).
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 497: Præsentation fra ITD's foretræde for udvalget 29/9-20 vedrørende forslag til nedsættelse af en vægt- og dimensionskommission
2252817_0005.png
SPOR I: UHENSIGTSMÆSSIG LOVGIVNING (EKSEMPEL)
Den nuværende lovgivning tillader, at motordrevne køretøjer med 3 aksler må veje op mod 1.000 kg mere, hvis det er en alternativ drivlinje
(alternativer til diesel).
3 akslede forvogn
Tilladt totalvægt: 26.000 kg
Kasseopbygning nyttelast: 14.000 kg
Med alternativ drivlinje:
14.000 kg
6 akslede vogntog / ”trækker-trailer”
Tilladt totalvægt: 50.000 kg
Presenningstrailer nyttelast: op mod 35.000 kg
Med alternativ drivlinje:
34.000 kg
Det er også vigtigt at dimensionen på en trækker forøges, eksempelvis i forbindelse med LNG (flydende gas). Det vil kræve en forlængelse af den
nuværende tilladte koblingslængde og vogntogslængde på op til 1,0 meter for at få plads til tankene.
*Vi har i dette eksempel forudsat, at den alternative drivline er 1.000 kg tungere end den almindelige diesel drivline.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 497: Præsentation fra ITD's foretræde for udvalget 29/9-20 vedrørende forslag til nedsættelse af en vægt- og dimensionskommission
2252817_0006.png
SPOR II: LANDETJEK (EKSEMPEL)
I Sverige har man længe udført forsøg med det såkaldte dobbelt-trailer-koncept, der kraftigt forøger effektiviteten af transporterne til
gavn for klimaet.
Klimapartnerskabet for Landtransport vurderer, at dobbelt-trailer-konceptet vil kunne give en samlet CO2-fortrænging på 110.000 tons
om året, hvis konceptet indføres i Danmark.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 497: Præsentation fra ITD's foretræde for udvalget 29/9-20 vedrørende forslag til nedsættelse af en vægt- og dimensionskommission
2252817_0007.png
SPOR III: TVÆRNATIONAL INDSATS (EKSEMPEL)
Særligt de nordiske lande har høstet gode resultater
med modulvogntog.
Det er i dag kun muligt at udføre transporter med
modulvogntog ved at indgå bilaterale aftaler (Danmark
har hverken en aftale med Sverige eller Tyskland)
Det er bydende nødvendigt, at modulvogntog bliver
tilladt på tværs af de europæiske medlemslande, og
derved reducere udledningen fra branchen i hele EU.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 497: Præsentation fra ITD's foretræde for udvalget 29/9-20 vedrørende forslag til nedsættelse af en vægt- og dimensionskommission
2252817_0008.png
TAK FOR JERES OPMÆRKSOMHED
Henriette Kjær
Mail: [email protected]
Tlf.: 2032 2189
Lasse Kristoffersen
Mail: [email protected]
Tlf.: 4161 0036