Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 313
Offentligt
2179756_0001.png
Notat
Transport- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
IC4-afrapportering 4. kvartal 2019
Det er mellem DSB og Transport- og Boligministeriet aftalt, at DSB afgiver en
rapport om status på drift, færdiggørelse og økonomi vedr. IC4 én gang i
kvartalet. Nedenfor følger DSB’s rapportering for fjerde kvartal 2019.
1.
Planlagt driftspulje og MDBF
Koncern-
sekretariatet
18. marts 2020
DSB
Telegade 2
2630 Taastrup
Af IC4-anbefalingen fra december 2016 fremgår det, at DSB anbefaler en
minimalistisk idriftsættelse af IC4, hvor DSB kun indsætter ca. 40 IC4-togsæt i
drift på samme tid.
DSB planlagde i 4. kvartal 2019 med en driftspulje på 42 IC4 togsæt, heraf 34
togsæt til indsættelse i daglig drift. De resterende 8 togsæt udgjorde en
driftsreserve, som kan anvendes i tilfælde af nedbrud eller i forbindelse med
udsving i leverancen af togsæt fra værksted til drift. Derudover benyttes 3 togsæt
fra driftsreserven i trafikken om fredagen i eftermiddagsmyldretiden, således at
der om fredagen er 37 togsæt i drift
Togsættene har været planlagt anvendt som fremgår af tabel 1.
Tabel 1: Planlagt indsættelse fjerde kvartal 2019
IC4
Planlagt
Regional Vest
9
Regional Øst
12
Århus - Esbjerg
9
Inter City /lyn
4
Antal indsatte tog
34
MDBF
MDBF (Mean Distance Between Failures) betegner det antal kilometer et tog har
kørt mellem forsinkende hændelser. MDBF’en vurderes ud fra en forsinkelse på
mere end 2:59 minutter jf. mål i gældende trafikkontrakt. På baggrund af IC4-
anbefalingen fra 2016 har DSB og Transport- og Boligministeriet sat et mål for
MDBF på 3.000 km.
Af tabel 2 fremgår MDBF for 4. kvartal 2019 og for året. Her fremgår det, at målet
for MDBF er nået både for kvartalet med en MDBF på 8.659 og ÅTD med 8.125
kørte kilometer mellem hændelser.
CVR 25 05 00 53
www.dsb.dk
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 313: DSB’s IC4-rapport for 4. kvartal 2019, fra transportministeren
2179756_0002.png
Tabel 2: Oversigt over MDBF (2:59) for IC4
4. kvartal 2019
2019
IC4 (2:59)
8.659
8.125
Af figur 1 fremgår MDBF per kvartal.
Figur 1: MDBF per kvartal (2:59) for IC4
MDBF IC4
10.000
9.000
8.000
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
1.
2.
3.
4.
1.
2.
3.
4.
1.
2.
3.
4.
kvartal kvartal kvartal kvartal kvartal kvartal kvartal kvartal kvartal kvartal kvartal kvartal
2017 2017 2017 2017 2018 2018 2018 2018 2019 2019 2019 2019
2.
Status på indbygning af tekniske løsninger
Færdiggørelsen af IC4 betales af aktstykkemidler fra den aktstykkeramme, som
blev bevilget af Finansudvalget i 2000 og 2002.
Ved udgangen af 4. kvartal 2019 resterer der 8 tekniske ændringer, som er under
implementering på togsættene. Ved udgangen af 3. kvartal 2019 resterede der 14
tekniske ændringer.
En teknisk ændring betegnes også af togleverandøren som ’CFG’, og er en ændring
til selve togsættet eller til en del-komponent på togsættet (eksempelvis til Power
Packs, som er traktionsanlæg, hvoraf der er fire på hvert IC4-togsæt). De tekniske
ændringer skal implementeres på alle togsæt som en del af færdigbyggelsen af
IC4, således at alle togsæt svarer til ’det færdige togsæt’. Disse ændringer
nedbringes derfor først i antal, når de specifikke togsæt er helt færdige, mens
enkeltinstallationerne nedbringes i antal løbende.
3 af disse ændringer (4 ved udgangen af 3. kvartal 2019) skal implementeres på
togsæt-niveau og heraf resterer der ved udgangen af 4. kvartal 4 stk.
enkeltinstallationer på togsæt-niveau (13 ved udgangen af 3. kvartal 2019). De
Side 2/6
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 313: DSB’s IC4-rapport for 4. kvartal 2019, fra transportministeren
2179756_0003.png
øvrige 5 tekniske ændringer (10 ved udgangen af 3. kvartal 2019) skal
implementeres på del-komponenter. Disse ændringer udgør 21 stk.
enkeltinstallationer (81 ved udgangen af 3. kvartal 2019).
De få resterende udestående ændringer efter 4. kvartal 2019, overtages af DSB,
og vil herefter blive prioriteret og implementeret som øvrigt DSB-materiel.
Nedenfor i figur 2 fremgår en status på CFG indbygningsprocessen:
Figur 2: Status på indbygning af tekniske løsninger på de 75 IC4 tog
I figur 3 fremgår udviklingen i antallet af tekniske løsninger, som mangler at blive
implementeret på togsæt niveau og komponent niveau.
Figur 3: Udviklingen i antallet af tekniske løsninger, som mangler at bliver
implementeret på litra og del-komponenter
Side 3/6
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 313: DSB’s IC4-rapport for 4. kvartal 2019, fra transportministeren
2179756_0004.png
3.
Status på forbrug af aktstykke-midler
Finansudvalget har tildelt DSB en aktstykkeramme på ca. 6,2 mia. kroner
(prisopregnet). Af nedenstående fremgår det, at økonomien i IC4-programmet
fortsat ligger inden for denne ramme både for perioden og i forhold til forventet
fremtidigt forbrug.
Den endelige opgørelse over forbruget af aktstykkerammen kan sammenfattes
således:
Side 4/6
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 313: DSB’s IC4-rapport for 4. kvartal 2019, fra transportministeren
2179756_0005.png
Figur 4: Opgørelse over ikke forbrugt del af aktstykkerammen
Note: Libyen togsættet er betegnelsen for det togsæt AnsaldoBreda sendte til Libyen
i stedet for til DSB
Aktstykkesammenholdelse IC4 & IC2 Oversigt December
2019, mio. kr
1998-2018
Real
Prisopregnede aktstykker pr. 31. dec 2019
Korrektion vedr. Libyen togsættet, der ikke blev leveret
Korrigeret aktstykkeramme
Realiseret forbrug / forventet restforbrug på toganskafffelsen
Kompensationer, rabatter og forsinkelseskompensation fra AB
Regnskabsmæssige korrektioner, eliminering intern avance mm
Ikke forbrugt del af aktstykkerammen
6.265,3
-66,1
6.199,2
-6.583,4
784,0
39,1
438,9
2019 PROGRAM I ALT
Real
REAL
2,3
6.267,6
-66,1
6.199,2
0,0
-6.606,3
790,3
39,1
424,6
-22,9
6,3
-14,4
Note: Både CFG og softwareopdateringer er inkluderet i ovenstående figur
I figur 5 fremgår sammenhængen mellem de udestående tekniske ændringer på
henholdsvis togsæt og delkomponenter.
Figur 5: Værdi af udestående CFG implementering på togsæt og delkomponenter.
CFG nr
307
CFG forklarende tekst
På togsæt
Tilpasning af 230V installation ved 2F12
Udestående på togsæt i alt
På delkomponenter
Vibrationer i Motorrum
Vibrationer … PP ramme og Rør i Undervogn
Indsugningsfilter til generator
Hydraulikpumpe ophæng
INDS.RØR TIL LADELUFT (0-STIL)
Slanger ved luftfilter
Genindkobling af oil refill system
Udestående på delkomponenter i alt
Samtlige CFG'er i alt
CFG forvetning til
resterende
14.053
14.053
56
91
156
292
293
321
340
90.300
25.397
5.134
574.694
126.000
44.100
96.890
962.516
976.569
Det samlede restforbrug pr. 31.12.2019 forventes at udgøre:
Side 5/6
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 313: DSB’s IC4-rapport for 4. kvartal 2019, fra transportministeren
2179756_0006.png
Figur 6: Forventet restforbrug pr. 31.12.2019
'Forventet restforbrug pr ult December 2019
sammensættes således:
Resterende hardwaremæssige ændringer på togene (CFG)
Resterende softwaremæssige ændringer på togene (TCMS)
Ikke fremkommet AB faktura
I ALT
mio. kr
1,0
-
-
1,0
De samlede forventede restarbejder pr. 31. december 2019 udgør ca. 1 mio. kr.
DSB har afsluttet IC4-programmet ved udgangen af 2019. Det tilbageværende
arbejde på IC4-togsæt vil blive prioriteret og implementeret som øvrigt DSB-
materiel. På baggrund heraf anser DSB denne kvartalsrapportering som den sidste
rapportering om IC4-projektet.
Side 6/6