Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 274
Offentligt
2161524_0001.png
MARTS 2020
VEJDIREKTORATET, SUND & BÆLT OG TRAFIK-, BYGGE- OG BOLIGSTYRELSEN
ADRESSE
COWI A/S
Parallelvej 2
2800 Kongens Lyngby
INDLEDENDE
LINJEFØRINGSOVERVEJELSER
FOR EN KATTEGATFORBINDELSE
SAMMENFATNING AF KOMBINEREDE ANLÆGSOVERSLAG
TLF
FAX
WWW
+45 56 40 00 00
+45 56 40 99 99
cowi.dk
INDHOLD
1
2
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
2.6
2.7
2.8
3
4
4.1
4.2
5
Indledning
Samlede korridorer
Generelt
I
Korridor via Røsnæs og Gylling Næs med
mindre påvirkning af Samsø
II
Korridor via Asnæs og Gylling Næs med
mindre påvirkning af Samsø
III
Korridor via Røsnæs og Hou med større
påvirkning af Samsø
IV
Korridor via Asnæs og Hou med større
påvirkning af Samsø
V
Korridor via Røsnæs og udenom Samsø
mod Gylling Næs
VI
Korridor via Asnæs og udenom Samsø mod
Gylling Næs
VII
Billigste korridor
Sammenfatning af anlægsoverslag
Alternativer
Bane fra Lejre i stedet for Fjenneslev
Vej til Gedved
Referenceliste
2
3
3
7
8
9
10
11
12
13
14
16
16
16
16
BILAG
Bilag A
Bilag B
Foreløbige samlede korridorer
Anlægsoverslag
http://projects.cowiportal.com/ps/A126115/Documents/03_Project_documents/Delrapport/Sammenfatning af
anlægsoverslag/A126115_Sammenfatning_af_anlægsoverslag.DOCX
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 274: Delrapport om indledende linjeføringsovervejelser for en fast forbindelse over Kattegat
2161524_0002.png
2
INDLEDENDE LINJEFØRINGSOVERVEJELSER FOR EN KATTEGATFORBINDELSE
SAMMENFATNING AF KOMBINEREDE ANLÆGSOVERSLAG
1
Indledning
Det meget foreløbige anlægsoverslag i Delrapporten [1] er opdelt i de 5 over-
ordnede korridorer (Sjælland, Kyst-kyst øst, Samsø, Kyst-kyst vest og Jylland).
Indenfor hver overordnet korridor er et større antal korridorer undersøgt. Det vil
sige at for at vurdere det samlede anlægsoverslag for en samlet Kattegat forbin-
delse fra Sjælland via Samsø til Jylland skal relevante kombinationer af de 5
korridorer lægges sammen. Det skal i den forbindelse sikres, at knudepunkterne
på kysterne passer imellem de forskellige korridorer.
På land er korridorer opdelt i korridorsegmenter mens der for kyst til kyst kun
opereres med forskellige korridorer. I nærværende notat refererer korridor ef-
terfølgende til både korridorer og korridorsegmenter. Antal korridorer under-
søgte i Delrapporten er sammenfattet i Tabel 1-1.
Tabel 1-1 Korridorer undersøgte i Delrapporten
Korridor
Sjælland
Kyst-kyst øst
Samsø
Kyst-kyst vest
Jylland
Forkortelse
KSJ
KKØ
KSØ
KKV
KJY
Antal korridorer undersøgt i
Delrapporten
24
12
5
6
8
Dette giver et meget stort antal kombinationsmuligheder. På basis af drøftelse
med Ordregiver er 7 kombinationer udvalgt, med henblik på at præsentere et
foreløbigt bud på anlægsprisen for den billigste løsning. Hertil er valgt korridorer
som synliggør den økonomiske konsekvens ved enten at føre korridoren helt
uden om Samsø eller med mindst mulig påvirkning af Samsø trods i landsætning
herpå.
De viste korridorers påvirkning af Natura 2000-områderne vil blive nærmere un-
dersøgt i næste del af forundersøgelsen. Resultaterne af disse nærmere vurde-
ringer kan derfor påvirke vurderingen af mulighederne for gennemførelse af en
Kattegatforbindelse i nogle af de udvalgte korridorer.
For de udvalgte korridorer er beregnet anlægsoverslag for samlede korridorer
fra Sjælland via Samsø til Jylland. Nærværende notat indeholder beskrivelse af
de udvalgte samlede korridorer og anlægsoverslag. Desuden er to alternativer
også inkluderet:
På Sjælland er tillægspris for at anlægge ny bane fra Lejre i stedet for fra
Fjenneslev beregnet.
I Jylland er tillægspris for at anlægge vej fra Gylling Næs eller Hou til Ged-
ved (Horsens), og herved få to forbindelser til den østjyske motorvej bereg-
net.
http://projects.cowiportal.com/ps/A126115/Documents/03_Project_documents/Delrapport/Sammenfatning af anlægsoverslag/A126115_Sammenfatning_af_anlægsoverslag.DOCX
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 274: Delrapport om indledende linjeføringsovervejelser for en fast forbindelse over Kattegat
2161524_0003.png
INDLEDENDE LINJEFØRINGSOVERVEJELSER FOR EN KATTEGATFORBINDELSE
SAMMENFATNING AF KOMBINEREDE ANLÆGSOVERSLAG
3
2
2.1
Samlede korridorer
Generelt
Samlede korridorer fra Sjælland til Århus er udvalgt som følger:
I, II:
III, IV:
Korridorer via Røsnæs hhv. Asnæs med mindre påvirkning Samsø.
Korridorer via Røsnæs hhv. Asnæs med større påvirkning
af Samsø.
Korridorer via Røsnæs hhv. Asnæs, udenom Samsø.
Billigste korridor.
V, VI:
VII:
De 7 udvalgte samlede korridorer er sammenfattet i tabelform, inklusiv kriterie
for valg og overordnede egenskaber, se Tabel 2-1.
Tabel 2-1
Samlet korridor
Kriterier
I
Samlede korridorer, egenskaber
II
III
IV
V
VI
VII
Billigst
Mindre påvirkning af
Samsø
Større påvirkning af
Samsø
Udenom Samsø
Sjælland
Vej start
Bane start
Slut
Kyst-kyst øst
Konstruktion
Hængebro
Skrå-
eller
stagsbro
sænke-
eller sæn-
tunnel
ketun-
nel/lavbro
Hængebro
Skrå-
eller
stagsbro
sænke-
eller sæn-
tunnel
ketun-
nel/lavbro
Hængebro
Sænketun-
nel/ lavbro
Hængebro
Røsnæs
Asnæs
Tømme-
rup
Ubberup
Tømme-
rup
Ubberup
Tømmerup
Ubberup
Tømmerup
Holbæk
Røsnæs
Asnæs
Røsnæs
Fjenneslev
Røsnæs
Asnæs
Samsø
Strækning
Kyst-kyst vest
Konstruktion
Natura 2000
Jylland
Start
Vej slut
Bane slut
Gylling Næs
Hou
Århus Syd
Hasselager
Gylling Næs
Gylling Næs
Højbro/lavbro
Ja
Højbro/lavbro
Nej
Højbro/lavbro
Ja
Højbro/lavbro
Ja
Mellem
Kort
Lang
Lang
Uberørt
Mellem
Ved valg af bane korridorer er der set bort fra opgraderingsløsninger, da bereg-
ning af anlægsoverslag for disse er højere end for anlæg af ny bane. Den billig-
ste banekorridor på Sjælland starter i Holbæk og er anvendt i samlet korridor
VII. Korridoren er dog ikke sammenlignelig med de øvrige banekorridorer på
Sjælland, da den udgår fra Holbæk og man derfor skal køre længere på
http://projects.cowiportal.com/ps/A126115/Documents/03_Project_documents/Delrapport/Sammenfatning af anlægsoverslag/A126115_Sammenfatning_af_anlægsoverslag.DOCX
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 274: Delrapport om indledende linjeføringsovervejelser for en fast forbindelse over Kattegat
2161524_0004.png
4
INDLEDENDE LINJEFØRINGSOVERVEJELSER FOR EN KATTEGATFORBINDELSE
SAMMENFATNING AF KOMBINEREDE ANLÆGSOVERSLAG
eksisterende bane, som er langsommere. For korridorerne I til VI er derfor an-
vendt bane med start i Fjenneslev på Sjælland.
Anvendte motorvej og jernbane korridorer på Sjælland er:
I, III, V: Tømmerup (vej) / Fjenneslev (bane)
Nyby
II, IV, VI: Ubberup (vej) / Fjenneslev (bane)
Asnæs Syd
VII:
Tømmerup (vej) / Holbæk (bane)
Nyby
Basissituationen er en fuldt udbygget motorvej til Kalundborg i et separat pro-
jekt. Den væsentligste omkostning på Sjælland er derfor banen.
Anvendte motorvej og jernbane korridorer på Samsø er:
I, VII:
Mellemlang øst-vestgående korridor fra Hjalmarsgård til Kolby Kås
(fra Røsnæs)
Kort korridor på den sydvestlige del af Samsø fra Vesborg Fyr til
Kolby Kås (fra Asnæs)
II:
III:
Lang øst-vest-nordgående korridor fra Hjalmarsgård til Onsbjerg
(fra Røsnæs)
Lang nordgående korridor fra Vesborg Fyr til Onsbjerg (fra Asnæs)
IV:
Anvendte motorvej og jernbane korridorer i Jylland er:
I, II, V, VI, VII:
Gylling Næs - Århus Syd (vej) / Hasselager
(bane)
Hou - Århus Syd (vej) / Hasselager (bane)
III, IV:
Kyst-kyst korridorerne, som er anvendt, er beskrevet under de enkelte korrido-
rer i efterfølgende afsnit.
Knudepunkter for de 7 udvalgte samlede korridorer er sammenfattet i Tabel 2-2.
http://projects.cowiportal.com/ps/A126115/Documents/03_Project_documents/Delrapport/Sammenfatning af anlægsoverslag/A126115_Sammenfatning_af_anlægsoverslag.DOCX
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 274: Delrapport om indledende linjeføringsovervejelser for en fast forbindelse over Kattegat
2161524_0005.png
INDLEDENDE LINJEFØRINGSOVERVEJELSER FOR EN KATTEGATFORBINDELSE
SAMMENFATNING AF KOMBINEREDE ANLÆGSOVERSLAG
5
Tabel 2-2
Korridor
I
II
III
IV
V
VI
VII
Samlede korridorer, knudepunkter
Knudepunkter
Tømmerup/Fjenneslev - Nyby - Hjalmarsgård - Kolby Kås - Gylling Næs -
Århus Syd/Hasselager
Ubberup/Fjenneslev
Kyst Asnæs Syd - Vesborg fyr - Kolby Kås - Gylling
Næs - Århus Syd/Hasselager
Tømmerup/Fjenneslev - Nyby - Hjalmarsgårds - Onsbjerg - Hou - Århus
Syd/Hasselager
Ubberup/Fjenneslev - Kyst Asnæs Syd - Vesborg fyr - Onsbjerg - Hou -
Århus Syd/Hasselager
Tømmerup/Fjenneslev - Nyby - Samsø Syd - Gylling Næs - Århus
Syd/Hasselager
Ubberup/Fjenneslev - Kyst Asnæs Syd - Samsø Syd - Gylling Næs - Århus
Syd/Hasselager
Tømmerup/Holbæk - Nyby (ny bane) - Hjalmarsgård - Kolby Kås - Gylling
Næs - Århus Syd/Hasselager
Anlægsoverslag er i tabeller vist opdelt for vej og bane og samlet. For bane ses
kun på nybygning og vej er en ny 4 sporet motorvej.
For Sjælland, Samsø og Jylland er resultater vist for:
Vej (4 spor) + bane (2 spor)
Vej (4 spor)
For KKØ og KKV er resultater vist for:
Vej (4 spor) + bane (2 spor).
Vej (4 spor) + bane (1 spor)
Vej (4 spor)
De forskellige kombinationer af motorvej og jernbane A, B, C og D er sammen-
fattet i Tabel 2-3.
Tabel 2-3 Oversigt over mulige kombinationer motorvej og bane
Kombination
Sjælland, Jylland,
Samsø
A
B
C
D
Motorvej 4 spor +
bane 2 spor
Motorvej 4 spor +
bane 2 spor
Motorvej 4 spor
Motorvej 4 spor + bane 2 spor
Motorvej 4 spor + bane 1 spor
Motorvej 4 spor +
bane 1 spor
Motorvej 4 spor +
bane 2 spor
KKØ
KKV
Kombination D i Tabel 2-3 kunne for eksempel være interessant, såfremt det er
muligt alene at bygge en bjælkebro som i eksempel for kyst-kyst vest. Her ville
man ved at anlægge et relativt billigt dobbeltspor mod Jylland reducere
http://projects.cowiportal.com/ps/A126115/Documents/03_Project_documents/Delrapport/Sammenfatning af anlægsoverslag/A126115_Sammenfatning_af_anlægsoverslag.DOCX
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 274: Delrapport om indledende linjeføringsovervejelser for en fast forbindelse over Kattegat
2161524_0006.png
6
INDLEDENDE LINJEFØRINGSOVERVEJELSER FOR EN KATTEGATFORBINDELSE
SAMMENFATNING AF KOMBINEREDE ANLÆGSOVERSLAG
strækningen, hvor der kun er et spor til KKØ og derved øge kapaciteten og flek-
sibiliteten på banen, f.eks. til regionaltrafik mellem Samsø og Aarhus.
For kyst-kyst korridorerne er udvalgt både bro og tunnelløsninger for KKØ, mens
udelukkende bro er udvalgt for KKV grundet stor forskel i pris. Alle valgte tun-
nelløsninger er sænketunnel.
Beregningen af anlægsoverslagene for kyst-kyst er baseret på estimerede kva-
dratmeterpriser for forskellige konstruktionstyper fastlagt på grundlag af rele-
vante referenceprojekter, og tillagt et 50% korrektionstillæg i henhold til bud-
getteringsreglerne i Ny Anlægsbudgettering. Denne metode er meget simplifice-
ret og tager ikke højde for projektspecifikke forhold, der kan påvirke enhedspri-
sen, hvorfor anlægsoverslagene er forbundet med betydelig usikkerhed. Bereg-
ningen af anlægsoverslagene bør derfor detaljeres yderligere i den næste fase af
forundersøgelsen. For anlægsoverslag for sænketunnelløsninger er der ikke fra-
regnet evt. genanvendelse af Femern tunnelelementfabrik ved Rødby.
For broer og tunneler er anvendt prisindeks fra Danmarks statistik (DST). Om-
kostningsindeks BYG61 for anlæg (2015=100) efter indekstype og enhed
(1986K3-2019K2) er anvendt.
For vej og bane er anvendt prisindeks 2019 FFL (192,17 svarende til 109,97 i
basisår 2015).
http://projects.cowiportal.com/ps/A126115/Documents/03_Project_documents/Delrapport/Sammenfatning af anlægsoverslag/A126115_Sammenfatning_af_anlægsoverslag.DOCX
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 274: Delrapport om indledende linjeføringsovervejelser for en fast forbindelse over Kattegat
2161524_0007.png
INDLEDENDE LINJEFØRINGSOVERVEJELSER FOR EN KATTEGATFORBINDELSE
SAMMENFATNING AF KOMBINEREDE ANLÆGSOVERSLAG
7
2.2
I
Korridor via Røsnæs og Gylling Næs med mindre
påvirkning af Samsø
Korridor I går via Røsnæs og Gylling Næs med mindre påvirkning Samsø. Korri-
doren er sammensat af fem korridorer beskrevet i følgende tabel.
Tabel 2-4 Korridor I
Korridor
Sjælland
Kyst-kyst
øst
Samsø
Kyst-kyst
vest
Jylland
Korridor ID
KSJ03
KKØ-2.1
KSØ03
KKV-3.1
KJY04
Beskrivelse
Motorvej fra Tømmerup til Nyby og bane fra Fjenneslev til
Nyby
Hængebro med tilslutningsbroer eller sænketunnel fra Nyby
til Hjalmarsgård
Motorvej og bane fra Hjalmarsgård til Kolby Kås
Bro fra Kolby Kås til Gylling Næs, heraf højbro ved sejlrende
nær Samsø og lavbro resterende del
Motorvej og bane fra Gylling Næs til Århus Syd hhv. Hassel-
ager
Korridoren er vist i følgende figur.
Figur 2-1
Korridor I (se også bilag A-1)
Samlet anlægsoverslag er udarbejdet for hhv. bro- og tunnelløsning på KKØ, se
bilag B-1 og B-2. Anlægsoverslag er sammenfattet sammen med øvrige korrido-
rer i afsnit 3.
http://projects.cowiportal.com/ps/A126115/Documents/03_Project_documents/Delrapport/Sammenfatning af anlægsoverslag/A126115_Sammenfatning_af_anlægsoverslag.DOCX
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 274: Delrapport om indledende linjeføringsovervejelser for en fast forbindelse over Kattegat
2161524_0008.png
8
INDLEDENDE LINJEFØRINGSOVERVEJELSER FOR EN KATTEGATFORBINDELSE
SAMMENFATNING AF KOMBINEREDE ANLÆGSOVERSLAG
2.3
II
Korridor via Asnæs og Gylling Næs med mindre
påvirkning af Samsø
Korridor II går via Asnæs og Gylling Næs med mindre påvirkning Samsø. Korri-
doren er sammensat af fem korridorer beskrevet i følgende tabel.
Tabel 2-5 Korridor II
Korridor
Sjælland
Kyst-kyst
øst
Samsø
Kyst-kyst
vest
Jylland
Korridor ID
KSJ01
KKØ-3.1
KSØ01
KKV-3.1
KJY04
Beskrivelse
Motorvej fra Ubberup til Nyby og bane fra Fjenneslev til Nyby
Skråstagsbro med tilslutningsbroer eller sænketunnel, kun-
stig ø og lavbro fra Asnæs til Vesborg Fyr
Motorvej og bane fra Vesborg Fyr til Kolby Kås
Bro fra Kolby Kås til Gylling Næs, heraf højbro ved sejlrende
nær Samsø og lavbro resterende del
Motorvej og bane fra Gylling Næs til Århus Syd hhv. Hassel-
ager
Korridoren er vist i følgende figur.
Figur 2-2
Korridor II (se også bilag A-2)
Samlet anlægsoverslag er udarbejdet for hhv. bro- og tunnelløsning på KKØ, se
bilag B-3 og B-4. Anlægsoverslag er sammenfattet sammen med øvrige korrido-
rer i afsnit 3.
http://projects.cowiportal.com/ps/A126115/Documents/03_Project_documents/Delrapport/Sammenfatning af anlægsoverslag/A126115_Sammenfatning_af_anlægsoverslag.DOCX
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 274: Delrapport om indledende linjeføringsovervejelser for en fast forbindelse over Kattegat
2161524_0009.png
INDLEDENDE LINJEFØRINGSOVERVEJELSER FOR EN KATTEGATFORBINDELSE
SAMMENFATNING AF KOMBINEREDE ANLÆGSOVERSLAG
9
2.4
III
Korridor via Røsnæs og Hou med større
påvirkning af Samsø
Korridor III går via Røsnæs og Hou, og betyder et større indgreb på Samsø. Kor-
ridoren er sammensat af fem korridorer beskrevet i følgende tabel.
Tabel 2-6 Korridor III
Korridor
Sjælland
Kyst-kyst
øst
Samsø
Kyst-kyst
vest
Jylland
Korridor ID
KSJ03
KKØ-2.1
KSØ04
KKV-2.1
KJY08
Beskrivelse
Motorvej fra Tømmerup til Nyby og bane fra Fjenneslev til
Nyby
Hængebro med tilslutningsbroer eller sænketunnel fra Nyby
til Hjalmarsgård
Motorvej og bane fra Hjalmarsgård til Onsbjerg
Bro fra Onsbjerg til Hou, heraf højbro ved sejlrende nær
Samsø og lavbro resterende del
Motorvej og bane fra Hou til Århus Syd hhv. Hasselager
Korridoren er vist i følgende figur.
Figur 2-3
Korridor III (se også bilag A-3)
Samlet anlægsoverslag er udarbejdet for hhv. bro- og tunnelløsning på KKØ, se
bilag B-5 og B-6. Anlægsoverslag er sammenfattet sammen med øvrige korrido-
rer i afsnit 3.
http://projects.cowiportal.com/ps/A126115/Documents/03_Project_documents/Delrapport/Sammenfatning af anlægsoverslag/A126115_Sammenfatning_af_anlægsoverslag.DOCX
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 274: Delrapport om indledende linjeføringsovervejelser for en fast forbindelse over Kattegat
2161524_0010.png
10
INDLEDENDE LINJEFØRINGSOVERVEJELSER FOR EN KATTEGATFORBINDELSE
SAMMENFATNING AF KOMBINEREDE ANLÆGSOVERSLAG
2.5
IV
Korridor via Asnæs og Hou med større
påvirkning af Samsø
Korridor IV går via Asnæs og Hou og betyder et større indgreb på Samsø. Korri-
doren er sammensat af fem korridorer beskrevet i følgende tabel.
Tabel 2-7 Korridor IV
Korridor
Sjælland
Kyst-kyst
øst
Samsø
Kyst-kyst
vest
Jylland
Korridor ID
KSJ01
KKØ-3.1
KSØ02
KKV-2.1
KJY08
Beskrivelse
Motorvej fra Ubberup til Asnæs Syd og bane fra Fjenneslev til
Asnæs
Skråstagsbro med tilslutningsbroer eller sænketunnel, kun-
stig ø og lavbro fra Asnæs Syd til Vesborg Fyr
Motorvej og bane fra Vesborg Fyr til Onsbjerg
Bro fra Onsbjerg til Hou, heraf højbro ved sejlrende nær
Samsø og lavbro resterende del
Motorvej og bane fra Hou til Århus Syd hhv. Hasselager
Korridoren er vist i følgende figur.
Figur 2-4
Korridor IV (se også bilag A-4)
Samlet anlægsoverslag er udarbejdet for hhv. bro- og tunnelløsning på KKØ, se
bilag B-7 og B-8. Anlægsoverslag er sammenfattet sammen med øvrige korrido-
rer i afsnit 3.
http://projects.cowiportal.com/ps/A126115/Documents/03_Project_documents/Delrapport/Sammenfatning af anlægsoverslag/A126115_Sammenfatning_af_anlægsoverslag.DOCX
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 274: Delrapport om indledende linjeføringsovervejelser for en fast forbindelse over Kattegat
2161524_0011.png
INDLEDENDE LINJEFØRINGSOVERVEJELSER FOR EN KATTEGATFORBINDELSE
SAMMENFATNING AF KOMBINEREDE ANLÆGSOVERSLAG
11
2.6
V
Korridor via Røsnæs og udenom Samsø mod
Gylling Næs
Korridor V via Røsnæs går udenom Samsø og videre mod Gylling Næs. Korrido-
ren er sammensat af fire korridorer beskrevet i følgende tabel. Kun en broløs-
ning er blevet undersøgt i denne forundersøgelse..
Tabel 2-8 Korridor V
Korridor
Sjælland
Kyst-kyst
øst
Samsø
Kyst-kyst
vest
Jylland
Korridor ID
KSJ03
KKØ-2.3
-
KKV-3.2
Beskrivelse
Motorvej fra Tømmerup til Nyby og bane fra Fjenneslev til
Nyby
Hængebro med tilslutningsbroer fra Nyby til Samsø Syd
(knudepunkt til havs)
Ikke berørt
Bro fra Samsø Syd (knudepunkt til havs) til Gylling Næs,
heraf højbro ved sejlrende nær Samsø og lavbro resterende
del
Motorvej og bane fra Gylling Næs til Århus Syd hhv. Hassel-
ager
KJY04
Korridoren er vist i følgende figur.
Figur 2-5
Korridor V (se også bilag A-5)
Samlet anlægsoverslag er udarbejdet for bro på KKØ, se bilag B-9. Anlægsover-
slag er sammenfattet sammen med øvrige korridorer i afsnit 3.
http://projects.cowiportal.com/ps/A126115/Documents/03_Project_documents/Delrapport/Sammenfatning af anlægsoverslag/A126115_Sammenfatning_af_anlægsoverslag.DOCX
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 274: Delrapport om indledende linjeføringsovervejelser for en fast forbindelse over Kattegat
2161524_0012.png
12
INDLEDENDE LINJEFØRINGSOVERVEJELSER FOR EN KATTEGATFORBINDELSE
SAMMENFATNING AF KOMBINEREDE ANLÆGSOVERSLAG
2.7
VI
Korridor via Asnæs og udenom Samsø mod
Gylling Næs
Korridor VI via Asnæs går udenom Samsø og videre mod Gylling Næs. Korrido-
ren er sammensat af fire korridorer beskrevet i følgende tabel. Kun kombineret
tunnel og lavbroløsning på KKØ er undersøgt her, da en kombineret skråstags-
bro og lavbro har næsten samme pris som den kombinerede tunnel og lavbro-
løsning.
Tabel 2-9 Korridor VI
Korridor
Sjælland
Kyst-kyst
øst
Samsø
Kyst-kyst
vest
Jylland
Korridor ID
KSJ01
KKØ-3.3
-
KKV-3.2
Beskrivelse
Motorvej fra Ubberup til Asnæs og bane fra Fjenneslev til As-
næs Syd
Sænketunnel, kunstig ø og lavbro fra Asnæs Syd til Samsø
Syd (knudepunkt til havs)
Ikke berørt
Bro fra Samsø Syd (knudepunkt til havs) til Gylling Næs,
heraf højbro ved sejlrende nær Samsø og lavbro resterende
del
Motorvej og bane fra Gylling Næs til Århus Syd hhv. Hassel-
ager
KJY04
Korridoren er vist i følgende figur.
Figur 2-6
Korridor VI (se også bilag A-6)
Samlet anlægsoverslag er udarbejdet for tunnelløsning på KKØ, se bilag B-10.
Anlægsoverslag er sammenfattet sammen med øvrige korridorer i afsnit 3.
http://projects.cowiportal.com/ps/A126115/Documents/03_Project_documents/Delrapport/Sammenfatning af anlægsoverslag/A126115_Sammenfatning_af_anlægsoverslag.DOCX
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 274: Delrapport om indledende linjeføringsovervejelser for en fast forbindelse over Kattegat
2161524_0013.png
INDLEDENDE LINJEFØRINGSOVERVEJELSER FOR EN KATTEGATFORBINDELSE
SAMMENFATNING AF KOMBINEREDE ANLÆGSOVERSLAG
13
2.8
VII
Billigste korridor
Korridor VII er den billigste korridor af de 7 udvalgte kombinationer. Den starter
i Holbæk og går via Røsnæs og Gylling Næs til Århus. Korridoren er sammensat
af fem korridorer beskrevet i følgende tabel. Kun en broløsning for korridor VII
er blevet undersøgt i denne forundersøgelse.
Tabel 2-10 Korridor VII
Korridor
Sjælland
Kyst-kyst
øst
Samsø
Kyst-kyst
vest
Jylland
Korridor ID
KSJ15
KKØ-2.1
KSØ03
KKV-3.1
KJY04
Beskrivelse
Motorvej fra Tømmerup til Nyby og ny bane fra Holbæk til
Nyby
Hængebro med tilslutningsbroer fra Nyby til Hjalmarsgård
Motorvej og bane fra Hjalmarsgård til Kolby Kås
Bro fra Kolby Kås til Gylling Næs, heraf højbro ved sejlrende
nær Samsø og lavbro resterende del
Motorvej og bane fra Gylling Næs til Århus Syd hhv. Hassel-
ager
Korridoren er vist i følgende figur.
Figur 2-7
Korridor VII (se også bilag A-7)
På strækningen Holbæk til Nyby vil det være billigere at anlægge en ny bane
end at opgradere eksisterende bane fra Holbæk til Tømmerup og anlægge ny
bane fra Tømmerup til Nyby.
Køretiden fra Københavns Hovedbanegård til Århus banegård bliver 1:17 over
Holbæk ved anlæg af en ny bane til Tømmerup mod 1:10 for korridorer over
Fjenneslev.
http://projects.cowiportal.com/ps/A126115/Documents/03_Project_documents/Delrapport/Sammenfatning af anlægsoverslag/A126115_Sammenfatning_af_anlægsoverslag.DOCX
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 274: Delrapport om indledende linjeføringsovervejelser for en fast forbindelse over Kattegat
2161524_0014.png
14
INDLEDENDE LINJEFØRINGSOVERVEJELSER FOR EN KATTEGATFORBINDELSE
SAMMENFATNING AF KOMBINEREDE ANLÆGSOVERSLAG
Samlet anlægsoverslag er udarbejdet for broløsning på KKØ, se bilag B-11. An-
lægsoverslag er sammenfattet sammen med øvrige korridorer i afsnit 3.
3
Sammenfatning af anlægsoverslag
Anlægsoverslag for de samlede korridorer I til VII i bilag B-1 til B-11 er afrundet
og sammenfattet i følgende to tabeller. Tabel 3-1 inkluderer samlede korridorer
med broløsning på kyst-kyst øst og Tabel 3-2 inkluderer samlede korridorer med
tunnelløsning på kyst-kyst øst.
Tabel 3-1
Samlet korridor
Via
I
Røsnæs
Gylling Næs
Samlet anlægsoverslag i mio. kr. Sjælland til Århus, broløsninger på KKØ
II
Asnæs
Gyl-
ling Næs
III
Røsnæs -
Hou
IV
Asnæs - Hou
V
VII
1)
Røsnæs
Holbæk
udenom
(bane) - Røs-
Samsø
Gyl- næs
Gylling
ling Næs
Næs
A: Vej 4
Kyst-kyst
Landanlæg
Korrektionstillæg
I alt
B: Vej 4 + Bane 2
Kyst-kyst
Landanlæg
Korrektionstillæg
I alt
C: Vej 4 + Bane 2
(KKØ og KKV: 1 spor)
Kyst-kyst
Landanlæg
Korrektionstillæg
I alt
D: Vej 4 + Bane 2
(KKØ: 1 spor)
Kyst-kyst
Landanlæg
Korrektionstillæg
I alt
1)
37.600
3.600
20.200
61.400
44.700
3.700
23.800
72.200
39.200
3.200
20.900
63.300
46.300
3.500
24.500
74.300
42.600
3.200
22.600
68.400
37.600
3.600
20.200
61.400
65.500
12.200
38.500
116.300
76.500
11.300
43.500
131.400
68.200
11.600
39.600
119.300
79.200
10.900
44.700
134.800
73.400
11.300
42.000
126.700
65.500
10.500
37.700
113.700
57.400
12.200
34.500
104.100
67.000
11.300
38.800
117.100
59.800
11.600
35.300
106.700
69.400
10.900
39.800
120.100
64.300
11.300
37.500
113.000
57.400
10.500
33.600
101.500
60.400
12.200
36.000
108.600
70.000
11.300
40.300
121.600
63.100
11.600
37.000
111.700
72.700
10.900
41.500
125.100
67.900
11.300
39.300
118.500
60.400
10.500
35.100
106.100
Anlægsoverslagene er for kyst-kyst beregnet baseret på et teoretisk kva-
dratmeterbehov. Dette er en meget simplificeret antagelse, der ikke tager
højde for projektspecifikke forhold som kan påvirke anlægsprisen, hvorfor
beregningerne er forbundet med betydelig usikkerhed.
http://projects.cowiportal.com/ps/A126115/Documents/03_Project_documents/Delrapport/Sammenfatning af anlægsoverslag/A126115_Sammenfatning_af_anlægsoverslag.DOCX
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 274: Delrapport om indledende linjeføringsovervejelser for en fast forbindelse over Kattegat
2161524_0015.png
INDLEDENDE LINJEFØRINGSOVERVEJELSER FOR EN KATTEGATFORBINDELSE
SAMMENFATNING AF KOMBINEREDE ANLÆGSOVERSLAG
15
Tabel 3-2
Samlet anlægsoverslag i mio. kr. Sjælland til Århus, tunnelløsninger på
KKØ
1), 2)
Samlet korridor
Via
I
Røsnæs
Gyl-
ling Næs
II
Asnæs
Gylling
Næs
III
Røsnæs - Hou
IV
Asnæs - Hou
V
Asnæs
udenom Samsø
Gylling Næs
A: Vej 4
Kyst-kyst
Landanlæg
Korrektionstillæg
I alt
B: Vej 4 + Bane 2
Kyst-kyst
Landanlæg
Korrektionstillæg
I alt
C: Vej 4 + Bane 2
(KKØ og KKV: 1 spor)
Kyst-kyst
Landanlæg
Korrektionstillæg
I alt
D: Vej 4 + Bane 2
(KKØ: 1 spor)
Kyst-kyst
Landanlæg
Korrektionstillæg
I alt
62.900
12.200
37.200
112.300
71.200
11.300
40.900
123.400
65.500
11.600
38.200
115.300
73.900
10.900
42.000
126.800
73.700
10.800
41.900
126.500
59.800
12.200
35.700
107.700
68.200
11.300
39.400
118.900
62.200
11.600
36.600
110.300
70.500
10.900
40.400
121.800
70.100
10.800
40.100
121.000
69.000
12.200
40.200
121.400
78.200
11.300
44.400
133.900
71.600
11.600
41.300
124.500
80.800
10.900
45.500
137.300
80.400
10.800
45.300
136.500
42.900
3.600
22.900
69.400
48.800
3.700
25.900
78.400
44.500
3.200
23.600
71.300
50.400
3.500
26.600
80.500
50.100
3.500
26.500
80.100
1)
Anlægsoverslagene er for kyst-kyst beregnet baseret på et teoretisk kva-
dratmeterbehov. Dette er en meget simplificeret antagelse, der ikke tager
højde for projektspecifikke forhold som kan påvirke anlægsprisen, hvorfor
beregningerne er forbundet med betydelig usikkerhed.
For sænketunnelløsninger er der ikke fraregnet evt. genanvendelse af Fe-
mern tunnelelementfabrik ved Rødby.
2)
http://projects.cowiportal.com/ps/A126115/Documents/03_Project_documents/Delrapport/Sammenfatning af anlægsoverslag/A126115_Sammenfatning_af_anlægsoverslag.DOCX
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 274: Delrapport om indledende linjeføringsovervejelser for en fast forbindelse over Kattegat
2161524_0016.png
16
INDLEDENDE LINJEFØRINGSOVERVEJELSER FOR EN KATTEGATFORBINDELSE
SAMMENFATNING AF KOMBINEREDE ANLÆGSOVERSLAG
4
4.1
Alternativer
Bane fra Lejre i stedet for Fjenneslev
Tillægspris for at starte ny bane i Lejre i stedet for i Fjenneslev er beregnet i bi-
lag B-12 og afrundet og sammenfattet i følgende tabel.
Tabel 4-1
Anlægsoverslag i mio. kr. tillæg for bane fra Lejre i stedet for Fjenneslev
I, III, V
Nyby
II, IV, VI
Asnæs Syd
Tillæg til samlet korridor
Bane 2
Landanlæg
Korrektionstillæg
I alt, tillæg Bane 2
330
160
490
1.140
570
1.720
4.2
Vej til Gedved
Tillægspris for at tilføje motorvej fra Gylling Næs eller Hou til Gedved, og herved
få to forbindelser til den østjyske motorvej, er beregnet i bilag B-12 og afrundet
og sammenfattet i følgende tabel.
Tabel 4-2
Anlægsoverslag i mio. kr. tillæg for vej til Gedved
I, II, V, VI,
VII
Gylling Næs
III, IV
Hou
Tillæg til samlet korridor
Vej 4
Landanlæg
Korrektionstillæg
I alt, tillæg Vej 4
1.970
790
2.750
2.080
830
2.920
5
Referenceliste
[1] Indledende linjeføringsovervejelser for en Kattegatforbindelse
Delrapport,
COWI for Vejdirektoratet, Sund & Bælt og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, fe-
bruar 2020
http://projects.cowiportal.com/ps/A126115/Documents/03_Project_documents/Delrapport/Sammenfatning af anlægsoverslag/A126115_Sammenfatning_af_anlægsoverslag.DOCX
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 274: Delrapport om indledende linjeføringsovervejelser for en fast forbindelse over Kattegat
2161524_0017.png
INDLEDENDE LINJEFØRINGSOVERVEJELSER FOR EN KATTEGATFORBINDELSE
SAMMENFATNING AF KOMBINEREDE ANLÆGSOVERSLAG
17
Bilag A
Foreløbige samlede korridorer
http://projects.cowiportal.com/ps/A126115/Documents/03_Project_documents/Delrapport/Sammenfatning af anlægsoverslag/A126115_Sammenfatning_af_anlægsoverslag.DOCX
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 274: Delrapport om indledende linjeføringsovervejelser for en fast forbindelse over Kattegat
2161524_0018.png
18
INDLEDENDE LINJEFØRINGSOVERVEJELSER FOR EN KATTEGATFORBINDELSE
SAMMENFATNING AF KOMBINEREDE ANLÆGSOVERSLAG
Bilag B
Anlægsoverslag
B-1
B-2
B-3
B-4
B-5
B-6
B-7
B-8
B-9
B-10
B-11
B-12
Korridor I-bro
Korridor I-tunnel
Korridor II-bro
Korridor II-tunnel
Korridor III-bro
Korridor III-tunnel
Korridor IV-bro
Korridor IV-tunnel
Korridor V-bro
Korridor VI-tunnel
Korridor VII-bro
Alternative Korridorer
http://projects.cowiportal.com/ps/A126115/Documents/03_Project_documents/Delrapport/Sammenfatning af anlægsoverslag/A126115_Sammenfatning_af_anlægsoverslag.DOCX