Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 223
Offentligt
2148646_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
11. februar 2020
2019-4815
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Supplerende høring vedrørende forslag til lov om ændring af lov om
godkendelse og syn af køretøjer (ny køretøjsteknisk godkendelses-
proces)
Til Transportudvalgets orientering orienteres om vedlagte forslag til lov om
ændring af lov om godkendelse og syn af køretøjer (synsloven), som omhandler
forslag om en ny godkendelsesproces for motorkøretøjer m.v.
Udkast til lov om ændring af lov om godkendelse og syn af køretøjer har været i
offentlig høring i perioden 18. december 2019 - 22. januar 2020. Transport- og
Boligministeriet har modtaget ca. 25 høringssvar.
På baggrund af de indkomne høringssvar har ministeriet fundet anledning til at
justere lovforslaget på enkelte områder, hvorfor forslaget sendes i supplerende
høring. Lovforslaget forventes på den baggrund fremsat Marts II.
I lovforslaget er der i det væsentlige foretaget følgende justeringer:
1) I de foreslåede bestemmelser §§ 1 a- 1 c er stk. 2 justeret således, at be-
myndigelsen omfatter en mulighed for, at Færdselsstyrelsen i de tilfæl-
de, hvor det vurderes hensigtsmæssigt i forhold til national typegodken-
delse af små serier og national individuel godkendelse kan fastsætte al-
ternative krav i henhold til typegodkendelsesforordningerne. Alternative
krav skal i videst mulige omfang svare til forordningernes krav og kunne
for eksempel være et krav om, at man i stedet for en destruktiv afprøv-
ning af et køretøj, kan udføre en styrkeberegning.
2) I den foreslåede § 1 f, stk. 2,
foreslås det at etablere en national god-
kendelsesordning for ibrugtagne og konstruktivt ændrede køretøjer
samt ibrugtagne køretøjer importeret fra tredjelande, hvor kontrollen
af disse køretøjer foretages af et tredjepartsorgan, der uafhængigt og
upartisk kan sikre, at eksempelvis de konstruktive ændringer, der er
foretaget på et køretøj, og som medfører, at køretøjets oprindelige
godkendelse bortfalder, er udført i overensstemmelse med de tekniske
krav. Den nationale godkendelsesordning er baseret på et ønske om at
kunne etablere en ordning med tredjepartsorganer som et alternativ til
de almindelige tekniske tjenester. Hensigten er bl.a. at kunne udpege
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 223: Orientering om supplerende høring af udkast til lovforlag om godkendelse og syn af køretøjer (ny køretøjsteknisk godkendelses-proces), fra transportministeren
2148646_0002.png
tredjepartsorganer til mindre prøvningsområder og ud fra lempeligere
krav end dem, der stilles til tekniske tjenester.
3)
Med henblik på at give branchen større mulighed for at omstille sig
til en godkendelsesordning, foreslås det med lovforslaget, at trans-
portministeren bemyndiges til at fastsætte tidspunktet for ikrafttræ-
delse af lovforslagets § 1 e og § 1 f. Det er på nuværende tidspunkt
forventningen, at en ny godkendelsesordning vil kunne træde i kraft
den 1. januar 2022. Herefter er det hensigten, at et nyt to- eller trehju-
let køretøj, et nyt landbrugs- eller skovbrugskøretøj samt køretøjer
med konstruktive ændringer, eller som er importeret fra et tredjeland,
godkendes i henhold til den nye godkendelsesproces, hvorefter så-
danne køretøjer afprøves ved en teknisk tjeneste eller tredjepartsor-
gan som grundlag for Færdselsstyrelsens godkendelse. Indtil en ny
godkendelsesordning er trådt i kraft gælder samme regler og ordnin-
ger som i dag. Der henvises til lovforslagets § 2, stk. 2.
4) Det vurderes således, at der vil være behov for at fastsætte en over-
gangsordning i forhold til national individuel godkendelse af et mo-
torkøretøj eller påhængskøretøj, jf. lovforslagets § 1 a, stk. 1, nr. 5.
Det er hensigten, at bemyndigelsen udmøntes ved bekendtgørelse,
hvorefter gældende regler om godkendelse af et bestemt nyt motorkø-
retøj eller påhængskøretøj dertil videreføres i en overgangsperiode af
hensyn til branchens muligheder for at indrette deres forretning efter
den kommende godkendelsesproces, herunder de køretøjstekniske
krav. For nærværende er det forventningen, at overgangsperioden vil
udløbe 31. december 2021. Herefter er det hensigten, at et nyt motor-
køretøj eller påhængskøretøj dertil, eksempelvis opbygning af en
lastbil, godkendes i henhold til godkendelsesprocessen som foreslået
med dette lovforslag. Det vil sige, at sådanne køretøjer fra den 1. ja-
nuar 2022 skal afprøves af en teknisk tjeneste forud for en godken-
delse ved Færdselsstyrelsen.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht