Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 170
Offentligt
2138175_0001.png
Til
Transportministeren,
Transportudvalget og danske
medlemmer af EU-parlamentet
samt offentligheden
19.1. 2019
Om svenske
Trafikverkets rapport ”Nattågstrafik till Europa”:
Positiv men langt fra nøgleklar løsning set fra et dansk perspektiv
Så kom delrapporten, vi også fra dansk side har ventet på. Rapporten giver et godt afsæt for en både dansk
og dansk-svensk dialog om, hvordan vi kommer bedst muligt i gang med at introducere nattog til
kontinentet.
Vores henvendelse er disponeret således:
1. Hvad står der i rapporten?
2. Hvad anbefaler vi danske politikere at gøre?
3. Hvilke anbefalinger vil vi give til Trafikverket til forbedringer af den endelige rapport?
1. Hvad står der i rapporten?
Den svenske stat vil hurtigst muligt (ca. 2022) sætte et offentligt støttet nattog i gang fra Malmø til Köln
eller Achen. På sigt ønskes nattoget ført til Bruxelles, hvor der er flere muligheder for forbindelser videre ud
i Europa, herunder Paris og London. Over en fireårig periode er man villig til at lave underskudsdækning op
til 60 mio. SEK per år, hvorefter det helst skulle kunne lade sig gøre at køre billigere eller uden støtte. Da
toget også medtager passagerer fra København H., Odense og Kolding, håber svenskerne på et større
passagergrundlag og tilmed økonomisk støtte fra Danmark.
Hvis man antager at toget kører med 2/3 belægning, vil det skønnede behov for støtte være på maks. 290
DKR per solgt billet ud af en billetpris på måske 850 DKR. Af gode grunde ved man ikke, hvad det endelige
tilbudsbehov efter tilbud og forhandlinger kan blive. Det skal sammenholdes med et permanent tilskud til
afgiftsfri flybrændstof på mindst 275 DKR på samme tur*.
Toget skal medbringe såvel sove-, ligge- og en form for bekvemme siddevogne, og det er tanken at
operatøren, der får opgaven, selv skal stille med både vogne samt lokomotiver. Man skønner at der vil være
interesserede operatører.
Toget skal køre fra Malmø kl. 19:40, samle passagerer op på Københavns Hovedbanegård, og afgå derfra kl.
20:40 og være i Köln kl. 6:00, hvorfra der er gode forbindelser videre mod Bruxelles, Paris, samt sydpå til
Basel. Disse tider er naturligvis kun illustrative. Man forestiller sig afgang fra Malmø (og ikke fra København)
af den simple grund, at svensk støtte kun kan komme på tale hvis toget starter i Sverige. I henhold til
rapporten forventes der en del flere passagerer til toget fra Danmark end fra Sverige.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 170: Henvendelse af 20/1-20 fra Back-on-Track Danmark om nattog
Senere forestiller man sig også at etablere et nattog fra Stockholm til Hamborg. Et sådant tog vil passere
Danmark midt om natten. Her tænker svenskerne sig at man standser i Kastrup Lufthavn kl. 02:15.
2. Hvad anbefaler vi danske politikere at gøre?
Da det påtæ kte ”sve ske” tog i høj grad servi erer da ske passagerer
til en vigtig destination (Köln), kan vi
fra Back-on-Track, Danmark kun støtte initiativet.
Imidlertid bør regeringen og Folketinget være opmærksomme på, at der fra København kan være
muligheder for flere nattogsløsninger end alene den foreslåede
”sve ske”. E
togkombination København
Basel/Zürich og München to timer tidligere på aftenen kan være meget rentabel af to grunde: Schweiz og
München har været de bedst sælgende ruter i de gamle nattogsmodeller, og et sådant tog kan tilmed samle
passagerer op i Hamborg 23:40 og aflaste de østrigske nattog, der kører tidligere på aftenen fra Hamborg
netop til Zürich og München, men som allerede i dag er overbelastede og svære at få plads på.
Det østrigske
selska ÖBB ka
ed DSB’s e EB loko otiver og
DSB-personale køre et sådant tog også fra
2022, formentlig
ku
ed e egræ set u derskudsgara ti f ge e DSB’s al i delige driftsko trakt.
De midler til støtte til nattog, som et finanslovsflertal for nylig antydede afsat til formålet, kan meget vel
vise sig at ku e ”slå to fluer ed et s æk”, så da sker e ka få adga g til kvalitetstog etje i g åde til
Köln, Basel/Züri
h og Mü he fra 2022. Her ed er vi ’til age’ til situatio e efter Store æltsbroens
åbning i 1997, hvor der netop kørte disse tog.
Transportministeriet og DSB bør derfor spille kortene således, at der kan tænkes i flere løsninger og med
større effekt for Danmark end alene det, som svenske Trafikverket foreslår.
3. Hvilke anbefalinger vil vi give til Trafikverket til forbedringer af den endelige
rapport?
Det omtales i Trafikverkets rapport at vogne til nattog er en begrænset ressource i Europa. For togsæt til
brug i dagtimerne er det en anerkendt metode ved udbud, at en operatør kan leje, lease eller på anden
facon få adgang til rullende materiel, som ejes af staten eller et særligt selskab under statslig (eller
mellemstatslig) kontrol. Det fremmer muligheden for at få operatører til at melde sig, at der kan
tilvejebringes de egnede vogne, idet operatører, der får stillet korte kontrakter til rådighed (fx fire år), ikke
ønsker at risikere at investere i vogne, der har en levetid på mere end 25 år. I modsat fald begrænses feltet
af villige og mulige operatører.
Både norske og svenske vogne til nattog er meget gamle og trænger til erstatning. En norsk rapport har for
nylig påpeget dette. Disse vogne kan under alle omstændigheder ikke køre til Danmark og kontinentet af
tekniske grunde. Trafikverket bør i sin endelige rapport inkludere muligheden for
så hurtigt som muligt
at etablere en skandinavisk pulje af ensartede nye vogne til nattog, som både kan bruges indenrigs i Sverige
og Norge, mellem de skandinaviske lande og til det kontinentale Europa.
Trafikverket er i rapporten uklar om hvordan siddevogne skal indgå i fremtidens nattog eller måske slet ikke
indgå. Det er erfaringen fra anden kørsel med nattog i Europa, at siddevogne er vigtige i paletten af service-
og priskategorier i sådanne tog. Det må præciseres i den endelige rapport, at flere typer af siddevogne kan
indgå i det kommende tilbud. Der bør desuden indgå mulighed for cykelmedtagning og en form for
forplejning i nattogene.
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 170: Henvendelse af 20/1-20 fra Back-on-Track Danmark om nattog
2138175_0003.png
Trafikverket bør i den endelige rapport medregne den mulighed, at der også udgår nattog fra København til
kontinentet. Da der er gode direkte tilbringertog fra både Stockholm og Göteborg til afgange fra
København, vil mange svenske rejsende finde flere forbindelser end alene til Köln interessante, også selvom
der skal foretages togskifte i København, fx til direkte nattog til Basel/Zürich og München.
Med venlig hilsen
Poul Kattler og Gunnar Olesen
På vegne af Back-on-Track, Danmark
[email protected]
Personligt: Poul Kattler, 26177223,
[email protected]
Back-on-Track er os med de 65.000 underskrifter for nattog, og vi er i Danmark bl.a. forankret i NOAH,
Rådet for Bæredygtig Trafik og Vedvarende Energi. Vi arbejder sammen med kolleger i de øvrige EU-lande
for forbedringer for nattog i Europa som en måde at reducere klimaskadelig flyvning.
Find Trafikverkets rapport og bilag her:
https://www.trafikverket.se/om-oss/nyheter/Nationellt/2020-01/delredovisning-av-regeringsuppdraget-
att-utreda-nattag-till-europa/
* Boing 737 med 3,5 l. jetfuel/100 km/passager * 700 km * 7,5 kr. * belægningsgrad 0,67