Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 169
Offentligt
2138070_0001.png
Delkommissorium for forundersøgelse af en fast forbindelse over Kattegat
anlæg og miljø for kyst til kyst
Dette delkommissorium omhandler anlæggene på kyst til kyst-forbindelsen og de miljømæssige
forhold i relation til forbindelsen.
1.
Nærmere undersøgelse af linjeføringer og konstruktionsforhold og -former for kyst
til kyst-forbindelsen
Den strategiske analyse af kyst til kyst-forbindelsen af en fast forbindelse over Kattegat tog ud-
gangspunkt i en forbindelse på ca. 18,3 km mellem Hou syd for Aarhus i Jylland og Samsø og
en forbindelse på ca. 18,4 km mellem Samsø og Røsnæs på Sjælland.
Forundersøgelsen vil bygge videre på den strategiske analyse samt de afgrænsninger, der er
foretaget i de indledende linjeføringsovervejelser. Den eller de konkrete linjeføringer vil blive
vurderet på et overordnet niveau i forhold til påvirkningen af den biologiske mangfoldighed, be-
folkningen, menneskers sundhed, fauna, flora, jordbund, vand, luft, klimatiske faktorer, materiel-
le goder, kulturarv, herunder arkitektonisk og arkæologisk arv, landskab og det indbyrdes for-
hold mellem de nævnte faktorer.
I forbindelse med undersøgelsen af linjeføringer vil de økonomiske aspekter af areal- og ejen-
domsforhold også blive belyst i relevant omfang. Oplysninger om ejendomsforhold, virksomhe-
der og større tekniske anlæg vil blive indhentet til brug for arealanvendelsesanalysen og bereg-
ning af budget til arealerhvervelse for forslagene.
De anlægstekniske forhold skal analyseres over, i og under havet. Det omfatter blandt andet
undersøgelser af forskellige brokonstruktioner (for eksempel hængebro eller skråstagsbro) og
længderne heraf. Muligheder for anlæg af tunnelløsninger på hele eller dele af strækningen skal
også afdækkes nærmere.
Analyser af de mulige tekniske løsninger, herunder tunnel på hele eller dele af strækningen eller
længere strækninger med lavbro, kan potentielt have stor betydning for miljøet og anlægsøko-
nomien. Et eksempel kunne være at undersøge muligheden for at ændre linjeføringen, så større
dele af kyst-til-kyst-delen skal anlægges på mere lavvandede områder, hvilket alt andet lige vil
billiggøre projektet. Derudover vil analyserne søge at optimere spændvidde og fundamenter for
de lavbroelementer, der bliver gentaget mange gange på størstedelen af kyst til kyst-
forbindelsen, så anlægsprisen for denne del også optimeres.
I forundersøgelsen af vejforbindelsen forudsættes det, at en ren vejforbindelse anlæg-
ges som en 4-sporet motorvej, hvor hastigheden forudsættes at være 110 km/t.
I forundersøgelsen af en kombineret vej- og jernbaneforbindelse forudsættes det, at vej-
forbindelsen anlægges som en 4-sporet motorvej, hvor hastigheden forudsættes at væ-
re 110 km/t, mens jernbaneforbindelsen forudsættes anlagt som en elektrificeret jern-
bane.
1.1.
Undersøgelse af mulighed for genbrug af tunnelelementfabrik fra Femern
Potentialet for anvendelse af elementer fra tunnelfabrikken fra Femern vil blive undersøgt. I den
forbindelse vil der blive foretaget en nærmere teknisk vurdering af genanvendelsen af tunnel-
elementfabrikken ved Rødbyhavn til produktionen af en Kattegatforbindelse, hvis denne helt el-
ler delvist skal udformes som en sænketunnel.
Side 1/4
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 169: Delkommissorierne for forundersøgelsen af en fast forbindelse over Kattegat og genfremsendelse af hovedkommissoriet med enkelte mindre justeringer, fra transportministeriet
2138070_0002.png
Derudover vil en række juridiske, økonomiske og miljømæssige forhold blive vurderet nærmere
med henblik på at vurdere, hvorvidt tunnelfabrikken fra Femern kan genanvendes til en Katte-
gatforbindelse.
2.
Overordnede miljøundersøgelser af kyst til kyst-forbindelsen
Miljøundersøgelser til vands og på land på Samsø samt ved portal/ramper på Sjælland og Jyl-
land hænger tæt sammen med konstruktionen af kyst-til-kyst-forbindelsen. Sund & Bælt under-
søger i sammenhæng med de mulige tekniske løsninger de miljømæssige konsekvenser af kyst
til kyst-forbindelsen. Ved at gennemføre miljøundersøgelserne i tæt sammenhæng med overve-
jelserne om de tekniske løsninger sikres muligheden for en tidlig optimering i forhold til de mil-
jømæssige konsekvenser af valg af teknisk løsning.
De miljømæssige afværgeforanstaltninger vil blive tænkt ind i de tekniske løsninger, og der vil
blive dannet et overblik over, hvordan de miljømæssige krav påvirker de tidsmæssige og øko-
nomiske muligheder for en optimal gennemførelse af projektets anlægsfase.
Der vil blive foretaget en kortlægning af miljødata i korridoren og en overordnet vurdering af de
miljømæssige konsekvenser på de miljøfaktorer nævnt i afsnit 1 ovenfor for de anbefalede linje-
føringskorridorer. Der vil i tillæg hertil overordnet blive vurderet, hvilke afværgeforanstaltninger
det vil være nødvendige at anvende.
Der vil herudover være særlig fokus på de indledende hydrauliske analyser, jf. nedenfor.
2.1.
Kunstigt rev
En fast forbindelse over Kattegat vil krydse T-ruten (sejlrenden), hvilket betyder, at der vil være
en betydelig påsejlingsrisiko af broens vestlige del. En mulighed for at reducere denne risiko
kunne være etablering af et ca. 1,8 km langt kunstigt rev nord for broen til beskyttelse mod på-
sejling. Mulighederne herfor eller alternativer hertil skal undersøges nærmere, herunder en
eventuel optimering af broløsning i forlængelse heraf og en simulering af sejladssikkerheden på
tværs af linjeføringen, ligesom de afledte effekter for vandgennemstrømingen skal undersøges i
forbindelse med de hydrauliske undersøgelser.
3.
Geotekniske undersøgelser og nærmere vurdering af havbunden
De geotekniske forhold er af stor betydning for anlæg af en Kattegatforbindelse. De eksisteren-
de geotekniske forhold skal kortlægges ud fra eksisterende viden og erfaringer fra Storebælt, og
der vil som supplement hertil blive gennemført enkelte nye boringer i relevante linjeføringskorri-
dorer, hvis eksisterende boringer ikke er tilstrækkelige inden for de økonomiske rammer, der er
til rådighed. En vurdering af havbundens dybde og struktur vil levere værdifulde bidrag til de an-
lægstekniske overvejeler omkring valg af teknisk løsning.
De geotekniske undersøgelser skal også bruges til at bidrage til en vurdering af den påvirkning,
som graveaktiviteter på havbundet kan have for miljøet, herunder særligt i forhold til Natura
2000-områder samt flora og fauna på havbunden mere generelt. En nærmere vurdering af hav-
bunden indhold og biologiske værdi vil ligeledes indgå i den miljømæssige vurdering.
Side 2/4
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 169: Delkommissorierne for forundersøgelsen af en fast forbindelse over Kattegat og genfremsendelse af hovedkommissoriet med enkelte mindre justeringer, fra transportministeriet
2138070_0003.png
4.
Indledende hydrauliske analyser
Der skal som led i vurderingen af miljøpåvirkningerne gennemføres indledende hydrauliske
analyser til at vurdere strømningsblokeringen som følge af etablering af en fast forbindelse over
Kattegat, herunder betydning for saltbalancen i Østersøen. Denne problemstilling er kendt fra
både Storebælt, Øresund og Femern og vil blive undersøgt ved en modellering og simulering af
strømforholdene i området. I undersøgelsen vil konsekvenserne ved samspillet mellem de fire
forbindelser blive undersøgt nærmere, herunder de akkumulerede effekter. Herudover vil på-
virkningen af de marine habitater i anlægs- og driftsfasen af mulige ændrede strømningsforhold
blive undersøgt.
5.
Analyse af sejladsforholdene i korridoren
Farvandet mellem Sjælland og Samsø betjener international og national skibstrafik. Højden på
eventuelle broer over Kattegat er af central betydning for de fremtidige gennemsejlings-
strømme i området. Gennemsejlingshøjden på 65 meter på Storebælt sætter en naturlig grænse
for den maksimale højde på broen på den østlige side af Samsø. Der skal derfor foretages
en kortlægning af den nuværende og fremtidige skibstrafik, samt sejlruter i Kattegat på
Samsøs østlige og vestlige side med det fokus at afdække påvirkningen på befolkning,
materielle goder samt andre relevant miljøfaktorer af projektet.
Kortlægningen vil være medvirkende til at vurdere betydningen for valg af teknisk løsning,
blandt andet gennemsejlingshøjder og -bredder under broer.
I den strategiske analyse blev det vurderet, at der kan være et større potentiale for en reduktion
i anlægsprisen, hvis den forudsatte gennemsejlingshøjde for skråstagsbroen, der er forudsat
mellem Jylland og Samsø (over sejlrende tættest på Samsø), kan reduceres eller anlægges
som lavbro. Det kræver en omlægning af trafikken for de større skibe til at sejle øst om Samsø,
hvilket vil skulle undersøges nærmere. Alternativt vil en tunnelløsning ikke skabe restriktioner
for skibstrafikken
6.
Øvrige undersøgelser
I det omfang, at der i forundersøgelsen dukker forhold op, der bør undersøges nærmere, vil dis-
se blive adresseret i et særskilt afsnit i forundersøgelsen.
7.
Anlægsoverslag og risici
Der beregnes et indledende anlægsoverslag samt estimat for omkostninger til drift, vedligehold
og reinvesteringer for både en ren vejforbindelse og for en kombineret vej- og jernbaneforbin-
delse. Efterfølgende gennemføres en risikoanalyse for begge forslag.
8.
Drift, vedligehold og reinvesteringer
Ud fra erfaringer fra eksisterende forbindelser og benchmarkoverslag for omkostninger til drift,
vedligehold og reinvesteringer beregnes et overslag for både en ren vej forbindelse og for en
kombineret vej- og jernbaneforbindelse. Beregningerne af omkostninger vil omfatte forbindel-
sens levetid og udføres i overensstemmelse med principperne for Ny Anlægsbudgettering. Be-
regningerne vil blive anvendt i den finansielle analyse, jf. delkommissorium herom. Undersøgel-
sen af miljøkonsekvenserne vil også indeholde en vurdering af konsekvenserne af driften af en
fast forbindelse over Kattegat.
Side 3/4
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 169: Delkommissorierne for forundersøgelsen af en fast forbindelse over Kattegat og genfremsendelse af hovedkommissoriet med enkelte mindre justeringer, fra transportministeriet
2138070_0004.png
9.
Afrapportering mv.
Undersøgelsen af anlæg og miljø på kyst til kyst-forbindelsen indgår i afrapporteringen for hen-
holdsvis en ren vejforbindelse og en kombineret vej- og jernbaneforbindelse.
10. Organisering
Sund & Bælt gennemfører undersøgelsen af anlæg og miljø på kyst til kyst-forbindelsen for bå-
de en ren vejforbindelse og en kombineret vej- og jernbaneforbindelse. Der etableres en ar-
bejdsgruppe bestående af Sund & Bælt (formand), Vejdirektoratet og Trafik-, Bygge- og Bolig-
styrelsen.
Projektering af eventuelle vej- og jernbaneforbindelser på Samsø er forankret i arbejdsgruppen
vedr. vej- og jernbaneanlæg samt miljø for kyst til kyst-forbindelsen. Delundersøgelsen afrap-
porteres til koordinationsgruppen og styregruppen for den samlede forundersøgelse.
11. Tidsplan
Der henvises til hovedkommissoriet for den samlede tidsplan.
Side 4/4