Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 169
Offentligt
2138067_0001.png
Delkommissorium for forundersøgelse af en fast forbindelse over Kattegat
finansiering
Dette delkommissorium omhandler den finansielle analyse af en fast forbindelse over Kattegat.
1.
Finansiel analyse
På baggrund af opdaterede anlægsoverslag og trafikanalyser gennemføres en opdateret finan-
siel analyse for henholdsvis en ren vejforbindelse og en kombineret vej- og jernbaneforbindelse.
Analysen skal afdække projektets tilbagebetalingstid og øvrige finansielle nøgletal for de to ho-
vedalternativer ved forskellige scenarier for anlægsudformning og trafik.
Den finansielle analyse tager udgangspunkt i statsgarantimodellen, og at projektet organiseres
inden for Sund & Bælt-koncernen. Analysen gennemføres både med udgangspunkt i et selv-
stændigt selskab under Sund & Bælt Holding ("A/S Kattegat") og som et alternativ med ud-
gangspunkt i, at projektet gennemføres i regi af A/S Storebælt. Andre selskabsmodeller analy-
seres i det omfang, det vurderes relevant. Beregningerne gennemføres på Sund & Bælts renta-
bilitetsmodel.
Den finansielle analyse baseres på en række input fra de øvrige faglige undersøgelsessøjler.
Det gælder anlæg (anlægsoverslag samt estimat for omkostninger til drift, vedligehold og rein-
vestering for hver anlægsløsning) samt trafik (scenarier for trafikindtægter i de to hovedalterna-
tiver og de analyserede takstscenarier).
Der tages udgangspunkt i de eksisterende takster på Storebælt, men der gennemføres samtidig
følsomhedsberegninger af et antal scenarier, hvor taksten på Storebælt ændres. I alle scenari-
erne beregnes ligeledes særskilt påvirkningen på økonomien i Storebælt A/S.
Der indarbejdes et opdateret skøn over indtægterne fra banetrafikken i det kombinerede vej- og
banescenarie.
Analysen gennemføres med 3 pct. realrente som basis. Der udarbejdes følsomhedsanalyser på
udvalgte anlægs- og trafikscenarier samt realrenteforudsætninger.
2.
Afrapportering mv.
Den finansielle analyse indgår i afrapporteringen for henholdsvis en ren vejforbindelse og en
kombineret vej- og jernbaneforbindelse.
3.
Organisering
Sund & Bælt gennemfører den finansielle analyse for både en ren vej forbindelse og en kombi-
neret vej- og jernbaneforbindelse og varetager sekretariatsfunktionen. Der etableres en ar-
bejdsgruppe med deltagelse fra Sund & Bælt (formand) og Vejdirektoratet for den rene vejfor-
bindelse.
Der etableres desuden en særlig arbejdsgruppe med henblik på at vurdere jernbanetrafikkens
økonomiske bidrag til Kattegatforbindelsen. I denne arbejdsgruppe deltager Sund & Bælt (for-
mand), Vejdirektoratet, Transport- og Boligministeriets departement, Trafik-, Bygge- og Boligsty-
relsen og DSB.
Side 1/2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 169: Delkommissorierne for forundersøgelsen af en fast forbindelse over Kattegat og genfremsendelse af hovedkommissoriet med enkelte mindre justeringer, fra transportministeriet
2138067_0002.png
Delundersøgelsen afrapporteres til projektledelsesgruppen og styregruppen for den samlede
forundersøgelse.
4.
Tidsplan
Den finansielle analyse er, som nævnt, baseret på input fra øvrige faglige undersøgelsessøjler
og vil som sådan naturligt skulle gennemføres sidst i det samlede forløb. I tidsplanen for den
samlede forundersøgelse skal der afsættes 3 måneder til gennemførelse, herunder kvalitetssik-
ring af de finansielle analyser.
Side 2/2