Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 169
Offentligt
2138066_0001.png
Forundersøgelse af vej- og jernbaneanlæg
og miljøundersøgelser på land for en fast
Kattegatforbindelse
Delkommissorium
Forundersøgelse af vej og jernbane
På baggrund af den indledende analyse af linjeføringsalternativer gennemføres mere detaljere-
de analyser af de linjeføringer, det bliver besluttet at gå videre med. Dette gøres for både en ren
vejforbindelse samt en kombineret vej- og jernbaneforbindelse.
For begge projekttyper skal der blandt andet foretages vurderinger af den nærmere placering af
selve linjeføringerne under hensyntagen til lokale forhold i landskabet, naturområder, bebyggel-
ser, fremtidige planer mv. Det indebærer også en vurdering af antallet og placering af tilslutnin-
ger til vejanlægget, tilslutninger til eksisterende jernbane etc. Dette gælder både for stræknin-
gerne på Sjælland og i Jylland..
Ved en kombineret forbindelse skal det afdækkes nærmere, i hvilket omfang bane- og vejan-
læggene kan placeres i samme korridor, eller der er forhold, der taler for at have dem i hvert sit
forløb. For eksempel vil man ved et rent vejanlæg kunne tage bedre hensyn til natur og byom-
råder, da det rent teknisk vil være muligt at tilpasse linjeføringen til landskabet, når den ikke skal
følge et mere lige jernbaneforløb. I forhold til en jernbane, skal der blandt andet på baggrund af
resultatet af den indledende screening eventuelt arbejdes med både anlæg af ny højhastigheds
jernbane og/eller opgraderinger af den eksisterende jernbane. Dette indbefatter også vurderin-
ger af hvilke hastigheder, der skal køres med.
Der skal være et tæt samarbejde med det tilsvarende arbejde med linjeføringer for kyst-kyst
forbindelsen, herunder på Samsø for at sikre sammenhæng hermed.
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 169: Delkommissorierne for forundersøgelsen af en fast forbindelse over Kattegat og genfremsendelse af hovedkommissoriet med enkelte mindre justeringer, fra transportministeriet
2138066_0002.png
Vurdering af miljø- støjmæssige og landskabsmæssige konse-
kvenser
Vurderingen af forløbet af linjeføringsalternativerne er tæt knyttet til, hvilke konsekvenser de
enkelte alternativer har i forhold til omkringliggende natur, miljø og landskab på land. Derfor skal
der løbende indgå natur- miljø og landskabsmæssige vurderinger i forbindelse med overvejel-
serne af linjeføringer og de tekniske løsninger for landanlæggene.
Indledningsvis skal der foretages en kortlægning af miljødata i korridoren ud fra tilgængelig
viden. Herefter foretages der en overordnet vurdering af de miljømæssige konsekvenser for de
anbefalede linjeføringskorridorer, herunder i forhold til eventuelle Natura 2000-områder.
Det indbefatter blandt andet konsekvenser for mennesker, dyr, planter, jord, vand, luft, klima
m.v. En del af den overordnede vurdering indebærer vurderinger af, hvilke afværgeforanstalt-
ninger, der vil være nødvendige at tage i brug.
Der vil blive foretaget vurderinger dels af de støjmæssige konsekvenser af projektet og dels af
mulige tiltag, der kan reducere disse påvirkninger.
En fast forbindelse over Kattegat er et meget stort projekt, som vil påvirke landskabet i områder,
hvor der ikke før har været større infrastrukturanlæg. Derfor vil der blive udarbejdet landskabs-
mæssige og æstetiske vurderinger på et overordnet niveau. Det er i den forbindelse også vigtigt
at se det samlede anlæg for både land- og kyst-til-kystanlæg under et.
Anlægsoverslag samt drift, vedligehold og reinvesteringer
Udformning på anlægget, samt tiltag i forhold til afværgeforanstaltninger m.v., har stor betydning
for den endelige anlægsøkonomi. Med udgangspunkt i den valgte placering af linjeføringerne
samt tekniske løsninger for anlægget udarbejdes der anlægsoverslag efter principperne for Ny
Anlægsbudgettering for fase 1-undersøgelser.
Dette indebærer også en vurdering af afløbsprofiler for anlæg af henholdsvis en ren vejforbin-
delse og en kombineret vej- og jernbaneforbindelse.
Der skal endvidere foretages en vurdering af, hvilke udgifter der vil være til efterfølgende drift,
vedligehold og reinvesteringer af landanlæggene.
Organisering
Forundersøgelserne af vej- og jernbaneanlæg samt miljøundersøgelser på land ledes bortset
fra Samsø af Vejdirektoratet med inddragelse af Sund & Bælt og Trafik-, Bygge- og Boligstyrel-
sen. Sidstnævnte indgår i et tæt samarbejde med parterne i gruppen med henblik på at bidrage
med viden og erfaringer i forhold til overvejelserne om projektering af jernbanen på land. Trans-
port- og Boligministeriets departement deltager endvidere for så vidt angår jernbanens landan-
læg.
2
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 169: Delkommissorierne for forundersøgelsen af en fast forbindelse over Kattegat og genfremsendelse af hovedkommissoriet med enkelte mindre justeringer, fra transportministeriet
2138066_0003.png
Vurderinger af vejanlæg foretages primært af Vejdirektoratet med input fra Sund & Bælt.
Tidsplan
Der henvises til hovedkommissoriet for den samlede tidsplan
3