Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 121
Offentligt
2125951_0001.png
Notat
Til:
Transport- og Boligministeriet
Kopi til:
Dokumentnummer
829407
Dato
11 12 2019
Sagsbehandler:
EST
Direkte:
+45 36 13 16 10
CVR nr:
29 89 65 69
EAN nr:
5798000016798
Reform af pensionisttaksterne på Sjælland fra juni 2020 (Takst Sjælland fase 2)
Parterne i Din Offentlige Transport (DOT)
DSB, Metroselskabet og Movia
har besluttet at moderni-
sere den nuværende pensionistrabat til førtids- og alderspensionister på Sjælland fra juni 2020, så der
opnås en ensartet rabat, der kommer alle pensionister til gode
på tværs af Sjælland, Lolland, Falster og Møn.
I dag gives rabat til pensionister som særlige 3 måneders pensi-
onistkort (mimrekort), gældende til enten 3 zoner eller et af de
tre takstområder i hhv. Movia hovedstaden, Movia vest (Vest-
sjælland) og Movia syd (Sydsjælland, Lolland, Falster og Møn).
Fremover vil pensionistkortet blive erstattet med 40 pct. pensio-
nistrabat på alle enkeltrejser på rejsekort, også på tværs af
takstområderne. Tilsvarende vil pensionister få 25 pct. rabat på
pendlerkort.
Reformen af pensionistrabatterne er samlet provenuneutral for
de involverede trafikvirksomheder, men vil betyde en væsentlig
omfordeling blandt pensionisterne.
En bunden opgave
I 2015 udtalte Statsrevisorerne kritik af den manglende harmo-
nisering af taksterne i den kollektive transport. I forlængelse
heraf blev taksterne for ordinære rejsende harmoniseret øst for
Storebælt i 2017 (Takst Sjælland) og vest for Storebælt i 2018
(Takst Vest). Takst Sjælland fra januar 2017 betød, at kunderne i den kollektive transport fik sammen-
hængende og ensartede takster på tværs af de tidligere takstområder, og et fast prishierarki, så rejse-
kortet altid er billigste rejsehjemmel, men mindre man rejser dagligt, så kan et pendlerkort være billi-
gere. I Takst Vest fra marts 2018 er pensionisttaksterne harmoniseret sammen med de ordinære bil-
letter
I januar sidste år vurderede Rigsrevisionen trafikvirksomhedernes arbejde med at gennemføre prisre-
formen i henhold til kravet i trafikselskabsloven. Rigsrevisionen noterede, at der udestår en opgave for
trafikvirksomhederne at få harmoniseret pensionisttaksterne i DOTs område. Det er denne opgave,
DSB, Metroselskabet og Movia nu har fundet en løsning på.
Den nuværende pensionistrabat gavner få og rammer skævt
Selvom godt en tredjedel af pensionisterne i DOTs område jævnligt benytter den kollektive transport,
er der mange, der i dag ikke har et pensionistkort.
Trafikselskabet Movia
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 121: Orientering om reform af pensionisttaksterne på Sjælland fra juni 2020, fra transportministeren
2125951_0002.png
I hovedstadsområdet har 17 pct. et pensionistkort, mens det for Vestsjælland er 3 pct. og for Sydsjæl-
land, Lolland, Falster og Møn er under 1 pct. Med andre ord er der få brugere af det nuværende tilbud
til pensionister. Blandt pensionister uden for de større byer er der i realiteten ingen brugere. Det skyl-
des, at pensionistkortet koster mellem 420 og 840 kr. for tre måneder, hvilket er en høj pris i områder,
hvor der ikke er et så højt serviceudbud af bus og tog. Konsekvensen er, at trafikvirksomhederne har
et pensionistprodukt, som størstedelen af målgruppen ikke ønsker at anvende.
Det svækker samtidig pensionistkortet, at gyldigheden afhænger af takstområderne, der bygger på de
gamle amtsgrænser. Det indebærer, at en pensionist i Store Heddinge kan få et pensionistkort, der
dækker rejser til København for 595 kr. for tre måneder. En pensionist i nabobyen Karise skal betale
1015 kr. for det samme produkt, fordi hun skal bruge to pensionistkort
et trezoners kort i Movia syd
og et allezonerskort i Movia hovedstaden. En pensionist med behov for at rejse mellem Roskilde og
Næstved skal betale 1.435 kr. for tre måneder, fordi der behøves et allezonerskort i Movia hovedsta-
den, et trezoners kort i Movia vest og et trezoners kort til Movia syd, for at kunne køre fra Roskilde til
Næstved via Ringsted. Hvis pensionisten ønsker også at kunne køre til Næstved via Køge, stiger pri-
sen til 1.855 kr. for tre måneder, fordi det nødvendiggør et allezonerskort til Movia syd. Det er ikke
hensigtsmæssigt, at prisen for mange pensionister er mere afhængig af, hvor man bord, end hvor
langt og hvor ofte, der skal rejses.
Endelig er der en særregel om spærretid for pensionistkort i hovedstadsområdet. Spærretiden inde-
bærer, at pensionistkortet ikke kan anvendes bus, tog og metro i morgenmyldretiden og DSBs tog i
eftermiddagsmyldretiden. Her skal pensionistkortindehavere supplere med almindeligt rejsekort eller
enkeltbillet. Dette har givet anledning til megen kritik fra pensionister igennem årene.
Ny rabatstruktur for alle pensionister på rejsekort og pendlerkort
DSB, Metroselskabet og Movia har ladet sig inspirere af den løsning, der er fundet for pensionister
vest for Storebælt. Hermed sikres en mere ensartet rabatstruktur på landsplan. Vest for Storebælt er
indført en generel ekstra rabat på for pensionister på minimum 25 pct. på rejsekortrejser i forhold til
øvrige rejsekortrejser og tilsvarende på pendlerkortrejser.
Trafikvirksomhederne på Sjælland har valgt at følge de samme principper som i Vestdanmark, dog så-
ledes, at der gives 40 pct. rabat på almindelige rejsekortrejser og 25 pct. på pendlerprodukter. Hermed
sikres, at alle pensionister får adgang til en væsentlig pensionistrabat, blot de har et rejsekort. Det in-
debærer, at rabatten også kommer de pensionister til gode, som ikke rejser så ofte.
Rabatten bliver den samme for alle rejser, og den vil være uafhængig af, hvor i DOTs område, man
bor og rejser. Endelig ophæves spærretiden i hovedstadsområdet for i stedet at give rabatten på alle
rejser. Pensionister får også adgang til off-peak rabat på yderligere 20 pct. i weekenden og uden for
myldretiden, ligesom andre, der rejser på rejsekort.
Særligt for Metroen gælder, at billetprodukterne til kundegruppen førtidspensionister og 65+ (dvs. pen-
sionistkort, rejsekort med kundetype pensionist og pendlerkort købt af kundegruppen 65+ og enkeltbil-
letter), p.t. ikke er pålagt kvalitetstillægget for rejser i metroen, da det med de gældende billetteknolo-
gier ikke er teknisk muligt at opkræve tillægget på en for kunderne god måde. Reformen vil betyde, at
dette nu bliver muligt. Metroselskabet er derfor ved at afdække, hvornår kvalitetstillægget skal imple-
menteres på de fremtidige billetprodukter, som kan bruges af kundegruppen førtidspensionister og
65+ (rejsekort med kundetype pensionist og pendlerkort købt af kundegruppen 65+). Modellen vil
blive, at der skal være tilsvarende rabat på kvalitetstillægget som på grundproduktet, så der bliver 40
Side 2 / 7
Trafikselskabet Movia
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 121: Orientering om reform af pensionisttaksterne på Sjælland fra juni 2020, fra transportministeren
2125951_0003.png
pct. pensionistrabat på kvalitetstillægget på rejsekortrejser og 25 pct. rabat på kvalitetstillægget på
pensionistpendlerkort.
Den nuværende 25 pct. rabat på enkeltbilletter til mere end 3 zoner, der sælges på automater på tog-
stationer, forbliver uændret.
Vest for Storebælt gælder lokalt visse særregler. I Nordjylland får pensionister 50 pct. pendlerrabat i
busser og i lokalbanerne og på Fyn 45 pct. i busserne. I Midt- og Sydjylland kan pensionister bosat i
Århus, Randers, Holstebro, Horsens, Struer, Kolding, Billund og Vejle købe særlige pensionistkort til
kommunens busser (samt i Århus letbanen). Kortene er ikke gyldige til tog. DSB, Metroselskabet og
Movia finder ikke, at dette er brugbare løsninger på Sjælland. Dels fordi DSBs tog og Metroen er så
integrerede dele af det kollektive trafiknet, at et pensionistkort alene til busser vil være af begrænset
nytte. Dels fordi kommunerne generelt er geografisk mindre end i Jylland, hvorfor de fleste pensioni-
ster vil have brug for at kunne rejse uden for kommunegrænsen.
Kundekonsekvenser
eksempler på betydning for målgruppen
Den samlede ændring er provenuneutral. Det betyder, at DSB, Metroselskabet (bortset fra kvalitetstil-
lægget) og Movia får de samme indtægter fra pensionister før og efter ændringen.
I og med rabatten har kommet pensionisterne så skævt til gode, vil omlægningen indebære en betyde-
lig omfordeling af rabatten mellem pensionistgrupper. Pensionister, der ikke bruger pensionistkort, be-
taler i dag fuld pris i bus, tog og metro. Efter ændringen vil alle pensionister få 25
40 pct. i rabat på
deres rejser. De pensionister, der i dag rejser meget på deres pensionistkort, vil i fremtiden skulle be-
tale mere for deres rejser.
Set geografisk vil pensionister uden for de større byer få størst gavn af reformen, fordi langt hovedpar-
ten i dag ikke bruger pensionistkort. Til gengæld er der relativt flere højfrekvente brugere af pensionist-
kort i de største byer, og de vil ofte komme til at betale mere end i dag. De fleste pensionister, der bru-
ger bus og tog, vil opleve et væsentligt prisfald, jf. oversigten nedenfor. Men knap 12 pct. af pensioni-
sterne vil opleve prisstigninger på over 50 pct.
Prisændring, andel af pensionister der anvender kollektiv transport
Prisfald 50% eller mere
Prisfald 30% til 50%
Prisfald 15% til 30%
Prisfald 2% til 15%
Uændret (+/- 2%)
Prisstigning 2% til 50%
Prisstigning 50% til 100%
Prisstigning 100% til 200%
Prisstigning 200% eller mere
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
Side 3 / 7
Trafikselskabet Movia
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 121: Orientering om reform af pensionisttaksterne på Sjælland fra juni 2020, fra transportministeren
2125951_0004.png
På de følgende sider er det illustreret for en række eksempler på pensionister:
Andel af pensionister, der anvender kollektiv transport
Højfrekvent
pensionistkortindehaver
Meget rejsende senior
Erhvervsaktiv senior
Mellemfrekvent
pensionistkortindehaver
Lavfrekvent pensionist
Højfrekvent pensionistkortindehaver
Det kan være en pensionist med et blandet rejsemønster, eksempelvis meget aktiv i lokalsamfundet og
familiebesøg langt væk. F.eks. en pensionist bosat i Strøby Egede med familie i København og en pensi-
onist bosat i Nysted med familie i Næstved. Skønsmæssigt omfatter gruppen af højfrekvente under 2 pro-
cent af pensionistkunderne på Sjælland, langt hovedparten i hovedstadsområdet, og de foretager om-
kring 5 pct. af rejserne. Det forudsættes:
-
-
-
23 kortere rejser pr. måned (2
4 zoner)
4 længere rejser pr. måned (mere end 4 zoner)
Samlet 27 rejser pr. måned, heraf 6 rejser inden for spærretiden i hovedstadsområdet
Hvis vedkommende foretager rejserne i takstområde Syd og Vest, er prisen for pensionistkortet i dag no-
get højere end i hovedstadsområdet. Til gengæld er taget højde for at borgeren i hovedstadsområdet har
udgifter til rejser inden for spærretiderne.
Bosat i hovedstadsområdet
Nuværende omkostninger
Fremtidige omkostninger
Ændring i procent
328 kr.
328 kr.
0 pct.
Bosat i takstområde syd/vest
280 kr.
324 kr.
+17 pct.
Side 4 / 7
Trafikselskabet Movia
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 121: Orientering om reform af pensionisttaksterne på Sjælland fra juni 2020, fra transportministeren
2125951_0005.png
Erhvervsaktiv senior på nedsat tid, 4 arbejdsdage om ugen. Vedkommende kan have
en bil, som bruges til ture i fritiden
Der findes en mindre gruppe erhvervsaktive over 65 år, som benytter offentlig transport til pendling. I ho-
vedstadsområdet betyder spærretiden, at almindeligt pendlerkort normalt er den billigste løsning. Der-
imod er der ikke spærretid i Syd og Vest, og her kan man pendle på det billige pensionistkort i dag. Grup-
pen anslås at udgøre ca. 1,5 pct. af kunderne og udføre ca. 4 pct. af rejserne.
I gennemsnit 4 dage pr. uge med mellemlange rejser (fx København-Roskilde eller Søllested-Nykøbing F,
8 zoner). Det er forudsat at ingen af rejserne sker med off peak rabat.
32 rejser á 8 zoner
Ingen fritidsrejser med offentlig transport
Pensionisten, der rejser Kbh-Roskilde, vil formentlig ikke kunne pendle på pensionistkort pga. spærretid i
toget morgen og aften. Ordinært pendlerkort er derfor billigste løsning i dag.
Pensionisten der rejser Søllested-Nykøbing F, kan foretage alle rejserne på et pensionistkort, idet der
ikke er spærretid i hverken Syd eller Vest.
Bosat i hovedstadsområdet
Nuværende omkostninger
Fremtidige omkostninger
Ændring i procent
1.330 kr.
941 kr.
-29 pct.
Bosat i takstområde syd/vest
280 kr.
941 kr.
+236 pct.
Lejlighedsvis rejsende pensionister, korte rejser
Der findes en stor gruppe pensionister, som rejser endnu sjældnere: Lejlighedsvise kunder. De lejligheds-
vise brugere omfatter hhv. ca. 70 pct. af pensionistkunderne i hovedstadsområdet og foretager ca. 38 pct.
af rejserne.
6 rejser á 4 zoner
Nuværende omkostninger
Fremtidige omkostninger
Ændring i procent
146 kr.
88kr.
-40 pct.
2 rejser á 2 zoner og
4 rejser á 6 zoner
170 kr.
102 kr.
-40 pct.
Side 5 / 7
Trafikselskabet Movia
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 121: Orientering om reform af pensionisttaksterne på Sjælland fra juni 2020, fra transportministeren
2125951_0006.png
Meget rejsende senior
En aktiv pensionist, som rejser 5 dage om ugen til gøremål i nærområdet og længere væk. Hun kan f.eks.
besøge sin kæreste to gange om ugen, passe sine børnebørn én dag om ugen og de andre dage tage på
med indkøbsture, cafebesøg og til frivilligt arbejde i nærområdet. Gruppen af meget rejsende omfatter ca.
11 pct. af pensionistkunderne og foretager ca. 36 pct. af rejserne, eksempelvis:
-
-
-
30 kortere rejser pr. måned (2 - 4 zoner)
6 længere rejser pr. måned (mere end 4 zoner)
I alt 36 rejser pr. måned
For kunden bosat i hovedstadsområdet er forudsat, at en del af rejserne foregår inden for myldretiden og
betales med rejsekort grundet spærretiden, hvorfor prisstigningen her er lavere end for syd/vest.
Bosat i hovedstadsområdet
Nuværende omkostninger
Fremtidige omkostninger
Ændring i procent
369 kr.
447 kr.
+21 pct.
Bosat i takstområde syd/vest
280 kr.
447 kr.
+60 pct.
Mellemfrekvent pensionistkortindehaver
En person, som bruger sit pensionistkort et par gange om ugen til indkøb og ældreklub og enkelte fjerne
familiebesøg. Eksempelvis bosat i København eller Bisserup
familiebesøg i hhv. Solrød/Holbæk. Kø-
benhavneren er nødt til at betale nogle rejser i spærretid med sit rejsekort. Skønsmæssigt omfatter grup-
pen af mellemfrekvente ca. 5 pct. af pensionistkunderne og de står for ca. 9 pct. af rejserne, eksempelvis:
14 rejser pr. måned i nærområdet
(2
4) zoner
4 længere rejser pr. måned– (mere end 4 zoner)
I alt 18 rejser pr. måned, heraf 4 rejser inden for myldretiden i takstområde hovedstaden
Bosat i hovedstadsområdet
Nuværende omkostninger
Fremtidige omkostninger
Ændring i procent
296 kr.
238 kr.
-20 pct.
Bosat i takstområde syd/vest
280 kr.
238 kr.
-15 pct.
Side 6 / 7
Trafikselskabet Movia
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 121: Orientering om reform af pensionisttaksterne på Sjælland fra juni 2020, fra transportministeren
2125951_0007.png
Lavfrekvente pensionister, korte rejser
En person, som tager en ugentlig tur fortrinsvis i nærområdet eksempelvis til og fra den lokale fodtera-
peut, eller en bilejer, som tager sig et par øl i ældreklubben en gang om ugen og derfor lader bilen stå
hjemme. Bosat i Slagelse eller Jægerspris og har ikke glæde af det nuværende pensionistkort. Gruppen
omfatter 11 pct. af pensionistkunderne og foretager 9 pct. af rejserne, eksempelvis:
-
Gennemsnitligt ni rejser pr. måned hvoraf de syv er inden for 4 zoner
Bosat i hovedstadsområdet
198 kr.
119 kr.
-40 pct.
Bosat i takstområde syd/vest
198 kr.
119 kr.
-40 pct.
Lavfrekvent
Nuværende omkostninger
Fremtidige omkostninger
Ændring i procent
Side 7 / 7
Trafikselskabet Movia