Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 116
Offentligt
2124292_0001.png
MS-X-NH-0002/AMK
Til Metroselskabets ejere:
Transportminister Benny Engelbrecht
Overborgmester Frank Jensen
Borgmester Simon Aggesen
Ejerorientering - M4 Nordhavnen nr. 1
Efter åbningen den 29. september 2019 af M3 på Cityringen er fokus nu rettet imod
færdiggørelse af M4 på Cityringen og afgreningen til Nordhavnen.
M4 Nordhavnen består af en ekstra linje på den østlige del af Cityringen samt af en
ny strækning fra udfletningskammeret ved Øster Søgade til den nye bydel i
Nordhavnen med en tunnelstation, Nordhavn Station, og en højbanestation,
Orientkaj Station. Færdiggørelsen af den nye linje indebærer, dels at Cityringen skal
opgraderes med en ny linje M4, dels gennemførelsen de afsluttende arbejder på
den nye strækning.
De egentlige anlægsarbejder på den nye strækning er afsluttede, og arbejdet med
de passagervendte dele på stationerne
Architectural Finishes (AF-arbejderne)
og
etablering af de elektriske og mekaniske installationer (M&E-arbejderne) forløber
som forudsat. Testningen af de enkelte tekniske systemer
de såkaldte SAT-tests
er ligeledes i god gænge, så testningen af de integrerede tekniske systemer nu kan
påbegyndes. Det indgår desuden i færdiggørelsen, at skinneslibningen skal
gennemføres inden åbning for passagerdrift. På den baggrund vurderes det, at
såvel de fysiske arbejder som de nødvendige tests af de tekniske systemer vil kunne
færdiggøres som forudsat inden for første kvartal 2020.
Fodgængertunnelen (transfertunnelen) mellem Nordhavn Metrostation og
Nordhavn S-togsstation er lidt forsinket. Såfremt tunnelen ikke skulle blive helt
færdig inden åbningen, vil den under alle omstændigheder være gjort så færdig, at
den kan anvendes som flugtvej fra stationen fra åbningstidspunktet og dermed ikke
udgøre nogen risiko for forsinkelse af åbningen.
Etablering af driften på M4 Nordhavnen kræver en opgradering af de systemer, som
styrer det førerløse metrosystem, og en test af disse systemers funktionalitet og
især sikkerhed. For at gennemføre sådanne tests vil det være nødvendigt hver aften
at lukke det nuværende styresystem ned - både centralt i kontrolcentret og i de
enkelte tog - og installere det nye styresystem begge steder forud for testningen.
Tilsvarende vil det være nødvendigt at lukke det nye system ned og geninstallere
det gamle system efter testning hver morgen.
Metroselskabet I/S
Metrovej 5
DK-2300 København S
m.dk
T
E
+45 3311 1700
[email protected]
2019-12-10
1/3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Ejerorientering fra Metroselskabet I/S om M4 Nordhavnen, fra transportministeren
2124292_0002.png
MS-X-NH-0002/AMK
I modsætning til testningen ved færdiggørelsen af M3 Cityringen, som kunne foregå
i tomme tunneler, er den største udfordring ved færdiggørelsen af M4 Nordhavnen,
at testningen af transportsystemet (styresystemer i tog og infrastruktur) også vil
skulle foregå på Cityringen og således komme til at påvirke driften af M3 og dermed
uundgåeligt være til gene for passagererne. Den efterfølgende prøvedrift vil også
berøre driften på Cityringen, men her vurderes det, at der kan findes en for
passagererne hensigtsmæssig løsning, jf. nedenfor.
At testningen af M4 Nordhavnen ville påvirke driften på M3 var kendt under
færdiggørelsen af Cityringen, og ejerne blev orienteret herom blandt andet i august
2019, hvor selskabet foretog en analyse af testningen og dens konsekvenser for
driften på M3. Men omfanget af påvirkning har vist sig at blive større end forventet.
Dette skyldes primært de meget omfattende sikkerhedsprocedurer, som er krævet
af den uafhængige sikkerhedsassessor, og som må forventes lagt til grund for
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens sikkerhedsgodkendelse af processen.
Ændringen indebærer, at de forudsatte natlukninger vil skulle forlænges til 8 timer
og således påvirke både aften-, nat- og morgendrift, og at perioden med lukninger
vil være på i hvert fald 6 uger. Hertil kommer, at den langvarige testperiode vil
forsinke åbningen af M4 Nordhavnen. Særlig kritisk vil det imidlertid være, at de
omfattende sikkerhedsprocedurer indebærer en betydelig risiko for, at åbningen
for passagerdrift om morgenen hyppigt vil blive forsinket og dermed indebære
usikkerhed for passagererne om, hvorvidt metroen kører, når de skal på arbejde.
Da der er tale om store komplicerede software systemer, som er afgørende for
passagerernes sikkerhed, forudsætter den nødvendige omstilling mellem det gamle
og det nye styresystem, og tilbage, igen intensive sikkerhedsforanstaltninger.
Omstillingen mellem det gamle og det nye styresystem med henblik på
gennemførelse af de nødvendige tests vil derfor være tidskrævende.
Det er især processen om morgenen, som er krævende med hensyn til
sikkerhedsprocedurer, fordi det geninstallerede styresystem skal bruges til
passagerkørsel og derfor ikke må indebære nogen form for fare for passagererne.
Af samme grund vil der være en betydelig risiko for, at åbningen for passagerdrift
om morgenen efter nattens nedlukning og tests vil blive forsinket og dermed
medføre væsentlige gener og usikkerhed for passagererne.
På den baggrund har Metroselskabet vurderet flere mulige fremgangsmåder for
tilrettelæggelsen af testningen, dels ud fra hensynet til hvad der er teknisk og
sikkerhedsmæssigt forsvarligt, dels ud fra hensynet til at mindske generne for
passagererne. Selskabet har således overvejet flere variationer af en løsning med
aften- og natlukning i 8 timer, men er nået frem til, at en løsning med en fuld
lukning i 2 uger samlet set vil give de mindste gener for passagererne. Denne
lukning er planlagt at finde sted i januar 2020
uge 3 og 4. For selskabet er det
afgørende, at passagernes oplevelse af, at metroen er en pålidelig transportform
fastholdes, hvorfor en løsning med stor risiko for driftsproblemer gennem en
længere periode i morgenmyldretiden er fravalgt.
Den valgte løsning vil ganske vist berøre et større antal rejser, fordi den også vil
omfatte timerne med flest passagerer i dagtimerne. Den valgte løsning fjerner dog
risikoen for usikkerhed hos de pendlere, der i morgenmyldretiden på M3 kunne stå
2/3
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 116: Ejerorientering fra Metroselskabet I/S om M4 Nordhavnen, fra transportministeren
2124292_0003.png
MS-X-NH-0002/AMK
i daglige situationer med risiko for driftsforstyrrelser på vej til arbejde og studie
m.v. i en periode på 6 uger. Hertil kommer, at det vil være muligt at sikre
passagererne et rimeligt alternativ med metrobusser, der dækker hovedparten af
stationerne på M3. På de mest belastede strækninger indsættes busser med en
frekvens på 3-4 minutter i myldretiden, i den periode, lukningen varer. Endelig vil
den nye M4 kunne åbne som forudsat omkring 1. april 2020. Økonomisk vil de to
løsninger være ligeværdige, idet der primært vil være tale om et forventet tab af
passagerindtægter på omkring 15 mio. kr.
Selskabet vil i regi af DOT gennemføre en omfattende kommunikationsindsats om
lukningen og mulighederne for at bruge alternativ kollektiv transport
først og
fremmest til passagererne på M3 og i den øvrige kollektive trafik, men også i
bredere forstand, så offentligheden i god tid vil være bekendt med situationen, som
givetvis vil berøre mange mennesker.
Efter testkørslen med det nye styresystem, skal styresystemet igennem den
uafhængige sikkerhedsassessors vurdering og Trafik-, Bygge-, og Boligstyrelsen´
godkendelse. Når dette er sket, er det planen, at prøvedriften (Trial Run) kan
gennemføres med fuld passagerdrift på M3 og derudover med passagerdrift på M4
mellem København H og Østerport Station. Prøvedriften på den nye strækning til de
nye stationer på Nordhavnen må dog ske uden passagerer. Passagererne vil således
allerede fra start af prøvedrift opleve en bedre frekvens på Cityringen, men det skal
understreges, at prøvedriften vil kunne give anledning til forstyrrelser og også til
natlukninger i et vist omfang.
Efter prøvedriften vil den endelige sikkerhedsgodkendelse af det samlede system,
herunder af stationer og tunnel på den nye strækning, kunne foretages af den
uafhængige sikkerhedsassessor og Trafik-, Bygge-, og Boligstyrelsen. Først herefter
vil den samlede M4 helt til Nordhavnen kunne åbne for passagerdrift.
Bestyrelsen forventer på sit møde lige inden jul at kunne fastlægge tidspunktet for
åbning af M4 inklusive afgreningen til Nordhavnen. Bestyrelsen vil samtidig
fastlægge en række milepæle for gennemførelsen af testningen af
transportsystemet og prøvedriften samt for forberedelse af
sikkerhedsgodkendelsen frem imod åbningen, så bestyrelsen gennem månedlige
ejerorienteringer kan holde ejerne løbende orienteret om fremdriften og dermed
om overholdelse af de fastlagte milepæle frem imod åbningen.
Med venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
Bestyrelsesformand
3/3