Transportudvalget 2019-20
TRU Alm.del Bilag 105
Offentligt
2119523_0001.png
Signalprogrammet
Statusrapport
(Status opgjort medio oktober 2019)
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
1
I troduktio til Sig alprogra
et
Den 22. november 2018 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet (forligskredsen bag aftalerne om en grøn
transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV, SF) sig Banedanmarks anbefaling om fortsat at følge den reviderede strategi for
fjernbanen fra den 15. november 2017. Baggrunden for den nye udrulningsstrategi er særligt udfordringerne som
følge af afhængigheden mellem udrulningen af Signalprogrammet, elektrificeringen af jernbanenettet (Elektrifice-
ri gsprogra
et) og he sy et til, at DSB’s ye el-tog,
skal kunne køre, når de er klar til at blive idriftsat, forventeligt
fra 2024 og frem (Fremtidens Tog). De indbyrdes afhængigheder kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med ny signalteknologi, der kan køre på
strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret banenet, medmindre de er immuniseret
(beskyttet mod påvirkning fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Banedanmarks anbefaling om fortsat at følge den reviderede udrulningsstrategi fra efteråret 2017 er baseret på, at
fremdriften i Signalprogrammet i 2018 samlet set har været tilfredsstillende, og det er Banedanmarks vurdering, at
planerne for Signalprogrammet fortsat vil kunne gennemføres indenfor Anlægs- og Trafikplanens rammer.
Baggrunden for anbefalingen er desuden, at Banedanmark i efteråret 2018 gennemførte en simulering af planen for
udrustning af tog, som leverandøren af ombordudstyr leverede i august 2018. Simuleringen blev baseret på forud-
sætninger og risici med det formål at vurdere sandsynligheden for, at udrustningen kan ske i en takt, der understøt-
ter Signalprogrammets udrulningsplan.
På baggrund af simuleringen samt ikke mindst de erfaringer, som nu er gjort med udrustningen af tog og de mulige
mitigerende handlinger, vurderer Banedanmark, at der ikke er anledning til at ændre planen for Signalprogrammet.
Banedanmark vurderer dog også, at der endnu ikke er fuld tryghed for planen, og at yderligere tryghed tidligst kan
opnås i løbet af 2019, når der er opsamlet flere erfaringer med udrustning af IC3.
Det er fortsat implementeringen af det nye signalsystem, som er plan A, men Banedanmark præsenterede i marts
forligskredsen for et alternativ, hvis udrustningen af IC3 togene viser sig ikke at forløbe planmæssigt. Frem mod
forligskredsmødet i november 2019 gennemfører Banedanmark derfor en projektafklaring mhp. yderligere klarhed
om den alternative løsning. Her skal forligskredsen desuden vurdere Signalprogrammets overordnede fremdrift og
tage stilling til næste skridt.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-banen, og Banedanmarks vurdering af
risici og fremdrift på S-banen fremgår derfor også af denne rapport.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio oktober 2019)
2/25
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119523_0003.png
2
Resu é
Ombordudrustning
Alle togtyper forventes udrustet i tide til det tidspunkt, hvor de skal bruges på en given strækning. Den
overordnede status for projektet er derfor fortsat grøn. Der er dog fortsat udfordringer med leverandø-
rens indkøbsproces på tværs af en række litra, hvilket udfordrer de kontraktuelt aftalte tidsplaner. 56 tog
er nu udrustet med nyt ombordudstyr.
Fjernbane Vest
Status for projektet er markeret grøn, da driften med det nye signalsystem på strækningen Lindholm-
Frederikshavn fortsat generelt er tilfredsstillende, og da arbejdet på de efterfølgende strækninger, Stru-
er-Thisted (RO8) og Langå-Struer-Holstebro (RO5) forløber planmæssigt. Banedanmark arbejder lige nu
en konsolideret tidsplan for de efterfølgende strækninger, Vejle-Holstebro (RO4), Herning-Skanderborg
(RO7 østlig del), (Skjern)-(Herning) (RO7 vestlig del) og (Esbjerg)-(Holstebro) (RO6).
Fjernbane Øst
Fokus er på at sætte den første strækning, Roskilde-Køge, i drift efter den nye plan med ibrugtagning i
december 2019. Banedanmark forventer stadig, at ibrugtagning af den efterfølgende strækning, Køge-
Næstved, kan ske indenfor Anlægsplanen, dvs. senest medio 2021. Som følge af udskydelsen af Roskilde-
Køge skal den samlede plan for implementering i Østdanmark genbesøges. På den baggrund fastholdes
projektets samlede status som gul. Det skal understreges, at Banedanmark har en stor bekymring ift.
leverandørens formåen, hvilket bl.a. skyldes Alstoms ressourceudfordringer.
S-banen
Aftalen med Siemens er endnu ikke underskrevet, men Banedanmark forventer, at det kan ske i novem-
ber. Da Banedanmark arbejder ud fra denne nye plan, afrapporteres status på den. Siemens følger den
nye plan, der betyder, at det nye signalsystem forventes udrullet på alle strækninger i 2022. På den bag-
grund er status grøn.
Ift. aftalen om den nye udrulningsplan er der nogle få udeståender omkring den tekniske løsning på
problematikken om glatte skinner., som forventes at falde på plads i løbet af oktober. Den del af løsnin-
gen, der håndterer hovedproblemet omkring glatte skinner (de tre hændelser i 2016), er aftalt på plads
og underskrevet, og betyder, at løsningen implementeres inden løvfaldssæsonen 2021. Derudover har
Banedanmark ønsket løsning af andre problemstillinger forårsaget af glatte skinner. Disse forventes ikke
implementeret til løvfaldssæsonen 2021. Disse andre problemstillinger vil dog ikke betyde, at der skal
køres med WET4 indkoblet permanent, men kunne f.eks. betyde andre, lokale hastighedsbegrænsninger,
hvilket Banedanmark afsøger tekniske løsninger på. Banedanmark er pt. ved at undersøge dette sammen
med Siemens. Et foreløbigt analyse-resultat forventes i oktober. Dette er en forudsætning for en kom-
mende aftale om udrulningsplanen med Siemens.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio oktober 2019)
3/25
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119523_0004.png
3
Metode bag vurderi g af fre drift
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften dels overordnet på det samlede projekt, dels på de
enkelte udrulningsstrækninger/litra. Vurderingerne af milepælene på strækningsniveau visualiseres som nedenstå-
ende proceslinje. Angivet i teksten under proceslinjen er Banedanmarks vurdering af, hvornår det er forventningen,
at milepælen er gennemført. Hvis vurderingen har ændret sig fra seneste rapport, er den tidligere vurdering over-
streget, og den nye er tilføjet nedenunder.
Farvevurderingen i proceslinjerne på strækningsniveau svarer ikke til farvemarkeringen i risikomatricerne. Milepæ-
lene i procespilene farves og bruges til at indikere om den planlagte ibrugtagning er truet.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen af milepælen. I disse tilfælde markeres
milepælen ud fra Banedanmarks umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes gennemført uden problemer;
gul, hvis der forventes udfordringer. Det bemærkes, at der godt kan være tilfælde, hvor enkelte milepæle vurderes
at være udfordrede, men der kan dog være tilstrækkelig buffer i planen til, at Anlægsplanen kan overholdes, hvorfor
den samlede vurdering er grøn.
Milepæl gennemført som
planlagt og/eller ikke
udfordret
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udfordret og evt.
udskudt uden virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udskudt med
virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
For i frastrukturprojekter e fre går ilepæle ”Klar til ibrugtag i g”, so
arkerer det tidspunkt,
hvor Banedan-
mark vurderer, at
infrastrukturen
kan være klar til drift. Dette tidspunkt vil i de fleste tilfælde ligge tidligere end det
tidspunkt, som Anlægsplanen forudsætter, og den tidsmæssige reserve, bufferen, vil således være markeret ved
måneder. Ligeledes vil en eventuel buffer være markeret for den enkelte togtype; hvis serien forventes udrustet før
den skal bruges på en given strækning markeres dette.
Risikovurderingen fremgår under den konkrete milepæl i proceslinjen og vil desuden være uddybet i teksten.
For strækninger som er i ibrugtagningsfasen angives der hverken overordnet vurdering af fremdrift eller risiko, da
status ændrer sig for hurtigt ift. månedlig rapportering. Sådanne strækninger håndteres gennem et ibrugtagningsfo-
rum (Commissioning Board), hvor alle relevante aktører er repræsenteret. Det er Boardet, der beslutter, om stræk-
ningen kan ibrugtages. Boardet arbejder ud fra en omfattende liste med alle de aktiviteter og emner, som skal hånd-
teres i forbindelse med ibrugtagningen
herunder såkaldte kritiske knock-outs. Udvalgte væsentlige nøgleleveran-
cer fra denne liste vil være gengivet ifm. strækningsgennemgangen for den enkelte strækning.
Banedanmarks direktion orienteres ugentligt om status på dette arbejde, herunder håndtering af fejl og issues. Sta-
tus ændrer sig uge for uge og det er derfor ikke muligt at afspejle den aktuelle status i den månedlige rapportering,
og proceslinjen udgår derfor. Ministeriet orienteres om den aktuelle udvikling på tilsynsmødet om Signalprogram-
met ligesom forligskredsen bag Signalprogrammet også orienteres månedligt.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio oktober 2019)
4/25
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119523_0005.png
4
Udrul i gskort & Risiko
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio oktober 2019)
5/25
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119523_0006.png
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio oktober 2019)
6/25
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119523_0007.png
4.1 Forudsætninger
Banedanmark har identificeret en række forudsætninger forbundet med opfyldelsen af Anlægsplanen. Af forudsæt-
ninger kan her bl.a. nævnes:
At Signalprogrammet ikke påvirkes negativt af andre infrastrukturprojekter og/eller programmer fra An-
lægsplanen f.eks. fra Elektrificeringsprogrammet på visse strækninger.
At Banedanmark og dets leverandører løbende kan tilpasse ressourcerne i henhold til Anlægsplanen speci-
elt omkring den høje aktivitet i 2025-2030. Samtidig skal kompetencerne tilpasses og bevares.
At erfaring fra de idriftsatte teststrækninger ikke giver anledning til markante ændringer i kontraktligt aftal-
te tekniske løsninger, som vil kunne påvirke fremtidige udrulninger negativt.
At samarbejde og koordinering med togoperatørerne fungerer tilfredsstillende herunder f.eks., at spor-
spærringer opnås, at tog er til rådighed for udrustning samt, at togoperatørernes personale er til rådighed
for træning.
Programplanen forudsætter, at yderligere funktionalitet (avancerede trafikstyrings-funktionalitet) og software relea-
ses først ibrugtages trinvist efter ibrugtagning af teststrækningerne, og at dette kan ske uden påvirkning af driften på
berørte strækninger.
4.2 Programrisici
Banedanmark har identificeret en række programrisici som kan påvirke hele eller dele af programmet. Programrisici
evalueres og håndteres af Signalprogrammets Risk Board. Risiciene er klassificeret som høj (rød), middel (gul) eller
ubetydelig (grøn) ud fra en samlet kvalitativ vurdering af sandsynligheden og konsekvensen for en risikos indvirkning
på Anlægsplanen.
Med hensyn til programmets største risiko vedr. mangel på validatorer, er validator ressourcer til programmets pro-
jekter nu allokeret af Banedanmark for 2020. Som helhed for 2020 vurderes risikoen at være reduceret fra høj til
middel, men enkelte strækninger kan stadig påvirkes af risikoen. Risikoen rapporteres dog fortsat som høj nedenfor,
da ændringer kan og vil forekomme samt, at udbuddet af validator-ressourcer fortsat er meget begrænset i forhold
til efterspørgslen. Desuden kan Banedanmark have brug for at ændre allokeringen af valideringsressourcer.
Risikoen omkring opnåelse og planlægning af sporspærringer generelt undersøges nærmere for både S-banen og
fjernbanen. Der er afholdt møde med Banedanmarks Trafikdivision, som har foreslået en proces for fremtidig koor-
dinering af ønsker for sporspærringer. Risikoen undersøges og rapporteres ikke yderligere her.
En risiko findes ikke længere væsentlig at rapportere i overblikket nedenfor. Det drejer sig om risikoen knyttet til
Signalprogrammets overdragelse af en række systemer, processer og procedurer til Banedanmarks driftsenhed. Det
skyldes, at status er ændret fra middel til ubetydelig, da de mitigerende handlinger er iværksat. Risikoen monitore-
res stadig af Risk Boardet.
Følgende risici er vurderet væsentlige at rapportere:
Risiko:
Mangel på validatorer. Signalprogrammets projekter konkurrerer indbyrdes samt med
andre Banedanmark-projekter og eksterne aktører om at skaffe nødvendige validatorer. Der er
en risiko for forsinkelse af udrulninger på tværs af projekterne, hvis Banedanmark prioriterer
validator ressourcerne anderledes, end hvad Signalprogrammet har lagt til grund i projekternes
produktionsplaner.
Mitigerende handlinger:
Der er identificeret flere mitigerende handlinger, som Banedanmark
arbejder på. Det drejer sig bl.a. om at ændre trafikale løsninger og begrænse antallet af norm
valideringer, der ikke kræver validator ressourcer. Projekterne er anmodet om at være klar med
dokumentation for ikke tildelte valideringsopgaver, hvis der opstår ledig validator kapacitet
f.eks. fra andre projekter i BDK.
Risiko:
Mangel på ERTMS udrustede arbejdskøretøjer til at foretage vedligeholdelsesarbejder.
Operatører kan forsinke ibrugtagning, hvis BDK ikke kan præsentere en acceptabel vedligehol-
delsesplan for strækningen.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio oktober 2019)
7/25
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119523_0008.png
Mitigerende handlinger:
Der er følgende handlinger, som løbende vurderes mest effektive for
at reducere risikoen: 1. Ændre udrustningsplanen for at imødekomme ønsker fra Banedan-
marks division, Infrastruktur: 2. Almindeligt vedligeholdelsesarbejde udskydes.
Risiko:
Cyber/IT-trussel som kan påvirke driften af de nye signalsystemer ved at omgå eksiste-
rende IT-sikkerhed og dermed påvirke udrulning på andre strækninger.
Mitigerende handlinger:
Truslen overvåges og reduceres ved at skabe overblik over svagheder
ved IT-arkitekturen, planlægge og udføre penetrationtests på områder, som ligger udenfor det
uvære de IT’s sikkerhedso råde sa t etablere overvåg i g af ERTMS ko
unikationens
grænseflader.
Risiko:
Ændret proces for ansøgning om typegodkendelse og omsætningstilladelse af tog i.h.t. 4.
Jernbanepakke ((EU) 2018/545 af 4. april 2018) for indbygning af ombordudrustning. Ansøg-
ningsprocessen er overgået fra BDK til togejer, så risikoen er, at togejer ikke prioriterer ansøg-
ningsprocessen således at godkendelse/tilladelse ikke opnås som ønsket af BDK. Der er en risiko
for, at togejer ka bruge BDK’s behov for pla lagte godke delse/tilladelse for ikke at forsi ke e
strækning som et redskab i en forhandling.
Mitigerende handlinger:
Der er etableret et samarbejde således, at ændringerne fra nuværende
praksis til kommende praksis gennemgås og analyseres sammen af Trafik-, Bygge- og Boligsty-
relsen, DSB og Banedanmark for at sikre, at så lidt som muligt i den nuværende arbejdsdeling og
proces vedrørende dokumentation ændres, idet den organisatoriske opsætning mellem Ba-
nedanmark og DSB er afstemt i forhold til dette.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio oktober 2019)
8/25
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119523_0009.png
4.4 Risikobillede for projekternes tidsplaner
I dette afsnit angives for hver af Signalprogrammets leverancer den samlede risikovurdering. Risikostyring og vurde-
ringen af Signalprogrammet er særligt knyttet til projekternes tidsplaner og muligheden for at overholde Anlægspla-
nen. Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger.
Ombordudrustning
Der er ingen ændringer siden sidst.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj.
LT Lint41
(12 til NOV20)
DSB IC3:
(6 til DEC19)
DSB ABs
(12 til OKT20)
Arriva Lint41
(43 til JUL20)
DSB MQ
(8 til JUL20)
Note: Risikoniveauet er vurderet, inden
der er foretaget mitigerende handlinger
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio oktober 2019)
9/25
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119523_0010.png
Fjernbane Vest
Ændringer siden sidst:
Der er ingen ændringer siden sidst. Da der fortsat ikke foreligger en endelig plan for den sammenlagte
strækning (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg) (RO4/7) er der fortsat ingen risikovurdering af den-
ne strækning.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
RO5 - Langå-Struer-(Holstebro)
(1. kvartal 2021)
Note: Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio oktober 2019)
10/25
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119523_0011.png
Fjernbane Øst
Ændringer siden sidst:
Der er ingen ændringer siden sidst. Da der ikke foreligger endelige planer for Køge-(Næstved) (EDL S)
samt (Odense)-Svendborg (RO10) foretages der fortsat ikke risikovurderinger af disse strækninger.
Nuværende placering
Forhenværende placering (hvis flyttet):
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
RO7b
Næstved-Rødby
(DEC21)
Note: Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio oktober 2019)
11/25
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119523_0012.png
S-bane
Ændringer siden sidst:
Der er ingen ændringer siden sidst.
Nuværende placering
Forhenværende placering (hvis flyttet):
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
RO Nord - Farum-Ryparken og Ringbanen
(JAN21)
RO Center - Svanemøllen-Carlsberg/Bavnehøj
(DEC21)
RO Syd - Sydhavn-Køge og Carlsberg/Høje Taastrup
(SEP22)
Teknisk løsning af glatte skinner
- MSR (JUN21)
Afsluttende leverancer
PoD (MAR23)
Note: Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio oktober 2019)
12/25
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119523_0013.png
5
Overordnet status:
Fjer ba e O bordudrust i g
Alle togtyper forventes udrustet i tide til det tidspunkt, hvor de skal bruges på en given strækning. Den overordnede
status for projektet er derfor fortsat grøn. Der er dog fortsat udfordringer med leverandørens indkøbsproces på
tværs af en række litra, hvilket udfordrer de kontraktuelt aftalte tidsplaner. 56 tog er nu udrustet med nyt ombordu-
dstyr.
5.1 Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår de enkelte togty-
per skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Der er fortsat generelt luft i planen i forhold til, hvornår togene skal bruges for at kunne sætte den givne strækning i
drift i forhold til det angivne tidspunkt i Anlægsplanen.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er forventningen, at
milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering. Milepælene og eventuelle afvigelser
for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det efterfølgende afsnit.
MAJ 2019
Behov
:
12 DSB MQ
(Desiro) til
Roskilde-Køge
Gennemført
OKT19
FoC ABs
DEC 2019
Milepæl
i
Trafikplan: 6
udrustede IC3
1. kvt. 2020
Behov:
29 Arriva Lint41
Struer-Thisted
DEC 2020
1. kvt. 2021
Medio 2021
Behov:
12 ABs til Køge-
Næstved
2023
Behov:
96 IC3 Kh-Rg
Behov:
Behov:
12 Lokaltog Lint41 43 Arriva Lint41 til
til Roskilde-Køge Struer-Holstebro
Behov:
Milepæl
i
Trafikplan: 20 IC3 8 MQ til Odense-
Svendborg
Milepæl
i
Trafikplan: 10
udrustede DSB
ABs
5.2 Overblik over status for aktuelle togtyper
5.2.1 DSB IC3
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 3 er udrustet (af de 3 er 1 af
typen Indusi)
Antal serietog: 3 ud af 93 er udrustet (af de 93 serietog er 16 af typen
Indusi)
Ibrugtagn.-
tillad.
Start
serie
6 tog 2019*
•OKT19
•NOV19
•Risiko:
middel
20 tog 2020*
•APR20
46 tog 2021*
•OKT20
72 tog 2022*
•SEP22
96 tog 2023*
•SEP23
•Gennemført
JUN19
•Gennemført
JUN19
*
Milepæle fra Trafikplanen med henblik på udrustning af alle tog i senest 2023
.
Vi forventer, at de seks tog er klar i november. Det er en lille forsinkelse, som skyldes mindre forsinkelser ifm. ud-
rustningen af det første og andet serietog, som har givet anledning til, at der er tilføjet yderligere robusthed i planen
i form af flere dage til udrustning pr. tog. Togene er altså klar inden for det aftalte, hvorfor status fastholdes grøn på
trods af ændringen.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio oktober 2019)
13/25
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119523_0014.png
Siden sidst er endnu et tog i serien udrustet, og der er dermed nu udrustet i alt fire tog. Derudover er First of Class
(FoC) blevet udstyret med et testværktøj for at identificere de tidligere omtalte fejlbehæftede baliser i infrastruktu-
ren. Indledende analyse viser, at for nuværende skal 2 % ud af omkring 2.500 baliser erstattes med nye. Dette er
ikke en udfordring for den videre udrustning af togene, og Banedanmark arbejder på en plan for udskiftningen.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er stadig klassificeret som middel. Der er 40-60% risiko for en forsinkelse på
1-2 måneder, målt op mod udrustning af seks tog i 2019.
5.2.2 DSB MQ (Desiro)
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet
Antal serietog: 11 ud af 18 er udrustet
Start FoC
•Gennemført
SEP19
Ibrugtagnings-
tilladelse til
level 0
•FEB20
•MAR20
Start serie
•APR20
KLAR: 8 tog
•JUL20
•Risiko:
Middel
5 mdr.
buffer
BEHOV: 8
Odense-
Svendborg
PRIM21
Note: Proceslinjen følger den anden serie, som udgør de resterende otte MQ tog
Siden sidst er udrustningen af den anden FoC blevet igangsat, og status for denne milepæl er derfor nu grøn. Det er,
som tidligere rapporteret, senere end planlagt, hvilket skyldes Alstoms indkøbsproblemer. Det er fortsat gældende,
at Alstom på baggrund af endt udrustning af FoC og erfaringerne herfra vil præsentere en plan, som håndterer den
senere opstart, så det ikke påvirker afslutningen på serien, som i kontrakten er aftalt til juli 2020. Indtil da fastholdes
den gule status for den milepæl. Togene er dog selv med forsinkelsen klar primo 2021, og status herfor er derfor
fortsat grøn. Ændringen for opnåelsen af ibrugtagningstilladelsen til level0-lørsel skyldes en mindre planlægningsju-
stering, men den påvirker ikke øvrige milepæle.
Tilladelsen til level2-kørsel (kommerciel drift i det nye signalsystem implementeret i infrastrukturen) til de 12 tog,
der allerede er udrustet, forventes fortsat i november, og dermed inden ibrugtagning af Roskilde-Køge i december.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er stadig klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på
1-2 måneder, hvilket måles op mod juli 2020.
5.2.3 ARRIVA Lint41
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet
Antal serietog: 28 ud af 41 er udrustet
Start FoC
•Gennemført
SEP19
Ibrugtagnings-
tilladelse til
level 0
•FEB20
Start serie
•APR20
KLAR: 14 tog
•JUL20
•Risiko:
Middel
5 mdr.
buffer
BEHOV: 14
Struer-
Holstebro
JAN21
Note: Proceslinjen følger den anden serie, som udgør de resterende 14 af Arrivas Lint41 tog
Siden sidst er udrustning af den anden FoC igangsat, hvilket, som også rapporteret tidligere, er senere end det aftal-
te grundet Alstoms indkøbsproble
er. Milepæle er derfor grø de e ga g. Ligeso for DSB’s MQ tog vil Alsto
også her
på baggrund af erfaringerne med udrustningen af FoC
præsentere en plan, som håndterer forsinkelsen,
så serieudrustning afsluttes i juli 2020, som forudsat i kontrakten. Indtil da fastholdes den gule status for den mile-
pæl. Selv med forsinkelsen vil togene dog fortsat være klar i tide til ibrugtagning af Struer-Holstebro i 1. kvartal 2021,
og status herfor er derfor fortsat grøn.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio oktober 2019)
14/25
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119523_0015.png
Opdateringen af de første 29 tog er nu næsten afsluttet, og arbejdet forløber stadig planmæssigt. Tilladelsen til le-
vel2-kørsel forventes fortsat opnået i december, og dermed inden togene skal bruges på Struer-Thisted, som sættes
i drift med start i januar 2020.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 1-2
måneder, hvilket måles op mod juli 2020.
5.2.4 Lokaltog Lint41
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet
Antal serietog: 0 ud af 39 er udrustet
Start 1. FoC
•Gennemført
JUN19
Start 2. FoC
•OKT19
•NOV19
Ibrugtagnings-
tilladelse, level
0 til 1. FoC
Ibrugtagnings-
tilladelse, level
0 til 2. FoC
Start
serie
MAJ20
•.
KLAR: 12 tog
Roskilde-Køge
•NOV20
•Risiko:
Middel
1
Behov: 12 tog
Roskilde-Køge
DEC20
•DEC19
•APR20
•MAJ20
Udrustningen af den anden FoC igangsættes nu først i starten af november, hvilket er en yderligere forsinkelse på to
uger ift. det aftalte (udrustningen skulle ifølge kontrakten sættes i gang i september). Det skyldes Alstoms indkøbs-
problemer. Det bevirker, at ibrugtagningstilladelsen også opnås lidt senere end sidst. Status for begge milepæle er
derfor denne gang gul. Det påvirker dog for nuværende ikke øvrige milepæle, og de 12 tog, som er påkrævet til tra-
fikoverdragelsen i december 2020 vil fortsat være klar i tide om end med en sparsom buffer, hvorfor status herfor
fastholdes gul. Ligesom for MQ og Arrivas Lint41 vil Alstom også her præsentere en optimeret plan, så bufferen ikke
begrænses yderligere.
Den første FoC er udrustet, og ibrugtagningstilladelsen til level0-kørsel (alm. kommerciel drift på strækninger, der
ikke er udrustet med ERTMS) forventes fortsat opnået i december.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er en 40-60% risiko for en forsinkelse på 1-
2 måneder, målt op mod at have 12 tog klar til november 2020.
5.2.5 DSB ABs (dobbeltdækkertog)
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 1 er udrustet
Antal serieudrustede tog: 0 ud af 24 er udrustet
BEHOV: 10 tog
KLAR: 10 tog
•OKT20
DEC20
(Trafikplan)
Start FoC
•Gennemført
APR19
KLAR: 12 tog
Køge-Næstved
OKT20
Risiko: Middel
Ibrugtagningstill.
til level 0
•NOV19
Start
serie
•FEB20
BEHOV: 12 tog Køge-
Næstved Midt-21
7 mdr.
buffer
KLAR: 25 tog
SEP21
Der er ingen ændringer til milepælene siden sidst, og det er fortsat Banedanmarks forventning, at den resterende
del af den opståede forsinkelse (oprindeligt på seks uger, nu begrænset til to) kan indhentes, så ibrugtagningstilla-
delsen opnås i tide til næste fasegodkendelse af Signalprogrammet. I Trafikplanen er milepælen for opnåelse af
ibrugtagningstilladelsen egentlig oktober, hvorfor status herfor er markeret gul, da den for nuværende opnås i no-
vember. Banedanmark forventer fortsat, at såvel milepælen i Trafikplanen (10 tog udrustet december 2020), som
milepælen om at have 12 tog klar til brug på Køge-Næstved kan overholdes. Begge milepæle fastholdes derfor fort-
sat som grønne, da der er buffer i planen.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio oktober 2019)
15/25
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119523_0016.png
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 40-60% risiko for en forsinkelse på 1-2
måneder, hvilket måles op mod oktober 2020.
5.2.6 DSB IR4
Design & klar til indkøb
til FoC
•NOV19
Ibrugtagningstilladelse til
level 0
Start serie
Tog Klar
Der er ingen ændringer siden sidst, og vi forventer fortsat, at udrustningen af FoC igangsættes i november. Installa-
tionen var egentlig planlagt til at begynde midt-oktober 2019, men er udskudt grundet forsinkelse relateret til instal-
lationsproceduren.
DSB har ønsket, at muligheden for at udruste IR4 holdes åben for at kunne skabe den nødvendige robusthed i til-
gængeligt materiel. Det har været Banedanmarks anbefaling, at der træffes beslutning om serieudrustning af IR4-
toget, når udrustning af IC3-toget er i god gænge. Banedanmark vil i oplægget til fasegodkendelsen af Signalpro-
grammet i november 2019 præsentere en vurdering af fremdriften af IC3. Grundlaget for vurderingen vil være, om
fremdriften for IC3-udrustningen er så stabil, at arbejdet med IR4 bør fortsætte. Der skal senest træffes beslutning
om at udruste IR4 flåden primo 2020, hvis udrustningen af serien skal igangsættes i overensstemmelse med planen.
5.2.7 Banedanmarks arbejdskøretøjer
Banedanmarks arbejdskøretøjer skal ombordudrustes med udstyr, så de kan befærde ERTMS-strækninger, men er
ikke påkrævede til en specifik strækning. Arbejdet med at opnå ibrugtagningstilladelsen til FoC pågår fortsat, og
tilladelsen forventes i starten af november 2019.
5.2.8 DSB Øresundstog
Ejerne af de svenske Øresundstog har primo oktober modtaget tilbud i forbindelse med udbud vedrørende ERTMS-
udrustni
g sa t da sk og sve sk STM i alle sve ske Øresu dstog. Udrust i g af DSB’s Øresu dstog er edtaget
som en option i udbuddet, og udrustningen af de danske Øresundstog forventes derfor gennemført som en del af
det svenske udbud. Når parterne har haft mulighed for at vurdere de indkomne tilbud, vil der blive taget endelig
stilling til det videre forløb.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio oktober 2019)
16/25
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119523_0017.png
6
Overordnet status:
Fjer ba e Vest
Status for projektet er markeret grøn, da driften med det nye signalsystem på strækningen Lindholm-Frederikshavn
fortsat generelt er tilfredsstillende, og da arbejdet på de efterfølgende strækninger, Struer-Thisted (RO8) og Langå-
Struer-Holstebro (RO5) forløber planmæssigt. Banedanmark arbejder lige nu på en konsolideret tidsplan for de efter-
følgende strækninger, Vejle-Holstebro (RO4), Herning-Skanderborg (RO7 østlig del), (Skjern)-(Herning) (RO7 vestlig
del) og (Esbjerg)-(Holstebro) (RO6). Derudover har strækningen (Fredericia)-Aarhus-Aalborg Lufthavn (RO1) også
særlig opmærksomhed, da det er en hovedstrækning.
6.1 Kritisk vej og fremdrift
Vestprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen. Den første strækning i Nordjylland
(Frederikshavn-Lindholm) blev ibrugtaget i efteråret 2018, og fokus er nu på at sikre et driftsstabilt produkt og udrul-
le på yderligere strækninger i Midt- og Vestjylland forud for installation og ibrugtagning af den kritiske hovedstræk-
ning Fredericia-Aalborg, inden denne strækning skal elektrificeres forud for indsættelse af Fremtidens tog. Eventuel-
le udskydelser af andre strækninger i fx Vestjylland er ikke kritiske for den samlede udrulningsstrategi, og forventes
desuden at kunne gennemføres inden 2027.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
4 kvt. 2018
2021
Ultimo 2021
Ultimo 2024
Ultimo 2025
Ibrugtagning af
Driftstabilt produkt inkl.
Start installation
Lindholm- Frederikshavn RDT på Thisted-Langå-
Aarhus-Aalborg
Gennemført
(Holstebro)
Ibrugtagning af Aarhus-
Ibrugtagning Fredericia-
Aalborg
Aarhus (forudsætning
for elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo 2026)
6.2 Overblik over status for aktuelle strækninger
6.2.1 Teststrækning Frederikshavn-Lindholm (EDL)
Oktober 2019
Softwareopgraderingen DK2.0 blev planmæssigt implementeret i weekenden uge 43. [I forlængelse af opgraderin-
gen har der været forventelig ustabilitet efterfølgende, men hovedparten af fejlene er blevet rettet ganske hurtigt,
og enkelte er stadig under analyse og udbedring. Vi har dog oplevet driftspåvirkning i løbet af de første halvanden
uge.
6.2.2 Thisted-(Struer) (RO8) (ekskl. Struer St.)
1. kvt. 2020
De vigtigste aktiviteter og leverancer frem imod ibrugtagning fremgår af tabellen nedenfor. Tidsplanen er, som tidli-
gere rapporteret, stram, og der er lige nu pres på især leverandørens leverance af specifik sikkerhedsdokumentati-
on, hvilket kan presse planen for opnåelse af ibrugtagningstilladelsen. Dokumentationen leveres nu i uge 45, hvilket
dog ikke har konsekvenser for den samlede plan, og der er tæt samarbejde med Thales-Strukton. Ibrugtagning sker
med start i første kvartal 2020, og ibrugtagningstilladelsen skal, som aftalt, opnås i december.
6.2.2.1
Nøgleleverancer frem mod ibrugtagning af Thisted-(Struer) (RO8)
Leverance
OKT
OKT
Detaljeret migrations/ibrugtagningsplan
Specifik sikkerhedsdokumentation (SASC)
Ejer
Leverandør
Leverandør
Uge
45
45
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio oktober 2019)
17/25
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119523_0018.png
OKT
NOV
DEC
DEC
DEC
DEC
OKT
Teknisk dokumentation klar til interoperabilitetserklæring
Interoperabilitetserklæring (EC declaration)
Ansøgning om ibrugtagningstilladelse
Træning af brovagt
Lokoførertræning
Opnåelse af ibrugtagningstilladelse
Ibrugtagning
Leverandør
BDK
BDK
BDK
Arriva
Trafikstyrelsen
BDK
46
48
48
51
51
51
Januar 2020
6.2.3 (Langå)-Struer-(Holstebro) - (RO5) (inkl. Struer St.)
1. kvt. 2021
Design
Gennemført
NOV18
Installation
afsluttes
DEC19
FEB20
Testforløb
afsluttes*
APR20
Ibrugtag-
ningstilladelse
NOV20
Godkendt
ibrugtagning
1. kvt. 2021
RISK: Middel
Buffer
6 mdr.
Ibrugtagning
Anlægsplan
MED21
*Afslutning af Site Acceptance Test (SAT), da plan for videre testforløb endnu udestår.
Installationsarbejdet fortsætter. Den senere opstart på installationsforløbet gør, at det sandsynligvis først bliver
afsluttet i februar og ikke inden årets udgang, som ellers var planen, hvorfor status herfor er gul. Det er dog fortsat i
tide inden Site Acceptance Testen (SAT), som er planlagt til marts 2020. En detaljeret plan for det videre testforløb
planlægges pt. Banedanmark forventer fortsat, at strækningen idriftsættes som planlagt første kvartal 2021, og
status på milepælen er derfor grøn.
Risikoniveauet er uændret siden sidst, og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 1-2
måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning 1. kvartal 2021.
6.2.4 Softwareopgradering DK2.1 (EDL, RO8 og RO5)
Afventer bekræftelse af plan
Design/Scope
Afventer planlægning
Testforløb
afsluttes
Afventer planlægning
Ibrugtagningstilladelse
Afventer planlægning
Ibrugtagning
Senest medio 2022
Softwareopgraderingen DK2.1, som skal implementeres på alle strækninger i drift. Softwaren tilføjer de sidste funk-
tionaliteter, som ikke bliver implementeret med den foregående opdatering DK2.0. Omfanget af softwaren er nu
frosset, og Thales-Strukton arbejder på deres planudkast for opnåelse af ibrugtagningstilladelsen, som herefter
kommer til Banedanmarks gennemgang.
En konkret ibrugtagningsdato vurderes fortsat, men softwaren skal senest være implementeret inden ibrugtagning
af (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg) (RO4/7) medio 2022.
6.2.5 (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg) (RO4/7øst)
Medio 2021 (RO4) og 2022 (RO7)
Design
Installation
færdig
Afventer
planlægning
Testforløb
afsluttet
Afventer
planlægning
Klar til ibrugtagning
Ibrugtagning
Anlægsplan
MED2021/2022
Afventer planlægning
Afventer
planlægning
Det er planen at sammenlægge de to strækninger, så ibrugtagning sker inden for Anlægsplanens ramme for Herning-
(Skanderborg) (østlig del af RO7). Detailplanen udestår fortsat, hvorfor der ingen datoer fremgår ovenfor, og hvorfor
risikovurderingen heller ikke fremgår. Anlægsplansmilepælen er gul, da den første del af strækningen, (Vejle)-
Holstebro (RO4), bryder med Anlægsplanen. Vi forventer at kunne begynde at rapportere på en ny plan i løbet af
efteråret. Designarbejdet skrider frem og installationsarbejdet forventes fortsat at blive igangsat i november.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio oktober 2019)
18/25
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119523_0019.png
6.2.6 (Fredericia)-Aarhus-Aalborg Lufthavn (RO1)
Ultimo 2024 (nordlig) /ultimo 2025 (sydlig)
Design
Afventer planlægning
Installation
færdig
Afventer
planlægning
Testforløb
afsluttet
Afventer
planlægning
Klar til ibrugtagning
Afventer
planlægning
Ibrugtagning
Anlægsplan
ULT25 (K26)
Banedanmark forventer, i overensstemmelse med Anlægsplanen, at strækningen samlet set kan sættes i drift senest
ved udgangen af 2025. Ibrugtagningen af den sydlige del er bundet af, at DSB har brug for at kunne få IC4 til Aarhus
frem til ultimo 2025.
Banedanmark afdækker fortsat afhængigheder til naboprojekter, så vi sikrer den mest hensigtsmæssige strategi for
ibrugtagning af strækningen. Drøftelser med Thales-Strukton om tidsplanen forløber fortsat. Vi rapporterer allerede
nu på strækningen, da det er en hovedstrækning, som derfor har særlig opmærksomhed.
6.2.7 Efterfølgende strækninger
Som beskrevet ovenfor er strategien for implementeringen af Signalprogrammet lagt på en måde, så det sikres, at
det er et stabilt system, som er i drift på strækninger i Nord-, Vest- og Midtjylland
inden
det udrulles på hovedstræk-
ningen Fredericia-Aarhus-Aalborg.
Når Banedanmark har en stabil plan for (Vejle)-Holstebro og Herning-(Skanderborg), skal der tages stilling til, om der
skal arbejdes videre i Vestjylland på strækningerne Herning-Skjern og Esbjerg-Holstebro, eller om den kritiske ho-
vedstrækning Fredericia-Aarhus-Aalborg skal prioriteres i stedet, inden denne strækning skal elektrificeres forud for
indsættelse af Fremtidens tog. I så fald vil strækningerne i Vestjylland sandsynligvis først blive ibrugtaget i 2026-2027
sammen med strækningerne i Sønderjylland, som illustreret nedenfor.
Leverandørens fremdrift på igangværende strækninger er væsentlig ift. denne beslutning.
Det skal bemærkes, at leverandøren fortsat præsenterer en mere ambitiøs udrulningsplan. Banedanmark er positiv
overfor en mere ambitiøs plan fra leverandørens side, hvis den er realistisk. Dette forventes afklaret i forbindelse
med genplanlægningen. Planen for hovedstrækningen er, at nye signaler udrulles nordfra. Elektrificeringen mellem
Fredericia og Aarhus ibrugtages ultimo 2026 (K27), og dette arbejde koordineres med broarbejder, der skal skabe
den nødvendige frihøjde til elektrificeringen, som desuden er afstemt med øvrige aktiviteter på jernbanen og udfø-
res i perioden 2020 til medio 2023.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio oktober 2019)
19/25
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119523_0020.png
7
Overordnet status:
Fjer ba e Øst
Fokus er på at sætte den første strækning, Roskilde-Køge, i drift efter den nye plan med ibrugtagning i december
2019. Banedanmark forventer stadig, at ibrugtagning af den efterfølgende strækning, Køge-Næstved, kan ske inden-
for Anlægsplanen, dvs. senest medio 2021. Som følge af udskydelsen af Roskilde-Køge skal den samlede plan for
implementering i Østdanmark genbesøges. På den baggrund fastholdes projektets samlede status som gul. Det skal
understreges, at Banedanmark har en stor bekymring ift. leverandørens formåen, hvilket bl.a. skyldes Alstoms res-
sourceudfordringer.
Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen, og er visualiseret af proceslinjen her-
under. Fokus er at ibrugtage teststrækningerne Roskilde-Køge-Næstved og derefter prioritere Næstved-Nykøbing F.,
så sidstnævnte kan elektrificeres, og elektriske tog indsættes. Derudover skal Signalprogrammet sikre et driftsstabilt
produkt forud for ibrugtagning af København-Peberholm. Forsinkelsen af Odense-Svendborg påvirker ikke de kritiske
strækninger, og det samlede projekt forventes gennemført senest 2030.
4. kvt. 2019
2. kvt 2021
2. kvt. 2022
2025
4. kvt. 2025
Ibrugtagning af
Roskilde-Køge
(Øst EDL Nord)
Ibrugtagning af Køge-
Næstved
(Øst EDL Syd)
Ibrugtagning af
Næstved-Nykøbing F.
(forudsætning for
elektrificering af
strækning) samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.
Driftsstabilt produkt
Ibrugtagning af
København-Peberholm
7.1 Overblik over status for aktuelle strækninger
7.1.1 Teststrækning (Roskilde)-(Køge) (EDL N)
December 2019
Banedanmark forventer fortsat at ibrugtage strækningen december 2019. Da strækningen er i ibrugtagningsfasen,
og et ibrugtagningsforum er nedsat, fremgår aktiviteter og nøgleleverancer frem mod ibrugtagning af tabellen ne-
denfor.
Sidst rapporterede vi, at den næste store milepæl frem imod ibrugtagning var test ved strækningshastighed (dvs.
den hastighed, som køres på strækningen ved ibrugtagning). Testen blev gennemført planmæssigt i uge 40 og med
tilfredsstillende resultat
dvs., at der ikke blev gjort nogen observationer, som blokerer for planmæssig ibrugtag-
ning. I uge 46 gennemføres endnu en test inden vi går ind i forløbet med Operational Rehearsal, hvor Banedanmark,
DSB og øvrige parter øver brugen af det nye system under driftslignende forhold. Vi forventer fortsat at opnå ibrug-
tagningstilladelsen i uge 48. Planen frem mod ibrugtagning er fortsat stram, og følges tæt.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio oktober 2019)
20/25
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119523_0021.png
7.1.1.1
Nøgleleverancer frem mod ibrugtagning af Roskilde-Køge (EDL N)
Leverance
OKT
NOV
NOV
NOV
NOV
/DEC
NOV
DEC
DEC
Railway Safety Case
Interoperabilitetserklæring (EC deklaration)
Ansøgning om ibrugtagningstilladelse
Testkørsel (Trial Run)
Operationel Rehearsal (BDK og øvrige parter øver bruge af det nye
system under driftslignende forhold)
Ibrugtagningstilladelse opnået
Træning af trafikledere
Ibrugtagning
Ejer
BDK
BDK
BDK
BDK
BDK
Trafikstyrelsen
BDK
BDK
Uge
44
45
45
46
47, 48,
49
48
49
50
7.1.2 Teststrækning Køge-(Næstved) (EDL S)
Design
•Gennemført
Installation
afsluttet
•AUG19
Testforløb
afsluttet
•APR21
Ibrugtag-
ningstillad.
•JAN21
Klar til
ibrugtagning
•JUL21
Ibrugtagning
Anlægsplan
Medio 2021
Det er fortsat forventningen at strækningen kan ibrugtages inden for Anlægsplanen, dvs. medio 2021. Status fast-
holdes dog gul, da der formentlig kun vil være begrænset eller ingen buffer.
7.1.3 (Næstved)-Rødby (RO7b)
Design
•AUG20
Installation
•AUG21
Testforløb
afsluttet
•OKT21
Ibrugtagnings
tilladelse
•NOV21
Godkendt
ibrugtagning
•DEC21
•Risiko:
Middel
6 mdr. buffer
Ibrugtagning
Anlægsplan
Midt-2022
Note: Bemærk at Banedanmark rapporterer på første fase af anlægsprojektet dvs. enkeltspor ml. Nykøbing F. og Rødby.
Der er ingen ændringer til milepælene siden sidst, og vi forventer fortsat, at strækningen kan ibrugtages december
2021, og dermed inden for rammerne af Anlægsplanen. Derfor er status fortsat grøn.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i december 2021.
7.1.4 (Odense)-Svendborg (RO10)
Design*
•Gennemført
NOV17
Installation
•AUG20
Testforløb
afsluttet
•APR21
Ibrugtag.-
tillad.
Afventer
planlægning
Klar til
ibrugtagning
•JUL21
Ibrugtagning
Anlægsplan
Primo 2021
* Signalling Layout
det initiale design
er færdiggjort. Teknisk detaildesign fortsætter sideløbende med installationsarbejdet (bl.a. grundet det
store antal overkørsler på strækningen).
Banedanmark afventer stadig, at Alstom kan redegøre for konsekvenserne af de ophobede forsinkelser for udrulnin-
gen på Odense-Svendborg. Lige nu prioriteres arbejdet med Køge-(Næstved) og (Næstved)-Rødby højere, og det er
sandsynligt, at RO10 først sættes i drift efterfølgende
dvs. i 2022 eller senere. Grundet den manglende plan frem-
går der ingen risikovurdering.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio oktober 2019)
21/25
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
7.1.5 Efterfølgende strækninger
Når Næstved-Rødby er ibrugtaget, vil den næste strækning, der forventeligt overgår til det nye signalsystem, være
den ny bane København-Ringsted. Banen er 31. maj 2019 blevet indviet med konventionel signalteknologi (kaldet 5-
bloksløsningen). Banen kan åbnes med nyt signalsystem, når der er tilstrækkeligt med ERTMS udrustede tog, forven-
teligt ultimo 2023. Henset til udskydelsen af Roskilde-Køge er der behov for et genbesøg af den samlede plan for
Østprojektet. Nordvestbanen er en prioriteret strækning, som med Anlægsplanen skal ibrugtages inden medio 2026.
Banedanmark undersøger dog muligheden for at fremrykke ibrugtagning.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio oktober 2019)
22/25
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119523_0023.png
8
Overordnet status:
S-ba e
Aftalen med Siemens er endnu ikke underskrevet, men vi forventer, at det kan ske i november. Da Banedanmark
arbejder ud fra denne nye plan, afrapporteres status på den. Siemens følger den nye plan, der betyder, at det nye
signalsystem er udrullet på alle strækninger i 2022. På den baggrund er status grøn.
Banedanmark forventer at underskrive aftalen om den nye udrulningsplan primo november. Der er nogle få udestå-
ender omkring den tekniske løsning på problematikken om glatte skinner, som forventes at falde på plads i løbet af
oktober. Den del af løsningen, der håndterer hovedproblemet omkring glatte skinner (de tre hændelser i 2016), er
aftalt på plads og underskrevet, og forventes implementeret inden løvfaldssæsonen 2021. Derudover har Banedan-
mark ønsket løsning af andre problemstillinger forårsaget af glatte skinner, og disse forventes ikke implementeret til
løvfaldssæsonen 2021. Disse andre problemstillinger vil dog ikke betyde, at der skal køres med WET4 indkoblet per-
manent, men kunne f.eks. betyde andre, lokale hastighedsbegrænsninger, hvilket Banedanmark afsøger tekniske
løsninger på. Banedanmark er pt. ved at undersøge dette sammen med Siemens. Et foreløbigt analyse-resultat for-
ventes i oktober. Dette er en forudsætning for en kommende aftale om udrulningsplanen med Siemens.
8.1 Kritisk vej og fremdrift
Den oprindelige udrulningsplan er afspejlet herunder. Med den var udrulningen færdig i 2021.
Maj 2018
DORF
ibrugtagning
Gennemført
Maj 2019
2. kvt. 2019
2019
2020
2021
2021
Ibrugtagning af
Ibrugtagning af
•Ibrugtagning
af
Jægers-
Farum-Ryparken Ringbanen
borg/Klampenb (RO3.1)
(RO6)
org-Svane-
møllen
/Ryparken (RO2)
Gennemført
•Ibrugtagning •Ibrugtagning •Ibrugtagning
Svanemøllen-
Sydhavn-Køge Carlsberg-
Carlsberg/Bavne (RO5)
Frederikssund/H
høj (RO3.2)
øje Taastrup
Proceslinjen herunder afspejler den udrulningsplan, som Banedanmark forventer at formalisere primo november.
Planen er altså ikke endeligt aftalt endnu.
Maj
2018
Maj
2019
Juni 2021
Jan. 2021
RO Nord: Farum-
Ryparken og
Ringbanen
Dec.
2021
•RO
Center:
Svanemøllen-
Carlsberg/
Bavnehøj
Sept. 2022
•RO
Syd: Sydhavn-
Køge og
Carlsberg-
Frederikssund/
Høje Taastrup
DORF på EDL:
RO2: Jægers-
•Teknisk
løsning af
borg/Klampenbor glatte skinner
Hillerød-
g-Svane-møllen
Jægersborg
(Gennemført) /Ryparken
(Gennemført)
8.2 Overblik over status for aktuelle strækninger
8.2.1 Plangrundlag og leverancer
I strækningsgennemgangen i afsnittene nedenfor fremgår detaljer for de enkelte strækninger. Plangrundlaget er,
som beskrevet, ikke endeligt aftalt, men planen er dog alligevel så konsolideret, at der både rapporteres på fremdrift
og risikoniveau.
Det er fortsat en arbejdsforudsætning, at RO Nord først sættes i drift, når det er sandsynligt, at den tekniske løsning
på glatte skinner kan implementeres inden løvfaldssæsonen 2021. Ligeledes er det fortsat gældende, at det er for-
ventningen, at udrulningen på alle strækninger er gennemført i 2022. I 2023 vil Banedanmark og Siemens implemen-
tere enkelte mindre leverancer på de allerede migrerede strækninger.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio oktober 2019)
23/25
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119523_0024.png
8.2.2 Farum-Ryparken og Ringbanen (RO Nord)
Planen er ikke endeligt godkendt
Design
•Gennemført
*Anden operationelle test
Installation
•JAN20
Test*
•AUG20
Ibrugtagnings-
tilladelse
JAN21
Ibrugtagning
Januar 2021
•Risiko:
Middel
Der er ingen ændringer til milepælene siden sidst. Installationsarbejdet er, som rapporteret sidst, stort set afsluttet
på forbindelsen til RO2 (fra Hellerup til Nordhavn). Nu forberedes den næste softwaredemonstration, som er plan-
lagt til november.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i januar 2021.
8.2.3 Teknisk løsning af glatte skinner (Moving Speed Restriction, MSR)
Design
•OKT20
Test*
•NOV20
Ibrugtagningstilladelse
JUN21
Ibrugtagning
Juni 2021
•Risiko:
Middel
*Test gennemføres på Early Deployment Strækningen og RO2
Der er ingen ændringer til milepælene siden sidst. Som rapporteret sidst har Banedanmark og Siemens nu indgået
aftale om den del af løsningen, der håndterer hovedproblemet omkring glatte skinner. Denne del forventes imple-
menteret i juni 2021, og dermed inden løvfaldssæsonen 2021, som forlangt af Banedanmark. Banedanmark ønsker
desuden løsning af andre problemstillinger forårsaget af glatte skinner, som muligvis ikke vil være implementeret til
løvfaldssæsonen 2021, men vil her skulle håndteres på anden vis.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i juni 2021.
8.2.4 Svanemøllen-Carlsberg/Bavnehøj (RO Center)
Planen er ikke endeligt godkendt
Design*
•Gennemført
SEP19
*Anden operationelle test
Installation
•JUL20
Test*
•AUG21
Ibrugtagnings-
tilladelse
•DEC21
Ibrugtagning
December 2021
(januar 2022)
•Risiko:
Middel
Designarbejdet er nu afsluttet, og vi forventer fortsat, at installationsarbejdet igangsættes i uge 44. Det er fortsat
planen, at det arbejde er afsluttet i sommeren 2020, hvorefter testforløbet indledes.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i januar 2022.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio oktober 2019)
24/25
TRU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 105: Materiale mødet 27/11-19 med Folketingets partier om status for Signalprogrammet samt Banedanmarks seneste statusrapport for Signalprogrammet, fra transportministeren
2119523_0025.png
8.2.5 Sydhavn-Køge og Carlsberg-Frederikssund/Høje Taastrup (RO Syd)
Planen er ikke endeligt
godkendt
Design
•MAJ20
Installation
•SEP21
Test*
•FEB22
Ibrugtagningstill.
SEP22
Ibrugtagning
September 2022
•Risiko:
Middel
*Operationel test (der foretages i udgangspunktet kun én på denne strækning)
Der er ingen ændringer siden sidst. Risikoniveauet er uændret og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko
for en forsinkelse på 3-4 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i september 2022.
8.2.6 Afsluttende leverancer
Planen er ikke endeligt godkendt
Design
•NOV21
Installation*
•MAJ22
Test**
•JUL22
Ibrugtagningstilladel
se
MAR23
Ibrugtagning
Marts 2023
•Risiko:
Middel
* Dette er forberedende arbejder til installation. Selve installationen finder sted ifm. ibrugtagning.
**Factory Acceptance Test (FAT) af systemet
Der er ingen ændringer siden sidst.
De afsluttende leverancer er ikke forudsætninger for at ibrugtage de forudgående strækninger. Leverancen omhand-
ler bl.a. ændringer påkrævet ifm. den nye station Favrholm og hastighedsopgraderingen mellem Jægersborg og
Holte, som var ændringer, der ikke var kendte ved indgåelsen af kontrakten. Derudover inkluderer leverancerne
grænsefladen til Vigerslev på fjernbanenettet. Det er en del af den kommende aftale med Siemens, at disse leveran-
cer udskydes til efter RO Syd er sat i drift. De afsluttende leverancer ændrer således ikke ved, at det nye signalsy-
stem forventes udrullet og ibrugtaget på alle strækninger på S-banen i 2022.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 10-20% risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i marts 2023.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio oktober 2019)
25/25