Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 6
Offentligt
2084529_0001.png
Den 3. oktober 2019
Til Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Vedr. Sundhedsplatformen
Vi appellerer til Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg om at foranledige, at sundhedsministeren sætter et
arbejde i gang med at udarbejde en afviklingsplan, så Sundhedsplatformen så hurtigt som muligt kan blive
erstattet med et andet og bedre IT-system, der er intuitivt og nemt at bruge, og som understøtter den
kliniske funktion ligesom i resten af landet.
Vi har tidligere i brev af 1. september 2019 med tilhørende bilag (SUU Alm.del
bilag 59) henvendt os til
Sundheds- og Ældreudvalget om Sundhedsplatformen.
Udvalgets forestående møde med Region Hovedstaden og Sjællands formandskab
Vi er blevet opmærksom på, at regionsformændene for Region Hovedstaden og Sjælland har henvendt sig
til udvalget (SUU Alm.del
bilag 62) med et ønske om at drøfte muligheder og udfordringer med
Sundhedsplatformens og regionernes fortsatte arbejde med blandt andet anbefalingerne fra Ekspertrådet,
hvor Ekspertrådets rapport, som er offentliggjort i august 2019, også er tilsendt udvalget (SUU Alm.del
bilag 82). Til mødet vil formand for Ekspertrådet Lilian Mogensen også deltage. Det er over for os oplyst, at
mødet med udvalget er planlagt til afholdelse torsdag den 14. november 2019.
Sundhedsministerens hidtidige holdning
Vi er ligeledes opmærksomme på, at der fra udvalget i perioden efter sommerferien er stillet en række
spørgsmål til sundheds- og ældreministeren, hvoraf endnu ikke alle er besvaret fra ministerens side.
Sundhedsministeren har i sin besvarelse 24. september 2019 af spørgsmål S 262 erklæret sig
eget e ig
med Region Hovedstaden ekspertråd i forhold til Sundhedsplatformen, nemlig, at det er ledelsen i
regionerne, der skal påtage sig et markant større fælles ansvar for strategisk styring af forbedring af
Sundhedsplatformen. Jeg forventer derfor, at regionerne følger konkret op på Ekspertrådets udtalelser, og
at der kommer skred i arbejdet med at udvikle Sundhedsplatformen, så den ikke længere medfører den
frustratio , so
edarbejdere i de to regio er giver udtryk for.
Sundhedsministeren henviser endvidere afslutningsvis i sin besvarelse 24. september 2019 af spørgsmål S
263 til udtalelsen fra Ekspertrådet og understreger, at ledelsen i de to regioner med Sundhedsplatformen
har en stor opgave og et klart ansvar både for at klæde medarbejderne på, så de har træning i brug af
systemet og for at tilpasse systemets brugerflade, så den frustration, som der er medarbejdere, der giver
udtryk for, afhjælpes.
Kritik af Ekspertrådets rapport om Sundhedsplatformen
På nuværende tidspunkt læner de to regionsledelser
og tilsyneladende også sundhedsministeren - sig op
af Ekspertrådets rapport, der helt overvejende beskæftiger sig med regionsledelsernes organisatoriske og
ledelsesmæssige tilgang med arbejdet med at forbedre Sundhedsplatformen.
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 6: Henvendelse af 3/10-19 fra Torben Jerlach m.fl. om afvikling af Sundhedsplatformen
2084529_0002.png
I vedlagte notat af 1. oktober 2019
E kritisk ko
e tar til Ekspertrådets rapport o
Su dhedsplatfor e
dokumenteres imidlertid, at Ekspertrådets rapport ikke repræsenterer en rådgivning,
der er baseret på en brugernær analyse og forståelse af de fleste af de problemer, som sundhedspersonalet
oplever med Sundhedsplatformen som deres daglige værktøj. Dette forhold, som undergraver
Ekspertrådets troværdighed, skyldes formentlig, at Ekspertrådet i sit kommissorium har fået forbud mod
overhovedet at beskæftige sig med spørgsmålet om, hvorvidt Sundhedsplatformen kan eller skal
videreføres.
Det har nemlig været en grundlæggende præmis for Ekspertrådets arbejde, som det fremgår udtrykkeligt af
ko
issoriet, at forligskredse bag Budgetaftale
9 i Regio Hovedstade oterede, at: Med vore
investeringer signalerer vi til vores medarbejdere og til omverdenen, at vi ønsker at beholde
Sundhedsplatfor
e .
Det kan derfor undre, at formanden for Ekspertrådet ved offentliggørelsen
af rapporte ka udtale: Vi er
ikke stødt på noget, der tyder på, at Sundhedsplatformen ikke kan komme til at virke. Der er mange ting,
der kan gøres bedre, men det kan fikses
det handler om at have en klar plan og så komme i gang. Med
Su dhedsplatfor e er Regio Hovedstade og Sjælla d rykket op i de digitale superliga.
For har Ekspertrådet fået forbud mod at beskæftige sig mere bredt med Sundhedsplatformens problemer,
er det som at sætte kikkerten for det blinde øje: Så ser man jo heller ikke noget!
Det må også være ren ønsketænkning efter Sundhedsplatformens første 3 �½ års omtumlede tilværelse at
forbinde den med superligaen, idet den snarere ligger og roder rundt langt nede under Danmarksseriens
niveau.
Men det er væsentligt at påpege, at rapportens omtale af forbedringernes substans, dvs. hvad det egentlig
er, der skal forbedres, er meget kortfattet. Det er uklart, hvor mange af de forbedringsinitiativer, som
rapporten fokuserer på, der reelt modsvarer de brugeroplevede forbedringsbehov.
Medicineringsprocessen er det eneste forbedringsområde, hvor Ekspertrådet nævner en deadline, men der
nævnes intet om konsekvenser ved evt. overskridelse af frister.
Ekspertrådet anbefaler også en fokus på brugertilfredshed, men nævner intet om ønskværdigt
tilfredsheds iveau eller tidshoriso t, blot efterlyses et øget te po i forbedri gsarbejdet. Der er således
intet om konsekvenser, hvis tilfredshedsmål eller deadline ikke nås.
Ekspertrådets anbefalinger inddrager endelig ikke de personalemæssige og økonomiske ressourcekrav, der
k ytter sig til at fikse Su dhedsplatfor e s proble er, heru der bl.a.
- hvad det helt konkret vil kræve,
- hvor lang tid vil det tage, og
- hvor meget det vil det koste.
I det vedlagte otat E kritisk ko
e tar til Ekspertrådets rapport o Su dhedsplatfor e er der
foretaget en mere grundig gennemgang af ovenstående, som vi tillader os at henvise udvalget til.
Situationen nu og vejen frem
Det må herefter være uklart, om rapporten fra Ekspertrådet leverer et reelt bidrag til de hovedproblemer,
som nærmere omtalt i bilaget til vort brev af 1. september 2019 til udvalget (SUU Alm.del -bilag 59), og som
Sundhedsplatformen har belastet sundhedspersonale og patienter med i de seneste 3 �½ år. nemlig:
- Manglende brugervenlighed
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 6: Henvendelse af 3/10-19 fra Torben Jerlach m.fl. om afvikling af Sundhedsplatformen
2084529_0003.png
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Brugergrænsefladen er ikke intuitiv
Arbejdseffektiviteten er gået ned
Oplæring og support af brugerne er ikke tilstrækkelig
Mange besværlige fejlmeldinger
Rettelser tager tid
Meget høje driftsomkostninger
Leverandøren EPIC er i en monopollignende situation
Mangelfuldt samarbejde med kliniske kvalitetsdatabaser og registre
Forøget patientrisiko
Utryghedsskabende effekt på mange patienter
Problemer med medicinadministration og -ordination
Situationen pt. er, at Region Hovedstaden og Region Sjælland - 3 �½ år efter opstart -
ikke
har en klar plan,
der på nogen måde sandsynliggør, at SP kan bringes til at fungere tilfredsstillende. Sandsynligheden for, at
Sundhedsplatformen inden for en overskuelig årrække vil kunne komme til at fungere tilfredsstillende, må
tilnærmelsesvis anses for at være lig nul.
Kontrakten om Sundhedsplatformen med leverandøren EPIC kan tidligst opsiges den 21. december 2021.
Det vil være muligt allerede på nuværende tidspunkt at påbegynde forberedelsen til anskaffelse og
overgang til en ny EPJ-løsning i Region Hovedstaden og Sjælland parallelt med, at kontrakten med EPIC
opsiges på et passende tidspunkt efter 21. december 2021 til udløb på det tidspunkt, hvor den ny løsning er
implementeret og fungerer.
Anmodningen til Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Vi håber, at Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg vil se positivt på vores henvendelse, og vil appellere til,
at udvalget vil foranledige, at sundhedsministeren sætter et arbejde i gang med at udarbejde en
afviklingsplan, så Sundhedsplatformen så hurtigt som muligt kan blive erstattet med et andet og bedre IT-
system, der er intuitivt og nemt at bruge, og som understøtter den kliniske funktion ligesom i resten af
landet.
Med venlig hilsen
Alice Bergstein
Fhv. skolepædagog, nu førtidspensionist og kræftpatient
Flemming Bang Rasmussen, Psykolog
Marek Treimann
Dr. med, lektor emeritus
Marianne Mac Manus
Sygeplejerske
Torben Jerlach
Fhv. kontorchef, cand.polit. og hjertepatient
BILAG:
Notat af . oktober
9
En kritisk kommentar til Ekspertrådets rapport om Sundhedsplatformen