Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
SUU Alm.del Bilag 158
Offentligt
2135048_0001.png
Dato 11-12-2019
Sagsnr. 05-0400-56
PLAN
Notat vedr. tekniske forbedringsmuligheder ved henvisning og visitation til
sygehusbehandling
Baggrund
Som opfølgning på drøftelser i det åbne samråd i Sundheds- og Ældreudvalget d. 22. oktober
2019 om mangelfulde brystkræftundersøgelser afholdte Sundhedsstyrelsen i november og de-
cember 2019 en møderække med repræsenter fra myndigheder, regioner og faglige interesse-
organisationer herunder lægeforeningen, praktiserende lægers organisation, tandlægeforenin-
gen i forhold til drøftelse og afklaring af generelle principper for henvisning og visitation til
sygehusbehandling, med særligt fokus på kræft. Spørgsmål vedr. tekniske muligheder og hin-
dringer i forbindelse med henvisning og visitation til sygehusbehandling blev i den forbin-
delse rejst og diskuteret. Sikringen af kommunikation og dialog mellem henviser og visitator,
særligt i tilfælde af tilbagehenvisning, viderehenvisning og vurderet behov for yderligere in-
formation fra henviser, var i centrum for disse spørgsmål.
Dette notat har til formål at gennemgå de tekniske forhold i forbindelse med den elektroniske
kommunikation, der foregår ved henvisning til sygehus og ved visitation af henvisning til sy-
gehusbehandling herunder at udpege elementer af processen, der kan optimeres og opstille an-
befalinger til forbedringer.
Gældende ret og principper for god faglig standard vedr. henvisning og visitation er beskrevet
i Sundhedsstyrelsens
’Notat
vedr. henvisning og visitation til sygehusbehandling, med særligt
fokus på kræft’.
Elektronisk kommunikation mellem henvisende og visiterende instanser
Kommunikation mellem primær og sekundær sektor i forbindelse med henvisning til sygehus-
behandling foregår altovervejende elektronisk. MedCom har udviklet nationale elektroniske
standarder for denne kommunikation. En standard er en definition af, hvilke sundhedsfaglige
oplysninger, der skal sendes i en specifik meddelelse mellem sundhedsvæsenets parter. Med-
Com standarder tager udgangspunkt i dansk profilering/tilpasning af internationale standarder.
Meddelelser, som baserer sig på standarden, vil altid omhandle en borger/patient, og følge en
fastlagt syntaks og struktur, samt anvende national terminologi. Standarderne gør det muligt
at kommunikere via elektroniske meddelelser mellem it-systemer tværsektorielt.
Ang. henvisninger til sygehusbehandling
Henvisninger til sygehusbehandling sendes via standarden REF01. REF01 indeholder en
række prædefinerede tekstfelter, som henvisende læge udfylder:
1. Modtager/Sygehusafdeling.
2. Patient.
3. Indkaldelses prioritering.
1
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 158: Orientering om afslutning på Sundhedsstyrelsens arbejde om afklaring af generelle principper for henvisning og visitation til sygehusbehandling, med særlig fokus på kræft, fra sundheds- og ældreministeren
2135048_0002.png
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Særlige forhold.
Henvisningsdiagnose.
Ønsket undersøgelse/behandling/problemstilling.
Kliniske oplysninger.
Kopi af epikrise til.
Henvisende instans (henv. læge).
Dynamiske henvisninger (også kaldet pakkehenvisninger) fungerer som den almindelige hen-
visning til sygehusbehandling med skrivefelter fra REF01, hvor der er tilføjet fraser, der er til-
tænkt at hjælpe den henvisende læge med at fremsende de korrekte oplysninger. Ved dynami-
ske henvisninger er der tilføjet et specifikt adressekartotek (SOR) samt evt. link til patientin-
formation og information på sundhed.dk. samt kontaktinformation (fx tlf.nr.) til den afdeling
man henviser til.
REF01 og dynamiske henvisninger indeholder unikke identifikatorer (Universally unique
identifier UUID). Disse sikrer blandt andet, at bookingsvar og epikriser kobles til den speci-
fikke henvisning. Henvisende læge vælger i sit IT-system en standard/skabelon (REF01 eller
dynamisk henvisning), udfylder den, vælger lokationsnummer og sender henvisningen. Kom-
munikationen foregår i lukkede landsdækkende netværk, VANS-nettet, som brugernes IT-sy-
stem således skal være tilkoblet.
Der gemmes kopi af henvisning på henvisningshotel
1
, hvor den kan tilgås. Dette er primært
relevant i forhold til patientens eget valg af behandler ved privatpraktiserende speciallæge,
fodterapeut etc.
Samtidigt sendes henvisningen fra henvisningshotellet til sundhed.dk og ’Min
Læge app’, hvor patienten kan tilgå den.
Hvis henvisningen til sygehusbehandling af tekniske
årsager ikke modtages af sygehuset, får henvisende læge automatisk besked om dette.
Når henvisningen til sygehusbehandling modtages på sygehuset indgår den i EPJ (uagtet hvil-
ket regionalt system, der anvendes) og læses af den visiterende læge i EPJ.
Teknisk er følgende muligt i forbindelse med visitationen:
Visiterende læge vurderer henvisningen og booker patienten til undersøgelser/behand-
ling på baggrund af henvisningen. Samtidigt med at der udarbejdes et indkaldelsesbrev
til patienten, sendes der automatisk,
via DIS13 ’Det gode bookingsvar’,
et booking-
svar til den henvisende læge.
Visiterende læge vurderer henvisningen og viderehenviser patienten til anden syge-
husafdeling/andet sygehus (både offentligt og privat). Den oprindelige henvisning sen-
des til ny modtager, hvorfor alle oprindelige oplysninger vil fremgå. Der vil ikke auto-
matisk blive generet en meddelelse til den oprindeligt henvisende læge, og patienten
vil ikke automatisk få besked om viderehenvisning. Den visiterende læge kan via kor-
respondancemeddelelse give henvisende læge besked om viderehenvisningen.
Visiterende læge vurderer henvisningen og ønsker at tilbagehenvise behandlingsan-
svaret for patienten til den henvisende læge (f.eks. ved anbefaling om henvisning til
1
Et nyt henvisningshotel (den nationale henvisningsformidling) afprøves i foråret 2020 i første omgang i for-
hold til henvisning til fodterapeut. På sigt skal det erstatte det nuværende henvisningshotel. Fra henvisningshotel
til sygehusene skal kommunikationen forløbe i sundhedsdatanetværket og ikke i VANS.
2
2
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 158: Orientering om afslutning på Sundhedsstyrelsens arbejde om afklaring af generelle principper for henvisning og visitation til sygehusbehandling, med særlig fokus på kræft, fra sundheds- og ældreministeren
praktiserende speciallæge forud for sygehusbehandling) eller ønsker yderligere oplys-
ninger. Dette gøres ved, at der sendes en korrespondancemeddelelse til den henvi-
sende læge.
Formuleringen
’at
afvise en henvisning’
er misvisende og upræcis. Der bør i stedet
skelnes
mellem
tilbagehenvisning,
hvor den visiterende læge tilbagehenviser behandlingsansvaret til
henvisende læge,
viderehenvisning,
hvor den visiterende læge foretager en sundhedsfaglig
vurdering af henvisningen, men vurderer, at anden afdeling/sygehus bør forestå behandlingen,
videresendelse,
hvor henvisningen sendes til anden afdeling/sygehus, uden at der er foretaget
en sundhedsfaglig vurdering af henvisningens indhold, og
dialog om henvisningen,
hvor den
visiterende læge udbeder sig yderligere oplysninger fra henviser for at kunne foretage visitati-
onen.
Ang. MedComs korrespondancemeddelelse
DIS91 Korrespondancemeddelelsen indeholder logistikdata (fx meddelelsestype og afsendel-
sestidspunkt) og en simpel brevtekst herunder information om afsender, modtager, borgerop-
lysninger (navn og cpr-nummer), emne/overskrift, korrespondancebrevtekst med max antal
tegn på 31150. Nogle felter herunder logistik oplysninger og oplysninger om patienten kan
autogenereres. Der er muligt at markere korrespondancemeddelelsen som
’høj prioritet’.
Modtagene lægesystemer markerer så meddelelsen som rød i indboksen og prioriteringen er
også markeret, når meddelelsen åbnes. Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt for modta-
geren af korrespondancemeddelelserne at lave sorteringer i modtagne meddelelser fx efter
emne eller prioriteringsgrad. Dette kan være et problem i forhold til at prioritere i modtagne
korrespondancemeddelelser for de praktiserende læger, da de modtager en stor mængde kor-
respondancemeddelelser fra mange forskellige samarbejdsparter herunder sygehuse, kommu-
nale instanser mv.
MedCom er i gang med et udviklingsarbejde
(’den udvidede korrespondance’). Arbejdet har
som formål at give mulighed for indlejring af bilag i korrespondancemeddelelsen samt at give
bedre mulighed for prioritering og for sortering hos modtager. Arbejdet har derudover den
ekstra dimension, at standarden vil være pilotafprøvning for HL7 fire standarden. Den udvi-
dede korrespondance pilotafprøves i 2020.
Sundhedsstyrelsens anbefalinger til optimering af den elektroniske kommunikation ifm.
henvisning og visitation til sygehusbehandling
Med baggrund i styrelsens gennemgang og drøftelser som beskrevet ovenfor kan Sundheds-
styrelsen anbefale, at følgende inddrages i den fremadrettede drøftelse mellem parterne i rela-
tion til relevante MedCom-standarder:
Vedr. henvisning:
MedCom indarbejder frasen ’direkte tlf. nr. til henviser ved behov for oplysninger ved
visitering’ ved dynamiske henvisninger,
der sendes til sygehusbehandling.
MedCom undersøger mulighed for, om det vil være teknisk muligt med nuværende
standarder at opsætte en advarsel i henviserens system, hvor henviser gøres opmærk-
som på, hvis hun ikke har modtaget enten bookingsvar på baggrund af henvisning eller
korrespondancemeddelelse vedr. patientens henvisning. Dette kan evt. gøres ved, at
UUID også kan kobles til korrespondancemeddelelsen.
MedCom sikrer overensstemmelse mellem fraselisten og indgangskriterierne til pak-
keforløb for kræft baseret på div. pakkeforløb, når der henvises til disse pakkeforløb.
3
3
SUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 158: Orientering om afslutning på Sundhedsstyrelsens arbejde om afklaring af generelle principper for henvisning og visitation til sygehusbehandling, med særlig fokus på kræft, fra sundheds- og ældreministeren
Ved opdatering af indgangskriterier sender Sundhedsstyrelsen hhv. DMCG opdaterede
indgangskriterier til MedCom.
Vedr. visitation:
MedCom inddrager muligheden for valg af emne ved udfyldelse af korrespondance-
meddelelse, som muliggør søgning/prioritering hos modtager. Fx mulighed for valg af
prædefinerede emner fra fane med valgmulighederne
’Tilbagehenvisning’ og ’Behov
for yderligere oplysninger vedr. henvisning’.
MedCom undersøger muligheden for, at der automatisk sendes en advisering til den
oprindeligt henvisende læge ved viderehenvisning eller videresendelse til sygehusbe-
handling på anden afdeling/andet hospital.
MedCom undersøger mulighed for, at patienten får automatisk genereret besked i
eBoks/sundhed.dk ved tilbagehenvisning, dialog mhp yderligere oplysninger, ved vi-
derehenvisning og ved videresendelse
MedCom inddrager muligheden for at angive en korrespondancemeddelelse som ha-
stende i udviklingsarbejdet med ’den udvidede korrespondance’.
Øvrige anbefalinger
Regionerne indskærper, at der er indberetningskrav til Sundhedsdatastyrelsen ved æn-
dringer i oplysninger indberettet i forbindelse med oprettelse/ændring af SOR, herun-
der blandt andet ændring af enhedens navn, adresse og kontaktoplysninger.
Regionernes IT-systemer har et interface, der sikrer, at retningslinjer vedr. visitation af
henvisninger til sygehusbehandling gør det obligatorisk at gøre et af følgende: Booke
patienten, viderehenvise, videresende, sende korrespondancemeddelelse (eller tlf. kon-
takt) til henviser i forhold til dialog om henvisningen/tilbagehenvisning af behand-
lingsansvaret.
Ved visitation af henvisninger, der er viderehenvist fra en primær modtager, sikrer
MedCom og regionerne, at det er muligt at sende korrespondancemeddelelse til den
oprindelige henviser.
4
4