Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 406
Offentligt
2255659_0001.png
3. september 2020
KDR/ISERL
J.nr. 2020 - 1569
UDKAST
til
Forslag
til
lov om ændring af lov om offentlige betalinger m.v.
(Nemkontosystemet stilles til rådighed for grønlandske myndigheder)
§1
I lov om offentlige betalinger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 798 af 28. juni 2007,
som ændret ved § 9 i lov nr. 1336 af 19. december 2008, foretages følgende æn-
dring:
1. Efter § 5 a indsættes:
Ȥ
5 b.
Finansministeren kan stille Nemkontosystemet til rådighed for
grønlandske myndigheder.«
§2
Loven træder i kraft 1. februar 2021.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 406: Lovudkast: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om offentlige betalinger m.v., fra social- og indenrigsministeren
2255659_0002.png
Side 2 af
11
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
Almindelige bemærkninger
.................................................................. 2
1.
2.
Indledning.................................................................................... 3
Lovforslagets hovedpunkter ........................................................ 4
2.1. Gældende ret
.................................................................................................. 4
2.2. Finansministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
................................... 4
3.
De økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige ............................................................................................... 5
4.
De økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv. ................................................................................... 7
5.
6.
7.
8.
9.
De administrative konsekvenser for borgere ............................... 7
De miljømæssige konsekvenser................................................... 7
Forholdet til EU-retten ................................................................ 7
Hørte myndigheder ..................................................................... 7
Sammenfattende skema ............................................................... 8
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
......................... 9
Bilag 1 ...................................................................................................10
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov ........................................... 10
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 406: Lovudkast: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om offentlige betalinger m.v., fra social- og indenrigsministeren
2255659_0003.png
Side 3 af
11
1. Indledning
Lov om offentlige betalinger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 798 af 28. juni
2007, som ændret ved § 9 i lov nr. 1336 af 19. december 2008, ændres
med henblik på, at Digitaliseringsstyrelsen kan stille Nemkontosystemet til
rådighed for grønlandske myndigheder.
Ændringsloven vedrører udelukkende hjemlen til, at Digitaliseringsstyrel-
sen kan sidestille grønlandske myndigheder med danske myndigheder i
forbindelse med tilslutningen til Nemkontosystemet. De resterende dele af
loven ændres der ikke ved. Grønland lovgiver selv om de materielle regler
i deres egen lov om offentlige betalinger.
Ændringsloven bygger på drøftelser mellem Finansministeriet, Økonomi-
styrelsen, Digitaliseringsstyrelsen og Grønlands Finansministerium og Di-
gitaliseringsstyrelse.
Lovændringen vedrører ikke de materielle regler, som Grønland udfærdi-
ger i deres egen lov om offentlige betalinger.
Nemkontosystemet blev taget i drift den 7. november 2005 med successiv
tilslutning inden for det første år af de offentlige myndigheder. Nemkon-
tosystemet har siden det første driftsår bevist sin effektive betalingshånd-
tering. Nemkontosystemet håndterer nu ca. 94 mio. offentlige udbetalin-
ger dagligt. Det skønnes derfor hensigtsmæssigt, at Nemkontosystemet nu
stilles til rådighed for, at Grønland kan effektivisere betalingsformidlingen
for deres offentlige myndigheder.
Når der sendes betalinger via Nemkontosystemet, identificeres betalings-
modtagere ved personnummer og for virksomheders vedkommende
CVR/SE- eller P-nummer.
Det er derfor en nødvendig forudsætning for at anvende Nemkontosyste-
met, at de grønlandske myndigheder har adgang til personnummeret i for-
bindelse med udbetaling til fysiske personer og CVR/SE- eller P-numme-
ret i forbindelse med udbetaling til virksomheder.
Alle borgere på tværs af Rigsfællesskabet har et personnummer i henhold
til lov om Det Centrale Personregister. At borgere på tværs af Rigsfælles-
skabet nu får mulighed for at have en Nemkonto med automatisk udbeta-
ling af ydelser fra offentlige myndigheder, vil give borger og virksomheder
en effektiv og ensartet udbetaling af offentlige ydelser.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 406: Lovudkast: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om offentlige betalinger m.v., fra social- og indenrigsministeren
2255659_0004.png
Side 4 af
11
Den hidtidige lov om offentlige betalinger regulerer alene offentlige udbe-
talinger fra danske myndigheder, herunder muligheden for at private ud-
betalere kan anvende Nemkontosystet. Denne lovændring er derfor nød-
vendig, for at grønlandske myndigheder kan anvende Nemkontosystemet.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Gældende ret
Lov om offentlige betalinger m.v. giver i forhold til offentlige myndighe-
der hjemmel til, at myndigheder med frigørende virkning kan udbetale of-
fentlige pengebeløb til borgere og virksomheder, når de har udpeget en
Nemkonto, jf. lovens § 1.
I lov om offentlige betalinger m.v. afgrænses lovens territoriale anvendel-
sesområde i § 16 således, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Nemkontosystemet fungerer således, at en offentlig myndighed kan sende
en udbetaling til en borger eller virksomhed via Nemkontosystemet uden
at kende modtagerens kontonummer, idet kontonummeret hentes i Nem-
kontoregisteret.
2.2. Finansministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Ændringen af lov om offentlige betalinger m.v. er foranlediget af, at grøn-
landske myndigheder med den gældende lov ikke kan tilsluttes Nemkonto-
systemet, som danske offentlige myndigheder kan.
Lovforslaget er foranlediget af en dialog med grønlandske myndigheder.
De grønlandske myndigheder ønsker adgang til at kunne udbetale offent-
lige ydelser til borgere og virksomheder på Grønland på samme måde,
som danske myndigheder kan ved brug af Nemkontosystemet. Formålet
med ændringsloven er således at sikre, at Danmarks digitaliseringsprojek-
ter også kan benyttes på Grønland, og herved sikre den fortsatte digitalise-
ring på tværs af Rigsfællesskabet.
Der er tale om en materiel lovændring, der giver Digitaliseringsstyrelsen
hjemmel til, at grønlandske myndigheder kan tilsluttes Nemkontosystemet
som brugere på samme måde, som danske myndigheder er i dag. Lovæn-
dringen hjemler udelukkende, at grønlandske myndigheder tilsluttes Nem-
kontosystemet på samme vilkår som danske myndigheder er tilsluttet i
dag.
De resterende dele af loven ændres der ikke ved. Grønland lovgiver selv
om de materielle regler i deres egen lov om offentlige betalinger.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 406: Lovudkast: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om offentlige betalinger m.v., fra social- og indenrigsministeren
2255659_0005.png
Side 5 af
11
Det bemærkes, at Grønland i databeskyttelsesretlig forstand betragtes som
et såkaldt usikkert tredjeland. Idet udpegelsen af en konto udgør en per-
sonoplysning om borgere, udarbejdes et gyldigt overførselsgrundlag fra
Danmark til Grønland i forbindelse med, at Nemkontosystemet stilles til
rådighed. Myndighederne udarbejder i fællesskab en aftale om overførsel
mellem Digitaliseringsstyrelsen og de grønlandske myndigheder, der skal
stå for udbetalingen til de grønlandske NemKonti.
3. De økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Det vurderes, at der med lovforslaget vil være forbundet følgende en-
gangstilslutningsudgifter som Grønland afholder på ca. 750.000 kr. Digita-
liseringsstyrelsen afholder fremover årligt udgifter på ca. 110.000 kr. fra
2022.
Syv principper for digitaliseringsklar lovgivning
Det vurderes nedenfor, hvorledes lovforslaget lever op til principperne for
digitaliseringsklar lovgivning. Det vurderes, at der ingen implementerings-
konsekvenser er for det offentlige Danmark, idet Nemkontosystemet blot
stilles til rådighed for en eller flere offentlige myndigheder i Grønland.
Princip 1: Enkle og klare regler
Ændringsloven muliggør at Nemkontosystemet kan benyttes af offentlige
myndigheder i Grønland. De materielle regler udfærdiges af Det Grøn-
landske Selvstyre efter inspiration fra den nugældende lov om offentlige
betalinger m.v.
Princippet vurderes at være opfyldt.
Princip 2: Digital kommunikation
Lovforslaget vedrører ikke digitale selvbetjeningsløsninger eller Digital
Post.
Princippet vurderes ikke at være relevant for lovforslaget.
Princip 3: Muliggør automatisk sagsbehandling
Nemkontoordningen er i sig selv en automatisering af en ellers manuel
sagsgang, hvorefter offentlige myndigheder manuelt skulle indtaste konto-
oplysninger, førend der kunne ske udbetaling til den rette borger eller virk-
somhed.
Nemkontoordningen
og Nemkontosystemet
er derfor i sig selv en au-
tomatisering af ellers manuelle sagsgange, der fremover også kan benyttes
af grønlandske myndigheder.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 406: Lovudkast: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om offentlige betalinger m.v., fra social- og indenrigsministeren
2255659_0006.png
Side 6 af
11
Princippet vurderes at være opfyldt.
Princip 4: Sammenhæng på tværs - ensartede begreber og genbrug af data
Alle borgere på tværs af Rigsfællesskabet har et personnummer i henhold
til lov om Det Centrale Personregister. At borgere på tværs af Rigsfælles-
skabet nu får mulighed for at have en Nemkonto med automatisk udbeta-
ling af ydelser fra offentlige myndigheder, vil give borgerne en effektiv og
ensartet udbetaling af offentlige ydelser, som vil gavne på tværs.
Princippet vurderes derfor at være opfyldt.
Princip 5: Tryg og sikker datahåndtering
Nemkontosystemet fungerer i dag således, at en borger eller en virksom-
hed oplyser hvilken konto, der skal udgøre vedkommendes Nemkonto.
Når en myndighed udbetaler penge til borgeren, sker det på baggrund af
borgerens personnummer eller virksomhedens CVR-nummer eller SE-
nummer, hvorfor medarbejdere i offentlige myndigheder ikke har adgang
til kontooplysningerne.
Nemkontosystemet er dermed bygget for at undgå manuelle sagsgange,
der kan medføre fejlagtige udbetalinger, og myndighederne har ikke ad-
gang til personoplysninger i it-systemet, fx i form af borgernes kontoop-
lysninger.
Princippet vurderes derfor at være opfyldt.
Princip 6: Anvendelse af offentlig infrastruktur
Nemkontosystemet er et allerede benyttet og implementeret it-system, der
dagligt håndterer 94 mio. betalinger automatisk for danske myndigheder.
Princippet vurderes derfor at være opfyldt.
Princip 7: Forebygger snyd og fejl
Ved en automatisering af udbetalinger fra offentlige myndigheder ved at
benytte Nemkontosystemet, kan manuelle fejlindtastninger blandt andet
forebygges. Det samme er gældende for snyd, idet det som udgangspunkt
vil være vanskeligt at udskifte en registreret Nemkonto, medmindre hen-
vendelsen kommer fra borgeren selv. Benyttelsen af Nemkontosystemet
forebygger dermed såvel snyd som fejl.
Princippet vurderes derfor at være opfyldt.
På baggrund af en samlet gennemgang af de syv principper for digitalise-
ringsklar lovgivning vurderes det, at lovforslaget opfylder kravene til digi-
taliseringsklar lovgivning.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 406: Lovudkast: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om offentlige betalinger m.v., fra social- og indenrigsministeren
2255659_0007.png
Side 7 af
11
4. De økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Det vurderes, at der ingen økonomiske og administrative konsekvenser er
for erhvervslivet i Danmark.
Der vil være nogle mindre økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet på Grønland. Konsekvenserne uddybes ikke yderligere.
5. De administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget er foranlediget af, at grønlandske myndigheder gerne vil
kunne udbetale penge direkte til egne borgere og virksomheder via Nem-
kontosystemet. Det vurderes at have få konsekvenser for borgerne og
virksomhederne, idet det blot kræves, at de ved at følge den grønlandske
materielle lov om offentlige betalinger udpeger en konto, der skal udgøre
deres Nemkonto.
Borgerne får herefter færre administrative byrder, idet de ikke skal gøre
noget igen, førend de eventuelt udpeger en anden konto til deres Nem-
konto, ligesom i Danmark.
6. De miljømæssige konsekvenser
Det vurderes, at lovforslaget hverken har klima- eller miljømæssige konse-
kvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Det vurderes, at der ingen relevante EU-retlige aspekter er i lovforslaget.
8. Hørte myndigheder
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 3. september 2020 til den
1. oktober 2020 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organi-
sationer m.v.:
Erhvervsministeriet, Finansministeriet, Justitsministeriet, Skatteministeriet,
Statsministeriet, ATP, Finans Danmark, Rigsombudsmanden i Grønland
og Rigsombudsmanden på Færøerne.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 406: Lovudkast: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om offentlige betalinger m.v., fra social- og indenrigsministeren
2255659_0008.png
Side 8 af
11
9. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
ser/mindre udgifter
Ja
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Ikke relevant
Ikke relevant
Ikke relevant
Negative konsekven-
ser/merudgifter
Ja
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Økonomiske konse-
kvenser for stat, kom-
muner og regioner
Implementeringskon-
sekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske konse-
kvenser for erhvervsli-
vet
Administrative konse-
kvenser for erhvervsli-
vet
Administrative konse-
kvenser for borgerne
Miljømæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU-ret-
ten
Er i strid med de fem
principper for imple-
mentering af erhvervs-
rettet EU-regulering]
/Går videre end mini-
mumskrav i EU-regu-
lering (sæt X)
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 406: Lovudkast: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om offentlige betalinger m.v., fra social- og indenrigsministeren
2255659_0009.png
Side 9 af
11
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
(§ 5 b)
Den foreslåede § 5 b er ny.
Efter den foreslåede bestemmelse sikres der hjemmel til, at Finansministeren
kan stille Nemkontosystemet til rådighed for
grønlandske myndigheder.
Nemkontosystemet vil i praksis blive stillet til rådighed af Digitaliseringssty-
relsen.
Hjemlen ændrer ikke på lovens territoriale anvendelsesområde, idet den
alene tilvejebringer hjemmel til at stille Nemkontosystemet til rådighed.
De materielle regler om offentlige betalinger, herunder for borgere, virk-
somheder og offentlige myndigheder, udfærdiges af Grønland.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 406: Lovudkast: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om offentlige betalinger m.v., fra social- og indenrigsministeren
2255659_0010.png
Side 10 af
11
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om offentlige betalinger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 798 af 28. juni
2007, som ændret ved § 9 i lov nr. 1336
af 19. december 2008, foretages føl-
gende ændring:
§ 5 a.
Private udbetalere kan modbe-
taling og på nærmere fastsatte vilkår
anvende det efter § 4 etablerede kon-
toregister og i medfør heraf udviklede
Nemkontosystem til formidling af ud-
betalinger til betalingsmodtagerens
Nemkonto.
Stk. 2.
Ved private udbetalere for-
stås idenne lov fysiske og juridiske
personer, der foretager udbetalinger,
og ikkeeromfattet af § 12 eller er of-
fentlige myndigheder.
Stk. 3.
Betalingsmodtageren kan
tilenhver tid meddele en privat udbe-
taler, at udbetalinger ikke ønskes ind-
sat på modtagerens Nemkonto.
Stk. 4.
En privat udbetaler må til
brug for formidling af udbetalinger
anvende betalingsmodtagerens per-
sonnummer, hvis den private udbeta-
ler efter anden lovgivning har adgang
til at behandlepersonnumre, eller hvis
betalingsmodtageren har givet sam-
tykke til anvendelsen af vedkommen-
des personnummer.
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 406: Lovudkast: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om offentlige betalinger m.v., fra social- og indenrigsministeren
2255659_0011.png
Side 11 af
11
Stk. 5.
Finansministeren fastsætter-
nærmere vilkår for formidling af ud-
betalinger efter stk. 1.
1. Efter § 5 a indsættes:
Ȥ
5 b.
Finansministeren kan
stille Nemkontosystemet til rå-
dighed for grønlandske myn-
digheder.«
§ 6.
Finansministeren kan udbetale
kompensation til fysiske og juridiske
personer til hel eller delvis dækning af
merudgifter, som er en følge af regler
fastsat i medfør af § 3, stk. 2, eller
regler fastsat i medfør af § 7, stk. 2.
[…]
§2
Loven træder i kraft 1. februar
2021.