Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del Bilag 133
Offentligt
Social- og Indenrigsministeriet
20. januar 2020
J.nr. 2019-9616
Udkast
Fremsat den x. x 2020 af social- og indenrigsministeren (Astrid Krag)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
(Psykologbehandling til kvinder, der får ophold på krisecenter)
§1
I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 798 af 7. august 2019, som ændret senest ved § 1 i
lov nr. 1571 af 27. december 2019, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 109
indsættes som
stk. 9:
»Stk. 9.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde ti timers psykologbehandling til kvinder, der får op-
hold i boformer efter stk. 1. Behandlingen skal udføres af en autoriseret psykolog. Pligten til at til-
byde psykologbehandling gælder uanset opholdets varighed. Tilbuddet skal iværksættes under selve
opholdet eller i umiddelbar forlængelse heraf.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2020.
Stk. 2.
§1, nr. 1, finder tillige anvendelse for kvinder, der inden lovens ikrafttræden har fået ophold
på en boform efter § 109, stk. 1, i lov om social service, og som fortsat har ophold på boformen ef-
ter lovens ikrafttræden.
1
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 133: lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (psykologbehandling til kvinder, der får ophold på kvindekrisecenter), fra social- og indenrigsministeren
Social- og Indenrigsministeriet
20. januar 2020
J.nr. 2019-9616
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget fremsættes som led i udmøntning af aftale af 2. december 2019 mellem regeringen,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om finansloven for 2020.
Ifølge Danmarks Statistik havde 2.019 kvinder i 2018 ophold på kvindekrisecenter, og i alt 1.915
børn ledsagede deres mor under opholdet. Aftaleparterne er enige om, at kvinder, der har levet med
frygten for og konsekvenserne af vold eller trusler om vold i de relationer, der burde være trygge og
kærlige, skal have hjælp til at bryde voldsspiralen og få fodfæste i et liv uden vold. Mange kvinder
har i den forbindelse gavn af psykologbehandling foruden den socialfaglige støtte, som krisecentret
tilbyder under opholdet, og den indledende og koordinerende rådgivning, som kommunen skal til-
byde kvinden i forbindelse med ophold på krisecenter.
Med lovforslaget foreslås det, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde ti timers psykologbehandling til
kvinder, der får ophold på krisecenter efter § 109 i lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr.
798 af 7. august 2019 med senere ændringer (herefter serviceloven). Tilbuddet kan iværksættes un-
der selve opholdet på krisecentret eller i umiddelbar forlængelse heraf. Formålet med lovforslaget
er, at kvinder, der har ophold på krisecenter efter servicelovens § 109 som følge af vold, trusler om
vold eller tilsvarende krise i relation til familie- eller samlivsforhold, hurtigt og ubureaukratisk får
den hjælp, de har brug for.
2. Psykologbehandling til kvinder med ophold på et krisecenter
2.1. Gældende ret
Efter servicelovens § 109, stk. 1, skal kommunalbestyrelsen tilbyde midlertidigt ophold i boformer
til kvinder, som har været udsat for vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i relation til familie-
eller samlivsforhold (kvindekrisecenter). Kvinderne kan være ledsaget af børn, og de modtager un-
der opholdet omsorg og støtte.
Optagelse på krisecentret kan efter servicelovens § 109, stk. 2, ske anonymt ved egen henvendelse
eller ved henvisning fra offentlige myndigheder. Det er lederen af boformen, der træffer afgørelse
om optag og udskrivning, jf. § 109, stk. 3.
Krisecentret har efter servicelovens § 109, stk. 3 og 4, orienteringspligt om optagelse og udskriv-
ning af kvinder og evt. ledsagende børn til den kommune, der har pligt til at yde hjælp efter service-
loven, jf. §§ 9-9 b i lov om retssikkerhed på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr. 826 af 16.
august 2019 med senere ændringer (herefter retssikkerhedsloven). Orientering om optagelse skal
ske senest tre hverdage efter optagelsen, mens orientering om udskrivning så vidt muligt skal ske
inden udskrivning fra boformen, dog senest 3 hverdage efter.
2
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 133: lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (psykologbehandling til kvinder, der får ophold på kvindekrisecenter), fra social- og indenrigsministeren
Social- og Indenrigsministeriet
20. januar 2020
J.nr. 2019-9616
Orienteringerne til kommunen om optagelse og udskrivning skal efter servicelovens § 109, stk. 6,
som minimum indeholde kvindens og eventuelle børns navne og cpr-numre samt dato og begrun-
delse for henholdsvis optagelse og udskrivningen. For kvinder, der har anonymt ophold på bofor-
men udelades cpr-numre, og det skal i øvrigt sikres, at kvindens anonymitet opretholdes.
Kommunalbestyrelsen skal efter servicelovens § 109, stk. 7, tilbyde indledende og koordinerende
rådgivning til kvinder på krisecenter. Den indledende rådgivning skal iværksættes så tidligt som
muligt efter orientering om optagelse på krisecentret og skal introducere kvinden til den koordine-
rende rådgivning og skabe kontakt mellem kvinden og en medarbejder, der varetager den koordine-
rende rådgivning. Den koordinerende rådgivning gives i forhold til bolig, økonomi, arbejdsmarked,
skole, daginstitutioner, sundhedsvæsen m.v. og skal understøtte de enkelte dele i kommunalbesty-
relsens øvrige tilbud.
Kommunalbestyrelsen skal efter servicelovens § 109, stk. 8, tilbyde børn, som ledsager deres mor
under et ophold på et krisecenter, psykologbehandling. Dette blev indført med lov nr. 549 af 17.
juni 2008. Psykologbehandlingen skal tilbydes, uanset hvilken støtte barnet ellers i øvrigt har brug
for. Behandlingens omfang kan strække sig mellem fire og ti timer. Behandlingen skal udføres af en
autoriseret psykolog, og pligten til at tilbyde psykologbehandling gælder uanset opholdets varighed.
Tilbuddet skal iværksættes under selve opholdet eller i umiddelbar forlængelse heraf.
Der er i dag mulighed for, at kvinder, der er udsat for vold, efter henvisning fra egen læge kan opnå
tilskud til psykologbehandling. Efter sundhedsloven § 69 yder regionsrådet tilskud til psykologbe-
handling. Det fremgår af bekendtgørelse nr. 989 af 25. september 2019 om tilskud til psykologbe-
handling i praksissektoren for særligt udsatte persongrupper, at bl.a. personer, der har været ofre for
vold eller voldtægt, herunder også i nære relationer, efter henvisning fra almen praktiserende læge
kan få tilskud til psykologbehandling. Henvisning til behandling kan normalt ikke udstedes senere
end 6 måneder efter den begivenhed, der er årsag til henvisningen, indtrådte, og kan ikke udstedes
senere end 12 måneder efter begivenheden indtrådte. Denne tidsbegrænsning gælder dog ikke for
personer, der inden de er fyldt 18 år, har været ofre for incest eller andre seksuelle overgreb, el-
ler personer, som har en let til moderat depression eller angst og på henvisningstidspunktet er fyldt
18 år. Tilskuddet er fastsat til 60 procent af psykologens honorar.
Herudover gælder det, at kommunalbestyrelsen efter en konkret og individuel vurdering kan bevilge
bl.a. psykologbehandling efter servicelovens § 102, når kriterierne herfor er opfyldt. Målgruppen
herfor er borgere med betydeligt og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med sær-
lige sociale problemer. Tilbuddet gives, når det er nødvendigt med henblik på at bevare eller for-
bedre borgerens funktionsniveau, og når det ikke kan opnås gennem de behandlingstilbud, der kan
tilbydes efter anden lovgivning.
2.2. Social- og Indenrigsministeriets overvejelser
Kvinder, der har ophold på krisecenter, har i varierende grad psykiske mén efter at have været udsat
for fysisk, psykisk eller andre former for vold eller tilsvarende krise. Det kan f.eks. være, at de vol-
delige dynamikker kan blive så normale for kvinden, at hun opfatter voldelige, forulempende og
nedværdigende hændelser som normale og måske selvforskyldte, ligesom det kan være en stor indre
konflikt for kvinden at forlige sig med at være ”en, der har været udsat for vold”, hvorfor hun kan
komme til at tro på, at det ikke kan undgås i fremtiden.
3
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 133: lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (psykologbehandling til kvinder, der får ophold på kvindekrisecenter), fra social- og indenrigsministeren
Social- og Indenrigsministeriet
20. januar 2020
J.nr. 2019-9616
På trods af den støtte, som kvinderne allerede i dag får på krisecentrene, vurderer Social- og Inden-
rigsministeriet, at det er relevant, at kvinder som en del af opholdet på krisecenter tilbydes psyko-
logbehandling til håndtering af de psykiske problematikker, der knytter sig hertil. Dette med det for-
mål at hjælpe kvinden til at finde fodfæste og trivsel i et liv uden vold eller tilsvarende krise i rela-
tion til familie- eller samlivsforhold, herunder f.eks. i forhold til at opbygge tillid til at kunne stå på
egne ben fremover, hvordan hun kan drage omsorg for sine børn i en kriseramt situation m.v.
Desuden vurderes det at styrke udbyttet af psykologbehandling til ledsagende børn, jf. servicelovens
§ 109, stk. 8, hvis også moren får mulighed for psykologbehandling til håndtering af de problemer,
der knytter sig til årsagen til opholdet, typisk vold.
Erfaringer fra en tidligere forsøgsordning med psykologbehandling til kvinder på krisecenter i peri-
oden 2012-2015 viser, at det kan være hensigtsmæssigt, at der er et tæt samarbejde mellem krise-
centrets medarbejdere og den enkelte psykolog om tilrettelæggelsen af indsatsen, således at der ar-
bejdes i samme retning, og kvinden oplever en koordineret hjælp (Psykologsamtaler
til kvinder på
krisecenter – evaluering af indsatsen,
Socialstyrelsen 2015). Et sådant samarbejde vil imidlertid
ikke i alle tilfælde være relevant, f.eks. hvis kvinden er fraflyttet krisecentret, eller hvis andre tilsva-
rende hensyn gør sig gældende. Forsøgsordningen blev etableret som led i aftale om satspuljen for
2012.
Social- og Indenrigsministeriet vurderer, at det vil være hensigtsmæssigt, at det er kommunalbesty-
relsen, der også efter endt ophold har pligt til at yde hjælp og støtte efter serviceloven, der vil få
pligt til at tilbyde kvinden psykologbehandling frem for, at hjælpen bliver en del af krisecentrets til-
bud. Det skyldes blandt andet, at der er stor forskel på, hvor lang tid kvinderne har ophold på krise-
centrene. Blandt de ophold, der blev påbegyndt i løbet af de første tre kvartaler i 2017, blev om-
kring 25 pct. afsluttet inden for en uge, og lidt over 40 pct. af opholdene blev afsluttet inden for tre
uger. Lidt under 30 pct. af opholdene varede mere end 3 måneder (mindst 14 uger). Det bemærkes
endvidere, at det er kommunalbestyrelsen, der efter servicelovens § 109, stk. 8, har pligt til at til-
byde psykologbehandling til børn, der ledsager deres mor på krisecenter.
I forbindelse med, at psykologbehandling til kvinder på krisecenter foreslås indført, jf. punkt 2.3 ne-
denfor, vurderer Social- og Indenrigsministeriet, at det samtidig er vigtigt, at anonymiteten for de
kvinder, der har anonymt ophold, kan opretholdes, og at tilrettelæggelsen af psykologbehandling
må ske på en sådan måde, at dette i videst mulige omfang sikres.
2.3. Den foreslåede ordning
Med den foreslåede nye § 109, stk. 9, i serviceloven vil kommunalbestyrelsen skulle tilbyde kvinder
med ophold på midlertidige boformer efter servicelovens § 109, stk. 1, (krisecenter) ti timers psyko-
logbehandling. Det vil være muligt for kvinden at afslå tilbuddet, aftale færre timer eller afbryde
forløbet, hvis hun ønsker det.
Behandlingen vil skulle udføres af en autoriseret psykolog. Af hensyn til at sikre den fornødne fag-
lighed i behandlingen bør kommunalbestyrelsen i videst muligt omfang anvende psykologer, der
har relevant fagligt kendskab til og behandlingsmæssig erfaring med de særlige problematikker, det
vedrører, herunder f.eks. vold i nære relationer, social kontrol m.v. Det kan fx være psykologer med
tilknytning til et krisecenter eller lignende.
4
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 133: lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (psykologbehandling til kvinder, der får ophold på kvindekrisecenter), fra social- og indenrigsministeren
Social- og Indenrigsministeriet
20. januar 2020
J.nr. 2019-9616
En række krisecentre har i dag psykologer med relevant faglighed tilknyttet, enten som ansatte på
krisecentret eller eksternt tilknyttet. Det vurderes, at det i mange tilfælde vil kunne være relevant af
hensyn til den nødvendige faglighed og for at sikre en god praktisk tilrettelæggelse af hjælpen under
kvindens ophold på krisecentret, at kommunalbestyrelsen kan indgå aftale med et konkret krisecen-
ter om at benytte disse psykologer til at gennemføre behandlingen.
Pligten til at tilbyde psykologbehandling vil gælde uanset opholdets varighed og vil skulle iværk-
sættes under opholdet eller i umiddelbar forlængelse heraf.
Efter lovforslaget vil anonymt ophold på et krisecenter ikke i sig selv være en hindring for, at kvin-
den tilbydes psykologbehandling. Se bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 1.
Der henvises i øvrigt til bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 1.
3. Ligestillingsmæssige konsekvenser
Forslaget har til formål at sikre, at kvinder, der har været udsat for vold, trusler om vold eller tilsva-
rende krise i nære relationer, hurtigt får den hjælp, de har behov for til at bearbejde konsekvenserne
ved volden og dermed hurtigere komme på fode igen.
Det skønnes, at i alt 38.000 kvinder og 19.000 mænd i Danmark i 2017 var udsat for fysisk partner-
vold (”Vold
og seksuelle krænkelser”,
Statens Institut for Folkesundhed 2018). Kvinder er således i
væsentligt større omfang udsat for partnervold, og det vurderes således, at der er stort behov for at
sætte ind med hjælp og støtte over for voldsramte kvinder. Lovforslaget vurderes således at have
positive ligestillingsmæssige konsekvenser for kvinder samlet set.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget medfører både administrative og økonomiske konsekvenser for kommunerne, der som
noget nyt forpligtes til at tilbyde ti timers psykologbehandling til kvinder med ophold på krisecen-
tre. Desuden medfører lovforslaget økonomiske konsekvenser for staten som følge af, at staten efter
servicelovens § 177, stk. 1, nr. 5, refunderer 50 pct. af kommunens udgifter til boformer efter ser-
vicelovens § 109.
Der er med aftale om finansloven for 2020 afsat midler til finansiering af en lovændring. Lovforsla-
gets samlede økonomiske konsekvenser skønnes at medføre merudgifter på 10,0 mio. kr. i 2020 og
15,0 mio. kr. i 2021 og frem.
De økonomiske konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med kommunerne.
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for regionerne.
Lovforslaget vurderes ikke at have væsentlige omstillingskonsekvenser eller digitaliseringsrelate-
rede konsekvenser for det offentlige. Lovforslaget følger således seks ud af de syv principper for
digitaliseringsklar lovgivning. Således indeholder lovforslaget forslag til klare og enkle regler. Lov-
forslaget ændrer ikke på, at der kan kommunikeres digitalt med kommunerne. Lovforslaget under-
støtter sammenhæng på tværs. Lovforslaget understøtter tryg og sikker datahåndtering og anven-
delse af offentlig infrastruktur, idet der kan kommunikeres med kommunerne via Digital Post. Lov-
5
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 133: lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (psykologbehandling til kvinder, der får ophold på kvindekrisecenter), fra social- og indenrigsministeren
Social- og Indenrigsministeriet
20. januar 2020
J.nr. 2019-9616
forslaget muliggør dog ikke automatisk sagsbehandling, da kommunalbestyrelsen vil skulle be-
handle hver sag individuelt, hvilket vil indebære faglige skøn forhold til valg af psykolog med hen-
blik på en hensigtsmæssig tilrettelæggelse af behandlingen for den enkelte kvinde.
I forbindelse med den behandling, som psykologen foretager, kan psykologen få oplysninger om
sundhedsforhold og evt. væsentlige sociale problemer. Disse oplysninger skal behandles i overens-
stemmelse med reglerne i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april
2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om
fri udveksling af sådanne oplysninger (herefter databeskyttelsesforordningen), databeskyttelseslo-
ven, jf. lov nr. 502 af 23. maj 2018.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget vurderes ikke at have direkte økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervsli-
vet. Forslaget kan medføre afledte positive økonomiske konsekvenser for private leverandører af
psykologbehandlingen, fx privatpraktiserende psykologer mv., som vil kunne opleve øget efter-
spørgsel fra kommunerne på psykologbehandling.
Det vurderes, at principperne for agil erhvervsrettet regulering ikke er relevante, eftersom forslaget
ikke påvirker virksomhedernes muligheder for at teste, udvikle og anvende digitale teknologier og
forretningsmodeller.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra d. 20. januar 2020 til d. 18. februar 2020 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
3F – Fagligt Fællesforbund, Ankestyrelsen, BDO Kommunernes Revision, Bedre Psykiatri, Bruger-
foreningen for aktive stofbrugere, Brugernes Akademi, Bryd Tavsheden, Børnehus Hovedstaden,
Børnehus Midt, Børnehus Nord, Børnehus Sjælland, Børnehus Syd, Børnerådet, Center for Volds-
ramte (Region Hovedstaden), Danmarks Statistik, Danner, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Handi-
capforbund, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Psykolog Forening, Dansk Selskab for Psykosocial
Rehabilitering, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Stalkingcenter, Danske Handicaporganisatio-
ner, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Sociale Udviklingsfond (SUF), Det Centrale Handicapråd,
Dialog Mod Vold, FOA, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Foreningen af Sociale- Sundheds- og
Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Frederiksberg Kommune (Socialtilsyn Hovedstaden), Faaborg-
Midtfyn Kommune (Socialtilsyn Syd), Gadejuristen, Hjørring Kommune (Socialtilsyn Nord),
6
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 133: lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (psykologbehandling til kvinder, der får ophold på kvindekrisecenter), fra social- og indenrigsministeren
2138237_0007.png
Social- og Indenrigsministeriet
20. januar 2020
J.nr. 2019-9616
HK/kommunal, Holbæk Kommune (Socialtilsyn Øst), KL, Kristelig Fagbevægelse, Landsforenin-
gen af Kvindekrisecentre (LOKK), Landsforeningen af Socialpædagoger (LFS), Landsforeningen af
nuværende og tidligere Psykiatribrugere, Landsforeningen af væresteder (LVS), Landsforeningen
for voksne med senfølger af seksuelle overgreb (SPOR), Livslinjen, Lev Uden Vold, LOS – de pri-
vate sociale tilbud, Lægeforeningen, Mødrehjælpen, Offerrådgivningen i Danmark, PLO, Psykiatri-
fonden, Red Barnet, Reden Vesterbro, Rigspolitiet, Røde Kors, Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet
for Socialt Udsatte, Sammenslutningen af Boformer for Hjemløse (SBH), SAND, Selveje Danmark,
Silkeborg Kommune (Socialtilsyn Midt), SIND, Socialpædagogernes Landsforbund, Socialt Leder-
forum, Socialt Udviklingscenter (SUS), VIVE, Q-værk
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre-
udgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Ingen
Negative konsekvenser/merud-
gifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
De økonomiske konsekvenser
skønnes at være 10,0 mio. kr. i
2020 og 15,0 mio. kr. årligt i
2021 og frem. Dette skal for-
handles med kommunerne.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem princip-
per for implementering af er-
hvervsrettet EU-regulering
/Går videre end minimums-
krav i EU-regulering (sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter servicelovens § 109, stk. 1, skal kommunalbestyrelsen tilbyde midlertidigt ophold i boformer
til kvinder, som har været udsat for vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i relation til familie-
eller samlivsforhold (kvindekrisecenter). Kvinderne kan være ledsaget af børn, og de modtager un-
der opholdet omsorg og støtte.
7
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 133: lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (psykologbehandling til kvinder, der får ophold på kvindekrisecenter), fra social- og indenrigsministeren
Social- og Indenrigsministeriet
20. januar 2020
J.nr. 2019-9616
Optagelse på krisecentret kan efter servicelovens § 109, stk. 2, ske anonymt ved egen henvendelse
eller ved henvisning fra offentlige myndigheder. Det er lederen af boformen, der træffer afgørelse
om optag og udskrivning, jf. § 109, stk. 3.
Krisecentret efter stk. 1 har efter servicelovens § 109, stk. 3 og 4, orienteringspligt om optagelse og
udskrivning af kvinder og evt. ledsagende børn til den kommune, der har pligt til at yde hjælp efter
serviceloven, jf. §§ 9-9 b i retssikkerhedsloven.
Kommunalbestyrelsen skal, efter servicelovens § 109, stk. 7, tilbyde indledende og koordinerende
støtte og vejledning til kvinder på kvindekrisecenter, og skal efter stk. 8 tilbyde psykologbehandling
til alle børn, der ledsager deres mor på kvindekrisecenter.
Med henblik på at sikre, at kvinder på kvindekrisecentre hurtigt får den hjælp, de har brug for, vil
kommunalbestyrelsen med det foreslåede
§ 109, stk. 9, 1. pkt.,
i serviceloven som noget nyt skulle
tilbyde ti timers psykologbehandling til kvinder, der får ophold i boformer efter § 109, stk. 1.
Kommunalbestyrelsens tilrettelæggelse af psykologbehandlingen vil ske under hensyn til det for-
ventede forløb for henholdsvis kvinden og hendes evt. børn, herunder i forhold til hvor de forventes
at opholde sig under forløbet. Psykologbehandling til kvinden vil så vidt muligt koordineres med
den øvrige indsats for kvinden på krisecentret samt andre indsatser efter serviceloven og anden rele-
vant lovgivning.
Krisecentret kan enten selv have en psykolog ansat eller kan typisk formidle kontakt til en psyko-
log, som de er vant til at samarbejde med, og vil dermed ofte kunne være leverandør af psykologbe-
handlingen. Dette vil imidlertid ikke nødvendigvis være muligt eller hensigtsmæssigt, f.eks. hvis
kvinden kun har kort ophold på krisecentret eller lignende.
Anonymt ophold for kvinder på krisecenter vil ikke i sig selv kunne være en hindring for, at kvin-
den tilbydes psykologbehandling. Kommunen vil skulle søge at overkomme eventuelle udfordringer
i tilrettelæggelsen heraf i samarbejde med det pågældende krisecenter. Det vurderes, at det som ud-
gangspunkt vil være muligt at tilrettelægge et behandlingsforløb, hvor kvinden vil kunne opretholde
anonymiteten i forhold til den kommunale forvaltning, mens forhold vedrørende autoriserede psy-
kologers pligt til at føre ordnede optegnelser over deres virksomhed skal iagttages, hvilket kan be-
tyde, at kvinden ikke over for psykologen kan opretholde anonymiteten.
Autoriserede psykologers pligt til at føre ordnede optegnelser over deres virksomhed følger af § 14,
stk. 1 af lov om psykologer mv., jf. lovbekendtgørelse nr. 52 af 24. januar 2018 med senere ændrin-
ger (herefter psykologloven). Efter psykologlovens § 14, stk. 3, har den, hvis personlige forhold der
er udarbejdet optegnelser om, ret til aktindsigt i optegnelserne. Det fremgår af § 3 i bekendtgørelse
nr. 567 af 19. maj 2017, at en autoriseret psykologs klientjournaler bl.a. skal indeholde oplysninger
om klientens navn, alder og bopæl. Det følger af bekendtgørelsens § 6, stk. 1, at journalen skal op-
bevares i mindst 5 år regnet fra tidspunktet for den senest foretagne optegnelse. Efter bekendtgørel-
sens § 7, stk. 1, skal autoriserede psykologer opbevare journaler forsvarligt, og det skal sikres, at
uvedkommende ikke har adgang til oplysningerne i journalerne. Det fremgår af bekendtgørelsens §
10, at bestemmelser om offentlige ansættelsessteders journalføring, opbevaring og kassation m.v.,
som følger af anden lovgivning, finder anvendelse uanset bekendtgørelsens §§ 1-5.
8
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 133: lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (psykologbehandling til kvinder, der får ophold på kvindekrisecenter), fra social- og indenrigsministeren
2138237_0009.png
Social- og Indenrigsministeriet
20. januar 2020
J.nr. 2019-9616
Ved en times psykologbehandling forstås konsultationer, der varer 45-60 minutter, og honoraret
herfor inkluderer de opgaver, som er relateret til den konkrete konsultation, herunder forberedelse,
afregning, tidsbestilling, føre optegnelse mv.
Forslaget vil ikke ændre reglerne om psykologbehandling til børn, der ledsager deres mor på bofor-
mer efter servicelovens § 109, stk. 1, jf. § 109, stk. 8. Det vil imidlertid være relevant at overveje
tilrettelæggelsen af psykologbehandling til kvinden og eventuelle ledsagende børn, f.eks. i forhold
til om hjælpen skal varetages af samme psykolog, den praktiske tilrettelæggelse af psykologbehand-
lingen i hverdagen m.v.
Den foreslåede ordning vil ikke ændre målgruppen for optag på boformer efter servicelovens § 109,
stk. 1, som lederen af boformen efter en konkret og individuel vurdering træffer afgørelse om.
Med det foreslåede
§ 109, stk. 9, 2. pkt.,
vil psykologbehandlingen skulle forestås af en autoriseret
psykolog. Af hensyn til at sikre den fornødne faglighed i behandlingen bør kommunalbestyrelsen i
videst muligt omfang anvende psykologer, der har relevant fagligt kendskab til og behandlingsmæs-
sig erfaring med de særlige problematikker, det vedrører, herunder f.eks. vold i nære relationer, so-
cial kontrol m.v. Det kan være psykologer med tilknytning til et krisecenter eller lignende.
Med det foreslåede
§ 109, stk. 9, 3. pkt.,
vil pligten til at tilbyde psykologbehandling gælde uanset
opholdets varighed. Imidlertid vil ophold, hvor kvinden og evt. ledsagende børn f.eks. af sikker-
hedsmæssige hensyn overflyttes til et andet krisecenter, ikke i denne forbindelse være at betragte
som et nyt ophold med yderligere tilbud om ti timers psykologbehandling. Tilsvarende vil det gælde
for kvinder med gentagne ophold inden for en kort tidsperiode, og som allerede er i gang med et
forløb hos en psykolog efter denne ordning, at der som udgangspunkt ikke vil bevilges yderligere
psykologbehandling.
Med det foreslåede
§ 109, stk. 9, 4. pkt.,
skal tilbuddet iværksættes under selve opholdet eller i
umiddelbar forlængelse heraf.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås med
stk. 1,
at loven skal træde i kraft 1. juli 2020. Det vil betyde, at kommunalbestyrel-
sen fra dette tidspunkt vil skulle tilbyde ti timers psykologbehandling til kvinder, der efter lovens
ikrafttræden får ophold på boformer efter servicelovens § 109, stk. 1.
Det foreslås med
stk. 2,
at kommunalbestyrelsen desuden vil skulle tilbyde ti timers psykologbe-
handling til kvinder, der før lovens ikrafttræden har fået ophold på krisecentre og fortsat har ophold.
Kvinder, der forud for lovens ikrafttræden, har afsluttet et ophold på et krisecenter er ikke omfattet
af loven.
Serviceloven gælder hverken for Færøerne eller Grønland og ikke indeholder hjemmel til at sætte
lov i kraft for Færøerne eller Grønland. Den foreslåede nye bestemmelse i servicelovens § 109, stk.
9, vil således ikke gælde for Færøerne og Grønland.
9
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 133: lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (psykologbehandling til kvinder, der får ophold på kvindekrisecenter), fra social- og indenrigsministeren
2138237_0010.png
Social- og Indenrigsministeriet
20. januar 2020
J.nr. 2019-9616
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr.
798 af 7. august 2019, som ændret senest ved § 1 i
lov nr. 1571 af 27. december 2019, foretages føl-
gende ændring:
§ 109.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde mid-
lertidigt ophold i boformer til kvinder, som har
været udsat for vold, trusler om vold eller tilsva-
rende krise i relation til familie- eller samlivsfor-
hold. Kvinderne kan være ledsaget af børn, og de
modtager under opholdet omsorg og støtte.
Stk. 2.
Optagelse i boformen kan ske anonymt
1.
I
§ 109
indsættes som
stk. 9:
ved egen henvendelse eller ved henvisning fra
offentlige myndigheder.
Stk. 3.
Lederen træffer afgørelse om optagelse
og udskrivning.
Stk. 4.
Boformer efter stk. 1 skal senest 3 hver-
dage efter afgørelse om optagelse i boformen
give en orientering herom til kommunalbestyrel-
sen i den kommune, der har pligt til at yde hjælp
efter denne lov, jf. §§ 9-9 b i lov om retssikker-
hed og administration på det sociale område.
Stk. 5.
Boformer efter stk. 1 skal så vidt muligt
inden udskrivning fra boformen, dog senest 3
hverdage herefter, give en orientering herom til
kommunalbestyrelsen i den kommune, der har
pligt til at yde hjælp efter denne lov, jf. §§ 9-9 b
i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område.
Stk. 6.
Orienteringerne efter stk. 4 og 5 skal
som minimum indeholde kvindens og eventuelle
børns navne og cpr-numre samt dato og begrun-
delse for henholdsvis optagelsen og udskrivnin-
gen. For kvinder, der optages i boformen ano-
nymt, jf. stk. 2, udelades kvindens og eventuelle
10
SOU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 133: lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (psykologbehandling til kvinder, der får ophold på kvindekrisecenter), fra social- og indenrigsministeren
Social- og Indenrigsministeriet
20. januar 2020
J.nr. 2019-9616
børns navne og cpr-numre, og det skal i øvrigt
sikres, at kvindens anonymitet opretholdes.
Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde ind-
ledende og koordinerende støtte og vejledning til
kvinder på boformer efter denne bestemmelse.
Den indledende rådgivning skal iværksættes så
tidligt som muligt efter orientering om optagelse
i boformen og skal introducere kvinden til den
koordinerende rådgivning og skabe kontakt mel-
lem kvinden og en medarbejder, der varetager
den koordinerende rådgivning. Den koordine-
rende rådgivning gives i forhold til bolig, øko-
nomi, arbejdsmarked, skole, daginstitutioner,
sundhedsvæsen m.v. og skal understøtte de en-
kelte dele i kommunalbestyrelsens øvrige tilbud.
Rådgivningen iværksættes, senest når forberedel-
sen til udflytning fra boformen påbegyndes, og
gives, indtil kvinden og eventuelle børn er etab-
leret i egen bolig.
Stk. 8.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde psy-
kologbehandling til alle børn, som ledsager mo-
deren under dennes ophold i boformer efter
denne bestemmelse. Behandling skal have et om-
fang på mindst fire timer og op til ti timer af-
hængigt af barnets behov. Behandlingen skal ud-
føres af en autoriseret psykolog. Pligten til at til-
byde psykologbehandling gælder uanset ophol-
dets varighed. Tilbuddet skal iværksættes under
selve opholdet eller i umiddelbar forlængelse
heraf.
»Stk. 9.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde ti ti-
mers psykologbehandling til kvinder, der får op-
hold i boformer efter stk. 1. Behandlingen skal ud-
føres af en autoriseret psykolog. Pligten til at til-
byde psykologbehandling gælder uanset opholdets
varighed. Tilbuddet skal iværksættes under selve
opholdet eller i umiddelbar forlængelse heraf.«
11