Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del Bilag 335
Offentligt
2197770_0001.png
TEST EN
ELCYKEL
Resultater
http://www.otm-app.dk/testenelcykel/
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Henvendelse af 18/5-20 vedrørende forslag til en grøn mobilitetspakke til virksomheder, fra Gate 21
2197770_0002.png
FORORD
Vi ved, at mange hopper på cyklen, når de kun har en
kort tur til og fra arbejde. Men lige så snart turen til
arbejde kommer over fem kilometer, sker der et markant
fald i andelen af dem, som vælger at træde i pedalerne.
Men cykling – både på en almindelig cykel og på en
elcykel – har mange gavnlige effekter både for den
enkelte person, for arbejdspladsen og for samfundet
som et hele.
Folk, som ofte cykler til arbejde, har færre sygedage,
de er med til at sænke trængslen og efterspørgslen på
parkeringspladser, og så er de også med til at reducere
landets CO
2
-udslip.
Derfor giver det god mening, at I som kommune eller
virksomheder arbejder med tiltag, der kan få flere
til at cykle. I denne folder kan du læse om nogle af
erfaringerne fra projektet Test en Elcykel, der over tre
år har udlånt elcykler til næsten 1700 personer, som
tidligere kørte i bil til arbejde.
Folderen giver dig fakta om effekten af udlån af elcykler
og gode råd til, hvordan du kan arbejde med at udvikle
og gennemføre kampagner med udlån af cykler til
pendlere i din kommune eller virksomhed.
God fornøjelse!
INDHOLD
Forord & Indhold ..............................................................................................1
Udlån af elcykler har skabt nye transportvaner...................................... 3
Tjekliste – Gode råd til dig som vil udlåne elcykler.................................. 4
Udlån af elcykler reducerer CO
2
-udledning, parkeringsbehov og
oplevet trængsel............................................................................................. 6
Elcyklen bidrager til at forbedre sundheden ............................................ 8
Testperioden hjælper til beslutningen om at investere i en elcykel ... 10
Elcyklen løser mange behov ........................................................................12
Hvad motiverer elcyklisterne til at trampe i pedalerne? ......................14
Giv elcyklisten en god oplevelse .................................................................17
Tilrettelæg en kampagne til at fastholde motivationen i testperioden ....19
Tips til at forebygge ulykker på elcyklen ..................................................21
Hvad siger loven om gratis udlån af elcykler?........................................ 23
2
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Henvendelse af 18/5-20 vedrørende forslag til en grøn mobilitetspakke til virksomheder, fra Gate 21
2197770_0003.png
CASE
UDLÅN AF ELCYKLER HAR
SKABT NYE TRANSPORT­
VANER
Formålet med storskala projektet
Test en Elcykel har været at få
flere borgere og medarbejdere til
at vælge en elcykel frem for bilen i
deres daglige tranport. I projektet
har otte hospitaler i Region
Hovedstaden og otte danske
kommuner over tre år udlånt
elcykler til næsten 1700 bilpendlere
med over fem kilometer til arbejde.
Deltagerne i Test en Elcykel har
været med til at vise, at det godt
kan lade sig gøre at pendle på cykel
på de lidt længere distancer, hvis
man får hjælp af en elmotor.
Test en elcykel har:
• Fået i alt 1681 bilpendlere til i
tre måneder at vælge elcyklen
fremfor bilen på to ud af fem
pendlerture.
• Opnået varige transportva-
neændringer for halvdelen
af deltagerne. 50 procent
angiver, at de har ændret deres
transportvaner et år efter test-
perioden, og 34 procent cykler til
arbejde minimum tre dage om
ugen et år efter testperioden.
• Nedbragt CO
2
-udledning fra
pendling med 154 ton i test-
perioden. De personer, som
bliver ved med at cykle, bidrager
desuden med en varig CO
2
-
reduktion på 338 ton om året.
• Vist, at elcyklen har en positiv
effekt på medarbejderes og
borgeres oplevede sundhed.
• Bidraget til, at 28 procent efter
testperioden har investeret i en
ny cykel eller elcykel, mens 27
procent fortsætter med at cykle
på en cykel, de allerede ejer.
• Udbredt kendskabet til elcyklen
som transportmiddel og
dermed ændret opfattelsen
af, hvor langt du kan cykle på
den daglige tur mellem hjem og
uddannelses- eller arbejdssted.
ET ENDELIGT
FARVEL TIL BILEN
Linda Rasmussen har fem
kilometer til arbejde og er én
af de borgere, som har lånt
en elcykel af Høje Taastrup
Kommune. Efter hendes
deltagelse i Test en Elcykel har
hun købt sin egen elcykel –
men Linda har også truffet en
noget større beslutning:
”Den sidste 1,5 måned i
kampagnen, stod min bil kun
på parkeringspladsen. Da jeg
tydeligt fornemmede, hvor
stor glæde jeg havde fået ved
at cykle, og hvor overraskende
lidt jeg havde behov for at
bruge min bil, tænkte jeg,
at det er fjollet at have bil-
udgifter. Derfor har jeg solgt
den. Jeg vil hellere bruge
pengene på andre ting.”
3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Henvendelse af 18/5-20 vedrørende forslag til en grøn mobilitetspakke til virksomheder, fra Gate 21
2197770_0004.png
TJEKLISTE – GODE RÅD TIL DIG SOM VIL
UDLÅNE ELCYKLER
Hvordan kommer du i gang med at udlåne elcykler i en
kommune eller virksomhed? Her kan du læse de vigtigste
erfaringer fra Test en Elcykel. Ønsker du at vide mere om
baggrunden for anbefalingerne, kan du læse videre på de
følgende sider.
PROJEKTLEDELSE
• Gør dig klart fra starten af, hvordan du vil evaluere
projektet og hvornår. Udpeg hvilke indikatorer du vil måle
på, og beslut hvordan du vil indsamle resultater.
• For større projekter kan det være en god ide at hyre en
professionel platform til at stå for support, tilmelding
og gennemførsel af konkurrencen. Der findes en række
udbydere på markedet, som tilbyder løsninger, der
kombinerer data-tracking via app med et konkurrence-
og tilmeldingsmodul.
• Husk at sætte ressourcer af til den løbende hvervning
og kommunikation, praktiske opgaver i forbindelse med
udlån og aflevering af elcykler, spørgsmål fra deltagerne
og dialog med serviceordningen.
Det er de vigtigste kriterier at udvælge deltagere på
baggrund af.
• For at kunne låne en elcykel, skal ansøgeren underskrive
en lånererklæring, hvor han/hun orienteres om de skatte-
mæssige vilkår for lån af elcykel.
• Indgå en aftale om, hvor mange dage der skal cykles og
bed testpersonen aflevere cyklen tilbage, hvis han eller
hun ikke får cyklet. På den måde undgår du, at cyklerne
står stille, mens andre står i kø for at prøve.
• Udlåner du elcykler i vinterperioden, så gå efter de
ansøgere med lidt kortere til arbejde og gerne dem,
som bor bynært, så de ikke skal cykle på lange mørke
strækninger.
KAMPAGNE OG KOMMUNIKATION
• Tænk i flere målgrupper, når du tilrettelægger din
kampagne – det er ikke alle, som motiveres af
konkurrencer eller sundhedsbudskaber. Prøv at ramme
bredt, da elcyklen som transportmiddel rammer bredt.
• For at fastholde motivationen kan du for eksempel:
‣ Tilbyde en sundhedstest før og efter testperioden.
HVERVNING OG TILMELDING
• Læg en plan for en løbende hvervning af deltagere – det
er vigtigt løbende at gøre opmærksom på projektet, da
man ikke kan forvente, at alle dem, som tilmelder sig ved
projektets start, stadig har interesse i at teste en elcykel
et eller to år senere.
• Ved tilmelding bør ansøgerne svare på, hvor ofte de kører
i bil til arbejde, hvor mange kilometer de har til arbejde
samt hvad der motiverer dem til at ville teste en elcykel.
‣ Sætte fokus på, hvor meget man kan spare ved at
vælge en elcykel frem for bilen.
‣ Lave en konkurrence – præmierne behøver ikke være
store, konkurrencen er ofte motiverende i sig selv.
‣ Gør det muligt for deltagerne at tracke deres ture –
ved lokalt udlån fra en virksomhed kan antal kilometer
og cykeldage eventuelt registreres manuelt, men for
større projekter anbefales det at bruge en app eller et
online indtastningssystem.
4
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Henvendelse af 18/5-20 vedrørende forslag til en grøn mobilitetspakke til virksomheder, fra Gate 21
2197770_0005.png
‣ Fortæl løbende deltagerne, hvordan det går og lav
gerne nogle gode casehistorier, som kan deles på
arbejdspladsen eller i lokalavisen.
CYKLER OG CYKELSERVICE
• Sørg for, at elcyklen kan imødekomme testpersonens
daglige gøremål. Giv eksempelvis mulighed for at
installere barnesæde og kurv på cyklen, så det bliver
lettere at nå de daglige gøremål.
• Lav en fast aftale med en cykelserviceordning om klar-
gøring af cyklerne mellem hver testperiode.
• Sørg også for, at der er en god serviceordning i test-
perioden, så deltagerne kan få repareret cyklen hurtigt,
hvis den går i stykker.
• Overvej, om du skal have flere typer af cykler, så ham på
to meter med de lange ben ikke får tilbudt en damecykel
med stelstørrelse small.
FOREBYG ULYKKER
• Informer deltagerne grundigt om, hvad de skal være
særligt opmærksomme på, når de cykler på en elcykel for
at forebygge ulykker.
• Forsyn desuden de nye elcyklister med en cykelvest, så
de bliver synlige i trafikken.
5
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Henvendelse af 18/5-20 vedrørende forslag til en grøn mobilitetspakke til virksomheder, fra Gate 21
2197770_0006.png
UDLÅN AF ELCYKLER REDUCERER
CO
2
­UDLEDNING, PARKERINGSBEHOV
OG OPLEVET TRÆNGSEL
EFFEKT
Går mindre trængsel og CO
2
-reduceringer
hånd-i-hånd med cykelkampagner? Ja! Faktisk
er der et stort potentiale for, at I som kommune
eller virksomhed kan være med til at reducere
udledningen af CO
2
og mindske trængslen på de
danske veje, når I arbejder med cykelkampagner.
CO
2
I Test en Elcykel har de næsten 1700 testpersoner
registreret 884.000 kilometer ved hjælp af den
app, som var tilknyttet kampagnen – det svarer til,
at deltagerne til sammen har cyklet til månen og
tilbage igen. I gennemsnit har deltagerne tracket
526 kilometer og 1,9 cykeldage om ugen. Det betyder,
at hver testperson i de tre måneder, de har lånt
cyklen, har reduceret deres CO
2
-udledning med 91,5
kilo ved at skifte bilen ud med en elcykel.
Der, hvor cykelkampagner virkelig har potentiale for
at spare CO
2
, er, når folk efter kampagen vælger
at fortsætte deres nye vane med at cykle frem for
at tage bilen. I Test en Elcykel cykler 51 procent af
deltagerne stadig tre måneder efter testperiodens
afslutning. Gennemsnitligt cykler deltagerne 36
kilometer om ugen efter tre måneder, og tendensen
er den samme efter et år. Det giver en årlig
CO
2
-besparelse på 286 kilo per person, når de nye
cykelvaner fastholdes efter testperiodens afslutning.
Hvis I vælger at igangsætte en cykelkampagne på
jeres arbejdsplads, kan det være med til at reducere
efterspørgslen efter parkeringspladser. Hvis en
arbejdsplads låner 10 elcykler ud til sine med-
arbejdere, som i gennemsnit cykler mindst to dage
om ugen, så vil arbejdspladsen kunne spare mindst
fire parkeringspladser.
OPLEVET TRÆNGSEL
Vi kender alle følelsen af at holde i kø og allerede
være for sent på den på vej til arbejde – de
frustrationer, som det medfører, kan man undgå, når
man vælger cyklen. 12 procent af deltagerne i Test
en Elcykel svarer tre måneder efter testperioden,
at det, der motiverer dem til at cykle, er, at det er
hurtigere. Flere giver udtryk for, at elcyklen giver
dem en frihed, så de slipper for at holde i kø på
turen til arbejde – det betyder en bedre oplevelse af
transporten til og fra arbejde.
GODE RÅD
MÅLGRUPPE
6
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Henvendelse af 18/5-20 vedrørende forslag til en grøn mobilitetspakke til virksomheder, fra Gate 21
2197770_0007.png
CASE
FRA STILSTAND OG
FRUSTRATIONER
TIL FART OG
FRIHED
Morten Simonsen bor med sin kone og deres to
store børn i Charlottenlund. Han har 15 kilometer
til sin arbejdsplads i Frederiksberg Kommune – en
tur der ofte involverede at sidde i kø. For at
undgå trængslen på vejene ind til København
byttede Morten i tre måneder bilen ud med en af
Frederiksberg Kommunens elcykler. Han fortæller,
hvordan ham med elcyklen springer køen over og får
den transportfrihed, som bilen ofte ikke kan indfri på
grund af den omfattende trængsel i byen.
FAKTA
Hvis en kommune eller virksomhed udlåner
10 elcykler i tre årlige heats på tre måneder,
vil det medføre en samlet reduktion på
2,75 ton CO
2
per år som direkte effekt af
udlånet. Dertil kommer 8,6 ton per år på
grund af den varige vaneændring, som de
nye cyklister tillægger sig.
Hvis I vælger at igangsætte en cykel-
kampagne på jeres arbejdsplads, kan det
være med til at reducere efterspørgslen
efter parkeringspladser. Hvis en arbejds-
plads låner 10 elcykler ud til sine med-
arbejdere, som i gennemsnit cykler mindst to
dage om ugen, så vil arbejdspladsen kunne
spare mindst fire parkeringspladser.
”Altså også når man kører igennem indre by, så er
elcyklen et godt alternativ til at køre i bil. Jeg tager
bilen en gang imellem, en gang hver fjortende dag,
og det er jo ikke skægt at køre igennem ved Kongens
Nytorv klokken fire – hvis man har tålmodighed til
det overhovedet,” siger Morten.
I dag lader han ofte bilen stå hjemme i
Charlottenlund for at cykle til arbejde og undgå de
frustrationer, som før prægede den daglige pendling.
Det er sjovere og giver mere overskud at suse afsted
på elcyklen end at sidde fast i køen med bilen.
7
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Henvendelse af 18/5-20 vedrørende forslag til en grøn mobilitetspakke til virksomheder, fra Gate 21
2197770_0008.png
ELCYKLEN BIDRAGER TIL AT
FORBEDRE SUNDHEDEN
En vigtig effekt af at gennemføre tiltag for at
fremme cykling i kommuner og virksomheder er
at forbedre sundheden blandt borgere og med-
arbejdere. Men bliver sundheden også forbedret,
hvis cyklen er udstyret med en hjælpemotor? Test en
Elcykel har vist, at svaret er ja.
Resultaterne fra Test en Elcykel viser, at deltagerne,
der fortsætter med at cykle efter endt testperiode,
oplever at være i bedre form end dem, der ikke er
fortsat. De deltagere, der ikke har ændret deres
vaner og stadig kører i bil, vurderer deres form til at
være dårligere end dem, som i høj grad har ændret
deres transportvaner og cykler mere.
Men forbedret sundhed er ikke kun et resultat af at
cykle mere, det er også noget, som motiverer til at
cykle. Den største motivationsfaktor for deltagerne
i Test en Elcykel var at få en sundere og mere aktiv
hverdag. Blandt projektets deltagere fortæller
godt halvdelen, at mere motion var en motiverende
EFFEKT
faktor for at tilmelde sig forsøget. Deltagerne
vægter en sundere livstil og at komme bedre i form
højt. Nogle af deltagerne så endda muligheden for
at låne en elcykel som vejen til vægttab eller gen-
optræning efter gamle skader.
Selv et år efter at deltagerne cyklede i Test en
Elcykel-kampagnen, udpeger 37 procent, at det er
en forbedret fysisk form, der motiverer dem mest til
stadig at trække i cykeltøjet.
Udover deltagernes fysiske sundhed kan skiftet
fra bil til elcykel også have stor betydning for det
mentale helbred. Omkring en tredjedel af dem, der
vælger at fortsætte med at cykle efter testperioden,
gør det, fordi turen hjælper dem med at stresse af,
få mere energi og frisk luft. De samlede positive
sundhedsmæssige effekter på det fysiske og
mentale helbred er grunden til, at størstedelen af de
nye cyklister har skiftet bilen ud med elcyklen.
MÅLGRUPPE
OPLEVET FYSISK FORM OG ANTAL CYKELDAGE
60%
50%
40%
30%
36%
26%
13%
5%
6%
1%
5%
Cykler 1-2 dage
3%
4%
23%
53%
55%
48%
Meget god
God
22%
Nogenlunde
Dårlig
Meget dårlig
GODE RÅD
20%
10%
2%
Cykler 3 dage eller flere
Jeg cykler ikke længere til arbejde
8
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Henvendelse af 18/5-20 vedrørende forslag til en grøn mobilitetspakke til virksomheder, fra Gate 21
2197770_0009.png
CASE
TIP
Tilbyd en sundhedstest før og efter test-
perioden. Det har i Test en Elcykel vist sig at
have en motiverende effekt .
SUNDERE
TRANSPORTVANER I
GENTOFTE
Jeppe Goll cykler 15 kilometer til sin arbejdsplads Allerød
og er en af de mange borgere, der i tre måneder har lånt
en elcykel af Gentofte Kommune. Han besluttede sig for
at købe en elcykel efter testperioden, da der var tydelige
sundhedsmæssige gevinster ved at cykle på arbejde.
”Inden testperioden var jeg overvægtig. I løbet af pro-
jektet cyklede jeg cirka 2000 kilometer, og jeg oplevede,
at selvom jeg ikke tabte mig, så faldt fedtprocenten og
blodtrykket. Det gjorde udslaget for, at jeg købte en
elcykel. Jeg har forsat den gode linje og er nu normal-
vægtig og har det fysisk bedre end inden, jeg startede
Test en Elcykel.”
En helbredstest før og efter Jeppes deltagelse i Test en
Elcykel motiverede ham til at fortsætte med at køre på
elcyklen.
FAKTA
Tidligere undersøgelser viser, at cyklister
har færre syge dage end andre trafikanter
på grund af den daglige motion. Hver gang
man cykler 1.200 kilometer, reducerer man
i gennemsnit antallet af sygedage med
én dag . De knap 1700 deltagere i Test en
Elcykel har i testperioden tracket 884.000
kilometer og har derved tilsammen haft
737 færre sygedage, end hvis de ikke havde
cyklet.
9
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Henvendelse af 18/5-20 vedrørende forslag til en grøn mobilitetspakke til virksomheder, fra Gate 21
2197770_0010.png
TESTPERIODEN HJÆLPER TIL
BESLUTNINGEN OM AT INVESTERE I
EN ELCYKEL
EFFEKT
En lang testperiode kan have betydning for, at folk
efterfølgende vælger at investere i en elcykel. Det
viser resultaterne fra Test en Elcykel.
Elcyklen opfattes som en dyr investering, og mange
af deltagerne fremhæver, at frygten for at få stjålet
cyklen er en væsentlig barriere for at købe en elcykel.
Derfor er det for mange også en stor beslutning at
købe en elcykel. Muligheden for at teste en elcykel
over en længere periode giver deltagerne rum til at
finde ud af, om det er en god løsning for dem.
Den tre måneder lange testperiode har i Test en
Elcykel givet deltagerne nogle gode erfaringer, som
har hjulpet dem i beslutningen om at investere i
en ny cykel. Samlet set har en fjerdedel af test-
personerne tre måneder efter endt testperiode købt
en ny cykel – enten almindelig (otte procent) eller
med elmotor (20 procent).
40%
Skelnes der mellem aldersgrupper viser
beregningerne, at jo ældre testpersonen er, jo større
er sandsynligheden for, at han eller hun efter-
følgende investerer i en elcykel. En større andel af
de yngre testpersoner har i stedet valgt at købe en
almindelig cykel.
Vi kan også se, at flere køber en elcykel, hvis de
cykler tre dage om ugen eller mere, hvorimod der
ikke er en sammenhæng mellem afstand til arbejde
og køb af ny cykel. Det tyder på, at dem som vælger
at investere i en elcykel efter testperioden er dem,
som fortsat gerne vil cykle til arbejde mindst tre
dage om ugen. Dem som cykler en til to dage
fortsætter i højere grad på en cykel, de allerede har.
MÅLGRUPPE
KØB AF ELCYKEL OG ALDER
37%
30%
21%
Ja, jeg har købt en elcykel
Ja, jeg har købt en
9%
7%
7%
2%
0%
20-29 årige
30-39 årige
40-49 årige
50-59 årige
60-69 årige
GODE RÅD
20%
17%
12%
19%
15%
10%
10
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Henvendelse af 18/5-20 vedrørende forslag til en grøn mobilitetspakke til virksomheder, fra Gate 21
2197770_0011.png
CASE
FAKTA
Frygten for tyveri er noget af det, som af-
holder deltagerne fra at købe en elcykel efter
testperioden. Hvis man som kommune eller
virksomhed ønsker at understøtte brugen af
elcykel, så er gode cykelparkeringsforhold i form
af aflåste cykelskure – og gerne med mulighed
for at oplade batteriet i cykelskuret – et vigtigt
tiltag.
ELCYKLEN FIK
SØREN TILBAGE PÅ
CYKELSTIEN
Efter at have været ude for en trafikulykke længtes Søren
Michaelsen fra Novozymes i Gladsaxe efter at kunne cykle
igen, men det ville kræve en helt speciel cykel, da han har
mén efter ulykken. Søren overvejede at købe en elcykel,
men han ville egentlig gerne have lov at prøve den først.
Derfor var Test en Elcykel lige, hvad Søren havde brug for
at deltage i.
Søren blev meget begejstret for den elcykel, han lånte
af Gladsaxe Kommune, og derfor har han efterfølgende
købt en elcykel næsten magen til den, som han kørte på i
testperioden.
”Jeg holder rigtig meget af at cykle, da jeg slapper af, og
det giver mig masser af god energi. Jeg cykler mellem job
og hjem tre gange om ugen. Cykelturen gør, at jeg møder
frisk op på arbejdet, og jeg er ikke træt og sløv, når jeg
kommer hjem fra arbejdet og skal være sammen med
familien. Og så føler jeg samtidig, at jeg gør noget godt
for miljøet. Jeg lader bilen stå i garagen, cykler på arbejde,
og lader batteriet op med strøm produceret fra vores
solceller på taget.”
FAKTA
Elcyklen betragtes ikke som et billigt alternativ
til bilen, men som en dyr cykel. Bilisterne
fortæller, at de ikke har investeret i en elcykel,
fordi det er for dyr en investering, når de også
har deres bil. Derfor kan man i fremtidige
cykelkampagner eventuelt sætte fokus på, hvor
meget man kan spare ved at vælge en elcykel
frem for bilen.
11
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Henvendelse af 18/5-20 vedrørende forslag til en grøn mobilitetspakke til virksomheder, fra Gate 21
2197770_0012.png
EFFEKT
ELCYKLEN LØSER MANGE BEHOV
I Test en Elcykel har næsten 1700 deltagere
afprøvet, om en elcykel kunne være noget for dem.
Det har givet os et godt indblik i, hvilke målgrupper
der har størst succes med at ændre deres transport-
vaner ved hjælp af en elcykel.
Resultaterne fra Test en Elcykel peger på, at elcyklen
har størst potentiale til at erstatte bilen som
transportmiddel for de pendlere, som har under
15 kilometer til arbejde. I testperioden er der ikke
en sammenhæng mellem hvor mange cykeldage
testpersonerne registrerer og hvor langt de har til
arbejde. Men efter testperiodens afslutning er der
en tendens til, at flere cykler, jo kortere distancen er.
Dette gør sig især gældende for dem, som cykler tre
eller flere dage om ugen.
Resultaterne fra Test en Elcykel viser, at elcyklen
især har potentiale hos dem med lidt længere til
arbejde, som ønsker at cykle flere dage om ugen.
Muligheden for at afprøve en elcykel har dog også
motiveret flere til at cykle videre på en almindelig
cykel – enten en ny eller den som allerede stod i
skuret. På de lange ture har elcyklen gjort det muligt
at dyrke motion i transporttiden et par gange
om ugen – til stor glæde for dem, der før følte sig
tvunget ind i en bil hver dag.
Elcyklen er relevant for en bred målgruppe og kan
imødekomme mange forskellige behov, og derfor bør
det være den enkeltes motivation og ambition, man
lægger vægt på, når man udvælger deltagere.
MÅLGRUPPE
CYKELDAGE OG AFSTAND TIL ARBEJDE TRE MÅNEDER EFTER TEST
70%
59%
66%
60%
50%
49%
44%
38%
33%
20+ kilometer
15-20 kilometer
10-15 kilometer
24%
18%1 8% 17%
16%
13%
18%
30%
27%
5-10 kilometer
0-5 kilometer
GODE RÅD
10%
Jeg cykler ikke længere til arbejde Cykler 1-2 dage
Cykler 3 dage eller flere
12
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Henvendelse af 18/5-20 vedrørende forslag til en grøn mobilitetspakke til virksomheder, fra Gate 21
2197770_0013.png
CASE
I FULD FART OVER
DE FYNSKE BAKKER
René Straarup fra Årslev har 10 kilometer til sin arbejds-
plads i Odense Kommune. Og der gik mindre end én
måned før René var helt vild med at køre på elcykel. I dag
er René så glad for sin elcykel, at familien fra Årslev har
købt endnu en elcykel, så hans kone også kan komme med
ud på cykelstierne.
”Jeg har ikke kørt på cykel i 15 år, men nu har jeg lyst til
at cykle. Hver morgen når jeg skal ud på elcyklen, glæder
jeg mig til at komme af sted. Bakker og modvind er
ikke noget problem – det er helt vildt” fortæller René til
Odense Kommune og fortsætter ”Jeg er slet ikke i tvivl
om, at mange mennesker vil anskaffe en elcykel i stedet
for bil nummer to, hvis de har under 15 kilometer på
arbejde.”
FAKTA
KØN
72 procent af testpersonerne i Test en
Elcykel var kvinder, og 28 procent var mænd.
I testperioden var kvinderne er bedre til
at tracke deres ture end mændene. Men
ser vi på antallet, som fortsætter med at
cykle efter tre måneder og efter et år, er
det mændene, der er mest tilbøjelige til at
fastholde den nye cykelvane.
ALDER
De aldersgrupper, som var stærkest
repræsenteret, var 40-49 år og 50-59 år
med tilsammen 65 procent af deltagerne.
Et år efter testperiodens afslutning tyder
resultaterne på, at de ældre målgrupper
er mere tilbøjelige til at fastholde den nye
cykelvane end de yngre.
13
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Henvendelse af 18/5-20 vedrørende forslag til en grøn mobilitetspakke til virksomheder, fra Gate 21
2197770_0014.png
EFFEKT
HVAD MOTIVERER ELCYKLISTERNE
TIL AT TRAMPE I PEDALERNE?
At få muligheden for gratis at prøve en elcykel er for
deltagerne i Test en Elcykel en motivationsfaktor
i sig selv. Men på den lange bane er det især det
fysiske og mentale helbred, der får deltagerne til at
springe i sadlen i stedet for at sætte sig bag rattet.
Test en Elcykel har vist, at cykelkampagner ikke kun
er med til at ændre folks transportvaner – de kan
også være med til at ændre folks mindset, hvilket er
mindst lige så vigtigt, når valget en tidlig morgen
står mellem bilen og cyklen.
Som man kan se i grafen ovenfor, angiver 36
procent, at det at komme i bedre form eller at tabe
sig motiverer dem til at fortsætte med at cykle efter
testperioden, imens 12 procent svarer, at det, der
motiverer dem til at cykle, er, at det er hurtigere.
Men det er ikke kun motion og hastighed, der
motiverer deltagerne i Test en Elcykel. For 15 procent
er frisk luft og det at komme ud i naturen noget,
som motiverer dem til at fortsætte med at køre på
elcykel, imens 19 procent angiver, at mere energi og
overskud og at stresse af er det mest motiverende.
MÅLGRUPPE
MOTIVATION EFTER TRE MÅNEDER
At det er hurtigt at cykle
At få mere energi/overskud/at stresse af
At få mere frisk luft/at komme mere ud i naturen
At komme i bedre form/ at tabe mig
At konkurrere med andre arbejdspladser
At opnå økonomisk besparelse
0%
7%
3%
1%
7%
10%2
14
12%
19%
15%
36%
GODE RÅD
At spare CO2 og/eller tage hensyn til miljøet
At være et forbillede for andre
Andet
0%
30%4
0%
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Henvendelse af 18/5-20 vedrørende forslag til en grøn mobilitetspakke til virksomheder, fra Gate 21
2197770_0015.png
CASE
HURTIGERE
TRANSPORT OG
MERE OVERSKUD
Lone Brinchmann Jensen er viceskoleleder på
Egelundskolen og har sammen med mange
andre i tre måneder udskiftet bilen med en af
Albertslunds Kommunes elcykler. I den tid blev
det til 367 kilometer til og fra arbejde.
Lone forklarer, at bilen desværre har været det
foretrukne transportmiddel, lige siden hun fik
kørekort. ”Det blev så nemt at lade cyklen stå.
Så da jeg læste om muligheden for at låne en
elcykel, gjorde jeg op med mig selv, at nu skulle
det være slut med dårlige undskyldninger for
at tage bilen. Jeg valgte den aktive løsning i
stedet,” fortæller hun til Albertslund Kommune
og fortsætter: ”Jeg kørte helt op til 27 km/t på
cyklen, og det var en fantastisk følelse bare at
flyve afsted!” Endnu bedre var det, at hun med
elcyklen også sparede tid og kunne fræse lige
forbi køen i myldretiden.
Lone fortæller, at hun efter Test en Elcykel-
kampagnen har oplevet, at det overskud, hun får
fra cyklingen, nu i virkeligheden er dét, der hver
dag motiverer hende til at tage cyklen frem for
bilen.
TRODSER MØRKE
OG KULDE FOR ET
BEDRE HELBRED
Pia Knudsen er kommunal medarbejder i Roskilde
Kommune og har 20 kilometer til sit arbejde. Hun lånte
en af kommunens elcykler fra september til november.
Selvom dagene blev kortere og mørkere nåede Pia
Knudsen at cykle 600 kilometer på elcyklen. En væsentlig
motivationsfaktor for at stige på elcyklen på trods
af mørke og kulde var, at hun kunne mærke, at hun
forbedrede sit fysiske og mentale helbred.
”Min fysiske form og mit humør blev væsentligt bedre af
at cykle. Jeg cyklede 600 kilometer på de tre måneder,
og jeg er sikker på, at jeg havde cyklet flere dage, hvis jeg
havde lånt en cykel tidligere på året.”
Ved at køre på en elcykel får Pia Knudsen både et fysisk
og mentalt overskud, som den tidligere tur i bilen
FAKTA
Resultaterne fra Test en Elcykel viser, at der er en
sammenhæng mellem afstand til arbejde, og hvad
der motiverer deltagerne til at cykle. Deltagerne med
kortere ture til arbejde angiver, at det, at ruten er
hurtig at cykle, motiverer dem mest til at vælge cyklen.
Deltagere, der har længere til arbejde peger i højere grad
på motion som den mest motiverende faktor.
CASE
15
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Henvendelse af 18/5-20 vedrørende forslag til en grøn mobilitetspakke til virksomheder, fra Gate 21
2197770_0016.png
EFFEKT
GIV ELCYKLISTEN EN GOD
OPLEVELSE
Skal de nye cyklister fastholde deres vaner på lang
sigt er det vigtigt, at elcyklen fungerer sammen med
de hverdagsrutiner, som folk i forvejen har. Og det er
vigtigt, at deltagerne igennem testperioden oplever,
at deres dagligdag fungerer, også på en elcykel. En
god oplevelse i testperioden er afgørende for, om
deltagerne fortsætter med at cykle bagefter.
For at få testperioden med elcykel til at fungere er
der en række gode overvejelser, du bør gøre dig:
let punkterer, eller løse kæder er et no-go. Deltagerne
skal desuden have klar besked om, hvad de gør, hvis
cyklen går i stykker undervejs, og reparationer skal
klares hurtigt og med god serviceopelvelse.
Forvent
en pris på mellem x og xx pr testperiode.
MÅLGRUPPE
Udlåner du elcykler i vinterperioden, så sørg for
gode lygter og trafikveste, der kan skabe øget
tryghed.
Gå efter de ansøgere med lidt kortere til
arbejde og gerne dem, som bor bynært, så de ikke
skal cykle på lange, mørke strækninger.
Sørg for, at elcyklen kan imødekomme test­
personens daglige gøremål.
Det kan eksempelvis
være ved at gøre det muligt at installere barnesæde
og kurv på cyklen, så det bliver lettere at hente og
aflevere børn eller købe ind på vej hjem.
Skab opmærksomhed og ros dine deltagere.
Fortæl
løbende deltagerne, hvordan det går, og lav gerne
nogle gode casehistorier, som kan deles på arbejds-
pladsen eller i lokalavisen.
En god serviceordning er vigtig, så deltagerne ikke
bliver bremset af tekniske problemer.
Cyklerne skal
igennem et serviceeftersyning efter hver testperiode,
så de er i tip-top stand til den næste. Slidte dæk der
Konkurrencer kan motivere deltagerne til en ekstra
indsats.
Læs mere på næste side.
GODE RÅD
16
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Henvendelse af 18/5-20 vedrørende forslag til en grøn mobilitetspakke til virksomheder, fra Gate 21
2197770_0017.png
CASE
NY CYKEL, NYE VANER
Lone Laursen bor i Egedal og cykler i dag otte kilometer til sit
arbejde i Ballerup. Lone lånte en elcykel gennem sin arbejdsplads,
som ligger i Ballerup Kommune.
Efter at have deltaget i Test en Elcykel købte Lone sin egen
elcykel – det gjorde hun blandt andet fordi, cyklen giver hende en
bedre start på dagen.
”Turen på elcyklen mindskede noget af den stress, som jeg
oplevede til hverdag. Jeg fik frisk luft, og det gjorde, at jeg
også nød turen om morgenen til arbejde. Når jeg sidder i
bilen, kan jeg godt nå at blive helt træt med alt den kø, der er
på Frederikssundsvej, så er det fedt bare at vinke til det fra
cykelstien.”
Lone er derudover en af de mange deltagere i Test en Elcykel,
som har formået at gøre elcyklen til en del af hverdagens andre
rutiner. På trods af at batteriet er tungt at slæbe med ud at
handle, så har Lone ikke noget imod at købe ind på cykelturen
på vej hjem. Faktisk har det overrasket hende, hvor meget hun
egentlig kan købe ind og transportere hjem på elcyklen.
17
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Henvendelse af 18/5-20 vedrørende forslag til en grøn mobilitetspakke til virksomheder, fra Gate 21
2197770_0018.png
TILRETTELÆG EN KAMPAGNE TIL
AT FASTHOLDE MOTIVATIONEN I
TESTPERIODEN
For at fastholde motivationen blandt deltagerne
i en cykelkampagne anbefaler Test en Elcykel, at
man tilrettelægger en kampagne, der taler til flere
forskellige personligheder. I Test en Elcykel har
personlighederne været:
Individualisten:
Deltagerne har kunnet måle deres
personlige fremskridt i form af egne kilometer og
cykeldage gennem hele testperioden ved hjælp af
en app.
Konkurrencemennesket:
Ved hjælp af app’en har
testpersonerne deltaget i lokale og tværgående
konkurrencer om at cykle flest dage og flest
kilometer. Der blev i hvert heat kåret to vindere fra
hver kommune og hvert hospital, som hver modtog
en præmie til en værdi af 500 kr. Der blev desuden
udpeget to samlede vindere af hvert heat.
Den sociale:
Test en Elcykel havde en fælles
facebookside, hvor testpersoner kunne dele
personlige historier og deltage i konkurrencer.
Desuden bidrog lokale pressehistorier til at skabe
engagement og fællesskab blandt deltagerne.
EFFEKT
REGISTRERE TURE VIA EN APP
Når man skal planlægge en cykelkampagne kan man
eksempelvis vælge at gøre brug af en app. En app
kan give deltagerne mulighed for at følge med i, hvor
mange kilometer de har tilbagelagt, og ikke mindst
hvor mange kilometer deres kollegaer tilbage-
lægger. Samtidig kan en app også bruges til at
indsamle et værdifuld vidensgrundlag for at evaluere
kampagnens effekter. Det er dog vigtigt at være
opmærksom på, at der også kan være udfordringer
ved at bruge en app – det kræver motivation fra
cyklisternes side selv at registrere deres kilometer,
og der kan være fejl og udfald i app’en, som kan have
en demotiverende effekt for nogle af deltagerne.
I Test en Elcykel angiver 50 procent af deltagerne, at
muligheden for at kunne tracke sine ture har været
et af de kampagneelementer, som har motiveret
dem til at cykle i testperioden.
GODE RÅD
MÅLGRUPPE
18
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Henvendelse af 18/5-20 vedrørende forslag til en grøn mobilitetspakke til virksomheder, fra Gate 21
2197770_0019.png
CASE
FAKTA
Fokusgruppeinterviews med deltagere i
Test en Elcykel har vist, at de efter projektet
har tillagt deres transporttid en helt anden
værdi og betydning, end den havde før.
Transporttiden er også tid til afstresning,
motion og oplevelser. Det vil være vigtigt at
tænke ind i fremtidige cykelkampagner.
PIFTEDE DÆK,
TRYKKEDE RIBBEN
OG MACHO­MÆND
Peter Kroll lånte igennem tre måneder en elcykel fra sin
arbejdsplads på Hvidovre Hospital. Hver dag pendlede
han turen på de 17 kilometer til hans hjem i Dragør. Det
var dog ikke præmien i kampagnens konkurrence, som
dag efter dag fik ham op på cyklen. Håbet om at vinde
over rekordholder Lars Jensen fra Hvidovre Hospitals
kopiafdeling var det, der fik Peter Kroll til at trampe i
pedalerne. Selv ikke et styrt kunne stoppe Peter, som på
trods af adskillige trykkede ribben fortsatte på cyklen
dagen efter.
”Det var en kæmpestor motivationsfaktor at slå Lars.
Vi havde en intens konkurrence kørende. Hver gang han
så mig, skubbede han til mig, og jeg har ham stærkt
mistænkt for at punktere min cykel tre gange,” siger Peter
Kroll til Hvidovre Avisen og smiler. Peter Kroll nåede at
cykle 4370 kilometer på de 85 dage han lånte elcyklen af
Hvidovre Hospital. Dermed slog han rekorden med små
fem kilometer mere end hans ærkerival, Lars Jensen, som
til det sidste håbede, at Peter ville fejle. ”Jeg håbede da
på en snestorm helt til det sidste,” griner Lars Jensen og
udfordrer sin rival til revanche.
Peter Krolls sejr krævede tid og beslutsomhed. For at slå
Lars Jensen tog han store omveje til og fra arbejde og
cyklede fire til fem timer hver weekend.
FAKTA
20 procent angiver, at muligheden for
at konkurrere med andre var et af de
kampagneelementer, som motiverede dem i
testperioden.
19
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Henvendelse af 18/5-20 vedrørende forslag til en grøn mobilitetspakke til virksomheder, fra Gate 21
2197770_0020.png
TIPS TIL AT
FOREBYGGE
ULYKKER PÅ
ELCYKLEN
Antallet af ulykker på elcykler er fordoblet igennem
de sidste tre år, og chancen er større for at ende
i en trafikulykke på elcykel end på almindelig
cykel. Stigningen af ulykker hænger sammen
med et stigende antal af elcykler på de danske
cykelstier, men kommer også af, at elcyklen er en ny
transportform.
Billister og almindelige cyklister er ikke vant til el-
cyklen, som ofte ligner den almindelige cykel. Derfor
undervurderer de elcyklens fart, og det kan skabe
farlige situationer.
For at sikre trafiksikkerheden for elcyklister er
det vigtigt at hjælpe og informere om den nye
trafikanttype. I Test en Elcykel kampagnen fik hver
ny elcyklist tilsendt Cyklistforbundets folder ”Gode
Råd” for at højne sikkerheden og forebygge ulykker
i trafikken. Rådene indebærer blandt andet at gøre
sig så synlig som muligt i trafikken og ikke at bruge
håndbremsen alene.
En undersøgelse fra 2014 af knap 7000 cyklisters
trafiksikkerhed på cykelstierne af Trygfonden og
Aalborg Universitet viser, at en pangfarvet cykel-
vest kan reducere uheld i trafikken med 48 procent.
Hvis din virksomhed eller kommune vil udlåne
elcykler, kan det derfor være en god ide at forsyne
de nye elcyklister med en cykelvest, før de begiver
sig ud på cykelstierne.
GODE RÅD
MÅLGRUPPE
EFFEKT
20
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Henvendelse af 18/5-20 vedrørende forslag til en grøn mobilitetspakke til virksomheder, fra Gate 21
2197770_0021.png
CASE
EN NY
TRAFIKANTTYPE
Cea Munter cykler dagligt 11 kilometer fra sit hjem i
Albertslund til arbejdet på Herlev hospital. På dagen hvor
hun afsluttede sin deltagelse i Test en Elcykel-projektet,
købte hun straks sin egen elcykel. Siden er det da også
blevet til en elcykel til manden, og selv deres to børn
drømmer om deres egen elcykel en dag. Cea nyder
først og fremmest at køre på elcykel, fordi den friske
luft og motion giver en bedre tur til og fra arbejdet.
Hovedgevinsten er dog, at det er hurtigere end at pendle
i bilen. Hun suser hver morgen forbi den lange bilkø til
arbejde, og det giver hende en frihed, som hverken vind
eller regn kan stå i vejen for. En af de store gevinster
ved elcyklen er dens fart, men det har dog også givet
udfordringer i trafikken for Cea.
”Vi er en helt anden type trafikant på elcyklen, og det skal
både vi og omgivelserne vænne sig til” fortæller hun.
Andre cyklister og billister kan ikke vurdere Cea’s
hastighed, da hendes elcykel ligner en almindelig dame-
cykel. Halvvejs inde i testperioden valgte hun at trække
en pangfarvet cykelvest på, så de andre trafikanter bedre
kunne se hende ude på cykelstierne.
21
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Henvendelse af 18/5-20 vedrørende forslag til en grøn mobilitetspakke til virksomheder, fra Gate 21
2197770_0022.png
EFFEKT
HVAD SIGER LOVEN OM GRATIS
UDLÅN AF ELCYKLER?
Ønsker du som kommune eller virksomhed at udlåne
elcykler til borgere eller medarbejdere, er der nogle
regler og skattemæssige forhold, du bør forholde
dig til. I Test en Elcykel har vi fået hjælp af en
statsautoriseret revisor til at redegøre for reglerne
for udlån af elcykler. Er du interesseret i den fulde
rapport kan du henvende dig til Emma Liisberg på
[email protected]
FOR KOMMUNER SOM UDLÅNER TIL BORGERE OG
MEDARBEJDERE I VIRKSOMHEDER I KOMMUNEN
Kommuner kan udlåne elcykler til borgere og med-
arbejdere i virksomheder beliggende i kommunen
uden at komme i strid med kommunalfuldmagts-
reglerne, hvis formålet er at fremme sundhed og
reducere klimapåvirkning.
Det er dog et krav at udlånet foregår til borgere
i kommunen eller medarbejdere i virksomheder i
kommunen, da nærhedsprincippet i kommunal-
fuldmagtsreglerne ellers ikke vil være opfyldt.
Det vil ikke have nogen skattemæssige konsekvenser
for borgeren at låne en elcykel.
FOR VIRKSOMHEDER OG KOMMUNER, SOM
UDLÅNER TIL MEDARBEJDERE
Udlån af elcykler til medarbejdere til transport
mellem hjem og arbejde betragtes som ”fri
arbejdsgiverbetalt befordring”, og skal derfor som
udgangspunkt beskattes. Beskatningen kan ske
indirekte ved bortfald af retten til transportfradrag
i testperioden. Derfor skal medarbejderen gøres
opmærksom på, at han eller hun i testperioden
ikke er berettiget til transportfradrag, hvilket
han/hun selv skal indberette i sin selvangivelse.
Arbejdspladsen skal også indberette til eIndkomst,
at der er stillet arbejdsgiverbetalt befordring til
rådighed ved en krydsmarkering i felt 63, hvilket
svarer til at sige ”nej” til automatisk beregning af
befordringsfradrag.
Fordi elcyklen også kan bruges i privat regi,
betragtes den som et personalegode. Overstiger
den samlede værdi af personalegoder 1100 kroner
om året har arbejdspladsen pligt til at indberette
dette til eIndkomst. Elcyklens værdi i testperioden
kan opgøres ved at sammenligne med, hvad det ville
koste at leje en elcykel på markedsvilkår i samme
periode.
LÅNERERKLÆRING
Bed testpersonerne udfylde en lånererklæring inden
udlån, hvor de orienteres om de skattemæssige
vilkår for lån af elcykel. Du kan få tilsendt et
eksempel på en lånererklæring ved at henvende dig
til Emma Liisberg på [email protected]
MÅLGRUPPE
§
GODE RÅD
22
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Henvendelse af 18/5-20 vedrørende forslag til en grøn mobilitetspakke til virksomheder, fra Gate 21
2197770_0023.png
23
SAU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 335: Henvendelse af 18/5-20 vedrørende forslag til en grøn mobilitetspakke til virksomheder, fra Gate 21
2197770_0024.png
KONTAKT
Udgiver
Udgivet
Oplag
Fotos
Layout
Redaktion
Gate 21
Oktober 2016
1.200 stk
Forside, side 2, 3, 5, 8, 10, 13, 14, 16 og 20: Mikkel Østergaard, side 7: NRGi, side 11: UPS, side 12:
Shutterstock, side 17: Tryg, side 18 og 19: Gate 21
Kasper Lavlund Bornø Jensen
Signe Munch-Pedersen og Anna Thormann